Nové Audi Q8: kompletní press kit

24.09.2018
přidejte názor
Autor: Redakce

 

Audi Q8 kombinuje typickou nabídku prostoru a ergonomii automobilu kategorie SUV s elegantním stylem čtyřdveřového kupé. Díky své luxusní výbavě, rozsáhlému síťovému propojení a robustní konstrukci i pro jízdu mimo zpevněné cesty je suverénním partnerem pro podnikání i volný čas. Pohon nového vrcholného modelu rodiny Q zajišťuje výkonný a zároveň velmi hospodárný motor 3.0 TDI s výkonem 210 kW (286 k). Audi Q8 bude uvedeno na evropský trh v srpnu 2018. Cena na českém trhu začíná od 1 945 900 Kč.

Mnohostranný, sportovní, elegantní: rozměry a prostorový koncept

Audi Q8 vyzařuje sportovní dynamiku a ušlechtilý, prestižní charakter jako žádné jiné SUV značky se čtyřmi kruhy. S vnější délkou 4,99 metru, šířkou 2,00 metru a výškou 1,71 metru je SUV ve stylu kupé širší, kratší a nižší než sesterský model Q7. Díky rozvoru téměř 3,00 metru nabízí vnitřní prostor, který překonává přímé konkurenty ve většině důležitých rozměrů, jako je například délka interiéru nebo výška stropu nad sedákem. Třímístná zadní řada sedadel může být na přání podélně posuvná. Sklopením opěradel zadních sedadel vzroste objem zavazadlového prostoru pod elektricky ovládaným zadním víkem až na 1755 litrů.

Nový šarm rodiny Q: vnější design

Audi Q8 prezentuje novou tvář rodiny Q impozantní maskou chladiče Singleframe v osmiúhelníkovém designu. Působivá maska chladiče stojí vzpřímeně a v kombinaci s vpřed protaženým spoilerem a velkými, výrazně tvarovanými otvory pro přívod vzduchu zdůrazňuje sebevědomé vzezření. Elegantně klesající linie střechy přechází do šikmo skloněných střešních sloupků D, které se opírají o široké, svalnaté kontury blatníků ve stylu quattro nad podběhy pro velká kola s průměrem ráfku až 22 palců. Mnoho detailů designu připomíná první model Audi quattro. Výrazné kontury a plochy, napnuté jako svaly atleta, vyzařují sílu, vysokou kvalitu a nevšední dynamiku trvalého pohonu všech kol. Barevné odlišení spoileru, ochranných lišt podběhů kol a dveří a difuzoru umocňuje navíc vzhled terénního vozu.

Vozovka je sériově osvětlována světlomety LED, které mohou na přání disponovat technikou HD Matrix LED. V tomto případě má trojrozměrně zvýrazněné, nezaměnitelné uspořádání světel pro denní svícení digitální charakter, stejně jako koncová světla. Zadní světlomety jsou vzájemně propojeny světelným pásem, jehož podkladem je černá plocha, stejně jako u prvního modelu Audi quattro.

Zážitky ze sportovní jízdy: podvozek a pohon

Díky světlé výšce až 254 milimetrů, krátkým převisům, trvalému pohonu všech kol quattro a asistentovi pro sjíždění strmých svahů může Audi Q8 pokračovat v jízdě i tam, kde zpevněné silnice končí. Sériová výbava zahrnuje podvozek s elektronicky řízenými tlumiči.

Na přání dodává Audi adaptivní vzduchové odpružení (adaptive air suspension) s elektronicky řízenými tlumiči, a to buď s komfortně orientovanou, nebo sportovní charakteristikou. Světlá výška karoserie se v závislosti na jízdní situaci a přání řidiče mění až o 90 milimetrů.

Kromě sériově dodávaného progresivního řízení, jehož strmost se zvětšuje s rostoucím úhlem otočení volantu, nabízí Audi na přání řízení všech kol. Tento systém natáčí zadní kola až o 5 stupňů – v nízkých rychlostech v opačném směru než přední kola, aby se zvýšila agilita, ve vysokých rychlostech ve stejném směru, čímž je podpořena stabilita.

SUV ve stylu kupé vstupuje na evropské trhy ve verzi Q8 50 TDI. Motor 3.0 TDI poskytuje nejvyšší výkon 210 kW (286 k) a maximální točivý moment 600 N.m. Audi Q8 dokáže díky tomu zrychlit z 0 na 100 km/h za 6,3 sekundy a dosáhnout nejvyšší rychlosti 245 km/h. Přenos hnací síly zajišťuje osmistupňová převodovka tiptronic s rychlým a komfortním řazením, ve spolupráci s pohonem všech kol quattro. Na začátku příštího roku bude následovat s verzí Q8 45 TDI druhý vznětový motor V6, o výkonu 170 kW (231 k), a zážehový vidlicový šestiválec 3.0 TFSI, vyladěný na 250 kW (340 k), pod kapotou verze Q8 55 TFSI.

Všechny nabízené varianty pohonu jsou mimořádně hospodárné díky nové technice částečně hybridního pohonu MHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle). Dva důležité technické moduly, lithium-iontový akumulátor a řemenem poháněný generátor s funkcí spouštěče BAS (Belt Alternator Starter), jsou integrovány do hlavní elektrické sítě s napětím 48 V. Při zpomalování dokáže BAS uskutečňovat rekuperaci kinetické energie s výkonem až 12 kW, a nabíjet tak akumulátory. Technika MHEV umožňuje využívat dlouhé fáze jízdy setrvačností s deaktivovaným motorem a funkci start-stop, jejíž činnost začíná již při 22 km/h. V praktickém provozu snižuje tato technika spotřebu paliva až o 0,7 litru na 100 kilometrů.

Přehlednost jako nová prémiová kvalita: interiér

Snadno pochopitelná grafická řešení ztělesňují digitální preciznost značky Audi a vysoký stupeň integrace celkového uspořádání a ovládání. Ústředním prvkem je horní displej MMI touch response. Díky svému vzhledu ve stylu „černého panelu“ je ve vypnutém stavu téměř neznatelně integrován do velké černé plochy. Všechny prvky jsou vzájemně logicky uspořádány – od nízkého pásu výdechů ventilační soustavy až po širokou konzolu na středovém tunelu, která nese páku voliče převodovky tiptronic. Osvětlení kontur zvýrazňuje za tmy pregnantní stylistické linie v interiéru a zespodu osvětluje trojrozměrné, laserem vyryté logo quattro nad odkládací schránkou před sedadlem spolujezdce vpředu – je to jeden z mnoha příkladů mimořádné pozornosti, věnované značkou Audi detailům. Luxusní atmosféru na přání doplňují sedadla s individuálně nastavitelnými bočními polštáři, masážní funkcí a odvětráváním, čtyřzónová automatická klimatizace a paket Air Quality s parfémováním vzduchu a ionizátorem.

Citlivé a pregnantní: ovládání a zobrazování

V konceptu ovládání MMI touch response modelu Audi Q8 lze téměř veškeré funkce ovládat prostřednictvím dvou velkých displejů. Horní displej s úhlopříčkou 10,1 palce slouží k ovládání informačního, zábavního a navigačního systému. Na 8,6“ displeji, který je pod ním, ovládá řidič klimatizaci, komfortní funkce a zadávání textu, přičemž si může své zápěstí komfortně opřít o ergonomicky umístěnou páku voliče. Ovládání je rychlé a bezpečné. Pokud prst aktivuje určitou funkci, potvrdí tento krok citelné a slyšitelné kliknutí.

Audi Q8 zvládá také roli inteligentního partnera pro rozhovor díky hlasovému ovládání hovorovou řečí. Řidič může své požadavky libovolně formulovat. Hlasové ovládání rozumí například větě „mám hlad“ a po jejím vyslovení nabídne výběr restaurací v blízkém okolí.

