Právě vychází AMS Classic 03/2020. Připomíná cestování dob minulých od karavanu Dingo přes Tatru 138 až po Baťovu Electru

přidejte názor
Autor: Mlada Fronta
  • Třetí vydání magazínu Auto motor a sport Classic připomíná nejen letní cestování dob minulých 

  • V časopise najdete vše od karavanu Dingo přes Wartburg 311 Camping až po Škodu 1203 Camp nebo americký obytný vůz Itasca. Specialitou je expediční „obytňák“ Tatra 138 odkazující na expedici Lambaréné 

  • Svezli jsme se také nádherným Maserati 3500 G.T., závodním Porsche 909 Bergspyder nebo Mercedesem SSKL Stromlinie

  • Nový Classic zároveň připomíná 70. výročí Volkswagenu Transporter

  • A jako bonus tentokrát přidáváme článek o historickém letadlu, konkrétně o u nás velmi dobře známé Elektře J.A. Bati 

Do distribuce dorazilo třetí vydání magazínu Auto motor a sport Classic, které je tentokrát více zaměřené dlouhé cestování v dobách dávno minulých. Nejen na svých dovolených si tak můžete připomenout, jak se dříve kempovalo a s čím vším jste se mohli na delší cesty vypravit.

Jednou takovou možností byly karavany. Tento segment zastupuje v aktuálním vydání krásná Karosa W 4 Dingo. Mnoho exemplářů sice vyrobeno nebylo, o to větší mají v současnosti cenu. Soudruzi z NDR pro stěhovavé povahy pro změnu připravili Wartburg 311 Camping vybavený prosklenou zadní částí a možností přestavět interiér na lůžko pro dvě osoby. Komu to bylo málo, ten si mohl v osmdesátých letech pořídit třeba Škodu 1203 Camp. V Americe už v té době ale byly obytná auta někde úplně jinde. Důkazem budiž další zajímavý stroj, o kterém si můžete přečíst. Jmenuje se Winnebago/Itasca Spirit, stojí na Chevroletu G30 a pod kapotou má osmiválcový diesel. Chtěli byste na své cesty ještě něco většího?

Také u nás existovala vyloženě obří obytná auta. Jednalo se například o expediční speciály postavené na nákladních vozech. Jedním takovým je Tatra 138 přezdívaná jako „Lambáda“. Její majitel si totiž vůz upravil do podoby automobilu, který se v rámci expedice Lambaréné vypravil v roce 1968 do Afriky.

Přesto všechno v 70. a 80. letech stejně v našich končinách vládly výpravy pod stan. A když někomu byl stan málo, tak si prostě nějaký obytný přívěs nebo automobil sám vyrobil. Tuhle skutečnost připomíná článek z archivu sesterského magazínu Udělej si sám, který ukazuje, jak se dala vlastními silami vyprodukovat miniaturní obytná vestavba do nákladního přívěsu.

Téma cestování a výletů by nebylo kompletní, kdybychom nezmínili obytné verze Volkswagenu Transporter. Ty byly populární především v Americe. Transporter jako takový navíc letos slaví 70 let od zahájení výroby první generace pojmenované ještě jako Type 2. Tomuto jubileu je věnováno hned několik článků připomínajících jak samotný příběh předcházející start sériové výroby, tak první tři generace a nakonec i bližší pohled na zmíněné obytné varianty.

Hlavními hvězdami tohoto vydání jsou ovšem stroje z titulní stránky. Nádherné Maserati 3500 G.T. svým způsobem také zapadá do tématu cestování, protože coby správné luxusní gran turismo je určené především ke zdolávání dlouhých tras. Patřičně svižně a velmi stylově. Electra J.A. Bati pak připomíná cestování poněkud jiné dimenze, stejně jako poodhaluje svět veteránů, se kterými můžete vyrazit do oblak. Asi není potřeba zdůrazňovat, že svět to je naprosto podmanivý. Kromě Baťova letadla si ale můžete v novém vydání připomenout také jeho na míru postavený cestovní vůz, stejně jako vizi dálnice spojující Cheb se Sovětským svazem.

Kromě toho se můžete těšit také na svezení se závodním Porsche 909 Bergspyder, Mercedesem SSKL Stromlinie nebo Volvem 121 a 122. Zavzpomínáme na život Ricarda Divili, který u nás příliš známý není, ale který zanechal dost výraznou stopu nejen v seriálu F1 a který měl mimochodem české kořeny. Nový Classic je zkrátka plný zajímavých příběhů.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?