Škoda Octavia 1.2 TSI, 1.4 TSI nebo 1.6 TDI
Že je Octavia aktuální generace velmi solidní auto, to ví asi každý. Na trhu ojetin začíná rychle vytlačovat generaci předchozí. Za 250 000 korun koupíte velice slušná auta s rozumným nájezdem. Je zajímavé, že odpor českých motoristů k přeplňovanému tříválci 1.0 TSI zpomalil pokles cen starších čtyřválcových verzí 1.2 TSI. A to je podle nás nejlepší lidová Octavia pro někoho, kdo chce prostorné auto s levným provozem. Něco jako klasická Octavia 1.6 MPI s tím, že líp jede, spotřebu má pět a půl místo sedmi a po 150 000 km nezačne brát olej.
Verze 1.4 TSI nabízí o trochu atraktivnější dynamiku a stále je velmi spolehlivá. Nová řada motorů EA 211 má bezproblémové řemenové rozvody a netrpí na dřívější dětské nemoci downsizovaných agregátů koncernu VW. Dvanáctistovka bude mít za 250 tisíc najeto klidně pod 50 000 km, jednačtyřka s lepší výbavou už bude mít za ty peníze kolem sta tisíc kilometrů. Jedinou potenciální slabinou těchto benzinových motorů je rizikový automat 7DSG, který rozhodně neslibuje dlouhověkost a levný servis.
Zcela bychom neměli opomíjet ani diesely. Z hlediska dlouhodobých nákladů vychází přeci jen lépe šestnáctistovka TDI s nesmrtelným pevným setrvačníkem (u manuálu s předním pohonem, automat a čtyřkolka má dvouhmotu), již spolehlivým systémem EGR a relativně spolehlivým filtrem pevných částic. Pokud motor funguje správně, nejsou do 300 000 km s DPF problémy. Dvoulitrové tédéíčko je možná zbytečně drahý luxus, ale pokud seženete auto s rozumným nájezdem, proč ne. Velký smysl dává s automatem, protože šestistupňové DSG je mnohem spolehlivější než 7DSG se suchými spojkami.
Seat Leon, Volkswagen Golf a Audi A3
Vše, co jsme jsme si řekli o Octavii, bychom mohli vztáhnout na technicky příbuzné modely koncernu VW. Počítejte ale s tím, že třeba takové Audi A3, které se jinak od Golfu a Leonu prakticky vůbec neliší, je dražší a servisně nákladnější. Jestli chcete udržet provozní náklady na rozumné úrovni, kupte si s nějakým výše zmíněným motorem Leon nebo Golf (bude o trochu dražší).
Audi A3 dává smysl jen s nějakou výraznější motorizací, kterou u jiných nedostanete. Ale třeba ojetá S3 nové generace nebude stát čtvrt milionu. Vždyť do čtvrt milionu seženete jen holou A3 s velmi vysokým nájezdem. Je to zbytečný příplatek za premiovou značku.
Fabia a Polo? Nejlépe s motorem 1.2 TSI
V kategorii menších aut v relaci do 250 000 seženete velmi pěkné Fabie a sem tam nějaké Polo s velmi povedeným motorem 1.2 TSI, slušnou výbavou a nízkým nájezdem. Plno aut za tyto peníze má najeto do 20 000 km, takže při dodržování servisních zásad (olej po roce nebo 15 000 km, kvalitní palivo s aditivy) před sebou mají ještě dlouhou a spolehlivou kariéru.
Opatrně s automatem 7DSG. Je nutné počítat s tím, že malá dvouspojka nemůže z dlouhodobého hlediska poskytnout takovou trvanlivost jako klasický automat s měničem. Pokud ale máte v plánu si auto nechat jen pár let a následující problémy delegovat na dalšího kupce, vlastně jsou tyhle koncernoví špunti (včetně Seatu Ibiza a Audi A1, i když to je nepraktické a drahé) vcelku bezproblémová a dobrá auta i s tím rizikovým automatem.
Na nový Superb zapomeňte, ale co ten starší?
Ceny aktuální generace Škody Superb ještě pod tři sta tisíc moc padat nechtějí. Ale za 250 tisíc koupíte slušný Superb generace předchozí. Žádaný je kombík a logicky pak s dieselem, ale zvažte, jestli to není příliš riziková volba. Asi nejjistější je vyhnout se čtyřkolce a brát verzi 2.0 TDI 103 kW. U Superbu si klidně můžete dopřát automat, s dvoulitrem se pojila spolehlivá verze 6DSG jako v Octavii.
Myslete ale na to, že třeba Superb Combi z roku 2014 bude mít za tyhle peníze pořád najeto minimálně 150 000 km. Rizikovost bude tedy vyšší, jakkoli je to spolehlivé a kvalitní auto. Potřebuje ale pečlivý servis a právě zanedbané výměny náplní (olej v automatu a Haldexu se musí měnit po třech letech nebo 60 000 km) jsou častým problémem ojetin. Jinak spolehlivá technika pak rychleji odchází a trápí další majitele, kterým už potíže nekryje záruka.
Luxusní auto? To už si moc koledujete
Pokud je na vás nákup prověřené ojeté Octavie s malým nájezdem a zcela transparentní servisní historií málo dobrodružný, můžete se vydat do divokých vod nákupu luxusního sedanu nebo SUV. Třeba takový Volkswagen Touareg nebo Audi A8 lze s motorem 3.0 TDI za čtvrt milionu pořídit. Ale určitě víte, že u nákupu to teprve začíná.
Sedan Audi A8 bude mít s tímto motorem najeto kolem tří set tisíc km, Touareg také. Případně budou auta stočená, což je u luxusních premiových ojetin z dovozu bez historie takový český kolorit. Každopádně motor 3.0 TDI není sám o sobě špatný, jen s velkým nájezdem nebude slibovat bezproblémovou budoucnost. Rozvody stojí přes padesát tisíc, filtr pevných částic šedesát, vstřikovače osm tisíc za kus a běžná servisní prohlídka s výměnou oleje vyjde na dvacet tisíc.
A pak jsou tu věci jako vzduchový podvozek, složité systémy pohonu všech kol a rizikové automatické převodovky. A pokud se něco takového rozbije, opravy mohou snadno překročit celkovou hodnotu auta. Všechno tohle platí i pro Porsche Cayenne první generace, u kterého si k tomu přidejte ještě příplatek za luxusní značku a skutečnost, že ne všechny díly jsou zaměnitelné s Touaregem.