Přístroje zobrazuje zcela digitální panel přístrojů Audi virtual cockpit. Jeho displej s vysokým rozlišením má úhlopříčku 12,3 palce a řidič může na multifunkčním volantu přepínat mezi dvěma styly zobrazování. Jako výbava na přání bude následovat verze plus s třetím režimem zobrazování v mimořádně sportovním stylu. Doplňkový průhledový displej promítá důležité informace na čelní okno, mimo jiné i detailní mapu křižovatky pro navigaci.

Chytré síťové propojení: Audi connect a asistenční systémy

Audi Q8 je na českém trhu volitelně vybaveno vrcholným informačním a zábavním systémem MMI Navigation plus, jehož součástí je modul pro přenos dat Audi connect se standardem LTE Advanced a hotspotem WLAN (nutno vložit SIM). Navigační systém rozpoznává preference řidiče na základě dříve projížděných tras, a může mu tak předkládat inteligentní návrhy cílů. Plánování trasy předvídavě doplňují internetové služby Audi connect. Obě služby „car-to-x“, „Informace o dopravních značkách“ a „Informace o nebezpečích“, tak profitují z kolektivní inteligence flotily vozidel Audi. Do individuálních uživatelských profilů lze uložit až 400 upřednostňovaných nastavení pro několik řidičů. Prostřednictvím aplikace myAudi App si může řidič navíc přenášet speciální cíle do navigačního systému, přehrávat hudbu z internetu nebo importovat do MMI kalendář z chytrého telefonu.

Také z hlediska kvality zvuku a telefonního spojení je Audi Q8 na vrcholné úrovni, a to díky systémům Audi phone box a Voice-over-LTE. To samé platí i pro audiosystém Bang & Olufsen Advanced Sound System, který nabízí fascinující zvuk ve formátu 3D s informacemi o výškách cestujícím na všech pěti sedadlech. Posluchači vnímají hudbu přesně tak, jak byla v koncertním sále nahrána.

Audi Q8 podporuje svého řidiče v mnoha situacích při parkování, ve městě i při cestování na dlouhé vzdálenosti. Mezi nabízené asistenční systémy patří mimo jiné adaptivní asistent řízení, asistent pro hospodárnou jízdu, asistent pro průjezd křižovatkou, asistent pro změnu jízdního pruhu, asistent pro upozornění na obrubník a prostorový kamerový systém. Za všemi uvedenými funkcemi stojí centrální řídicí jednotka asistenčních systémů, která nepřetržitě vypočítává diferencovaný obraz okolí, a na tomto základě řídí asistenční systémy. V závislosti na výbavě používá k tomuto účelu data z až pěti radarových senzorů, šesti kamer, dvanácti ultrazvukových senzorů a jednoho laserového skeneru.

Fakta

Audi Q8

Rozměry a prostorový koncept

  • Vnější délka 4986 milimetrů, šířka 1995 milimetrů, výška 1705 milimetrů, rozvor 2995 milimetrů, světlá výška až 254 milimetrů s adaptivním vzduchovým odpružením
  • Velkorysý vnitřní prostor, téměř všechny důležité rozměry na úrovni konkurentů
  • Zavazadlový prostor s objemem 605 až 1755 litrů, elektricky ovládané zadní výklopné víko v sériové výbavě, na přání také s aktivací senzorem pohybu nohy

 

Vnější design

  • Fúze čtyřdveřového luxusního kupé a velkého SUV, inspirace prvním modelem quattro
  • Impozantní maska chladiče Singleframe s osmiúhelníkovým designem – nová tvář rodiny Q
  • Nízká linie střechy, výrazně tvarované blatníky nad podběhy kol ve stylu quattro, velká kola s průměrem ráfku až 22 palců
  • Světlomety LED v sériové výbavě, na přání světlomety HD Matrix LED s  vysokým rozlišením, charakteristická světla pro denní svícení s digitálním grafickým řešením
  • Úzký, leskle černý prvek s integrovaným světelným pásem na zádi

 

Pohon a podvozek

  • Technologie částečně hybridního pohonu MHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle) s 48V řemenem poháněným generátorem s funkcí spouštěče BAS (Belt Alternator Starter),48V hlavní elektrickou sítía lithium-iontovým akumulátorem pro setrvačnou jízdu s deaktivovaným spalovacím motorem; vysoký výkon rekuperace, rozšířená funkčnost systému start-stop již od 22 km/h, snížení spotřeby paliva v reálném provozu až o 0,7 litru na 100 kilometrů
  • Zahájení prodeje v Evropě s motorem 3.0 TDI s výkonem 210 kW (286 k) a točivým momentem 600 N.m, zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,3 sekundy, nejvyšší rychlost 245 km/h, další šestiválcové motory (TDI a TFSI) budou následovat po uvedení na trh
  • Přenos hnací síly prostřednictvím osmistupňové převodovky tiptronic a trvalého pohonu všech kol quattro
  • Variabilní rozdělování hnací síly mezi jednotlivá kola pomocí krátkých brzdových zásahů v sériové výbavě
  • Progresivní řízení v sériové výbavě, na přání řízení všech kol s natáčením zadních kol
  • Podvozek s elektronicky řízenými tlumiči v sériové výbavě, na přání dvě verze adaptivního vzduchového odpružení adaptive air suspension s elektronicky řízenými tlumiči
  • Systém řízení jízdní dynamiky Audi drive select se sedmi režimy včetně režimu offroad
  • Asistent pro sjíždění strmých svahů a ukazatel náklonu pro jízdu v terénu v sériové výbavě
  • Elektronická podvozková platforma pro síťově propojené ovládání elektronicky řízených komponentů podvozku

 

Karoserie

  • Audi Space Frame s vícemateriálovou konstrukcí; dveře, blatníky vpředu, zadní výklopné víko a mnoho dalších dílů z hliníku; komponenty z ultravysokopevnostní oceli tvářené za tepla včetně tvrzení tvoří skelet prostoru pro cestující; vysoká tuhost
  • Součinitel aerodynamického odporu vzduchu cx= 0,34
  • Náročná zvuková izolace a vynikající aeroakustické vlastnosti, na přání zvukově izolační skla oken
  • Pohotovostní hmotnost: 2145 kilogramů

 

Interiér

  • Interiér s čistým designem, harmonická fúze prostorového uspořádání a konceptu ovládání, štíhlá přístrojová deska, výrazně horizontální uspořádání linií
  • Dva velké dotykové displeje s úhlopříčkou 8,6“ a 10,1“, jen malý počet tlačítek a ovládacích prvků
  • Sportovní sedadla S plus a sedadla s individuálně nastavitelnými bočními polštáři, včetně funkcí odvětrávání a masáže
  • Na přání paket Air Quality s ionizátorem a decentním parfémováním
  • Na přání paket dekoračního osvětlení interiéru/osvětlení kontur pro individuální světelné efekty v interiéru
  • Široký výběr velmi kvalitních materiálů, jako je kůže Valcona nebo dřevo eukalyptovníku

 

Ovládání a zobrazování

  • Koncept ovládání a zobrazování MMI touch response: přehledné a ploché struktury menu, dotykové displeje s haptickou a akustickou zpětnou vazbou, inteligentní zadávání psaného textu
  • Hlasové ovládání hovorovou řečí s vyhledáváním z paměti vozidla a cloudu
  • Na přání Audi virtual cockpit
  • Na přání je k dispozici průhledový displej s promítáním důležitých informací na čelní okno

 

Síťové propojení

  • Vrcholná verze informačního a zábavního systému MMI Navigation plus s LTE Advanced a hotspotem WLAN (nutno vložit SIM)
  • Doplňkové prvky výbavy na přání jako např. Audi phone box a Audi smartphone interface
  • Navigační funkce s funkcí samoučení a online výpočtem trasy prostřednictvím serveru HERE
  • Mnoho funkcí Audi connect, mimo jiné služby „car-to-x“: „Informace o dopravních značkách“, „Informace o nebezpečích“ a „Parkování na ulici“
  • Individualizace pro cca 400 funkcí prostřednictvím individuálních uživatelských profilů
  • myAudi App pro dokonalé síťové propojení vozu Audi Q8 a chytrého telefonu
  • Na přání audiosystém Bang & Olufsen Advanced Sound System se zvukem ve formátu 3D i pro cestující vzadu
  • Asistenční systémy ve čtyřech paketech, například adaptivní asistent řízení vozidla, asistent pro hospodárnou jízdu, asistent pro průjezd křižovatkou, (remote) parking pilot a remote garage pilot
  • Rozsáhlý soubor senzorů: jeden laserový skener, jeden radarový senzor s dlouhým dosahem a čtyři radarové senzory se středním dosahem, přední kamera, čtyři prostorové kamery, kamera pro noční vidění a dvanáct ultrazvukových senzorů
  • Nepřetržitě probíhající fúze všech dat ze senzorů v centrální řídicí jednotce asistenčních systémů zFAS

