Model 5008 aktuálně představuje to nejlepší, co lze v nabídce značky pořídit. Tomu odpovídá i paleta pohonných jednotek. U elektrické verze zaujme nevídaně velká baterie Long Range o kapacitě 96,9 kWh, která umožňuje kombinovaný dojezd až 650 km. V nabídce je také inovovaný plug-in hybrid s baterií o kapacitě 17,8 kWh a elektrickým dojezdem až 80 km. My jsme ale otestovali třetí motorickou variantu – Hybrid 145 – s nejnižší úrovní elektrifikace.
Video: Představení Peugeotu 5008
S délkou 4791 mm patří 5008 mezi větší SUV a nabízí prostor až pro sedm cestujících. Kolmá záď maximalizuje vnitřní prostor a do obřího kufru se tak povedlo ukrýt třetí řadu sedadel. Se složenou poslední řadou pojme zavazadlový prostor stále až 750 litrů.
Designově 5008 navazuje na předchozí generaci a v rámci mainstreamového segmentu patří z hlediska designu k nejpropracovanějším vozům. Ne nutně nejkrásnějším – to je subjektivní – ale rozhodně do ztvárnění vozu investoval výrobce hodně peněz i energie.
Interiér na pomezí prémiové třídy
Příjemně působí i interiér. Je prakticky totožný s tím v testované 3008, takže jen zopakujme, že působí až prémiově – ať už z hlediska použitých materiálů, neobvyklých tvarů, nebo kvality displejů. Dojem luxusu kazí pouze velké množství klavírního laku na nepraktických místech, který se snadno poškrábe a zašpiní.
Pro Peugeot typická architektura i-Cockpit s malým volantem a obřím 21” (s úhlopříčkou 540 mm) „levitujícím“ HD displejem, doplněná o originální lištu s virtuálními tlačítky i-Toggles, představuje moderní pojetí interiéru značky Peugeot. Neobvykle umístěný volič směru jízdy umožnil originální řešení středové konzole s několika velkými úložnými prostory.
U sedadel jsme se oproti elektrické verzi museli trochu uskromnit – testovaná verze měla pouze manuální nastavení – nicméně kvalitu sezení chválíme. Přestože architektura s malým volantem umístěným nízko v klíně nemusí zpočátku každému vyhovovat, po správném usazení působí poloha přirozeně.
Zastavme se ještě u silné stránky vozu: zadní řady sedadel. Sedadla ve druhé řadě jsou dělená, posuvná, naklápěcí a snadno sklopná. Navíc disponují sofistikovaným mechanismem pro nastupování do třetí řady a umějí se vrátit do původní polohy. Pokud se cestující ve druhé řadě posunou trochu vpřed, zůstává dostatek prostoru i pro pasažéry ve třetí řadě.
Hybrid 145: Tichá a kultivovaná jízda, ale bez sportovních ambicí
Pohonná jednotka e-DCS6 byla k dispozici už na sklonku předchozí generace 5008. Elektromotor o výkonu 15 kW pomáhá spalovacímu motoru v nejnáročnějších momentech – při nízkých otáčkách nebo bezprostředně po sešlápnutí plynu. Často tak není nutné podřazování, protože elektromotor dodá chybějící sílu, než zabere turbo.
Při převzetí vozu ukazovalo dlouhodobé počítadlo průměrnou spotřebu 7,1 litru na 100 km za posledních 2000 km – u testovaného novinářského vozu to není špatné. Pod kapotou se nachází tříválcový turbomotor 1.2 PureTech, kterému pomáhá elektromotor integrovaný do převodovky. Spalovací motor nabízí točivý moment 230 Nm a maximální výkon 100 kW.
Celkový výkon soustavy činí 107 kW (145 koní). Oproti předchozí generaci se jedná o drobné navýšení. Nejslabší nabízená jednotka zvládá zrychlení na 100 km/h za 11,3 sekundy a oficiální spotřeba činí 5,7 litru benzinu na 100 km. Pohotovostní hmotnost je 1700 kg.
A jak to jezdí? První dojmy jsou neobvyklé. Přeposilované řízení s malým volantem, dychtivě reagující pohonná jednotka a absolutní ticho v kabině. Všechny ovládací prvky vyžadují minimum úsilí. Takové auto „pro dívky“, dalo by se říct, pokud bychom chtěli použít lehký genderový stereotyp.
Prvních pár kilometrů je až fascinující, jak pružně motor reaguje na jemné pohyby nohou – vytváří to dojem téměř neomezeného výkonu. Mozek si pak položí otázku: „Když dostanu takovou pružnost na polovině dráhy plynového pedálu, co skrývá ta druhá polovina?“ A odpověď přichází rychle – nic. Ve druhé polovině už motor nic dalšího nenabídne, protože maximum výkonu dal už na začátku. Režim Sport to ještě zhorší, i když alespoň ztuhne řízení.
Spalovací motor si rozumí s elektromotorem, převodovka řadí jemně a typický zvuk tříválce 1.2 PureTech je příjemně brumlavý a tlumený. I při dálničních rychlostech zůstává v kabině klid – a to je možná největší přednost modelu 5008.
Přestože se jedná o základní motorizaci a pro klidnou jízdu je plně dostačující, přivítali bychom pár koní navíc – zejména pro jistotu při předjíždění nebo najíždění na dálnici, a to platí dvojnásob, pokud vůz veze až šest dalších pasažérů. Alespoň těch 155 koní, jako měl nedávno testovaný Bigster, jehož full-hybrid je podle mého názoru lepší a úspornější.
Komfort, podvozek a spotřeba
A když už mluvíme o spotřebě – auto jsme vraceli se stejnou průměrnou hodnotou jako novináři před námi, tedy 7,1 l/100 km. Překvapivě byla dálniční spotřeba jen o půl litru vyšší než průměr, ale mimoměstská byla vyšší, než bych čekal, a pod 6,5 litru jsem se dostal jen výjimečně.
Díky nové platformě STLA Medium se výrazně zlepšila kvalita odpružení i celková vyspělost podvozku. Dříve běžné rázy od podvozku zmizely, mimo jiné i díky mírně tužšímu naladění. To přidalo na komfortu jízdy, protože podvozek nerozhodí ani horší silnice. Pomáhají tomu i pneumatiky s rozumně vysokým profilem – konkrétně 225/55 R19.
Závěr: Komfortní SUV s důrazem na styl
Peugeot 5008 sází především na design a komfort svezení. Ticho v kabině a pocit izolace od okolí i samotného řízení představují pro určitou skupinu zákazníků velké lákadlo – a není se čemu divit v dnešní divoké době.
Základní pohonná jednotka se hodí pro klidnou jízdu, a rozumná je i cena: 850 tisíc Kč za verzi Allure, nebo 910 tisíc za námi testovanou verzi GT.
+ zajímavá cena, výborný jízdní komfort, dostatek místa, praktická druhá řada sedadel, třetí řada standardně, interiéru na pomezí prémiového segmentu |
---|
– slabší pohonná jednotka, malý cit v řízení, spoustu lesklých ploch v interiéru |