Jak se dalo vzhledem k nedávným informacím očekávat, BMW přiveze na ženevský autosalon novou generaci modelu X4 (s označením G02). Oproti dosluhující verzi se vůz modelového roku 2018 designově příliš nezměnil, je ale výrazně větší, uvnitř prostornější, lehčí, rychlejší a samozřejmě také úspornější.
BMW X4 se na trhu příliš neohřálo. První generace zmenšené X6 se představila až v roce 2014. Nejde ovšem o nic překvapivého. Automobilka s takto krátkým cyklem počítala, protože v době uvádění X4 do prodeje měla X3 coby její technický základ už polovinu svého účinkování za sebou. Přesto i ty zhruba čtyři roky stačily tomuto crossoveru k dosažení zajímavých prodejních výsledků. Celkově bylo prodáno 200 tisíc exemplářů (to kdybyste se opět chtěli rozčilovat nad tím, jaký strašlivý nesmysl tato SUV kombinovaná s kupé jsou).
Doporučujeme: BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic — ve stopách X6
U automobilky BMW je v poslední době už tradicí, že po stránce designu své modely příliš nemění. Platí to také o nové X4. Na první pohled vypadá novinka spíše jako facelift, přestože fakticky je karoserie zcela nová a stojí na novém technickém základu. Mezigeneračně došlo k prodloužení o 81 mm, šířka narostla o 37 mm a rozvor se natáhl o 54 mm. Pouze výška klesla o tři milimetry. Současně byla vylepšena aerodynamika (součinitel odporu vzduchu je 0,30) a hmotnost klesla o 50 kg. BMW také slibuje ideální rozložení hmotnosti mezi nápravy v poměru 50/50 a oproti X3 výrazně nižší těžiště.
Zákazníci si budou moci opět vybrat z různých variant. Kromě té základní bude k dispozici xLine, M Sport X a M Sport. Konkrétní volba upraví vnější vzhled i provedení interiéru. V něm, pokud znáte nějaký model BMW z poslední doby, žádné překvapení nehledejte. I v tomto směru se X4 G02 drží mnichovských tradic. Větší celkové rozměry ovšem znamenají o 27 mm více místa pro nohy zadních cestujících. Základní objem zavazadelníku je 525 litrů, po sklopení zadních opěradel dělených v poměru 40/20/40 získáte objem 1430 litrů.
Na úvod budou k dispozici převážně čtyřválcové přeplňované dvoulitry. Základem je motorizace xDrive20i naladěná na 135 kW (184 k) a 290 Nm. Silnější alternativa stejného motoru disponuje parametry 185 kW (252 k) a 350 Nm. Zájemci o diesel mohou opět vybírat z přeplňovaných dvoulitrů, kdy ten slabší xDrive20d nabízí 140 kW (190 k) a 400 Nm, silnější verze xDrive25d poskytuje 170 kW (231 k) a 500 Nm. Prozatímním vrcholem bude X4 M40d se vznětovým přeplňovaným šestiválcem a s parametry 240 kW (326 k)/680 Nm. Tahle verze se rozjede z nuly na 100 km/h za 4,9 s, maximální rychlost činí 250 km/h.
Doporučujeme: Designér Chris Bangle změnil tvář BMW. Dnes jezdí v X6 i Dacii Duster
Další šestiválce se začnou vyrábět v srpnu, kdy do nabídky dorazí ještě xDrive30d (195 kW/265 k, 620 Nm) a sportovní zážehová varianta M40i. I v tomto případě pod kapotou najdete přeplňovaný třílitrový šestiválec. Jeho výkon dosahuje hodnoty 265 kW (360 k) a točivý moment 500 Nm. Zrychlení z nuly na 100 km/h je záležitostí na 4,8 s, nejvyšší rychlost zůstává na obligátní hodnotě 250 km/h. Všechny motorizace jsou doplněny osmistupňovou automatickou převodovkou a pohonem všech kol xDrive.
BMW X4 G02 samozřejmě dostane řadu dalších dnes už známých technických vychytávek jako například klíček s dotykovým displejem, elektronicky řízený zadní diferenciál, adaptivní tlumiče, asistované řízení a podobně. Automobilka ovšem upozorňuje také na terénní dovednosti. Světlá výška podvozku je 204 mm a nová X4 údajně zvládne projet vodu hlubokou až půl metru.