Říká se, že koupit si auto je z finančního hlediska to nejhorší, co můžete udělat. Ve většině případů je to samozřejmě pravda, ale existuje pár aut, jejichž cena už klesat nebude. Spíše naopak. A teď nemáme na mysli miliardové exkluzivity jako Ferrari 250 GTO, ale zcela běžná auta.
Přinášíme přehled pěti zajímavých a řidičsky atraktivních aut, jejichž ceny cen přestaly klesat a v posledních několika letech mají spíše mírně vzestupnou tendenci. Zároveň jsme se snažili vybrat auta, kterým cena ještě nevystřelila do nedostižných výšin. Jako pomyslnou hranici jsme si stanovili milion korun. Jasně, můžete si koupit Ferrari 430 Scuderia, tomu cena vážně neklesne. Ale auto za tři miliony je už trochu mimo rámec většiny lidí.
Následující auta mají jedno společné: Velice špatně se shání originální kus nezasažený samozvaným tunerem, případně nezhuntovaný na okruhu. Tím spíše pak ale hodnota originálního udržovaného kusu už jenom poroste.
Škoda Octavia RS I. gen (asi 100 000 Kč)
+
- Udržovaný originál budou fanoušci vyvažovat zlatem
- Lze ji používat jako normální auto
–
- Z řidičského pohledu to není zas taková sláva
- Pořád je to jen jedničková Octavia...
Asi nemusíme připomínat, že škodovky mají na českém trhu specifické postavení. Protože nás ale dnes zajímají řidičsky atraktivní auta, místo jedničkové Octavie 1.9 TDI volíme do našeho seznamu první generaci modelu Octavia RS. Nesmějte se, ono je to totiž zajímavé a vlastně docela nedoceněné auto.
Problém bude najít kus, který by stál za úvahu. Většinu jich totiž napadl laminátový mor samozvaných garážových tunerů, kteří nějakým záhadným způsobem nabyli dojmu, že technice rozumějí lépe než vývojové oddělení celé automobilky s miliardovým rozpočtem. Hledejte auto, které má pokud možno originální karoserii a interiér bez tuzerských doplňků. Práce s takovým kusem pak bude jednodušší.
Celkem běžný je načipovaný motor, jiná kola a snížený podvozek, ale s tím se dá pořád něco dělat. Obrovskou výhodou je dostupnost dílů i jejich ceny. A také to, že na Octavii zvládne pracovat skoro každý. Motor 1.8 Turbo patří ještě mezi ty spolehlivější záležitosti a pokud bude mít jedničková Octavia RS originální seřízený podvozek, vůbec nejezdí špatně a vlastně umí řidiče zabavit. Nečekejte ale skutečný sportovní charakter, spíše jen příjemné a svižné svezení. Protože je zachovalých originálních kusů velmi málo, ceny už padat nebudou.
Mazda MX-5 (asi 150 000 Kč)
+
- Skvělý klasický sporťák
- Jednoduchá údržba a levný provoz
–
- Jako většina Japonců té doby rezaví
- Trochu „gay“ image
Mazdu MX-5 může považovat za auto pro „čtyřprocentní“ jen ten, kdo tomu nerozumí. Miata je totiž naprosto klasická záležitost a snad reálně nejdostupnější řidičsky atraktivní sportovní auto. Je to důkaz, že člověk nepotřebuje 500 koní, aby se za volantem bavil. Mazda MX-5 naučí řidiče s autem pracovat a rychlost si zasloužit. Anebo shodíte střechu a vyrazíte jen tak na klidnou projížďku odnikud nikam.
Bohužel i první dvě generace MX-5 byly napadeny tunerským morem, bylo to takové nešťastné období. Věci se ale mění k lepšímu a majitelé se snaží Miaty vracet do původního originálního stavu. Výhodou je i široká komunita fanoušků, kteří umějí poradit a dopátrat historii prodávaného kusu. Jedná se ale o oblíbené nářadí na různé volné okruhové dny, takže je nutné počítat s tím, že některá auta za sebou nebudou mít úplně jednoduchý život.
Na druhou stranu je mechanika MX-5 velmi trvanlivá. Jediným přirozeným nepřítelem je koroze. A pak samozřejmě nepečlivý majitel. Hezká auta už ale neztrácejí na ceně a třeba druhá generace po faceliftu se silnějším motorem, šestistupňovou převodovkou a samosvorem je velmi nedostatkovbé zboží, jehož cena už má pár let spíše rostoucí tendence. Kupujte, brzy nebudou.
Porsche Boxster/Cayman (asi 500 000 Kč)
+
- Naprosto podmanivý charakter
- Relativně rozumné provozní náklady
–
- Manuál je nedostatkové zboží
- Vysvětlování, proč jste si nekoupili 911
Můžete namítnout, že místo Boxsteru si můžete koupit právě MX-5 a dostanete 90 % zážitků za třetinu peněz. Ale až vám začne chybět u MX-5 výkon, tak začnete utrácet za kompresory a další a další tuningové díly, až se nakonec dostanete s investicemi na úroveň cen, kde slušný Boxster od Porsche začíná. A pořád bude Porsche jezdit o kousek lépe.
