Německé úřady totiž považují tzv. blitzer apps (aplikace upozorňující na policejní kontroly, což se netýká jen aplikace Waze) za nástroj, který snižuje bezpečnost provozu. A kdo zákaz poruší, riskuje tučnou pokutu i zápis v registru řidičů.
Co říká německý zákon (StVO §23 odst. 1c)
Používání navigací, pokud mají aktivní funkci hlášení radarů, zakazuje přesně § 23 odst. 1c německého zákona o silničním provozu (Straßenverkehrsordnung – StVO). Podle něj je nelegální nejen samotná aplikace, ale i jakékoli jiné zařízení či software, které upozorňuje na měření rychlosti. Zákon platí už od června 2019, ale řada tuzemských řidičů o tom neví. Právě proto se na to občas objeví nové upozornění.
„Waze je sice v celé Evropské unii legální, ale některé jeho funkce narážejí na místní zákony. Ty se liší stát od státu a vyžadují rozdílný přístup. Zatímco někde stačí vypnout varování před radary, jinde může být problém už samotná přítomnost aplikace v telefonu – bez ohledu na to, zda ji právě používáte. A pozor, nařízení se zpravidla vztahují i na spolujezdce,“ varoval tento týden například Martin Thienel ze společnosti Kalkulátor.cz.
Jaké pokuty hrozí řidičům
Za aktivní varování před radary hrozí pokuta většinou ve výši 75 eur a jeden trestný bod, uvádí se na německém webu Bussgeldkatalog. Německé soudy ale občas ještě postih zpřísní, jak popsal další německý portál Bussgeldportal. V roce 2023 tak Vrchní zemský soud v Karlsruhe uložil sankci 100 eur muži, který aplikaci s varováním na radary používal.
Policie kontroluje i mobilní telefony
Německá policie provádí namátkové kontroly nejen při velkých dopravních akcích, ale i při běžných silničních zastaveních. V některých případech může dokonce požadovat kontrolu telefonu, aby zjistila, zda je funkce pro varování před radary aktivní. Pokud navíc řidič drží mobil v ruce za jízdy, čeká ho další pokuta za porušení předpisů o používání mobilních zařízení.
Používáte nějakou aplikaci s varováním před radary?
Jak se vyhnout problémům
Odborníci doporučují jednoduché řešení: Waze můžete v Německu používat pouze jako navigaci, nikdy ne s aktivovaným varováním před radary. Před vjezdem do země proto zkontrolujte nastavení a vypněte všechny nelegální funkce. Jen tak se vyhnete nepříjemnostem a možným sankcím, které se mohou vyšplhat až na stovky eur.
Pokuty hrozí i v Rakousku nebo Francii
Martin Thienel zároveň varuje, že pokuty za stejné chování hrozí i v dalších evropských zemích – konkrétně v Rakousku (pokuta až 100 eur), ve Švýcarsku (sankce až 1000 franků a zabavení telefonu) nebo ve Španělsku (trest až 200 eur).
„K nejpřísnějším zemím patří Francie. Jakékoli zařízení detekující radary je tady zakázané a jeho majitelům hrozí pokuta až 1 500 eur. Policie má navíc právo přístroj zabavit – a to se týká i chytrých telefonů s nainstalovanou aplikací. V případě Waze bývá sice policie shovívavější než u klasických detektorů nebo rušiček, rozhodně se ale nevyplácí spoléhat na štěstí. Francouzské úřady dávají jasně najevo, že jakýkoli pokus obejít radarové kontroly berou jako vážné porušení zákona,“ uvádí Thienel.
V Belgii pak podle něj hrozí pokuta až 1000 eur, v nejkrajnějším případě ale také trest odnětí svobody až na tři měsíce.