Pozor na bezklíčové odemykání. Zloději ho stále mohou snadno zneužít, ukázal nový test

05.03.2020
3 nové názory
Autor: Redakce
  • Britové testovali, zda se lze do systému bezklíčového odemykání a startu nabourat

  • Zloděj by se mohl snadno dostat do Mazdy CX-30, Subaru Forester nebo Opelu Corsa

  • Podařilo by se mu nejen otevřít dveře, ale dokonce i nastartovat a odjet

Britská společnost Thatcham je obdobou evropských laboratoří Euro NCAP. Také zkouší bezpečnost vozů při crash testech, před nedávnem se ale zaměřila i na zkoumání toho, jak fungují systémy bezklíčového odemykání a startování u moderních vozů. Zkouškám podrobila celkem 13 aut a některá dopadla opravdu katastrofálně.

Nejhůř skončily vozy asijských značek a jeden německý. Pracovníci Thatchamu se bez originálního klíče nejen dostali dovnitř, ale dokonce mohli i nastartovat a s vozem okamžitě odjet. Šlo o Mazdu CX-30, MG HS (v Česku se neprodává), Subaru Forester a Vuxhall Corsa, což je obdoba Opelu Corsa. Ochranu těchto vozů ohodnotil Thatcham jako „chabou.“

Zloději poznají, že jste v autě nechali elektroniku, i když ji schováte. Prozradí to Bluetooth
Přečtěte si také:

Zloději poznají, že jste v autě nechali elektroniku, i když ji schováte. Prozradí to Bluetooth

Problémem je podle odborníků fakt, že klíčky pro bezklíčový přístup do vozu mohou bez přerušení vysílat kód nutný k otevření auta. To aby vůz poznal, že se jeho majitel přiblížil a je tedy možné odemknout dveře. Zloději si pak mohou pořídit běžně dostupná zařízení, která signál přečtou, uloží a auto poté přesvědčí, že jsou originálním klíčkem.

Během testů technici narazili i na vozy, do kterých se bylo po okopírování kódu možné dostat, ale pak odmítaly nastartovat. Jejich ochranu označili za „základní.“ Takto dopadly Hyundai i10 a Tesla Model 3. V tomto případě by mohl zloděj ukrást věci z auta. Dobrou zprávou je, že řada dalších aut útoku odolala, ty Thatcham hodnotil jako „skvělá.“ Výsledky ukazuje tabulka.

Model Ochrana
BMW X6 Skvělá
BMW 218i Gran Coupe Skvělá
Hyundai i10 Základní
Land Rover Discovery Sport Skvělá
Mazda CX-30 Slabá
MINI EV Skvělá
MG HS Slabá
Porsche Taycan Turbo Skvělá
Škoda Superb Skvělá
Subaru Forester Slabá
Tesla Model 3 Základní
Toyota Supra Skvělá
Opel Corsa Slabá

„Zranitelnost bezklíčových systémů je bohužel pořád problém. Zdá se, že Hyundai, MG nebo Tesla stále nepoužívají některá bezpečnostní opatření, která jsou u jiných značek běžná. Řidiči je dnes očekávají,“ komentoval šéfinženýr Thatchamu Richard Billyeald výsledky pro britský magazín Auto Express. Firma už prý pracuje s Teslou na tom, aby se bezpečnost Modelu 3 zlepšila.

Uspávání klíčků

Některé automobilky bojují proti zlodějům signálu z klíčků po svém. Jaguar Land Rover například používá takzvané ultra-široké pásmo (UWB), které by mělo být proti podobným útokům imunní. Kia zase vyvinula „faradayovy“ kapsičky, do kterých klíček stačí schovat a žádný signál se přes kovovou síťku nedostane. Podle Billyealda jde sice o dobrou snahu o krátkodobé řešení, ale zároveň varoval, že by do budoucna měly automobilky vymyslet komplexní ochranu.

Galerie: Auta, která lze odcizit za méně než minutu – a která krádeži naopak odolají
Přečtěte si také:

Galerie: Auta, která lze odcizit za méně než minutu – a která krádeži naopak odolají

Proti zlodějům bojuje i Škoda. Klíček k bezklíčovému systému KESSY totiž vybavila pohybovým senzorem. Pokud tedy majitel svůj klíč odloží a čtvrt hodiny s ním nepohne, signál, který vysílá, se vypne. Jakmile jej ale znovu vezme do ruky, vysílání se obnoví. To by mělo zabránit pokusům zlodějů se zesilovačem, se kterým se stačí k odloženému klíčku přiblížit třeba i přes zeď a auto odemknout. Novou ochranu dostaly vozy Karoq a Kodiaq v drobném faceliftu pro rok 2020.

Klíč „uspává“ například i automobilka Ford. U ní snímač pohybu vypíná vysílání signálu už po 40 sekundách. Zařízení zatím funguje u modelů Focus a Fiesta. Podle serveru What Car jsou automaticky vypínatelnými klíčky vybaveny také modely Audi A6 allroad quattro, BMW řady 1, 8 a X6, pak také nový Ford Puma a Volkswagen Pssat. Doba „uspání“ se u různých modelů liší a pohybuje se od 30 sekund po 30 minut.

Ještě rozsáhlejším testům podrobil bezklíčové systémy německý ADAC. Prověřil 237 aut, ubránily se jen tři. Podle německé společnosti je nejlepší ochranou tento systém rovnou deaktivovat. Kromě vozů jde v dnešní době takto ukrást i motorky, které už „bezklíč“ také používají. Více v následujícím článku:

Studie: Ukrást auto přes „bezklíč“ je hračka. Ubránily se jen tři z 237 modelů
Přečtěte si také:

Studie: Ukrást auto přes „bezklíč“ je hračka. Ubránily se jen tři z 237 modelů

Starej Novák (neregistrovaný)
Zamknu Hundrtku dálkovým, potom dotek na kliku a Kessy je vypnuté...?! Proč to nemůže fungovat i u jiných značek?
Petr (neregistrovaný)
Jediná ochrana před zlodějem je staré auto. Já auto ve městě ani nezamykám a nikdy se mě nic neztratilo. Starý mobil vystavený na sedadle spolujezdce odradí zloděje,který jde o auto dál....Jen jednou jsem udělal blbost a koupil zánovní a výstřední auto.Do týdne bylo auto bez kol jen na špalcích....
Vencl (neregistrovaný)
Nemáte ochranu vůbec žádnou. Je super jak v tabulce je u BMW i i Superbu ochrana jako "SKVĚLÁ" a pořád se to krade a krade......
  • Našli jste v článku chybu?