Na český trh dorazila zatím nejostřejší verze Fordu Focus nové generace. Provedení ST bylo oficiálně představené letos v únoru, takže už možná víte, že Ford opět dá zákazníkům vybrat mezi karoseriemi hatchback a kombi, respektive mezi zážehovým a naftovým motorem. Fakticky tak pod jedním označením jednoho modelu můžete získat různá auta, která se od sebe dost výrazně liší.
Důvodem je skutečnost, že diesel je téměř o 100 koní slabší a především naftový Focus ST nemůže mít ani adaptivní tlumiče, ani elektronicky řízený přední diferenciál. Ten je standardem pro zážehové ST, adaptivní tlumiče jsou pak pro motor EcoBoost dostupné za příplatek (pouze pro hatchback). Na jedné straně tak může být nový Focus ST příjemným a velmi svižným cestovním automobilem, na straně druhé to může být plnohodnotný hot-hatch.
Dvakrát jinak
Nový Ford Focus ST jsme si poprvé vyzkoušeli na nedávné české prezentaci, a to jak v naftové, tak v benzinové variantě. Obě provedení spojuje upravený design zahrnující výraznější nárazníky, větší spoiler vzadu, sedadla Recaro v interiéru a snad až přehnaně tlustý volant. Samozřejmostí jsou pak loga ST rozmístěná různě po karoserii i v kabině. Přesto všechno ale platí, že Focus ST svůj potenciál příliš znát nedává, respektive se zas až tak moc od obyčejné ST-Line neliší. Pro pořádek, standardem jsou osmncátipalcové disky, pokud sáhnete po výbavě ST Plus, dostanete devatenáctky.
Důležitější změny se týkají podvozku. Opět platí, že obě motorizace mají úpravy v zásadě shodné. Technici na provedení ST ponechali pružiny z běžného Focusu, tlumiče jsou ovšem tužší o dvacet procent vpředu a o třináct procent vzadu. Světlá výška klesla o 10 mm a měnila se rovněž geometrie náprav. V případě karoserie kombi a její zadní nápravy se dbalo na to, aby auto nabídlo odpovídající jízdní vlastnosti i tehdy, pokud je zavazadelník plně naložen.
Benzinový hatchback ovšem může mít na rozdíl od kombi navíc také adaptivní tlumiče označené jako CCD. Ty se dodávají v rámci sady Performance zahrnující také třeba režim „Závodní trať“, respektive pro motor EcoBoost systém Launch Control nebo automatické meziplyny.
O pohon zážehového Fordu Focus ST se stará čtyřválec 2.3 EcoBoost, který se už objevil v modelech Ford dříve. Konkrétně třeba v Mustangu nebo v předchozí generaci Fordu Focus RS. Příchod takto velké pohonné jednotky je v dnešní době rozhodně chvályhodný. Tím spíš, když některé jiné automobilky sází ve stejné kategorii třeba jen na osmnáctistovku (Renault) nebo dokonce na šestnáctistovku (Peugeot).
U Focusu ST je tento velký čtyřválec naladěn na 206 kW (280 k) a 420 Nm. Využívá turbodmychadlo typu twin-scroll a systém, který při krátkodobém uvolnění pedálu plynu neuzavře škrticí klapku, takže pokud znovu přidáte, měli byste se dočkat okamžité reakce. Tato věc byla původně použita u novodobého Fordu GT a dostal ji také Ford F-150 Raptor. Mimochodem, starý Focus ST nabízel 184 kW (250 k) a 360 Nm.
Dieselové ST má pod kapotou dvoulitr EcoBlue vybavený turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek. Tahle jednotka disponuje parametry 140 kW (190 k) a 400 Nm. Silnější diesel jste si k Focusu ještě nikdy pořídit nemohli. Základní technické parametry všech variant si můžete prohlédnout v tabulce:
Ford Focus ST: Základní technické údaje
Motorizace | 2.3 EcoBoost hatchback | 2.3 EcoBoost kombi | 2.0 EcoBlue hatchback | 2.0 EcoBlue kombi |
---|---|---|---|---|
Zdvihový objem (cm3): | 2261 | 2261 | 1996 | 1996 |
Výkon (kW/k): | 206/280 | 206/280 | 140/190 | 140/190 |
v ot./min.: | 5500 | 5500 | 3500 | 3500 |
Točivý moment (Nm): | 420 | 420 | 400 | 400 |
v ot./min.: | 3000-4000 | 3000-4000 | 2000 | 2000 |
Kombinovaná spotřeba (l/100 km): | 7,9 | 7,9 | 4,8 | 4,8 |
Zrychlení 0-100 km/h (s): | 5,7 | 5,8 | 7,6 | 7,7 |
Max. rychlost (km/h): | 250 | 250 | 220 | 220 |
Provozní hmotnost (kg): | 1508 | 1543 | 1548 | 1585 |
Dieselový Ford Focus ST je vždy dostupný v kombinaci se šestistupňovou manuální převodovkou, která tvoří základ také pro zážehovou verzi. Převodovka prošla pro aplikaci ve sportovním Focusu určitými změnami, kdy byly zkráceny dráhy řazení o sedm procent. Aktuálně lze objednat rovněž sedmistupňový automat, nicméně ten se týká pouze benzinového Focusu ST. Příplatek činí 53 tisíc korun.
