Audi R8 Spyder V10 plus (kombinovaná spotřeba paliva: 12,5 l/100 km; kombinované emise CO2: 292 g/km) z dílen společnosti Audi Sport GmbH je nejrychlejším sériově vyráběným otevřeným modelem značky se čtyřmi kruhy. Jeho motor V10 s výrazným charakterem je uložen uprostřed před zadní nápravou a poskytuje nejvyšší výkon 610 k. Hnací síla je přenášena na vozovku prostřednictvím systému pohonu všech kol quattro. Výsledkem jsou strhující jízdní výkony. Sériová výbava vysokovýkonného sportovního vozu zahrnuje jízdní režimy Performance, skořepinová sedadla R8 a mnoho dílů z kompozitu, vyztuženého uhlíkovými vlákny. Ještě ostřejší rysy dodá novému modelu R8 Spyder V10 plus exkluzivní lak v odstínu zelená micrommata.
„Audi R8 Spyder V10 plus završuje modelovou řadu R8,“ říká Stephan Winkelmann, ředitel společnosti Audi Sport GmbH. „Kromě kupé je nyní i Spyder k dispozici ve vrcholné verzi o výkonu 610 k. Využívá našich dlouholetých zkušeností z motoristického sportu a kombinuje dechberoucí dynamiku s emocemi otevřeného sportovního vozu.“
Nejvýkonnější sériově vyráběný motor Audi: V10, uložený uprostřed, s 449 kW (610 k)
Motor V10, uložený uprostřed před zadní nápravou, fascinuje nesmírnou touhou po otáčkách, neutuchající až do 8700 min-1, extrémně rychlými reakcemi na povely pedálu plynu a strhujícím, sytým zvukem. S nejvyšším výkonem 449 kW (610 k) a maximálním točivým momentem 560 N.m při 6500 otáčkách za minutu je nejvýkonnějším sériově vyráběným agregátem značky se čtyřmi kruhy. V porovnání s modelem Audi R8 Spyder V10 (kombinovaná spotřeba paliva: 11,7 l/100 km; kombinované emise CO2: 277 g/km) je atmosféricky plněná jednotka 5.2 FSI ve verzi plus s kompresním poměrem 12,7:1 o 52 kW (70 k) výkonnější. Vrcholný model díky tomu zrychlí z 0 na 100 km/h za 3,3 sekundy – o 0,3 sekundy rychleji – a dosahuje nejvyšší rychlosti 328 km/h, to je o 10 km/h více. Na každou „koňskou sílu“ připadá pouhých 2,78 kilogramu hmotnosti.
R8 Spyder V10 plus spotřebuje v kombinovaném cyklu EU 12,5 litru na 100 kilometrů, což odpovídá emisím CO2 292 gramů na kilometr. Mezi technická řešení pro zvyšování hospodárnosti patří systém cylinder on demand (COD), který deaktivuje jednu řadu válců při nízkém až středním zatížení, jakož i dvojité vstřikování do sacího potrubí a spalovacích prostorů. Uvolní-li řidič při jízdě rychlostí více než 55 km/h pedál plynu, dojde k odpojení motoru od ostatních částí poháněcího ústrojí a R8 Spyder se pohybuje setrvačností na volnoběh s minimální spotřebou paliva. Systém start-stop deaktivuje motor V10 u stojícího vozu.
Mazací soustava má podobně jako u závodních vozů konstrukci se suchou klikovou skříní. Ta umožňuje extrémně nízké uložení motoru, a tím i velmi nízké těžiště vozu, což je předpokladem pro sportovní a agilní jízdní vlastnosti.
Stabilita a dynamika: pohon všech kol quattro
Za motorem V10, uloženým uprostřed před zadní nápravou, následuje sedmistupňová převodovka S tronic s extrémně rychlým řazením. Hnací síla je z dvouspojkové převodovky se sportovně těsným odstupňováním převodových stupňů přenášena prostřednictvím systému quattro, k přenosu na přední nápravu využívá kardanové hřídele. Srdce pohonu všech kol quattro tvoří elektrohydraulicky ovládaná vícelamelová mezinápravová spojka, jejíž kapalinové chlazení umožňuje dosahovat maximálních výkonů. V závislosti na jízdní situaci rozděluje spojka hnací sílu zcela variabilně, v extrémním případě přenáší na jednu nápravu až 100 procent hnací síly. Mechanická uzávěrka diferenciálu na zadní nápravě zajišťuje skvělou trakci a maximální dynamiku.
