Doby, kdy se BMW všichni kvůli modelu X6 smáli, jsou definitivně pryč. I ostatní automobilky pochopily, že kombinaci karoserií SUV a kupé zákazníci prostě chtějí, přestože to z racionálního pohledu nemusí mnohým dávat velký smysl. Vlastně je skoro až s podivem, že se Porsche přidalo až takto pozdě. Cayenne Coupé se představil letos na jaře a na českém trhu se už nějaký ten pátek prodává. My jsme dostali příležitost usednout za volant této novinky včera. Svezení to nebylo dlouhé, ale i to málo stačilo k tomu, abychom mohli s jistotou tvrdit, že vás tohle auto rozhodně nezklame.
Je to trochu upravený Cayenne
Jak určitě tušíte, verze Coupé se od základního Cayenne nijak zásadně neliší. Technika je v podstatě identická. Novinka má ale o 20 mm nižší střechu a více skloněné přední sloupky, což znamená také jiné čelní okno. Zcela přepracovaná je pak samozřejmě záď, kde najdete kromě jiného aktivní spoiler. Ten se automaticky vysouvá (o 135 mm) po překročení rychlosti 90 km/h. Pokud tak neučiníte samostatně tlačítkem. Porsche zároveň slibuje upravenou zadní nápravu, která je širší a z toho pramení také o 18 mm širší karoserie ve srovnání se základním provedením.
Další odlišnosti se týkají spíše výbavy. Protože je Cayenne Coupé zamýšlen jako více sportovně střižený Cayenne, nabízí už ve standardu některé prvky, za které si musíte u verze SUV připlácet. Tak například nejmenší dostupné disky zde mají velikost 20" (u Cayenne to je 18"), bez příplatku dostanete také adaptivní tlumiče, paket Sport Chrono a sportovní sedačky jak vpředu, tak vzadu. Jinak řečeno, v základu je Cayenne Coupé čtyřmístný automobil. Samozřejmě pokud chcete normální sedadla a třímístnou lavici do druhé řady, stačí při konfiguraci zaškrtnout příslušnou položku. Mimochodem, klasická přední sedadla nedostanete zdarma. Příplatek za „sedadla Comfort“ činí necelých 44 tisíc. Zadní lavice je ovšem za příplatek 0 Kč.
Specialitou pro Cayenne Coupé je rovněž takzvaný Sport Paket, což znamená příplatek 360 tisíc (u verze Turbo „jen“ 288 tisíc). Je to poměrně velká suma, ale obsahuje celkem hodně položek. Tou nejdůležitější je karbonová střecha. Dále to jsou disky o velikosti 22", matně černá detaily na karoserii, speciální (a mimochodem velmi pěkné) čalounění sedadel kombinující kůži a textil jako za starých dobrých časů, čalounění stropu Alcantarou, karbonové dekory v interiéru a karbonový difuzor. Ve výsledku ušetříte na hmotnosti zhruba 20 kg.
Na fotkách v galerii má tento paket oranžové Turbo, které bohužel nebylo pro testovací jízdy k dispozici. Svézt jsme se mohli se základním šestiválcem.
Prozatím tři motory, další dorazí časem
Jenže ani základní verze není žádnou ostudou. Pokud sáhnete po Cayenne Coupé s cenou od, dostanete jednou přeplňovaný třílitrový šestiválec naladěný na 250 kW (340 koní). Ostřejší alternativou je dvakrát přeplňovaná verze disponující výkonem 324 kW (440 koní) a na vrcholu nabídky stojí Turbo s dvakrát přeplňovaným osmiválcem o výkonu 404 kW (550 koní). Motory jsou logicky shodné s klasickým Cayenne.
Pokud jde o další prvky výbavy, rozhodně máte za co připlácet. Dokoupit si můžete jak aktivní stabilizátory, tak řízení zadní nápravy nebo aktivní zadní diferenciál. Je naprosto jasné, že takto „naložený“ Cayenne Coupé bude v zatáčkách vzhledem ke své hmotnosti létat neuvěřitelnou rychlostí. K dispozici je i vzduchové odpružení a karbon-keramické brzdy. Ty pro zajímavost stojí 243 tisíc (pro verzi S). Připlatit lze také za sportovní výfuk, světla Matrix LED a tak dále.
Základ nezklame
Porsche Cayenne Coupé je možná na pohled hezčí auto než původní SUV, ale hodnocení designu necháme na každém z vás. Interiér, respektive palubní deska, je pak pro obě varianty shodný, což znamená řadu displejů a uprostřed přístrojového štítu klasický otáčkoměr. Vzadu je místo trochu omezené svažující se střechou, takže je zde samozřejmě méně prostoru pro hlavu, ale i já se svými skoro 190 cm se sem posadím bez toho, abych se dotýkal hlavou stropu (i když mám prakticky nulovou rezervu). S prostorem pro kolena ve druhé řadě nejsou problémy vůbec žádné a zavazadelník nabízí 625 až 1540 litrů.
Základní jednou přeplňovaný šestiválec je pro auto s cenou od důstojnou motorizací. Přestože vás do sedadel nenatlačí nijak brutálně, i s dvoutunovým SUV/kupé umí slušně zahýbat. Nejvíce se rozjede na 243 km/h a sprint na 100 km/h zvládne za 5,9 s. Oproti základnímu Cayenne je novinka rychlejší při akceleraci na 100 km/h o tři desetiny sekundy.
Přestože jsme měli na projížďku jen zhruba půl hodiny, i tohle minimum stačilo k tomu, abychom na okreskách kousek za Prahou zjistili, že podvozek testované verze funguje naprosto suverénně. Motor má příjemný zvuk, řízení je velmi citlivé a jediné, co by mohlo v prvních chvílích negativně překvapit, jsou brzdy. Právě při ostrém brzdění nejvíce poznáte reálnou hmotnost. Pokud byste chtěli něco lepšího, nemusíte nutně kupovat extrémně drahé karbon-keramické kotouče. Stejně jako u Cayenne nabízí automobilka i pro Coupé kotouče s keramickým povrchem (PSCB), za které zaplatíte jen 80 tisíc.
Tradiční fanoušek automobilky Porsche může nadávat na přítomnost SUV s karoserií kupé, jak chce. Fakt je prostě ten, že reální zákazníci po takovém autě touží a i na českém trhu ho vzali útokem. Aktuálně zejména ve vrcholné verzi Turbo. A víte co? Ono to auto navíc funguje velmi dobře. Nebo se tak alespoň během té první krátké jízdy zdálo.
Technické údaje | Cayenne Coupé | Cayenne S Coupé | Cayenne Turbo Coupé |
---|---|---|---|
MOTOR | |||
Plnění: | výfukovým turbodmychadlem | 2x výfukovým turbodmychadlem | 2x výfukovým turbodmychadlem |
Zdvihový objem válců (cm3): | 2995 | 2894 | 3996 |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 250/5300-6400 | 324/5700-6600 | 404/5760-6000 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 450/1340-5300 | 550/1800-5500 | 770/1960-4500 |
Převodovka: | 8stupňová automatická | 8stupňová automatická | 8stupňová automatická |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 5,9 | 5,2 | 4,1 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 243 | 265 | 286 |
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km): | 11,6/7,9/9,3 | 11,3/8,0/9,2 | 15,3/9,0/11,3 |
Základní cena (Kč) | 2 258 000 | 2 689 000 | 3 955 000 |