Něco mezi i30 N a Mégane R.S. Trophy
První kilometry nedaleko Berouna ukázaly, že Focus ST bude rozhodně zajímavým příspěvkem do kategorie rychlých hatchbacků/kombi. Zejména v případě benzinové verze, která svou dynamikou opravdu nezklame. Upřímně jsem ale vzhledem k velikosti motoru čekal trochu ostřejší projev. Zřejmě to bude dnešními emisními limity, nicméně ani v režimu „Závodní trať“ není motor tak bezprostřední jako třeba dvoulitr nedávno testované i30 N Performance.
Střední pásmo otáček ale nabídne hutný zátah, který může snadno přejít z podélného směru do směru příčného, protože i Focus ST dokáže pěkně zatahat za volant. Není tak divoký jako Mégane R.S. Trophy, ale rozhodně není tak precizní, jako zmíněný Hyundai. Je to zkrátka něco mezi touto dvojicí. Jen je škoda, že při ostré jízdě doprovází zvuk poctivého sportovního výfuku také zvuk uměle generovaný do interiéru, který je spíše otravný.
Podvozek vypadá velmi jistě a zásahy elektronicky řízeného diferenciálu od společnosti BorgWarner jsou výraznější než v případě i30 N. Nedotáčivost je při správném zacházení něco, co Focus ST nezná. Přesnější hodnocení si necháme na klasický test, ale jízdou ostrý Focus určitě nezklamal. A kdyby vás náhodou zajímalo, kolik tohle auto spotřebuje při okruhovém zacházení, je to asi tak 25 litrů na sto. Ne, Mégane R.S. se svým menším motorem o objemu 1,8 litru opravdu úspornější není.
Diesel je přinejmenším zajímavý
Naftové provedení, které jsme testovali jako kombi, sice také nabídne sportovní podvozek, ale nemá aktivní diferenciál vpředu a místo toho se musí spolehnout jen na tradiční distribuci točivého momentu pomocí brzd. Kromě toho je výrazně slabší než benzin, takže zákonitě nenabídne tolik zábavy za volantem, přesto je tohle auto přinejmenším zajímavé.
Už jen kvůli tomu, že taková ta bezprostřední odezva na plyn je zde snad lepší (alespoň pocitově) než u benzinu a rozhodně je na poměry dnešních dieselů přímo vynikající. Právě proto působí vznětová verze velmi živým dojmem, i když při delší akceleraci samozřejmě poznáte, že je pod kapotou „pouze“ 140 kW (190 k). Ve srovnání s koncernovým 2.0 TDI o stejném výkonu je ale tohle docela jiná písnička. Pokud se to tak dá říci, pak je to regulérně ostrý diesel.
Ani kombi bez diferenciálu eLSD si nepočíná v zatáčkách zle a nedotáčivosti vzdoruje velmi slušně. Otázkou je, jak rychlou okreskovou jízdu brzdy zvládnou, protože buď budou v zatáčkách krotit příval točivého momentu na přední nápravu, nebo budou brzdit, takže si na klikatých cestách moc neodpočinou. Ale to jsme během prvních jízd zjistit nemohli. Každopádně dieselové kombi se nám líbilo. Zejména proto, že zatímco u ostrých hatchbacků s výkonem kolem 280 koní si dnes máte hodně z čeho vybírat, u naftových kombíků s takto sportovním projevem je situace mnohem jednodušší. Lepší auto než nový Focus ST Kombi 2.0 EcoBlue budete hledat těžko.
Nový Ford Focus ST si už můžete objednat. Zážehová verze stojí minimálně 779 900 Kč jako hatchback, respektive 804 900 Kč jako kombi. Diesel je vzhledem k absenci některé výbavy a nižšímu výkonu levnější. Startuje částkou 751 900 Kč, respektive 786 900 Kč za kombi. Kompletní ceník si můžete stáhnout zde.