Otázka charakteru: Audi drive select
Řízení spojky je integrováno do systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select, který dává řidiči na výběr režimy comfort, auto, dynamic a individual. V sériově dodávaném režimu Performance je doplňují ještě módy dry, wet a snow, které přizpůsobují charakteristiku pohonu a podvozku aktuální adhezi.
Kromě pohonu všech kol quattro jsou do systému Audi drive select integrovány další systémy – pedál plynu, sedmistupňová převodovka S tronic, řízení, klapky výfukové soustavy a na přání dodávané adaptivní tlumiče Audi magnetic ride. Tlumení lze nastavit v režimu auto, comfort nebo dynamic. Tlumiče mění tlumicí sílu prostřednictvím syntetického oleje s drobnými magnetickými částicemi. V režimu dynamic umožňuje systém ještě spontánnější reakce vozu na řízení a agilnější ovladatelnost. Zavěšení kol přenáší značné síly působící při průjezdu zatáčkou a Audi magnetic ride dalekosáhle zabraňuje nežádoucím pohybům karoserie jak v příčném směru při průjezdu zatáčkou, tak i v podélném směru při brzdění. Módy Performance systému Audi drive select optimalizují pro nejrychlejší možné časy na závodním okruhu navíc činnost stabilizačního systému ESC.
Vzorem pro konstrukci podvozku byly závodní vozy
Všechna kola modelu R8 Spyder V10 plus (kombinovaná spotřeba paliva: 12,5 l/100 km; kombinované emise CO2: 292 g/km) jsou zavěšena na dvojicích příčných ramen z hliníku – i toto řešení dává najevo sepětí této modelové řady se světem motoristického sportu. Charakteristika odpružení je tuhá, řízení s elektromechanickým posilovačem nabízí pro sportovní vůz specifickou optimální kombinaci preciznosti, ovladatelnosti a suverénního chování vozu ve vysokých rychlostech.
Na přání se dodává dynamické řízení s variabilním převodem, které zrychluje reakce vozidla při jakékoli rychlosti jízdy a zajišťuje vynikající jízdní vlastnosti v zatáčkách s rychlou změnou směru jízdy na základě požadavků řidiče. Při jízdě na limitu fyzikálních možností zvyšuje stabilitu drobnými zásahy do řízení, které natáčejí kola opačným směrem.
Audi montuje na sériová 19“ kovaná kola z lehké slitiny v designu s pěti dvojitými paprsky pneumatiky rozměru 245/35 vpředu a 295/35 vzadu. V kombinaci s 20“ koly, dodávanými na přání, se používají pneumatiky rozměrů 245/30 a 305/30. Velké brzdové kotouče – vpředu s průměrem 380 milimetrů, vzadu s průměrem 356 milimetrů – jsou vyrobeny z keramického kompozitu, vyztuženého uhlíkovými vlákny, který se vyznačuje mimořádně dlouhou životností, vysokou odolností vůči vysokým teplotám a nízkou hmotností. Pevné třmeny v antracitově šedém odstínu mají šest pístků na přední nápravě a čtyři pístky na zadní nápravě.
Laserové světlomety a díly z uhlíkového kompozitu: design
R8 Spyder V10 plus (kombinovaná spotřeba paliva: 12,5 l/100 km; kombinované emise CO2: 292 g/km) se vyznačuje hranatými tvary a atletickými proporcemi. Má vnější délku 4,43 metru, šířku 1,94 metru a výšku pouhých 1,24 metru. Zásadním prvkem na přídi je široká a nízká maska chladiče Singleframe s lesklou voštinovou mřížkou v antracitově šedém odstínu, chromovaným rámečkem a logem Audi Sport. Nízko pod maskou chladiče je uložen spoiler z uhlíkového kompozitu, který cíleně usměrňuje proudění vzduchu kolem velkých kol. Na přání zajišťují laserové světlomety Audi ve světlometech LED při jízdě za tmy vynikající viditelnost i na velkou vzdálenost. Jejich rozpoznávacími znaky jsou modře eloxované, osvětlené dělicí příčky a dynamické ukazatele směru.