Automobil podrobně

Audi Q8: nový vrcholný model rodiny Q 

Audi Q8 kombinuje to nejlepší ze dvou světů – eleganci čtyřdveřového luxusního kupé a praktickou mnohostrannost velkého SUV. Audi Q8 je suverénním partnerem pro podnikání i volný čas díky svému velkoryse dimenzovanému interiéru s variabilním zavazadlovým prostorem, nejmodernější technice ovládání a podvozku, jakož i inteligentním asistenčním systémům. Dynamiku, kterou slibuje svalnatý design, zajišťuje výkonný a zároveň hospodárný motor 3.0 TDI s částečně hybridním systémem o výkonu 210 kW (286 k). SUV ve stylu kupé může pokračovat i tam, kde zpevněné silnice končí, protože disponuje trvalým pohonem všech kol quattro a světlou výškou až 254 milimetrů.

Prostorový koncept a rozměry

Nové Audi Q8 s vnější délkou 4986 milimetrů, šířkou 1995 milimetrů a výškou 1705 milimetrů vyzařuje sportovní charakter a respekt jako žádné jiné SUV značky se čtyřmi kruhy. Díky střešní linii ve stylu kupé a bezrámovým oknům dveří je v porovnání se sesterským modelem Q7 o 38 milimetrů nižší, o 66 milimetrů kratší, ale o 27 milimetrů širší. Pregnantní příď, krátký zadní převis, velká světlá výška až 254 milimetrů s adaptivním vzduchovým odpružením a mohutná 22“ kola s pneumatikami o celkovém průměru 795 milimetrů přispívají k působivé vizuální dynamice.

Audi Q8 s rozvorem 2995 milimetrů nabízí více než dostatečný prostor pěti cestujícím. Svou nabídkou místa překonává přímé konkurenty, ať se jedná o délku interiéru, šířku interiéru v úrovni loktů, výšku stropu nad sedáky vpředu i vzadu nebo o prostor pro nohy vzadu. Sériově se dodávají zadní sedadla pro tři cestující, která mohou být na přání podélně posuvná v rozsahu deseti centimetrů. Audi Q8 je skvěle připraveno na dlouhé cestování také velkými odkládacími schránkami a přihrádkami, zejména ve výplních dveří. Jejich celkový objem je více než 14 litrů.

Zavazadlový prostor SUV ve stylu kupé pojme v základním uspořádání 605 litrů, se sklopenými opěradly vzroste jeho objem až na 1755 litrů. Napříč lze snadno uložit dva golfové bagy. Zadní výklopné víko se sériově otvírá a zavírá elektricky, na přání i na povel daný pohybem nohy. Dalším komfortním prvkem výbavy na přání je elektricky ovládaný svinovací kryt zavazadlového prostoru. Kryt vedený v kolejnicích se při otvírání zadního výklopného víka automaticky svine a při zavírání víka se opět vysune.

Vnější design

Luxusní kupé a SUV v jednom

Audi Q8 je pozoruhodným reprezentantem progresivního designérského stylu, který značka Audi poprvé zavedla s novým modelem A8. Výrazné kontury a atleticky napnuté plochy vyzařují sílu, vysokou kvalitu a výjimečnou dynamiku trvalého pohonu všech kol. Q8 tyto vlastnosti interpretuje zcela svébytným způsobem – jako fúzi elegantního, čtyřdveřového luxusního kupé s velkým SUV, doplněnou o charakteristické stylistické prvky prvního modelu quattro, ikony značky Audi.

Stylová: osmiúhelníková maska chladiče Singleframe

Impozantní maska chladiče Singleframe v osmiúhelníkovém designu je rozpoznávacím znakem modelu Q8 a zároveň novou tváří rodiny Q značky Audi. Šest vertikálních chromovaných lamel dodává masce chladiče mimořádně dominantní charakter. Příčné lamely nevystupují tolik do popředí a jsou tmavě šedé. Široký a na přání barevně odlišený rám propojuje masku chladiče Singleframe s markantními světlomety jako vzpomínka na první model quattro. Sebevědomý vzhled je kromě toho umocněn dopředu protaženým spoilerem a velkými, výrazně tvarovanými otvory pro přívod vzduchu.

Napnuté svaly atleta: boční profil

Linie střechy ve stylu kupé se díky bezrámovým oknům dveří pne vizuálně nízko nad tělesem karoserie a ústí do dlouhého střešního spoileru. V mírném oblouku sahá až k robustním, velmi skloněným střešním sloupkům D, které se opírají o široké, svalnaté kontury blatníků ve stylu quattro, připomínající první model Audi quattro. Tyto kontury vytvářejí na bocích při určitém úhlu dopadu světla intenzivní hru světla a stínu, k čemuž přispívá také obloukovitá ramenní linie směřující k podběhům kol a vyduté zaoblení ve spodní části dveří.

Vzorem je první quattro: černý panel na zádi

Zadní partii definují sportovně kompaktní proporce v kombinaci s velmi nízkou střechou a šikmo skloněným oknem. Víko zavazadlového prostoru je u modelu Audi Q8 zakončeno odtokovou hranou, která vzájemně propojuje zvýrazněné zadní podběhy ve stylu quattro. Mezi zadními světlomety se pne úzký, leskle černý prvek s integrovaným světelným pásem, který je charakteristickým znakem vrcholných modelů Audi a umocňuje šířku modelu Q8. Jak za dne, tak i ve tmě vzniká originální světelný design jako kdysi u prvního modelu quattro. Markantní difuzor se čtyřmi svislými žebry přebírá motiv masky chladiče Singleframe. Na jeho okrajích jsou integrovány velké koncovky výfukové soustavy.

Dračí oranžová a galaktická modrá: laky a vnější díly karoserie

Paleta laků pro Audi Q8 zahrnuje dvanáct barev, z toho jsou dva odstíny nemetalické a deset metalických, resp. perleťových. Nový odstín „dračí oranžová“ je nabízen exkluzivně pro Q8 a mimořádně intenzivně zvýrazňuje sportovní design. Vnější díly karoserie SUV ve stylu kupé – nárazníky, lišty podběhů kol, prahy a difuzor – mají v sériovém provedení zrnitý povrch s barvou antracitu. Na přání je Audi lakuje v barvě karoserie, resp. v kontrastním, velmi lesklém odstínu šedá Scandium, který se blíží barvě antracitu. U exteriérového paketu S line jsou rám masky chladiče Singleframe, ozdobné lišty ve spodní části přídě a zádě, spodní ochranné panely a ozdobné lišty bočních prahů lakovány matně šedým odstínem Platinum. Tím je zvýrazněna dynamika modelu Audi Q8 i jeho terénní charakter. Prestiž nejnovějšího modelu Q značky umocňuje paket černých ozdobných prvků, umístěných například v oblastech oken a masky chladiče Singleframe.

Světelný design a osvětlovací technika

Digitální charakter: charakteristická světla pro denní svícení

Zákazníci mají u modelu Q8 na výběr dvě varianty světlometů, obě s technikou LED. Dvoudílné světlomety působí z dálky velmi nízkým dojmem. Do jejich horní části jsou integrovány mimo jiné světlomety pro denní svícení a tlumené světlomety. Pod nimi jsou uloženy tmavě tónované a dozadu posunuté dálkové světlomety, které jsou u světlometů HD Matrix LED, dodávaných na přání, složeny z 24 samostatných diod LED na každé straně. Dálkové světlomety osvětlují vozovku dynamicky a precizně, přičemž ze světelného kuželu odcloňují ostatní účastníky silničního provozu. Navíc zajišťují také funkci osvětlování zatáček.

