Nová generace Škody Fabia se hodně změnila. Z malého vozu určeného spíše do města se pro modelový rok 2022 stal moderní hatchback, který s naprostým přehledem zvládne delší trasy. Posádka, zejména pokud je pouze dvoučlenná, už nemusí dělat jakékoliv kompromisy po stránce pohodlí nebo třeba asistenčních systémů. Zhruba tak by se daly shrnout první dojmy získané během mezinárodní prezentace v okolí polského Gdaňsku.
Takový výsledek není příliš velkým překvapením. Zejména ne pro nás, protože jsme před časem měli v redakci na půl roku zapůjčený Seat Ibiza, přičemž auto jsme vraceli s tím, že to je zmenšený Golf. A právě s Ibizou (a s řadou dalších koncernových modelů) sdílí nová Fabia platformu MQB A0.
Shodný je u obou zmíněných modelů rozvor i vnější šířka karoserie. Škodovácká novinka je ale s délkou 4,1 m (Fabia s karoserií hatchback se poprvé dostává přes čtyři metry) o zhruba 5 cm delší, oproti Ibize je také o 16 mm vyšší. Ve srovnání s třetí generací došlo k hodně velké proměně. Rozvor narostl o 94 mm, délka o 111 mm, šířka o 48 mm a rozchod kol je o 62 mm větší vpředu, respektive o 52 mm vzadu.
Už jen základní rozměrové rozdíly ve srovnání s třetí generací jsou důvodem, proč novinka musí jezdit výrazně lépe. A stejně tak stojí za mnohem lepším designem. Nové proporce jednoznačně hrají do noty dynamickému vzhledu. Pro designéry, kteří začínali pracovat na této Fabii už zhruba před pěti lety, znamenal příchod platformy MQB A0 jen dobré zprávy. Kromě širší a nižší karoserie nebo kratších převisů došlo rovněž na zvětšení průměru kol (630 vs. 613 mm). Design jako takový navazuje na Škodu Enyaq, což je patrné zejména při pohledu zezadu.
Vzhled od značné míry ovlivnila rovněž aerodynamika. Řadou nejrůznějších opatření bylo dosaženo poklesu součinitele odporu vzduchu z hodnoty 0,32 na dnešní minimum 0,28. Důvodem je kromě jiného výrazný zadní spoiler, aktivní klapky za předním nárazníkem (ty se netýkají motoru 1.5 TSI), případně aerodynamické plastové vložky kol o velikosti 15 a 16 palců. Ty jsou dostupné ve dvou odstínech a pokud se vám nebudou líbit, můžete je vycvaknout a nechat odložené doma. Výsledkem budou tradičně vypadající lité disky.
Designéři na karoserii přidali také pár zajímavých detailů. Třeba na bocích ve spodní části dveří najdete prolis připomínající českou vlajku. Na první pohled si toho asi nevšimnete, pokud se podíváte ze správného úhlu, nejde přehlédnout. Prolis na kapotě táhnoucí se od loga automobilky dozadu je nově naznačen pouze dvěma ostrými hranami. Pokud by vám stávající varianta přišla málo dynamická, bude možné sáhnout ještě po Fabii Monte Carlo. Ta rozšíří nabídku už brzy.
Nižší cenu nezapře
Interiér do jisté míry vychází z toho, co známe ze současné generace sourozenců Ibiza a Polo. Alespoň pokud jde o základní rozmístění ovládacích prvků. To je dobře, protože i Fabia 2022 si ponechává samostatný panel ovládání klimatizace a několik dalších fyzických tlačítek v okolí řadicí páky. Uprostřed palubní desky může být dotykový displej o velikosti až 9,2", přístrojový štít už také může být digitální.
I v kabině se objevuje několik zajímavých prvků. Zaujmou například kruhové krajní výdechy ventilace. Navazují na lištu, která se táhne se napříč celou palubní deskou. Cílem údajně bylo zdůraznit šířku interiéru. Madla dveří pak vychází z konceptu Vision RS. Stejná už dříve dostala Škoda Enyaq iV. Na kapličce přístrojového štítu se nově objevuje nápis „Fabia“ a u Fabie vůbec poprvé je část palubní desky čalouněná textilií.
