Britská společnost Thatcham je obdobou evropských laboratoří Euro NCAP. Také zkouší bezpečnost vozů při crash testech, před nedávnem se ale zaměřila i na zkoumání toho, jak fungují systémy bezklíčového odemykání a startování u moderních vozů. Zkouškám podrobila celkem 13 aut a některá dopadla opravdu katastrofálně.
Nejhůř skončily vozy asijských značek a jeden německý. Pracovníci Thatchamu se bez originálního klíče nejen dostali dovnitř, ale dokonce mohli i nastartovat a s vozem okamžitě odjet. Šlo o Mazdu CX-30, MG HS (v Česku se neprodává), Subaru Forester a Vuxhall Corsa, což je obdoba Opelu Corsa. Ochranu těchto vozů ohodnotil Thatcham jako „chabou.“
Problémem je podle odborníků fakt, že klíčky pro bezklíčový přístup do vozu mohou bez přerušení vysílat kód nutný k otevření auta. To aby vůz poznal, že se jeho majitel přiblížil a je tedy možné odemknout dveře. Zloději si pak mohou pořídit běžně dostupná zařízení, která signál přečtou, uloží a auto poté přesvědčí, že jsou originálním klíčkem.
Během testů technici narazili i na vozy, do kterých se bylo po okopírování kódu možné dostat, ale pak odmítaly nastartovat. Jejich ochranu označili za „základní.“ Takto dopadly Hyundai i10 a Tesla Model 3. V tomto případě by mohl zloděj ukrást věci z auta. Dobrou zprávou je, že řada dalších aut útoku odolala, ty Thatcham hodnotil jako „skvělá.“ Výsledky ukazuje tabulka.
Model | Ochrana |
---|---|
BMW X6 | Skvělá |
BMW 218i Gran Coupe | Skvělá |
Hyundai i10 | Základní |
Land Rover Discovery Sport | Skvělá |
Mazda CX-30 | Slabá |
MINI EV | Skvělá |
MG HS | Slabá |
Porsche Taycan Turbo | Skvělá |
Škoda Superb | Skvělá |
Subaru Forester | Slabá |
Tesla Model 3 | Základní |
Toyota Supra | Skvělá |
Opel Corsa | Slabá |
„Zranitelnost bezklíčových systémů je bohužel pořád problém. Zdá se, že Hyundai, MG nebo Tesla stále nepoužívají některá bezpečnostní opatření, která jsou u jiných značek běžná. Řidiči je dnes očekávají,“ komentoval šéfinženýr Thatchamu Richard Billyeald výsledky pro britský magazín Auto Express. Firma už prý pracuje s Teslou na tom, aby se bezpečnost Modelu 3 zlepšila.
Uspávání klíčků
Některé automobilky bojují proti zlodějům signálu z klíčků po svém. Jaguar Land Rover například používá takzvané ultra-široké pásmo (UWB), které by mělo být proti podobným útokům imunní. Kia zase vyvinula „faradayovy“ kapsičky, do kterých klíček stačí schovat a žádný signál se přes kovovou síťku nedostane. Podle Billyealda jde sice o dobrou snahu o krátkodobé řešení, ale zároveň varoval, že by do budoucna měly automobilky vymyslet komplexní ochranu.
Proti zlodějům bojuje i Škoda. Klíček k bezklíčovému systému KESSY totiž vybavila pohybovým senzorem. Pokud tedy majitel svůj klíč odloží a čtvrt hodiny s ním nepohne, signál, který vysílá, se vypne. Jakmile jej ale znovu vezme do ruky, vysílání se obnoví. To by mělo zabránit pokusům zlodějů se zesilovačem, se kterým se stačí k odloženému klíčku přiblížit třeba i přes zeď a auto odemknout. Novou ochranu dostaly vozy Karoq a Kodiaq v drobném faceliftu pro rok 2020.
Klíč „uspává“ například i automobilka Ford. U ní snímač pohybu vypíná vysílání signálu už po 40 sekundách. Zařízení zatím funguje u modelů Focus a Fiesta. Podle serveru What Car jsou automaticky vypínatelnými klíčky vybaveny také modely Audi A6 allroad quattro, BMW řady 1, 8 a X6, pak také nový Ford Puma a Volkswagen Pssat. Doba „uspání“ se u různých modelů liší a pohybuje se od 30 sekund po 30 minut.
Ještě rozsáhlejším testům podrobil bezklíčové systémy německý ADAC. Prověřil 237 aut, ubránily se jen tři. Podle německé společnosti je nejlepší ochranou tento systém rovnou deaktivovat. Kromě vozů jde v dnešní době takto ukrást i motorky, které už „bezklíč“ také používají. Více v následujícím článku: