Peugeot 308 SW GT 1.2 Puretech: Zábavné rodinné kombi je soubojem stylu s praktičností

2 nové názory

Francouzská značka vyrábí kromě aut i mlýnky na pepř a sůl. A náležitě opepřená a osolená je i nová generace kompaktního kombi 308 SW. Tedy až na ty motory…

Stylové kombi před časem dorazilo na trhu v nové generaci, kterou si s konkurencí rozhodně nespletete. Dramaticky tvarovaná karoserie Peugeotu 308 SW je na hony vzdálená od některých nemastných, neslaných konkurentů. Skoro jako by ji nevytvarovali v počítači, ale mačetou.

V mezigeneračním srovnání nová kombi-verze 308ky přiváží atraktivnější, dynamičtější design, který jí mohou mnozí konkurenti závidět. Sportovní vizáž podporuje hodně vzad posunuté čelní sklo. Kombi působí ještě vyváženěji než hatchback. 

Celková délka Peugeotu 308 SW mezigeneračně narostla o 110 mm na 4636 mm. Kombi je tak oproti hatchbacku delší o 27 cm. Rozvor náprav je se svými 2732 mm dokonce větší, než jaký má u nás největší rival 308ky, Škoda Octavia Combi (2677 mm). Nabídka prostoru na zadních sedadlech tomu ale bohužel neodpovídá. Vzadu je oproti boleslavskému modelu místa pro kolena znatelně méně. 

Rozvor náprav je ještě delší než u současné generace Škody Octavia, ale vnitřní prostor tomu bohužel tak úplně neodpovídá

Autor: Lukáš Dittrich

Peugeot 308 SW tak doplácí na svoji sportovní vizáž. Kvůli ní má totiž mezigeneračně o 10 cm vzad posunuté čelní sklo a je i o téměř 2 cm nižší. To vše přispívá k vizuální atraktivnosti a lepší aerodynamické účinnosti tohoto francouzského kombi, na druhé straně se ale tyto skutečnosti negativně projevují na prostornosti interiéru. Dojem z kabiny je tak vzadu poněkud stísněnější. Při 180 cm se přesto do druhé řady usadíte snadno, byť sedák je krátký a opěradlo kolmé. Posaz proto není pro dospělé příliš pohodlný. Malá okna navíc umocňují pocit stísněnosti. Vzadu se evidentně počítá spíše s převozem dětí. Pod předními sedadly totiž nezbývá ani dostatek prostoru pro nárty.

 Potřebné centimetry navíc u verze GT ubírají i mohutná přední sedadla, která ale dokážou poskytnout pohodlí a oporu jako u o třídu větších aut. Pochvalovat si je budete i na dlouhých cestách. Místa vpředu je dostatek. Palubní deska je totiž prostorově úsporná, což ocení zejména spolujezdec. Mezi sedadly v případě automatu nepřekáží páka voliče. Volba jednotlivých jízdních režimů se obstarává prostřednictvím prostorově úsporně řešeného kolébkového přepínače.

Rozměrná přední sedadla verze GT vyhoví komfortem i tvarováním. Palubní deska je poměrně mělká, což ocení zejména spolujezdec

Autor: Lukáš Dittrich

Hi-tech ohňostroj

Kompaktní francouzské kombi není asi zrovna tím pravým pro konzervativně zaměřené zákazníky. Hledání optimální polohy za spíše menším volantem je jednou ze specifik Peugeotů poslední doby. U nové generace 308ky Francouzi dále rozvíjí svůj koncept tzv. i-cockpitu, který, stejně jako u předchůdce, vyžaduje určité kompromisy, pokud se jedná o posaz za volantem. Pokud tedy chcete dobře vidět na přístroje, musíte si ho dát trochu jinak, než byste to přirozeně udělali. Abyste dobře viděli na přístroje, musíte volant umístit poměrně nízko a sedadlo více sklopit, čímž uberete prostor pasažérovi za vámi. 

Přístrojový štít verze GT je tak trochu jako z počítačové hry. Na malém prostoru je totiž soustředěno až příliš informací. Provedení s 3D efektem, který byl použit u menšího modelu 208, působí efektně, ale zejména zpočátku i trochu zmatečně. Pokud si na to nezvyknete, můžete prostorové zobrazení vypnout. 

Středový multifunkční displej má úhlopříčku 10“ a obsahuje nové uživatelské prostředí. Poněkud netradičně působí různé animace, které trochu zdržují a rozptylují. Zprvu se vše zdá spíše komplikované, ale příznivci moderních technologií budou spokojeni. 

Grafika je moderní a rychlost odezvy rovněž potěší. Displej má velké rozlišení a i obraz ze zadní parkovací kamery je ostrý. Navíc si ho lze i trochu přiblížit. Zajímavostí je sledování kvality vzduchu. Lišta s dotykovými tlačítky pod displejem umožňuje konfigurovat si přímý přístup k nejdůležitějším funkcím a nechybí ani samostatný knoflík pro nastavování hlasitosti zvuku audia.

