-
Škoda odhalila čtvrtou generaci modelu Fabia
-
Technickým základem je konečně platforma MQB, na které VW Polo nebo Seat Ibiza jezdí už několik let
-
Fabia mezigeneračně výrazně narostla, rozvorem náprav překonává Octavii první generace
-
V nabídce nenajdete ani diesel, ani žádný elektrifikovaný motor
-
Vrcholem bude čtyřválec 1.5 TSI o výkonu 150 koní. Zákazníci budou volit ze dvou objemů palivové nádrže
-
Díky nové technice Fabia nabídne množství asistenčních systémů, nechybí připojení na internet a řada Simply Clever doplňků
-
České ceny začínají na 329 900 Kč za výbavu Ambition
Škoda odhalila svou nejdůležitější novinku letošního roku. Čtvrtá generace modelu Škoda Fabia má rozhodně na co navazovat. Poprvé se v prodeji objevila v roce 1999 a od té doby evidují statistky přes 4,5 milionu prodaných kusů. I přes příchod novinky ale v nabídce zůstává také generace třetí. Škoda bude nějakou dobu souběžně s novým hatchbackem vyrábět pod známým označením Tour staré kombi. Nová Fabie s praktičtější karoserií dorazí možná až později.
Fabia čtvrté generace konečně dostala moderní platformu MQB, na které jezdí koncernové modely Polo a Ibiza již několik let. V praxi to znamená dramatickou změnu základních rozměrů. Rozvor náprav byl prodloužen o 94 mm, celková délka narostla o 111 mm, ale hlavně se o 48 mm zvětšila šířka. Zhruba o šest centimetrů vpředu a pět vzadu byl rozšířen také rozchod kol. Výška naopak nepatrně klesla. Tohle všechno jsou důvody, proč nová Fabia už na první pohled vypadá jako podstatě dospělejší auto. Ostatně přes čtyřmetrovou hranici se svou délkou dostala vůbec poprvé a rozvorem překonává Octavii první generace!
Protože nová Fabia vznikala paralelně se Škodou Enyaq iV, nepřekvapí, že design nese mnoho společných prvků. Vzhled obou zmíněných modelů měl na starost tým vedený Oliverem Stefanim. Kvůli optimalizaci aerodynamiky vůz dostal také výrazný zadní spoiler, aerodynamicky tvarovaná zpětná zrcátka, důkladně zakrytý podvozek a relativně malý otvor v jinak rozměrné masce chladiče.
Vzduch proudí k motoru převážně přes nárazník a jeho množství regulují (s výjimkou 1.5 TSI) aktivní žaluzie, které u takto malých automobilů rozhodně nejsou obvyklé. Aerodynamické kryty jsou pak dostupné také pro kola o velikosti 15 a 16 palců. Nabídka disků začíná na velikosti 14" a končí u osmnáctek.
Interiér slibuje mnohem více prostoru a také více výbavy. Fabii bude možné získat například s dvouzónovou klimatizací, s digitálním přístrojovým štítem, středovou obrazovkou o velikosti až 9,2", nechybí ambientní osvětlení a u nejvyšší verze infotainmentu ani ovládání gesty nebo hlasová asistentka Laura. Objem zavazadlového prostoru mezigeneračně narostl o 50 l na 380 l.
https://autobible.euro.cz/svezeni-se-zavodni-skodou-fabia-r5-evo-na-rozloucenou-s-mistrovstvim-sveta-i-s-kallem-rovanperou/
V nabídce motorizací nenajdete žádnou vznětovou jednotku, ale ani žádný hybridní pohon. Škoda si prozatím vystačila s moderními tříválci vybavenými řadou technologií snižujícími produkci emisí. Platí to jak o atmosférickém jednotce 1.0 MPI Evo (59 kW/80 k), tak o přeplňovaném 1.0 TSI známém třeba z Octavie. Pro Fabii jsou připravené výkonové varianty naladěné na 70 a 81 kW (95 a 110 k). Vrcholem je čtyřválec 1.5 TSI (110 kW/150 k). Ten dostanete výhradně se sedmistupňovým DSG, které bude v nabídce také pro silnější tříválcové TSI standardně dodávané se šestistupňovým manuálem. Nejdostupnější dva motory nekoupíte jinak než s pětistupňovou manuální převodovkou.
Zajímavé je, že Fabia se bude nabízet se dvěma různými verzemi nádrže. Zákazníci si budou vybírat mezi objemem 40 a 50 litrů. Nádrž samotná je fakticky stejná, systém pouze za pomoci ventilů reguluje maximální množství. I za tím můžeme hledat snahu snížit emise – vůz s menší nádrží naplněnou na předepsaných 90 % kapacity je totiž při homologačních testech lehčí. Podobný trik, ovšem ještě v extrémnější formě, pamatujeme třeba z Audi A4 nebo Mercedesu C. Psali jsme o tom v samých začátcích fungování Autobible:
https://autobible.euro.cz/na-realne-spotrebe-uz-nezalezi-ta-papirova-usetri-lidem-vic/
Podvozek bude k dostání pouze s pasivními tlumiči (dodává je společnost Sachs), s adaptivní variantou jako ve Scale se nepočítá. Stejně tak se nepočítá s nějakým speciálním naladěním podvozku u verze Monte Carlo.
S příchodem nové generace získává Fabia také spoustu nových možností v oblasti asistenčních systémů včetně asistovaného řízení v rychlostech do 210 km/h. Během parkování nová Fabia sama zabrzdí, pokud budete couvat do překážky, a kromě jiného zvládne číst dopravní značky nebo rozpoznávat chodce a cyklisty. V nabídce Simply Clever doplňků se také objevuje řada novinek. Třeba integrovaná plachta, kterou přehodíte přes nakládací hranu zavazadelníku, nebo odnímatelná sluneční clona pro panoramatické okno. Clonu integrovanou do stropu Fabia totiž vůbec nedostane.
Škoda už dříve oznámila, že výroba nové Fabie začne na přelomu května a června. Česká cena startuje částkou 329 900 Kč za výbavu Ambition zahrnující třeba diodové světlomety, mlhová světla, klimatizaci, asistent jízdy v pruzích nebo infotainment Swing. Za identické peníze bude mimochodem Škoda prodávat starší Fabii Combi Tour. Výbava Style přidá litá kola, ambientní osvětlení, zadní parkovací senzory nebo vyhřívaná sedadla. Za takovou Fabii zaplatíte minimálně 359 900 Kč. Vrcholné Monte Carlo se začne prodávat příští rok.