Rok 2019 bude pro trh s ojetými auty poměrně bouřlivý. Hned z několika důvodů. Ekonomové očekávají větší korekci světové ekonomiky, a to se vždycky na nabídce a poptávce na trhu ojetin projeví. Zároveň to bude 30 let od revoluce v Československu. A jak jistě víte, po třiceti letech můžete prakticky jakékoli auto přihlásit na veteránské značky. Plno lidí určitě zase chytne nostalgickou náladu a pocítí potřebu vlastnit nějaké staré auto.
Očekává se příliv naftových ojetin ze západu, na trh ojetin se ale také začnou dostávat hybridy a elektromobily ve větších počtech. Z nich se přestává stávat podivínská záležitost. Stále více lidí například o hybridu uvažuje jako o alternativě k ojetému dieselu. A zájem vždycky bude o zajímavá a nějakým způsobem unikátní auta. Následujících pět ojetin byste mohli příští rok koupit výhodně a pak na nich už neprodělat.
Škoda Favorit
Právě legendární Favorit, první moderní škodovka s motorem vpředu napříč a pohonem předních kol, slaví nyní třicetiny. Kusy z prvních ročníků se tak už mohou stát veterány, a na cenách to bude vidět. Jakkoli měl Favorit své slabé stránky, pro českou (tehdy ještě československou) značku to bylo přelomové auto.
Doba, kdy byl Favorit na silnici nutné zlo, je dávno pryč. Dnes patří Favorit v provozu spíše k zajímavým kuriozitám, stejně jako staré stopětky a stodvacítky. A věřte, že na krásném a zrestaurovaném kusu už nikdy neproděláte. Domníváme se, že nyní je poslední příležitost koupit solidní kus za pár desítek tisíc. Ceny hezkých Favoritů už jen porostou. Vždyť zachovalé Favority se už dnes nabízejí klidně za sto tisíc.
Mercedes-Benz třídy E (W124)
Jak z trhu ojetin pomalu mizí zrezlé a poničené vraky, které už nedostaly technickou, začínají se ceny zachovalých Mercedesů třídy E generace W124 odrážet od úplného dna. Krásné kusy nikdy nebyly vyloženě levné, ale to, jak rychle každá zachovalá „stodvacetčtyřka“ zmizí z nabídky, ukazuje, že zájem o tuto legendu je.
Jedná se o jeden z posledních lidových Mercedesů, který byl ještě navržen a vyroben podle přísných kvalitativních standardů. Pak už to šlo s Mercedesem a jeho kvalitou z kopce. Pokud byste zatoužili po téhle hranaté klasice, není důvod čekat. Berte cokoli, co není prolezlé korozí. Mercedes W124 nikdy nebude levnější. Například verze E500 už je ikona za víc než milion, ale stačí zůstat při zemi. Běžné verze se ještě dají pořídit za 100 až 150 000 korun. Hlavně v sousedním Německu je ale o ně zájem a ceny rostou. A porostou už vždycky.
BMW 330Ci (E46)
BMW řady 3 generace E46 je na trhu už dvacet let a na stavu některých utrápených kusů je to už bohužel vidět. Vynechme teď čtyřválce, diesely a jiný plevel. Investiční potenciál se ukrývá v tradičních atmosférických řadových šestiválcích s pohonem zadních kol a manuální převodovkou, zejména pak ve verzích kupé a možná i kabrio. Kombi moc investičního potenciálu nemá, to už je lepší klasický sedan.
Ceny zachovalých kusů s třílitrovým šestiválcem ukazují, že se jim už pod 150 000 Kč moc nechce a nevypadá to, že by pod tuto hranici měly výrazně spadnout. Spíše se zdá, že doba levných šestiválcových bavoráků skončila a bývalí majitelé se k těmto vozům zase chtějí vracet. Vždyť je to poslední tradiční BMW, které ještě jezdilo jako správné BMW. Jistě, na běžné verzi nevyděláte jako třeba na M3 E46, ale také ji koupíte výrazně levněji a levněji ji udržíte v provozu i pomocí originálních dílů a profesionálního servisu. Podle nás není důvod čekat. Třeba kupé 330Ci po faceliftu doporučujeme koupit. Levnější už nebudou.
Porsche 911 (996)
Od absolutního dna se odrazila i nechtěná Popelka, Porsche 911 generace 996. Ortodoxní fanoušci značky tento model zavrhli především kvůli kontroverznímu designu předních světel. Nepříliš oblíbený byl ale také kvůli závadám pohonných jednotek. Jenže všechno se dá řešit. Generálku motoru zvádnou specialisté za rozumné peníze a pořád je to Porsche 911, automobilová ikona.
Jak teď Porsche oznamuje hromadný přechod k elektromobilitě, není zrovna mnoho důvodů klasickou atmosférickou 911 s manuálem a pohonem zadních kol zlevňovat. Verze po faceliftu už utěšitelně rostou. I první 996 před faceliftem začíná být žádané zboží. Je to totiž opravdové Porsche se svým klasickým charakterem. Pro koho je nastupující generace 997 finančně nedosažitelná, rozhodně se nemusí bát, že by na nechtěné 996 prodělal. Naopak to vypadá, že i tohle auto bude mít za pár let vyšší hodnotu než dnes. Jen musí mít naprosto transparentní historii a být v originálním stavu.
Rolls-Royce Silver Shadow
Tenhle převratný Rolls-Royce byl zajímavý tím, že jich automobilka vyrobila zhruba 40 000. Tedy mnohem víc, než bylo pro tradiční britskou značku běžné. Stala se z něj masovka a je to jediný Rolls-Royce, který si může dovolit vlastně každý. Platí to i dnes, kdy na trhu ojetin najdete opravdu slušné exempláře a pořád vám na ně bude stačit zhruba půl milionu. Za milion pořídíte mimořádně krásný kus.
Skokový růst cen neočekáváme, ale udržované auto s historií v pěkném stavu si cenu podrží a z dlouhodobého hlediska spíše poroste, jak budou ze světa jednotlivé horší exempláře mizet. Tento Rolls-Royce tak bude spíše zajímavá dlouhodobá investice, se kterou bude příjemné párkrát do roka vyjet. Zachovalý kus bude vždycky ozdobou výstav a srazů veteránů. Zajímavé také je, že si na něm řadu běžných servisních úkonů uděláte svépomocí a také dostupnost náhradních dílů je velice slušná. Automobilka ráda majitelům s renovací pomáhá, ale to je pak zábava už pro opravdu hodně majetné nadšence.