Středový multifunkční displej s úhlopříčkou 10“ má vysoké rozlišení, systém je rychlý, různé animace ale působí nezvykle a trochu rozptylují. Jaké přesně zkratky budou na dotykové liště pod displejem, to záleží jen na vás. Umístit sem můžete téměř cokoliv

Autor: Lukáš Dittrich

Zábava i s tříválcem

Podle sportovní vizáže byste nejspíš očekávali, že je pod kapotou dvoulitr či minimálně šestnáctistovka. Pokud ale chcete zážehový motor bez elektrické asistence, dostanete jen tříválec 1,2 l. Ten silnější s výkonem 130 koní se ochotně vytáčí, ale stejně rychle otáčky ztrácí. Software osmistupňové samočinné převodovky totiž bedlivě bdí nad tím, aby byl kvůli ekologii zařazen ten nejvyšší možný stupeň. Prostřednictvím pádel řazení pod volantem ale nad řazením můžete převzít kontrolu sami. 

Jízdu pod plynem provází vrčení motoru, ale i umělý zvuk pocházející v interiéru z reproduktorů. Dynamika ve většině případů uspokojí, Peugeot 308 SW je totiž relativně lehký. Tříválcová koncepce na sebe strhává největší pozornost zejména, pokud si necháte zapnutý systém stop-start. Ten se aktivuje vždy před každou jízdou a vypíná se v menu středového displeje. Je to na dva kliky. Pokud ho nevypnete, tak ve městě dosti registrujete zhasínání a opětovné startování motoru. Nějakého velkého šetření se navíc stejně nedočkáte. Průměrná spotřeba se v zimních měsících pohybovala okolo 7,5 l/100 km, ve městě to bylo ještě o půl litru více. 

Test Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid: Svižná alternativa, která pořád nesedne každému
Přečtěte si také:

Test Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid: Svižná alternativa, která pořád nesedne každému

Lehký motor v přídi přispívá k velmi dobré ovladatelnosti, ani stopy po nějaké nedotáčivosti. Zadní vlečená náprava je znát jen v zatáčce na nerovnostech, kde se auto přeci jen trochu zavlní. Ve spojení se standardně montovanými osmnáctkami u verze GT ale na nekvalitním povrchu před posádkou nerovnosti zcela neskryje. 

Oproti předchozí generaci toto francouzské kombi poskytuje sportovnější pocit při řízení. Nová 308ka je mrštné auto, které rychle reaguje na povely a lehce se ovládá. Malý volant napomáhá k obratnosti a snadno si na něj zvyknete. Peugeot se hezky vede zatáčkami, a ani v těch táhlých nemusíte přehmatávat. Jedná se tak o jedno z nejzábavnějších aut ve své třídě. 

Kombi 308 SW je mrštné řidičské auto, které rychle reaguje na povely a lehce se ovládá

Autor: Lukáš Dittrich

Zavazadlový prostor svým základním objemem 608 litrů rodinné potřeby bohatě uspokojí. To je skoro o třetinu více než v případě výchozího hatchbacku, benefitem kombi je navíc i lepší přístup s nízkým vstupním prahem. Po sklopení zadních sedadel se maximální kapacita zvýší na 1634 litrů. Solidní je i variabilita – opěradla zadních sedadel jsou totiž dělená v poměru 40:20:40. 

Bohatě vybavená verze vyjde na 875 000 Kč, je tedy o obvyklých 40 000 Kč dražší než hatchback. To je adekvátní daň za mnohem lepší užitné vlastnosti. Jedná se o poměrně ambiciózní ceny, neboť za stejnou částku pořídíte Škodu Octavia Combi se čtyřválcem 1.5 TSI DSG ve výbavě Sportline a za Ford Focus Kombi 1.0 EcoBoost Hybrid ve výbavě Titanium X zaplatíte 791 900 Kč. Není to tedy jednoduché rozhodování, a značnou roli v něm budou určitě hrát i dodací lhůty. Koupě auta navíc nikdy není úplně objektivní proces a i v případě modelu 308 SW umějí u Peugeotu velmi dobře zahrát na emoce.

+ Design, pohodlná přední sedadla, komunikativní řízení, jisté jízdní vlastnosti a ovladatelnost, prostorově úsporná palubní deska, parametry a variabilita zavazadelníku
-  Kompromisní posaz za volantem, jen průměrná prostornost na zadních sedadlech, na nerovnostech s 18“ koly občasné rázy, omezená nabídka motorů


Technické údaje Peugeot 308 SW GT 1.2 Puretech EAT8
MOTOR
Konstrukce: přeplňovaný zážehový tříválec, uložený vpředu napříč
Zdvihový objem válců (cm3): 1199
Ventilový rozvod: DOHC, 4 ventily na válec
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 96/5500
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 230/1750
Převodovka: osmistupňová samočinná
Poháněná kola: pohon předních kol
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0–100 km/h (s): 9,9
Nejvyšší rychlost (km/h): 210
Spotřeba paliva kombinovaná (l/100 km) 5,8
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4636
Šířka bez zrcátek (mm): 1852
Výška (mm): 1442
Rozvor náprav (mm): 2732
Provozní hmotnost (kg): 1420
Objem zavazadlového prostoru (l): 608–1634
CENY
Cena modelu od (Kč): 875 000,–

Vnější design opravdu povedený, vnitřek pro mne velmi nepřívětivý. Volant, který zakrývá budíky... Zklamáním je prostor na zadních sedadlech. Já bych volil Seat Leon ST s 2.0 TSI v této třídě. Motor je bída, ale je jasné, že tohle není na výrobci, ale vlivem Bruselské dementní regulace pod vlivem pseudoeko blábolů.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?