Podle Volkswagenu zmizí s nástupem elektromobilů předokolky. Skutečně?

5 nových názorů
Autor: Redakce
  • Podle automobilky Volkswagen bude u chystaných elektromobilů populárnější pohon zadních kol 

  • Na rozdíl od aut se spalovacím motorem totiž může být taková zástavba ekonomicky dokonce trochu výhodnější 

  • A hlavně je pak možné lépe využít vysoký točivý moment

  • Elektrické předokolky ovšem jednu významnou výhodu přece jen mají 

Nastupující éra elektromobilů přinese dříve nebo později výrazné změny. Kromě toho, že se v průběhu let dočkáme (možná) velkého množství dobíjecích stanic kolem silnic, se změní i auta samotná. Náznaky jsou vidět už dnes. Elektromobily budou prostornější, dynamičtější a samozřejmě tišší. A způsobí ústup koncepce s pohonem přední nápravy.

Tedy alespoň to si myslí Matthew Renna, šéf elektromobility automobilky Volkswagen pro Severní Ameriku. Svůj názor prezentoval v rozhovoru pro kolegy z magazínu MotorTrend. „U elektromobilů máte pohonnou jednotku a nějaké ty kabely. Vše můžete umístit dopředu, ale stejně tak můžete umístit motor dozadu, čímž navíc trochu ušetříte za měď, protože kabely nemusí být tak dlouhé. Když k tomu přidáme lepší dynamiku poskytovanou pohonem zadní nápravy, vychází nám elektrické zadokolky jako nepatrně výhodnější,“ uvedl v Renna. Zároveň dodal, že by nebyl překvapen, kdyby se pohon předních kol začal vytrácet z trhu spolu s výrazným nástupem elektromobilů.

Na český trh dorazily další dva nové elektromobily a dva hybridy. Nejzajímavější je e-tron
Přečtěte si také:

Na český trh dorazily další dva nové elektromobily a dva hybridy. Nejzajímavější je e-tron

Podle Christiana Buhlmanna, šéfa komunikace VW, dokonce elektrické předokolky obecně nemají příliš velký smysl. Důvodem je vysoký točivý moment poskytovaný elektromotory, který nejsou auta s pohonem přední nápravy schopna přenést na silnici tak dobře jako zadokolky. Svým způsobem bychom to tedy mohli brát jako alespoň trochu dobrou zprávu. Návrat pohonu zadních kol na výsluní by byl jistě zajímavý. Nicméně je tu ještě jeden aspekt, který budou výrobci při navrhování elektrických aut muset zohledňovat.

Elektrická předokolka sice nebude mít takovou trakci a ovladatelnost jako elektrický vůz s pohonem zadní nápravy, jenže při brzdění se situace zcela obrátí. V případě pohonu předních kol může elektromotor na přední nápravě rekuperovat mnohem více než vzadu, protože vzadu se kvůli přenosu hmotnosti mohou kola dříve zablokovat. A větší množství elektrické energie získané při zpomalování je u elektromobilů hodně pádný argument, který by minimálně u „cenově dostupnějších“ vozů mohl mít větší váhu než řidičsky atraktivní jízdní vlastnosti.

Jak to celé dopadne, to se teprve uvidí. Čekat bychom ale neměli dlouho, protože jenom Volkswagen chce do roku 2025 představit hned třicet elektromobilů.

Bakelit (neregistrovaný)
To je jasné, BMW průměrní řidiči přece neřídí. A automobilka si je vědoma, že produkuje smrtelně nebezpečné dopravní prostředky. :)))
Rad (neregistrovaný)
Přetáčivost byla historicky daná, speciálně u aut s motorem vzadu, tím, že auta měla hromadu hmotnosti daleko od osy otáčení - zadní motor pak fungoval jako kyvadlo s velkým momentem setrvačnosti. Elektroauta mají hmotnost rozptýlenou velmi blízko osy otáčení, takže tento efekt u nich není zdaleka tak markatní. Navíc umožňují daleko lepší regulaci výkonu, takže spoustu řidičských chyb dokáží eliminovat.
Surcuf (neregistrovaný)
Souhlas. navíc nevidím důvod, proč by spousta elektroaut neměli být 4kolky....lepší jízdní vlastnosti i průchodnost,trakce,decelerace atd...
Surcuf (neregistrovaný)
Pro podprůměrného (který by se na silnici i tak neměl vyskytovat), zadokolka je klasika, naprosto v pohodě, stačí respektovat fyzikální zákony.
  • Našli jste v článku chybu?