Světla pro denní svícení mají u vrcholné verze světlometů digitální charakter a poprvé se vyznačují výrazně trojrozměrnou podobou. Tuto funkci zajišťuje sedm krátkých segmentů a dva delší segmenty na okraji světlometu. Delší segmenty posouvají vizuální těžiště směrem k vnějšímu okraji, a umocňují tak šířku modelu Audi Q8. Podobně trojrozměrnou podobu mají koncová světla s dvanácti segmenty – propojená markantním světelným pásem, který vyvolává dojem hloubky. Plochy mezi segmenty koncových světel vyplňují při brzdění brzdová světla.

Ve spojení s technikou HD Matrix LED disponují přední a zadní světlomety nejen dynamickými ukazateli směru, ale také zajišťují výraznou světelnou inscenaci při odemykání a zamykání. U funkce Leaving Home, tedy při odemknutí SUV, se nejprve pohybuje světelný bod s tlumenou intenzitou světla z vnitřního okraje k vnějšímu. Poté se vrací s maximální intenzivou světla zpět. Nakonec se rozsvítí kompletně všechny segmenty. Po vystoupení z Audi Q8 přichází na řadu funkce Coming Home, u níž probíhá světelná inscenace v opačném pořadí. Harmonická souhra předních a zadních světlometů propůjčuje SUV dynamický charakter.

Zážitky z jízdy

Výkonný, kultivovaný, hospodárný: 3.0 TDI

Audi Q8 bude na evropské trhy uvedeno s motorem 3.0 TDI ve verzi Q8 50 TDI. Vznětový vidlicový šestiválec poskytuje nejvyšší výkon 210 kW (286 k) a maximální točivý moment 600 N.m. Velké SUV dokáže díky tomu zrychlit z 0 na 100 km/h za 6,3 sekundy a pokračovat v akceleraci až do nejvyšší rychlosti 245 km/h. Na začátku příštího roku rozšíří nabídku další dva motory: Q8 55 TFSI, jehož zážehový motor 3.0 TFSI dosahuje nejvyššího výkonu 250 kW (340 k), a Q8 45 TDI s méně výkonným třílitrovým turbodieselem, vyladěným na 170 kW (231 k).

AUDI Q8 50 TDI (3.0 TDI)
Zdvihový objem v cm3 2967
Max. výkon

v kW (k) při min-1

210 (286)

od 3500 do 4000

Max. točivý moment

v N.m při min-1

600

od 2250 do 3250

Nejvyšší rychlost

v km/h

245
Zrychlení

z 0 na 100 km/h v s

6,3
Pohon trvalý pohon všech kol quattro
Převodovka osmistupňová tiptronic

 

Motor 3.0 TDI verze 50 TDI nabízí v mnoha oblastech techniky náročná řešení. I díky bloku válců z lehké litiny s vermikulárním grafitem má hmotnost pouhých 190 kilogramů, vačkové hřídele jsou duté. Blok a hlavy válců mají oddělené chladicí okruhy, aby byla udržována ideální teplota ve všech jízdních situacích. Vodní pláště hlav válců jsou dvoudílné. Písty jsou ochlazovány rozstřikovaným olejem. Pístní kroužky a čepy mají minimální tření a olejové čerpadlo pracuje zcela variabilně. Výfukové turbodmychadlo vytváří relativní plnicí tlak až 2,0 baru.

Motor 3.0 TDI je uložen v pomocném rámu přední nápravy prostřednictvím adaptivních hydraulických ložisek, která při volnoběhu eliminují vibrace pomocí měkké charakteristiky a za jízdy potlačují vibrace motoru vyšší intenzitou tlumení. Velmi výkonné a hospodárné TDI díky tomu vyniká mimořádnou kultivovaností běhu. Nádrž systému SCR má v sériové výbavě objem 24 litrů.

Lithium-iontový akumulátor a řemenem poháněný generátor s funkcí spouštěče: technika částečně hybridního pohonu

Klíčovým faktorem pro hospodárnost je technika částečně hybridního pohonu MHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle) značky Audi – v praktickém provozu snižuje spotřebu paliva až o 0,7 litru na 100 kilometrů. V Audi Q8 jsou do hlavní elektrické sítě s napětím 48 V integrovány dva důležité technické moduly: lithium-iontový akumulátor, uložený pod podlahou zavazadlového prostoru, a řemenem poháněný generátor s funkcí spouštěče BAS (Belt Alternator Starter), který je spojen s klikovým hřídelem. Při zpomalování dokáže BAS uskutečňovat rekuperaci kinetické energie s výkonem až 12 kW a získanou elektrickou energií je nabíjen akumulátor.

V rozsahu rychlostí od 55 do 160 km/h, pokud řidič uvolní pedál plynu, se může SUV ve stylu kupé pohybovat setrvačností s deaktivovaným motorem až po dobu 40 sekund. V případě potřeby je agregát rychle a mimořádně komfortně znovu spuštěn zařízením BAS. Systém start-stop může motor vypnout již při 22 km/h. 

Velmi komfortní a rychlý: přenos hnací síly

Motor 3.0 TDI je sériově kombinován s osmistupňovou převodovkou tiptronic s rychlým a komfortním řazením. V závislosti na otáčkách pracující torzní tlumič dalekosáhle kompenzuje vibrace motoru, vznikající v důsledku pracovních cyklů, probíhajících v motoru, a vytváří tím předpoklady pro velmi hospodárnou jízdu, využívající i velmi nízké otáčky již od 1000 min-1. Při setrvačné jízdě se otevře v převodovce spojka a přeruší tok hnací síly. Pomocí elektrického olejového čerpadla může převodovka tiptronic během setrvačné jízdy s deaktivovaným motorem zařadit převodový stupeň, který je zapotřebí při opětovném spuštění motoru. Provoz v terénu umožňuje speciální odvzdušnění.

Audi je quattro a quattro je Audi – proto jsou všechny verze modelu Q8, vrcholného SUV značky, sériově vybaveny trvalým pohonem všech kol. Čistě mechanicky pracující mezinápravový diferenciál s planetovým soukolím přenáší hnací sílu za obvyklých okolností na přední a zadní nápravu v poměru 40:60 %. Při prokluzu kola je většina hnací síly přidělována nápravě s lepší trakcí – až 70 procent hnací síly může směřovat na přední kola nebo maximálně 85 procent točivého momentu na zadní kola. Při sportovní jízdě přichází ke slovu variabilní rozdělování točivého momentu mezi jednotlivá kola, inteligentní softwarová funkce elektronicky řízeného stabilizačního systému ESC, která nepatrně přibrzďuje kola na vnitřní straně zatáčky. Vozidlo se tak mírně natočí do zatáčky – jeho chování zůstává déle neutrální, jízdní vlastnosti a ovladatelnost jsou preciznější, agilnější a stabilnější.

Sportovní a robustní: podvozek

Také podvozek modelu Audi Q8 kombinuje nejlepší vlastnosti z různých světů, ať se jedná o rychlé reakce na úzkých silnicích, suverénní jízdu na dálnici nebo robustnost v terénu. Jak přední, tak i zadní náprava používá pětiprvkovou konstrukci zavěšení kol, u níž jsou působící síly v podélném a příčném směru zachycovány nezávisle na sobě. Závěsná ramena i pomocné rámy jsou z velké části vyrobeny z hliníku. Rozchod kol SUV ve stylu kupé je 1679 milimetrů vpředu a 1691 milimetrů vzadu.

Sériově dodávané progresivní řízení modelu Audi Q8 má již ve středové poloze sportovní a relativně strmý převod 14,6:1. Se zvětšujícím se otočením volantu strmost převodu řízení roste. Díky elektromechanickému posilovači poskytuje řízení citlivou zpětnou vazbu o dění mezi koly a vozovkou. Řízení reaguje spontánně a pracuje s vysokou precizností.