Porsche Boxster a technicky příbuzné kupé Cayman stojí ve stínu prestižnější 911 a nikdy nebudou dražší než ona. To je situace, ze které můžete těžit. Na Boxster nebo Cayman s jasnou historií vám vážně stačí půl milionu. Pro někoho je to hodně peněz, ale dostanete opravdu zábavné a skvělé sportovní auto, které na hodnotě už ztrácet nebude. Pokud ho tedy nerozvěsíte o strom nebo mu neutrápíte motor na okruhu.
Jak rostou ceny 911, zvedají se ze dna i Boxstery a Caymany. Žádoucí jsou především druhé generace. Kdo se ale sveze s Caymanem na základním mechanickém podvozku a s manuálem, naprosto kouzlu tohoto sporťáku propadne. A Boxster k tomu přidává ještě zážitek z jízdy bez střechy nad hlavou. Sice vás budou hnidopichové dráždit otázkami, proč jste si radši nekoupili rovnou 911, ale na průměrné české okresce je tohle „levnější“ Porsche jednoduše lepší a řidičsky zajímavější auto.
BMW M3 E46 (asi 500 000 Kč)
+
- Nezaměnitelný charakter řadového šestiválce S54B32
- Nejlepší sportovní auto své doby
–
- Stav některých kusů a převodovka SMG
- „Otuzeným“ kupé řady 3 s logy M jezdí kdejaký ňouma
Na počátku nového tisíciletí byla značka BMW na naprostém vrcholu. Když přišla nová generace modelu M3 založená na kupé řady 3 generace E46, byla to senzace. Tohle auto uchvacuje ještě dnes a přestože nové generace modelů M3 a M4 se posunuly po dynamické a technické stránce jinam, tradicionalisté jim nějak nemohou přijít na chuť. Turbo a umělý zvuk motoru z reproduktorů zkrátka ke klasickému „emku“ nesedí.
BMW M3 E46 se už odrazilo od cenového dna, nejlevnější byly někdy kolem roku 2013. Vždycky, když vidíte video z Nordschleife, jak někdo vyrámovanou M3 rozvěsí o svodidla, hodnota těch přežívajících originálních zase poskočí. Už jich přežívá opravdu málo. Najít původní kupé s manuálem bez jakéhokoli tuningu je vskutku detektivní práce. Současní majitelé cítí investiční potenciál a do světa je posílat nechtějí.
Spíše je tak pravidlem, že „podezřele“ levný kus na prodej bude potřebovat investice. Ať už do motoru, nebo podvozku, převodovky či diferenciálu. Ovšem díly nestojí absolutní nesmysly, na E46 se dá pracovat relativně snadno a pokud neprojde píst blokem motoru, všechno se dá řešit. Investice by se měla za pár let vrátit. Nezbývá než hledat a „ukecávat“ současné majitele.
Porsche 911 997 (asi milion korun)
+
- Snad největší automobilová ikona
- Nezaměnitelný charakter a řidičský zážitek
–
- Trh zaplavený čtyřkolkami v automatu
- Udržet ji v provozu nebude zadarmo
Porsche 911 není jen naprosto špičkové sportovní auto a automobilová ikona, ale také jakýsi nástroj vyjádření společenského postavení. Mnoho lidí si nepořizuje 911 k tomu, aby si užívali charakteristické vlastnosti plynoucí z koncepce „vše vzadu“, ale jednoduše proto, aby ostatním ukázali, že jsou úspěšní a že na to mají. Přesně podle hesla „kupujeme si věci, které nepotřebujeme, za peníze, které nemáme, abychom udělali dojem na lidi, kteří jsou nám ukradení“. To stimuluje poptávku a ceny se pak drží nahoře.
Je celkem jedno, o jaké generaci Porsche 911 se bavíme, protože drahé jsou všechny. Nejdostupnější cestou je generace 996, první „vodník“. Ten ale neláká designem, ačkoli jezdí skvěle a dřívější problémy se spolehlivostí už se podařilo dořešit. Nyní jsou v kurzu poslední atmosférické 911 generace 997. Za milion ji ještě koupíte, ale pospěšte si, už začínají utíkat. Speciální edice jako třeba GTS stojí prakticky stejně jako novější 991, někdy i víc.
Největší problém Porsche 911 je v tom, že nikdy nevíte, jakou má za sebou minulost. Komu funguje a stará se o ni, ten ji do světa posílat jen tak nebude. Hodně aut potřebuje investici do motoru nebo podvozku. Mnohdy je lepší rovnou koupit levně auto s „bouchlým“ motorem. Stejně je reálné riziko, že ho budete muset jednou dělat. Dovádět s autem každý víkend na okruhu a olej měnit po 30 000 km vážně nedělá dobrotu ani jinak robustní 911. Udržované kusy s malým nájezdem jsou pak příšerně drahé, zejména pokud jde o manuál a pohon zadních kol. O kabriolet ve čtyřkolce a v automatu zas nadšenci tolik nestojí.
Zatímco výše uvedené vozy se dají ještě provozovat s relativně rozumnými náklady odpovídajícími běžným autům, u 911 už pořekadlo o opici a banánech platí do puntíku. Chtějte pokud možno zcela obyčejný kus bez adaptivního podvozku a keramických brzd. Tam jsou ceny dílů ještě rozumné. Jinak se připravte na to, že budete platit. A hodně. Se servisem se pak obraťte na nezávislou specializovanou dílnu.