Na první pohled vypadá interiér Škody Fabia vážně dobře. Dvojnásob to platí v případech, že si prohlížíte fotografie. Realita ale nemůže tak docela zakrýt fakt, že jde o základní model nabídky mladoboleslavské automobilky. V interiéru odhalíte poměrně velké množství tvrdých plastů a řada na pohled hodnotných dílů (jako například ta efektní madla dveří) je při živém setkání spíše lacinější.
Změna základních rozměrů se nemohla nepromítnout do vnitřního prostoru. Podstatné zlepšení se týká hlavně vnitřní šířky. Naopak více než devíticentimetrový nárůst rozvoru se vzadu v podélném směru moc neprojevil. O devět centimetrů více místa pro kolena tu rozhodně není. Možná Škoda vsadila spíše na zavazadelník, protože ten se zvětšil o dalších 50 litrů a celkově už nabídne v základním uspořádání 380 litrů. To je mimochodem více, než kolik dostanete třeba v Mazdě3.
Nebyla by to Škoda, kdyby nepřidala řadu svých praktických detailů. Jde o naprosté drobnosti typu držáku propisky na středovém tunelu, ale také třeba o deštník ve dveřích nebo výklopný kryt nakládací hrany. Pokud sáhnete po panoramatickém střešním oknu, klasickou stahovací roletku už nedostanete. Škoda nepoužívá ani elektrické, ani manuální řešení. Okno je údajně konstruováno tak, že roletka není potřeba. Využít lze pouze skládací roletku, kterou lze schovat pod krycí plato zavazadelníku. Také toto řešení automobilka označuje za „Simply Clever“, reálně možná bylo snahou spíše něco ušetřit. Když nic jiného, tak sundat roletku během jízdy není zrovna jednoduché. Za roletku si navíc musíte připlatit, standardně se k oknu nedodává.
Tři válce a žádný diesel
Nová Fabia vyráží za zákazníky s tříválcovými motory 1.0 MPI a 1.0 TSI. Dieselový agregát zcela chybí a ani se s ním nepočítá. Stejně tak se zatím nepočítá s elektrifikací. Na podzim se začne vyrábět ještě vrcholné provedení osazené motorem 1.5 TSI. Čtyřválec se tak po letech zase vrací do nabídky pro malou Škodovku. Ať už sáhnete po čemkoli, dostanete velmi moderní techniku. Nic jiného už současné emisní předpisy ani neumožňují.
Atmosféricky plněný tříválec 1.0 MPI je přímo dílem Škody, která tento motor vyvíjí pro celý koncern VW. Verze, jaká míří do prodeje spolu s novou Fabií, je označena jako 1.0 MPI Evo a oproti starší variantě produkuje zhruba o šest procent misí CO2 méně. Za tímto poklesem stojí mimo jiné využití takzvaného Atkinsonova cyklu, kdy se sací ventil zavírá relativně pozdě a část směsi je vytlačena zpět do sacího potrubí. Fakticky se takto dá měnit kompresní poměr a v praxi lze dosáhnout vyšší účinnosti spalování. Jenže toto řešení vyžaduje variabilní časování ventilů a modernější (rychlejší) nastavovače vaček. Ty jsou samozřejmě dražší. Kromě toho motor využívá také variabilní olejové čerpadlo nebo samostatné okruhy chlazení pro blok a hlavu válců. Maximální výkon činí 80 koní a standardem je pětistupňová manuální převodovka.
Přeplňovaná alternativa v podobě tříválce 1.0 TSI Evo sází pro změnu například na turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek nebo speciální vrstvu nanášenou na stěny válců proudem plazmy, která přináší nižší tření a lepší termodynamické vlastnosti. Motor TSI Evo je dostupný ve verzích o výkonu 95 a 110 koní. Ta silnější se dodává v kombinaci se šestistupňovým manuálem, případně i s převodovkou DSG. Pro úplnost, čtyřválec 1.5 TSI o výkonu 150 koní pracuje se systémem vypínání poloviny válců a k dostání bude pouze s automatem.
Standardem pro Fabii je čtyřicetilitrová nádrž, za příplatek 1000 Kč lze dokoupit nádrž o deset litrů objemnější. Jde o ústupek emisním testům. Fakticky je v obou případech nádrž jako taková velká stejně, pouze v prvním případě dovolí natankovat o deset litrů méně. Reálný dojezd v kombinaci s padesátilitrovou nádrží přesahuje 800 km.