Na přání dodává Audi řízení všech kol, u něhož jsou zadní kola natáčena pomocí výkonného elektrického vřetenového pohonu a dvou spojovacích tyčí řízení. V nízkých rychlostech se zadní kola natáčejí až o pět stupňů v opačném směru než přední kola, čímž se průměr otáčení tohoto SUV zmenšuje o cca jeden metr a zvyšuje se jeho agilita. Ve vysokých rychlostech se zadní kola natáčejí až o 1,5 stupně ve stejném směru jako přední kola, aby se zvýšila stabilita při změnách směru jízdy, například při změně jízdního pruhu.

Q8 se sériovou výbavou vyjíždí z bran výrobního závodu na 19“ kolech s mimořádně dobrými aerodynamickými vlastnostmi a pneumatikami rozměru 265/55. Alternativně jsou nabízena 20“, 21“ a 22“ kola. Pro 22“ kola jsou k dispozici pneumatiky rozměru 285/40. Sériově dodávaná kola mají o jeden palec větší průměr než u modelu Q7. U 21“ a 22“ kol jsou pneumatiky vybaveny prstencovými akustickými tlumiči – vrstvami pěnové hmoty mezi běhounem a kostrou pneumatiky, které pohlcují nežádoucí hluk v definovaném frekvenčním pásmu. Na přední nápravě modelu Audi Q8 pracují šestipístkové pevné brzdové třmeny. Středy brzdových kotoučů jsou vyrobeny z hliníku, třecí prstence s vnitřním chlazením z šedé litiny. Kotoučové brzdy mají na přední nápravě velký průměr 375 milimetrů, na zadní nápravě 350 milimetrů.

Mnohostranné: adaptivní vzduchové odpružení adaptive air suspension

Zákazníci mají na výběr celkem tři varianty odpružení. Podvozek s elektronicky řízenými tlumiči se dodává sériově. Na přání je k dispozici adaptivní vzduchové odpružení adaptive air suspension s elektronicky řízenými tlumiči, a to buď s komfortní, nebo sportovní charakteristikou. Audi Q8 s adaptivním vzduchovým odpružením má o 15 mm nižší světlou výšku než verze s podvozkem, vybaveným ocelovými vinutými pružinami, u něhož činí světlá výška 220 milimetrů. Prostřednictvím systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select lze u adaptivního vzduchového odpružení nastavit čtyři režimy činnosti a měnit světlou výšku karoserie až o 90 milimetrů – v závislosti na přání řidiče a jízdní situaci. Do rychlosti jízdy 30 km/h může řidič zvýšit světlou výšku až o 50 milimetrů. Se zvyšující se rychlostí jízdy se světlá výška postupně automaticky snižuje. Tím se snižuje aerodynamický odpor vzduchu a zvyšuje jízdní dynamika.

Při rychlosti jízdy nad 160 km/h, nebo pokud řidič zvolí v systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select režim dynamic, je světlá výška o 40 milimetrů nižší než v normální poloze. U stojícího vozidla umožňuje systém navíc snížení o 65 milimetrů pod normální polohu, což usnadní nakládání zavazadel.

Úzké síťové propojení: Audi drive select a elektronická podvozková platforma

Řidič může měnit charakter svého SUV prostřednictvím systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select se sedmi jízdními režimy – comfort, auto, dynamic, individual, efficiency, allroad a offroad. Režim offroad je k dispozici pouze ve spojení s adaptivním vzduchovým odpružením. Systém řízení jízdní dynamiky ovlivňuje mimo jiné elektronické řízení motoru a převodovky, posilovače řízení, činnost automatické klimatizace a na přání dodávaného řízení všech kol.

Řízení všech elektronicky řízených podvozkových systémů je integrováno do řídicí jednotky elektronické podvozkové platformy (EFP). Systémy jsou vzájemně úzce síťově propojeny a pracují s maximální precizností a citlivostí. Například tlumiče jsou ovládány v milisekundovém taktu. Elektronická podvozková platforma EFP zaznamenává jako centrální řídicí jednotka podvozku všechna důležitá data o pohybu vozidla a příslušných systémech. Na jejich základě vypočítává integrovaná jednotka řízení jízdní dynamiky optimální činnost komponentů.

Mimo zpevněné cesty: asistent pro sjíždění strmých svahů

Audi Q8 profituje v terénu z pohonu quattro, krátkých převisů a velké světlé výšky, jejíž maximální hodnota je 254 milimetrů s adaptivním vzduchovým odpružením a 220 milimetrů se sériovým podvozkem. Zapne-li řidič v systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select režim offroad, elektronicky řízený stabilizační systém ESC automaticky aktivuje optimalizované charakteristiky řízení stability, trakce a brzdové soustavy pro jízdu mimo zpevněné cesty. Kromě toho je v pohotovosti sériově dodávaný asistent pro sjíždění strmých svahů. Ve strmých svazích se sklonem více než šest procent podporuje řidiče asistent pro sjíždění strmých svahů automatickými brzdnými zásahy. Systém udržuje konstantní rychlost až 30 km/h, kterou řidič nastavuje přidáním plynu nebo brzděním. Díky tomu se může zcela soustředit na řízení v terénu. Elektronická podvozková platforma zaznamenává úhel náklonu vozidla a prostřednictvím MMI informuje o tomto ukazateli řidiče. Kromě toho disponuje ESC sportovním režimem, který umožňuje ještě agilnější chování vozidla optimalizovanými zásahy do řízení motoru a brzdové soustavy. Řidič může ESC stisknutím tlačítka také částečně deaktivovat. 

Karoserie

ASF s inteligentní kombinací různých materiálů

Karoserie modelu Audi Q8 vychází z konstrukce prostorového rámu Audi Space Frame (ASF) vyrobeného na základě inteligentní kombinace různých materiálů, v níž mají široké zastoupení především díly z hliníku a oceli tvářené za tepla včetně tvrzení. Audi Q8 50 TDI má pohotovostní hmotnost 2145 kilogramů – včetně náročné techniky MHEV s lithium-iontovým akumulátorem.

Komponenty z oceli tvářené za tepla včetně tvrzení mají podíl na hmotnosti skeletu karoserie 14,4 procenta a zaručují ultra vysokou pevnost skeletu prostoru pro cestující. Tento materiál nalézá uplatnění zejména v oblasti dělicí stěny mezi motorovým prostorem a interiérem, bočních prahů, zadních podélných nosníků, střešních sloupků B a v přední části rámu střechy. V některých zónách používá Audi plechové přístřižky s variabilní tloušťkou stěny od necelého jednoho milimetru až po dva milimetry. Tyto laserem svařované tvarové přístřihy kombinují nízkou hmotnost s vysokou pevností.

Na hliníkové tlakové odlitky připadá 15 procent – jedná se například o věže pro uložení tlumicích a pružicích jednotek v motorovém prostoru a výztuhy mezi prahy a podélníky. Hliníkové profily, které tvoří přední části podélných nosníků, mají podíl 2,4 procenta. Rám boční stěny a velké části podlahy, zadních podběhů a střechy jsou vyrobeny z hliníkových plechů, což platí i pro dveře s bezrámovými okny, přední blatníky a zadní výklopné víko. Jejich podíl představuje 23,7 procenta. 

Výjimečná tuhost a aeroakustické vlastnosti

Karoserie modelu Audi Q8 ohromí svou vysokou tuhostí, k níž přispívá mimo jiné i nový koncept torzních prstenců, které jsou integrovány do přední i zadní části vozidla a tvoří základ pro precizní jízdní vlastnosti tohoto SUV ve stylu kupé – při rychlé a dynamické jízdě na silnici i při jízdě v terénu. Optimalizovaná struktura torzních prstenců v zadní části vozu umožnila upustit od střešních sloupků C bez vlivu na komfort a bezpečnost. Při čelním nárazu jsou nárazové síly pohlcovány ve třech úrovních přední částí vozidla. Výztuhy podélných nosníků mají variabilní tloušťku stěny, což zaručuje definovaný způsob jejich deformace.

