Mezi lety 2004 a 2017 byl Triumph Rocket 3 se svými 2294 cm3 zdvihového objemu největším sériově vyráběným motorem. Pak přišla krátká přestávka, aby se letos Hinckley vrátilo na objemový Olymp. Britové se tak od letošního podzimu mohou považovat za kované odborníky v megalomanství. V čem však svoje velikášství potlačili, je hmotnost Rocketu. Znovuzrozené monstrum jsme měli možnost poškádlit ve vlásenkách kanárského ostrova Tenerife.
Maxiskútry nejsou na našem trhu zrovna bestseller, nicméně nová Yamaha TMAX jasně naznačuje, že tuzemská skepse k tomuto druhu dopravy má jít stranou a zkusit se má všechno. A tak jsme vyrazili směr Lisabon, abychom (maxi)skútrování přišli na chuť. Po 230kilometrové pouti portugalskou metropolí a jejím okolí vám tento druh jednostopé dopravy můžeme jedině doporučit! TMAX se totiž v mnohém – a zábavnosti především – podobá opravdové motorce.
Střední kubatura cestovních endur patří u nás k těm vůbec nejoblíbenějším. Konkurence je tu hodně vyostřená, takže každý nový model a každá inovace znamenají, že se laťka posune alespoň o kousek výš. Naposledy kartami pořádně zamíchala Yamaha 700 Ténéré, která na to šla trochu jinak než ostatní. V ostré konkurenci to však nemá lehké, zvlášť když se zaměříme výhradně na jízdu po asfaltu. Jak dopadlo měření sil pětice středních cendur, se dozvíte v tomto čísle, v terénu prověříme stejné motocykly hned příště.
Ducati se svým Streetfighterem poprvé přepisovala pravidla naked bikového segmentu již v roce 2009. Tehdy kreace designéra Damiena Basseta ohromila nejen svými dosud nevídanými křivkami, ale především poměrem výkonu a váhy. V pase až absurdně štíhlá Italka sice za posledních 10 let trochu přibrala, jenže zejména co se svalové hmoty týká. Pouze u motoru ale nezůstalo. Máme totiž tu čest s prvním nakedem, který sází na pasivní aerodynamickou techniku! A co dalšího boloňský dvouplošník vysype zpod krovek?
Trik s vývojem několika různých modelů na stejné platformě okoukali motocykloví výrobci od těch automobilových už dávno. Návrháři divize BMW Motorrad mají v takových případech o to snazší práci, že nemusí chodit pro radu daleko. Jak to v jejich podání dopadne, když postaví na jednom základu roadster a sportovní cesťák? Rozdíly jsou překvapivě veliké, a nejde zdaleka jen o jízdní komfort.
Mnohým značkám se to navzdory úzkostlivé snaze nepodaří – zachovat si během dlouhých let svou tvář a zejména unikátní pocit, který z jejich produktu při užívání máte. Moto Guzzi je však výjimkou potvrzující pravidlo. Její motorky vám jako mávnutím kouzelného proutku vykouzlí závan atmosféry 60., 70. či 80. let, přesto se s nimi neztratíte ani v roce 2019. Pro letošní sezonu zbrusu nová V85 TT (Tutto Terreno – všechny terény) jde v tomto ohledu ještě o kousek dál.
Sezona 2019 znamenala pro Karla Abrahama přestup k Reale Avintia Racing, kde si zvykal na zcela nový tým, a neminula jej ani řada technických problémů. I to je jednou z příčin, proč Karel ve zpětném ohlédnutí rozhodně nehodnotí uplynulý rok vůbec pozitivně. A to ještě v průběhu rozhovoru netušil, že ho na závěr sezony čeká nenadálé ukončení spolupráce s novým týmem, potažmo ukončení celé kariéry.
Při omezeném množství technických řešení je těžké neopakovat se. Koncepce pohonu předního kola je ale pořád dost raritní. Vůbec prvním kouskem, soutěžícím v rámci AMD World Championship of Custom Bike Building v roce 2010, byl Quantum Leap s velkoobjemovým vidlicovým motorem, poháněným předním a řízeným zadním kolem, druhým a zatím posledním pak vloni dokončený ryze český výtvor – TnorF.
Tak vypadá v kostce obsah posledního letošního Motocyklu. Na jeho stránkách však najdete ještě mnohem více poutavého čtení o motorkách a oku libých obrázků!
MOTOCYKL 12/2019 vychází ve čtvrtek 19. prosince.
- Veškeré informace na Facebooku, Instagramu a webu mf.cz
- Předplatné na send.cz
- Časopis vychází také elektronicky na portálech: Alza, Floowie a Wooky