Dospělý vůz
Na mezinárodní prezentaci měl jednoznačně největší zastoupení motor 1.0 TSI v silnější verzi. Vyzkoušeli jsme ho jak v kombinaci s manuální převodovkou, tak s automatem. Pro vůz velikosti Fabie je to více než dostatečná pohonná jednotka, přináší už velmi solidní dynamiku (maximální rychlost překračuje 200 km/h) a příjemnou spotřebu. I v městském provozu jsme jezdili za 6,5 l/100 km.
Jen nesmíte očekávat sportovní charakter. V souladu s aktuálními trendy si motor nechává chvilku na rozmyšlenou, než na pokyn pedálem plynu opravdu zareaguje. Tímto chováním tak trochu připomíná diesel. V ostatních ohledech nelze nic vytýkat. Na poměry tříválců má motor 1.0 TSI Evo velice kultivovaný chod a je také krásně tichý. Typický tříválcový zvuk se do kabiny dostane až ve vysokých otáčkách. V kombinaci s automatickou převodovkou pak zamrzí ještě jedna drobnost. Automat s podřazením v rámci snahy o úsporu paliva občas moc nespěchá. Někdy se tak dostanete do situace, kdy chcete akcelerovat, ale převodovka sveřepě drží vyšší rychlostní stupeň. Řešením je manuální řazení, kdy v seznamu příplatků najdete i multifunkční volant s pádly řazení.
Při jízdě zaujme nová Škoda Fabia především komfortem odpružení a dobře odhlučněným interiérem. Všeobecný klid na palubě narušuje pouze hluk od pneumatik, naopak aerodynamický hluk vás příliš rušit nebude. Důvodem je již zmíněná propracovaná aerodynamika. Chování v zatáčkách a při svižnějším tempu velmi připomíná Ibizu, což je jedině dobře. Jízdní vlastnosti jsou zkrátka výborné. Kromě standardního podvozku Škoda nabízí pro Fabii rovnou také variantu pro špatné cesty se světlou výškou zvětšenou o 15 mm a naopak sportovnější provedení snížené o 15 mm. Pokud jde o asistenční systémy, k dispozici máte vše, na co si jen vzpomenete, a to včetně asistovaného řízení.
Označení Tour opět na scéně
Za novou Škodu Fabia zaplatíte minimálně 329 900 Kč. Je to dáno tím, že pro začátek v nabídce nenajdete základní úroveň výbavy Active. Na výběr jsou pouze úrovně Ambition a Style.
TIP: Škoda Fabia 2022 – kompletní ceník ke stažení
Spolu s novým hatchbackem se bude ještě nějakou dobu vyrábět také třetí generace s karoserií kombi a označením Tour. Jedinou možností pro přesluhující Fabii Combi je slabší varianta motoru 1.0 TSI. Příchod nového kombi odvozeného od čtvrté generace je nejistý. Dříve se objevovaly informace o tom, že by takový vůz měl opravdu dorazit, na prezentaci v Polsku ale zaznívala opatrnější prohlášení, podle kterých ještě definitivně rozhodnuto nebylo.
Škoda Fabia 2022: Technické údaje
Motorizace | 1.0 MPI Evo | 1.0 TSI Evo 70 kW | 1.0 TSI Evo 81 kW | 1.0 TSI Evo 81 kW DSG |
---|---|---|---|---|
Konstrukce motoru: | atmosférický zážehový řadový tříválec | přeplňovaný zážehový řadový tříválec | přeplňovaný zážehový řadový tříválec | přeplňovaný zážehový řadový tříválec |
Zdvihový objem válců (cm3): | 999 | 999 | 99 | 999 |
Nejvyšší výkon (kW (k) min-1): | 59 (80)/6300 | 70 (95)/5000-5500 | 81 (110)/5500 | 81 (110)/5500 |
Nejvyšší točivý moment (Nm min-1): | 93/3700-3900 | 175/1600-3500 | 200/2000-3000 | 200/2000-3000 |
0-100 km/h (s): | 15,5 | 10,6 | 9,7 | 9,6 |
Max. rychlost (km/h): | 179 | 195 | 205 | 205 |
Spotřeba paliva (l/100 km WLTP): | 5,0 | 5,0 | 4,9 | 5,4 |
Hmotnost DIN (kg): | 1116-1269 | 1142-1294 | 1165-1317 | 1187-1339 |