V interiéru SUV ve stylu kupé panuje mimořádný klid díky náročnému odhlučnění a výjimečným aeroakustickým vlastnostem. Sériová výbava zahrnuje dvojité sklo čelního okna. Na přání dodává Audi také boční okna se zvukově izolačními skly. Relativně nízký aerodynamický odpor vzduchu vyplývá z čelní plochy 2,84 m2a součinitele aerodynamického odporu vzduchu cx= 0,34. Audi Q8 tak dosahuje úrovně konkurentů a nabízí podobný aerodynamický odpor vzduchu jako Audi Q7.

Interiér

Jednoduchost nahrazuje složitost: vnitřní design

Interiér modelu Audi Q8 je příjemným luxusním salonkem. Jeho ústředním prvkem je horní displej systému MMI touch response. Díky svému vzhledu ve stylu „černého panelu“ je ve vypnutém stavu téměř neznatelně integrován do velké černé plochy. V zapnutém stavu ztělesňuje jeho jednoduché, snadno pochopitelné grafické řešení digitální preciznost značky Audi a vysoký stupeň integrace celkového uspořádání a konceptu ovládání. Jednoduchost zde nahrazuje složitost. Z velkého displeje vycházejí všechny základní linie, například nepřerušovaný pás výdechů ventilační soustavy s integrovanými chromovanými lamelami a ušlechtilou lištou se vzhledem hliníku.

Štíhlou přístrojovou deskou a tvarovým řešením s výrazným horizontálním uspořádáním je v interiéru modelu Audi Q8 ještě více posílen dojem jeho rozlehlosti. Stejný efekt má velké, na přání dodávané panoramatické skleněné střešní okno. Vnitřní design je mimořádně čistý a přehledný, všechny prvky jsou vzájemně sladěny a logicky uspořádány – od velkého oblouku, který prochází z předních dveří přes přístrojovou desku, až po ovládací jednotku osvětlení, která se na přání dodává se vzhledem „černého panelu“ a dotykovou plochou. Interiér tak v cestujících navozuje příjemný pocit klidu.

Dalším důležitým stylistickým prvkem v interiéru modelu Audi Q8 je široká, symetricky uspořádaná konzola středového tunelu s výraznou chromovanou lištou, která vizualizuje robustní charakter SUV. Kromě páky voliče převodovky tiptronic a tlačítek elektricky ovládané parkovací brzdy nese konzola také spodní displej systému MMI touch response. Zákazníci mají na výběr tři verze multifunkčního volantu. Dvě z nich jsou vybaveny pádly pro manuální řazení osmistupňové převodovky tiptronic.

Audi nabízí pro nový model Q8 dva pakety vnitřního osvětlení: sériově dodávaný paket dekoračního osvětlení a paket dekoračního osvětlení s osvětlením kontur. Především vrcholná verze ukazuje interiér v mimořádně atraktivním světle. Nepřímé, plošné osvětlení vytváří dojem, že se přístrojová deska, výplně dveří a středový tunel vznášejí v prostoru, zatímco precizní osvětlení kontur kopíruje výrazné stylistické linie. Dokonce i laserem vytvořené trojrozměrné logo quattro nad schránkou před sedadlem spolujezdce vpředu – příklad mimořádné pozornosti, kterou Audi věnuje detailům – má u této verze osvětlení zespodu. Zákazníci si mohou u modelu Q8 nakonfigurovat mnoho detailních funkcí obou paketů vnitřního osvětlení podle vlastních přání. Osvětlené prahové lišty – sériová výbava u sportovního paketu S line a verze design selection – završují nabídku vnitřního osvětlení.

Příjemné cestování: čtyřzónová automatická klimatizace a masážní sedadla

Audi Q8 je sériově vybaveno dvouzónovou automatickou klimatizací. Jako alternativa je nabízena čtyřzónová automatická klimatizace s mimořádně účinným filtrem alergenů a škodlivých látek a samostatným dotykovým ovládacím panelem pro cestující vzadu. Prémiovou kvalitu vzduchu zajišťuje paket Air Quality, který zahrnuje parfémování vzduchu decentními vůněmi a ionizátor. Díky komfortnímu klíčku lze dveře i víko zavazadlového prostoru otevřít i zamknout bez použití klíčku. Dalšími atraktivními prvky výbavy na přání pro model Q8 jsou nezávislé topení, vyhřívané sklo čelního okna a paket pre sense pro zadní sedadla, který zahrnuje předpínače bezpečnostních pásů na krajních sedadlech vzadu.

Přední sedadla jsou pro model Audi Q8 k dispozici ve čtyřech verzích. Kromě sériově dodávaných sedadel jsou na výběr sportovní sedadla, sportovní sedadla S plus s integrovanými opěrkami hlavy a vysokými bočními polštáři. Mimořádný komfort poskytují všestranně seřiditelná sedadla s individuálně nastavitelnými bočními polštáři, která jsou sériově vybavena třístupňovým systémem odvětrávání. Stejně jako sportovní sedadla S plus mohou být na přání doplněna masážní funkcí. Zádové svalstvo uvolní deset pneumatických komor, ovládaných sedmi programy se třemi intenzitami. 

Luxusní sportovní charakter: barvy a materiály

Velký počet barev a materiálů, který Audi nabízí pro model Q8, propůjčuje elegantnímu interiéru vysokou míru exkluzivity a sportovního charakteru. Ve standardu je látkové čalounění, které lze na přání zaměnit za čalounění z kůže a koženky. Vyšší úroveň představují dvě verze linie design selection, jejichž čalounění je zvýrazněno kontrastním prošíváním. Vyšší z obou linií disponuje sedadly s individuálně nastavitelnými bočními polštáři, která jsou čalouněna hnědou kůží Valcona s barevně odlišeným lemováním. Horní část přístrojové desky je v obou výbavových liniích obšita kůží s kontrastním prošíváním. Zákazníci, kteří si objednají sportovní paket S line, získají sportovní sedadla S s čalouněním perleťovou kůží Nappa, Alcantarou s reliéfními ozdobnými prvky a kontrastním prošíváním. Na přání mohou mít sportovní sedadla S čalounění kůží Valcona s kosočtvercovým prošíváním a reliéfním logem S.

Nabídka ozdobného obložení zahrnuje rozmanitý výběr nejrůznějších povrchových úprav. Jako alternativu sériového provedení s diamantovým lakem ve stříbřitě šedém odstínu nabízí Audi různé varianty dřevěného obložení, mimo jiné jasan s otevřenými póry a žilkovanou strukturou nebo lesklý dub. Mimořádně sportovní vzhled propůjčuje interiéru nové ozdobné obložení z hliníku Spektrum, které bylo vyvinuto speciálně pro toto SUV ve stylu kupé. Jeho povrchová úprava je na dotek výjimečná a vyznačuje se technickým charakterem. Ve výbavových liniích design selection jsou ozdobná obložení zhotovena ze dřeva eukalyptovníku – ve vyšší verzi mají vlákna vlnitý průběh a vytvářejí atraktivní šedomodrý barevný efekt. Matně kartáčovaný hliník ve sportovním paketu S line umocňuje dynamický charakter. Jako doplněk jsou nabízeny čtyři kožené pakety pro různé prvky v interiéru. Další možnosti pro individualizaci modelu Q8 nabízí program Audi exclusive.

Ovládání a zobrazování

Nový koncept: dotykové displeje místo tlačítek

Koncept ovládání v modelu Audi Q8 se téměř kompletně obejde bez tlačítek a ovládacích prvků. Hlavním uživatelským rozhraním jsou dva velké dotykové displeje s vysokým rozlišením. Značka Audi tím ukazuje, jak přenáší do digitálního světa své nekompromisní ambice v oblasti kvality. Mimořádně přehledné grafické řešení uživatelské plochy umožňuje rychlé vnímání informací. Struktura menu je plochá a snadno srozumitelná jako u chytrého telefonu – včetně libovolně konfigurovatelných nabídek oblíbených funkcí a hlavního menu.

