Porsche se spalovacích motorů vzdát nechce. Zachránit je má „elektropalivo“ z vody a vzduchu

přidejte názor
Autor: Porsche

Výrobce luxusních vozů ze skupiny Volkswagen chce zachovat spalovací motory alespoň ve sportovních modelech

Syntetický benzin se vyrábí ekologickou cestou z vody a CO2 obsaženého v atmosféře

Celkové emise skleníkových plynů takto poháněného vozu mohou prý být srovnatelné s elektromobilem

Umělé palivo se nejprve vyzkouší v závodních vozech, litr vyjde téměř na tisíc korun

Přestože investuje miliardy do elektromobility, budoucnost vidí Porsche i ve spalovacích motorech. Na rozdíl od některých jiných automobilek. V příští závodní sezóně bude testovat „eFuel“ – syntetické palivo vyráběné ekologicky udržitelnou cestou z vody a CO2 obsaženého v atmosféře.

Člen představenstva Porsche pro výzkum a vývoj Michael Steiner označuje syntetické palivo za „vhodný doplněk“ elektřiny v nabídce pohonných jednotek. „Umožní našim zákazníkům jezdit v autech s konvenčním spalovacím motorem nebo v plug-in hybridech s výrazně nižšími emisemi skleníkových plynů,“ tvrdí. Porsche se totiž specializuje na sportovní vozy a velmi výkonná SUV, v nichž charakter motoru tvoří důležitou emocionální složku celkového zážitku z jízdy. Elektromobil jako Porsche Taycan se kultovní devětsetjedenáctce možná vyrovná dynamikou, ale určitě ne bohatstvím smyslových vjemů.

Na výrobě syntetického paliva spolupracuje Porsche s energetickým gigantem ExxonMobil. V Chile kvůli tomu vzniká zcela nová továrna Haru Oni, do níž investoval také koncern Siemens i německá vláda. Princip není – na rozdíl od realizace ­– složitý. Elektrolýzou (proto „elektropalivo“) se voda rozloží na kyslík a vodík. Díky využití větrných elektráren má být tato část procesu zcela ekologická. Následně se vodík spojí s COzachyceným z ovzduší. Vznikne tak umělý metanol. Poslední fází je speciální proces vyvinutý ExxonMobilem, při němž  se metanol promění v syntetický benzin.

Porsche tvrdí, že syntetickým palivem lze snížit emise CO2 až o 85 procent a že celková ekologická bilance takto poháněného vozu může být dokonce nižší než v případě elektromobilu. To je překvapivé jen na první pohled. Provozně je totiž elektromobil výrazně účinnější než auto se spalovacím motorem, do celkové bilance po dobu životního cyklu se ale výrazně promítají emise vzniklé při výrobě. Proto jsou elektromobily celkově „jen“ asi o 15 až 25 procent šetrnější než konvenční auta. Přesná míra závisí na zdroji elektřiny používané k jejich nabíjení. A vůz poháněný stlačeným zemním plynem (CNG) může být dokonce ekologičtější než auto do zásuvky.

Problém je v tom, že například evropské regulace berou v potaz pouze emise výfukové. Výrobci jsou tak fakticky tlačeni do elektrifikace na úkor ostatních technických řešení.

Hon za emisemi zabije auta na CNG. Přitom jsou klimaticky šetrnější než elektromobily
Přečtěte si také:

Hon za emisemi zabije auta na CNG. Přitom jsou klimaticky šetrnější než elektromobily

Hlavní výhody uměle vyráběného benzinu jsou zřejmé. Není kvůli němu zapotřebí budovat nákladnou novou infrastrukturu ani vyvíjet nové motory. Proti tomu je ale potřeba postavit také negativa.

Spalování bude z fyzikální podstaty věci vždy vytvářet nějaké lokální emise – i když na druhou stranu je pravdou, že výfukové plyny z CNG, k němuž má umělé palivo chemicky blízko, jsou výrazně čistší než u benzinu či nafty. Viceprezident Porsche pro Motorsport a vozy GT Frank Walisser řekl nedávno britskému automobilovému magazínu Evo, že při spalování jejich syntetického paliva vzniká méně sazí i oxidů dusíku, neuvedl ale o kolik. Zatímco tedy celková bilance skleníkových plynů může být srovnatelná s elektromobilem nebo ho dokonce předčit, úřady mohou takto poháněná auta nadále považovat za zdroj místního znečistění ovzduší.

Druhý, a potenciálně daleko tvrdší oříšek k rozlousknutí jsou výrobní kapacity. V pilotním provozu v roce 2022 vyrobí továrna Haru Oni jen 130 000 litrů „elektropaliva“. D roku 2026 má kapacita vzrůst na 550 milionů litrů. To je asi čtvrtina úhrnné roční spotřeby benzinu v ČR (a méně než desetina české spotřeby nafty – 5,98 mld. litrů v roce 2019). Na světě přitom není mnoho míst, kde lze vyrábět vodík s přijatelnými ekologickými a finančními náklady. Což je ostatně hlavní důvod, proč je většina hráčů k představě jeho výraznějšího rozšíření spíše skeptická.

Jsou elektromobily opravdu ekologičtější? Záleží na státu, v ČR to není žádná sláva
Přečtěte si také:

Jsou elektromobily opravdu ekologičtější? Záleží na státu, v ČR to není žádná sláva

Porsche bude umělý benzin z Chile nejprve testovat v závodních vozech svého značkového šampionátu Mobil 1 Supercup. Jeden litr zatím vyjde na 45 dolarů (v přepočtu 980 Kč), ale průmyslová výroba by časem měla cenu snížit. Automobilka zdůrazňuje, že syntetická paliva nejsou náhradním ani konkurenčním řešením k elektrifikaci. Nejpravděpodobněji se tedy jeví, že pokud se vůbec dočkají průmyslového nasazení, půjde spíše o záležitost pro fajnšmekry, milovníky sportovních aut a sportovní jízdy. Tomu odpovídá i jedno ze Steinerových nedávných vyjádření. „Přáli bychom si, abyste mohli s vozy jako 911 s vysokootáčkovými nebo přeplňovanými motory v budoucnu jezdit bez břemene uhlíkové stopy,“ zmínil v souvislosti se syntetickým benzinem na prosincové online konferenci.

Vývojem umělého paliva, v tomto případě nafty, se už několik let zabývá také sesterské Audi. A Čína v lednu oznámila, že se jejím vědcům podařilo vyrobit syntetický metanol doslova ze vzduchu. Přesněji řečeno využít kolísání teploty ovzduší během dne k ekologické výrobě elektřiny, jež následně posloužila k produkci metanolu.

Porsche už dříve oznámilo, že do roku 2025 chce navýšit podíl elektrifikovaných aut ve svém prodejním objemu na 50 procent. To je v souladu se záměry mateřského koncernu Volkswagen, který svoji budoucnost jasně vsadil právě na elektřinu.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?