Horní displej s úhlopříčkou 10,1 palce slouží k ovládání informačního, zábavního a navigačního systému. Na spodním 8,6“ displeji nastavuje řidič klimatizaci, ovládá komfortní funkce a zadává text. Zápěstí si přitom může komfortně opřít o širokou páku voliče převodovky tiptronic. Koncept MMI touch response umožňuje rychlé a bezpečné ovládání. Aktivace funkce prstem je následně potvrzena hapticky a akusticky rozpoznatelným kliknutím.

Funkce zadávání textu na spodním displeji rozpoznává také přes sebe psaná písmena, což vždy potvrzuje akustickým signálem. Vyhledávání MMI umožňuje libovolné zádávání textu s funkcí nápovědy. Pokud řidič hledá například italskou restauraci, objeví se již po zadávání několika písmen seznam návrhů.

„Mám hlad“: hlasové ovládání

Audi Q8 disponuje v sériové výbavě systémem hlasového ovládání hovorovou řečí, který činí z vozidla inteligentního partnera pro rozhovor. Řidič může svá přání libovolně formulovat. Hlasové ovládání rozumí například větě „mám hlad“ a po jejím vyslovení nabídne výběr restaurací v blízkém okolí. Dialog přesahuje hranice jednotlivých funkčních menu – uživatel může například zavolat osobě z telefonního seznamu a její bydliště převzít jako cíl do navigačního systému.

Systém hlasového ovládání zpracovává veškeré dotazy a povely dvěma způsoby – s využitím informací uložených v paměti vozidla nebo pomocí detailních znalostí z cloudu. Informace z internetu jsou většinou obsáhlejší, informace v paměti vozidla jsou však dostupné extrémně rychle a bezpečně – i v místech bez pokrytí signálem bezdrátové telefonní sítě.

Ještě sportovnější: nový panel přístrojů Audi virtual cockpit plus

Společně se systémem MMI Navigation plus dodávaným na přání  je vůz vybaven také digitálním panelem přístrojů Audi virtual cockpit. Jeho displej s vysokým rozlišením 1920 x 720 pixelů má úhlopříčku 12,3 palce a řidič může na multifunkčním volantu přepínat mezi dvěma zobrazeními – klasickým a navigačním. Po uvedení na trh bude následovat jako výbava na přání Audi virtual cockpit plus, který nabízí třetí režim zobrazování v mimořádně sportovním stylu. V tomto případě mají ukazatele rychlosti jízdy a otáček podobu sloupcových diagramů s červenými grafickými prvky.

Na přání dodávaný průhledový displej promítá důležité informace na čelní okno, mimo jiné i detailní mapu křižovatky pro bezpečnou navigaci. Řidič vnímá promítaný obraz přímo ve svém zorném poli jako grafickou plochu s rozměry 217 x 84 milimetrů, která se vznáší v prostoru nad vozovkou ve vzdálenosti více než dva metry před čelním oknem.

Informační a zábavní systémy a Audi connect

Na přání je vrcholný model rodiny SUV značky Audi vybaven vrcholným informačním a zábavním systémem MMI Navigation plus s integrovaným modulem pro přenos dat Audi connect (nutno vložit SIM). Cestující tak mají k dispozici také hotspot WLAN a rychlé připojení k internetu prostřednictvím standardu LTE Advanced, který umožňuje stahování dat rychlostí až 300 MBit/s, v opačném směru je maximální rychlost přenosu dat 50 Mbit/s. Základem všech uvedených systémů je nejnovější generace modulární platformy pro informační a zábavní systémy, MIB 2+.

O krok napřed: navigační systém

Navigační systém nabízí inteligentní návrhy cílů na základě dříve projížděných tras. Přitom zohledňuje zkušenosti s intenzitou dopravy v příslušné denní době. Plánování trasy probíhá online na serverech poskytovatele mapových podkladů a navigačních služeb HERE, který k tomuto účelu využívá data o celkové dopravní situaci v reálném čase. Dojde-li k přerušení datového přenosu, systém přejde na záložní funkci vedení trasy na základě dat z paměti vozidla.

Nově graficky zpracované mapové podklady zahrnují detailní modely mnoha evropských velkoměst ve formátu 3D. Díky rozšířené funkci zobrazování bodů zájmu má řidič v navigačním systému přehled například o čerpacích stanicích nebo parkovacích budovách, včetně doplňkových informací, jako jsou ceny paliv, dostupnost parkovacích míst nebo otvírací doby. Během prvních tří let od zakoupení nového vozidla obdrží zákazník čtyřikrát během tří let bezplatné aktualizace mapových podkladů – na přání prostřednictvím bezdrátového přenosu dat.

Nejlepší informace a zábava: služby connect a zážitky z poslechu

Internetové služby Audi connect, které jsou s navigací na přání MMI Plus po dobu prvních tří let poskytovány rovněž bezplatně, předvídavě doplňují navigační systém. To platí zejména pro služby „car-to-x“, „Informace o dopravních značkách“ a „Informace o nebezpečích“, které využívají kolektivní inteligenci flotily vozidel Audi. V průběhu roku bude následovat služba „Parkování na ulici“, která usnadní vyhledávání parkovacího místa díky nahlášeným procesům obsazení a uvolnění parkovacího místa propojenými vozidly a detekovaným volným parkovacím místům. Audi connect kromě toho nabízí mnoho dalších služeb, například přehrávání médií z internetu, internetové zpravodajství nebo navigaci s podklady Google Earth. Využívat lze rovněž přístup ke Twitteru a e-mailové schránce nebo hybridní příjem rozhlasového vysílání. V tomto případě přechází systém automaticky mezi vysíláním VKV, DAB a internetovým přenosem v závislosti na intenzitě a kvalitě signálu, aby byl zaručen nejlepší možný příjem.

Zákazník si může kromě toho také plynule přenášet trasy pro navigaci mezi vozem a chytrým telefonem. Nastoupí-li do svého vozu, pokračuje vedení k cíli na displeji MMI. Po vystoupení z modelu Q8 jej naviguje opět chytrý telefon na cestě do dalšího cíle. Aplikace navíc umožňuje přehrávání hudby z internetu i přenesení kalendáře z chytrého telefonu do MMI. Telefonní čísla z termínu schůzky lze uložit do telefonního seznamu a přímo použít k navázání telefonního hovoru.

Sériově dodávaný systém individualizace ukládá do individuálních uživatelských profilů až 400 upřednostňovaných parametrů, například nastavení sedadla řidiče a klimatizace nebo často používaná média a cíle pro navigaci. Automobil rozpozná příslušného uživatele při odemknutí vozidla na základě signálu dálkového ovládání klíčku nebo aplikace Audi connect key a aktivuje jeho profil.

Telefonování v Audi Q8 je na nejvyšší úrovni jak z hlediska ovládání, tak i kvalitou zvuku a telefonního spojení. Audi phone box připojí chytrý telefon k anténě vozidla a zajistí indukční nabíjení telefonu. Voice over LTE, další funkce, umožňuje rychlé navázání spojení a současné používání rychlého přenosu dat a internetového hlasového spojení s vysokým rozlišením (HD Voice). Audi smartphone interface vytvoří spojení s mobilním telefonem iOS nebo Android – s telefonem iPhone v budoucnosti dokonce bez kabelu – a přenese na displej MMI uživatelské prostředí telefonu pomocí systémů Apple Car Play nebo Android Auto.

Audi Q8 nabízí pod středovou loketní opěrkou dva vstupy USB, které umožňují přehrávat prostřednictvím reproduktorů automobilu hudbu z přehrávačů MP3, paměťí flash USB nebo chytrého telefonu. Na přání se dodávají další dva vstupy USB pro cestující vzadu, které integrují také funkci nabíjení. Audiosystém Bang & Olufsen Advanced Sound System s 23 reproduktory nabízí zvuk ve formátu 3D s informacemi o výškách cestujícím v první řadě i vzadu. Posluchači vnímají hudbu přesně tak, jak byla v koncertním sále nahrána. Výsledkem jsou neobyčejné zážitky z poslechu.

Asistenční systémy

Audi Q8 usnadňuje svému řidiči řízení v mnoha situacích při parkování, ve městě i při cestování na dlouhé vzdálenosti. Audi sdružuje jednotlivé asistenční systémy do celkem čtyř paketů – Tour, City, Parking plus a asistenční paket plus.

Pro dlouhé cestování: asistenční paket Tour

Nejdůležitější součástí asistenčního paketu Tour je adaptivní asistent řízení, který komfortně řídí vozidlo v příčném i podélném směru při rychlosti jízdy až 250 km/h, čímž významně zvyšuje úroveň komfortu zejména při cestování na dlouhé vzdálenosti. Za tím účelem integruje funkce adaptivního tempomatu, asistenta pro jízdu v dopravní koloně a asistenta pro jízdu v jízdním pruhu. Systém rozpoznává značení jízdních pruhů, stavební prvky na krajnici, vozidla ve vedlejších jízdních pruzích a vpředu jedoucí vozidla. Audi Q8  při jízdě zúženými úseky v místech s probíhajícími stavebními prácemi automaticky přizpůsobuje svou rychlost jízdy aktuálnímu provozu a zároveň zohledňuje také nejvyšší povolenou rychlost. Je-li jízdní pruh příliš úzký pro souběžnou jízdu, přizpůsobí tomu adaptivní asistent řízení odstup od vozidla jedoucího ve vedlejším pruhu.

Adaptivní asistent řízení ve spojení s asistentem pro hospodárnou jízdu zpomaluje a zrychluje Audi Q8 předvídavě. Za tím účelem vyhodnocuje informace ze senzorů, navigační data a dopravní značky. Automaticky přizpůsobuje rychlost jízdy aktuálnímu omezení rychlosti, snižuje rychlost jízdy před zatáčkami, při odbočování a na kruhových objezdech. Systém vždy zohledňuje zvolený jízdní režim a přizpůsobuje mu styl jízdy – od hospodárného až po sportovní. Předvídavou jízdou navíc maximálně využívá přednosti částečně hybridního pohonu MHEV.

Je-li adaptivní asistent řízení deaktivován, zobrazuje asistent pro hospodárnou jízdu předvídavé pokyny na panelu sdružených přístrojů a prostřednictvím haptického pedálu plynu poskytuje také haptickou zpětnou vazbu. To vše podporuje hospodárný styl jízdy. K nízké spotřebě paliva přispívá rovněž používání rekuperace systémem MHEV a inteligentní využívání setrvačné jízdy a brzdění motorem v závislosti na průběhu trasy a dopravní situaci.

Mimořádným přínosem pro bezpečnost je asistent pro stav nouze, který v rámci systémových limitů rozpoznává, kdy je řidič nečinný, a v takových situacích jej vizuálně, akusticky a krátkým důrazným přibrzděním vyzve, aby opět aktivně převzal kontrolu nad vozem. Pokud řidič nereaguje, převezme systém řízení vozu Audi Q8 a ve vlastním jízdním pruhu automaticky vůz zpomaluje až do úplného zastavení. Přitom se aktivují ochranná opatření systému Audi pre sense a v závislosti na zemi dojde k automatickému tísňovému volání.

Kromě toho je součástí paketu Tour také systém Audi pre sense front včetně asistenta pro odbočování a asistenta pro vyhýbací manévr, jakož i kamerové rozpoznávání dopravních značek.

Pro městský provoz: paket asistenčních systémů City

Bezpečnost v městském provozu zajišťuje především pět systémů. Asistent pro průjezd křižovatkou používá radarové senzory středního dosahu na rozích přídě, s nimiž „dohlédne“ do vzdálenosti až 75 metrů. Pokud radarové senzory rozpoznají nebezpečí od vozidel přijíždějících ze stran, upozorní na ně řidiče a v případě potřeby aktivují brzdy. Audi pre sense 360° upozorňuje mimo jiné na vozidla, která se přibližují po stranách. Asistent pro sledování vozidel přijíždějících ze stran při couvání registruje přibližující se vozidla během pomalé jízdy při zařazeném zpětném chodu, například při couvání z příčného parkovacího místa. Paket doplňuje upozorňování na nebezpečí při vystupování a asistent pro změnu jízdního pruhu.

Pro manévrování: paket asistenčních systémů Parking plus

Při manévrování usnadňují řidiči práci systémy v asistenčním paketu Parking plus, který rozšíří nabídku na začátku roku 2019. Asistent pro manévrování zabraňuje hrozícím kolizím drobnými zásahy do řízení a automatickým brzděním až do úplného zastavení, například po rozpoznání sloupu v parkovací budově. Upozornění na obrubník chrání kola před poškozením během parkování. Prostřednictvím několika zobrazení umožňuje prostorový kamerový systém manévrování s přesností na centimetry, sledování vozidel přijíždějících ze stran a detailní pohled na kola. Nejzajímavější funkcí je náhled ve formátu 3D z libovolně volitelné perspektivy.

Paket kromě toho zahrnuje také funkci (remote) parking pilot, která zajistí samočinné zaparkování SUV i jeho vyjetí z parkovacího místa při současné kontrole celého procesu řidičem. Ten může předtím vystoupit a aktivovat proces na chytrém telefonu prostřednictvím aplikace myAudi App, což je výhoda zejména v těsných parkovacích prostorech. Podobný komfort nabízí remote garage pilot. Díky laserovému skeneru dokáže zajet do garáže i velmi blízko podél stěn a vyhnout se překážkám, jako jsou jízdní kola. Systém je součástí asistenčního paketu plus, který zahrnuje všechny tři uvedené pakety.

Pro mimořádné požadavky: jednotlivé prvky výbavy na přání

Audi nabízí mnoho asistenčních systémů také samostatně. Skvělým pomocníkem pro jízdu s přívěsem je vylepšený asistent pro jízdu s přívěsem, který zajišťuje automatické řízení soupravy při couvání. Směr jízdy zadá řidič komfortně dotykem na spodním displeji MMI. Obraz z kamery na horním displeji přitom ukazuje aktuální a požadované zalomení mezi tažným vozidlem a přívěsem. Řidič tak může manévr neustále sledovat a kdykoli zadávat požadovaný směr jízdy. Audi kromě toho dodává na přání rovněž parkovacího asistenta, který řídí Q8 téměř automaticky při parkování na podélná i příčná parkovací místa, a to jak popředu, tak i pozadu. Řidič musí už jen přidávat plyn, brzdit a zařadit příslušný provozní režim převodovky. Asistent nočního vidění vylepšuje výhled z vozu v nepříznivých podmínkách za tmy. Infračervenou kamerou rozpoznává chodce a větší zvířata i ve velké vzdálenosti a na panelu přístrojů Audi virtual cockpit na ně řidiče upozorní žlutým rámečkem.

Preciznost na nové úrovni: zFAS a laserový skener

Za všemi uvedenými funkcemi stojí počítač velikosti tabletu, který je uložen pod sedadlem řidiče – sériově dodávaná centrální řídicí jednotka asistenčních systémů (zFAS). Řídicí jednotka nepřetržitě vypočítává diferencovaný obraz okolí. Na základě tohoto centrálního modelu okolí mohou asistenční systémy přesně a včas reagovat na objekty a například aktivovat brzdění. Také preciznost navigačního systému se zvýšila, protože fúze dat ze senzorů určuje přesnou polohu vozidla v rámci jízdního pruhu.

V závislosti na výbavě získává zFAS data z až pěti radarových senzorů, šesti kamer, dvanácti ultrazvukových senzorů a jednoho laserového skeneru. Laserový skener je umístěn v levé části masky chladiče Singleframe a snímá oblast do vzdálenosti cca 80 metrů s širokým úhlem snímání 145 stupňů. V této zóně dokáže rozpoznávat objekty velmi ostře, a to i za tmy. Za špatného počasí je jeho kryt automaticky čištěn a vyhříván.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?