Bočním plochám karoserie dodává prvek napětí nepřerušovaná ramenní linie. Boční panely „Sideblades“, prahové lišty, víko schránky pro uložení skládací střechy a pevný zadní spoiler jsou vyrobeny z kompozitu, vyztuženého uhlíkovými vlákny, a patří mezi markantní znaky otevřeného vrcholného modelu. Na přání a bez příplatku lakuje Audi prahy a zadní spoiler také v barvě karoserie. Na obou stranách zádě, vedle širokého difuzoru, dalšího dílu z uhlíkového kompozitu, ústí velké, lichoběžníkové koncovky výfukové soustavy s leskle černou povrchovou úpravou. Difuzor doslova „přisává“ model R8 Spyder V10 plus k povrchu vozovky – při nejvyšší rychlosti působí na zadní nápravu přítlak, odpovídající hmotnosti 100 kilogramů.
Klasické pojetí: skládací střecha z tkaniny
Jak je pro Audi typické, je vnější vrstva skládací střechy vyrobena z tkaniny, v konstrukci vnitřního rámu se dalekosáhle uplatňují lehké materiály, jako jsou slitiny hliníku a hořčíku. Skládací střecha z tkaniny má díky tomu hmotnost pouhých 44 kilogramů a výrazně přispívá k nízké hmotnosti a nízkému těžišti modelu R8 Spyder V10 plus. Tkaninu napínají dvě žebra, sahající až k zádi. Elektrohydraulický pohon otevře nebo uzavře skládací střechu během 20 sekund, a to i za jízdy rychlostí až 50 km/h. Střecha se skládá do tvaru písmene Z a ve složeném stavu je pro ni vyhrazena nízká schránka nad motorem.
Zadní okno lze stáhnout do stěny oddělující interiér od motorového prostoru a jeho ovládání je elektrické. Při vysunutých všech oknech a namontované větrné cloně, dodávané na přání, proudí vzduch měkce nad hlavami řidiče a spolujezdce. V případě převrácení vozidla chrání cestující dva ocelové profily v modulu skládací střechy, které se vysouvají sílou předpjatých pružin.
Lehká konstrukce karoserie: Audi Space Frame
Prostorový rám Audi Space Frame tvoří odolný skelet modelu R8 Spyder V10 plus (kombinovaná spotřeba paliva: 12,5 l/100 km; kombinované emise CO2: 292 g/km) a v jeho konstrukci nalézají uplatnění různé lehké materiály. Díly z hliníku a kompozitu, vyztuženého uhlíkovými vlákny, jsou vzájemně kombinovány tak, aby vznikla ucelená struktura. To je rozhodující faktor pro nízkou hmotnost otevřeného vysokovýkonného sportovního vozu. Pohotovostní hmotnost bez řidiče činí pouhých 1695 kilogramů, bez provozních náplní je to dokonce jen 1587 kilogramů – to je o 25 kilogramů méně než u modelu Audi R8 Spyder V10 (kombinovaná spotřeba paliva: 11,7 l/100 km; kombinované emise CO2: 277 g/km). K nižší hmotnosti přispívají nejen skořepinová sedadla R8, ale také brzdová soustava s kotouči z keramického kompozitu, vyztuženého uhlíkovými vlákny, a kovaná kola z lehké slitiny.
Díly z hliníku mají na hmotnosti vozu podíl 79,6 procenta a tvoří prostorový rám, který inženýři vyztužili, v porovnání s modelem R8 Coupé (kombinovaná spotřeba paliva: 12,3 – 11,4* l/100 km; kombinované emise CO2: 287 – 272* g/km), především v oblastech prahů, střešních sloupků A a rámu čelního okna. Vnější panely karoserie jsou vyrobeny rovněž dalekosáhle z hliníku. Středový tunel, zadní stěna a střešní sloupky B jsou z extrémně pevných kompozitů, vyztužených uhlíkovými vlákny, které se vyznačují vysokou torzní tuhostí. Kromě výběru vhodných materiálů snižují hmotnost inovativní metody výroby mnoha dílů. Audi Space Frame má hmotnost pouhých 208 kg, zároveň však jeho torzní tuhost vzrostla o více než 50 procent oproti první generaci R8. Mimořádně vysoká tuhost je rozhodujícím parametrem pro dosažení požadované preciznosti řízení, vysoké úrovně pasivní bezpečnosti a akustického komfortu.
Individualizace zcela podle představ zákazníka
Zákazníci mají díky programu Audi exclusive téměř neomezené možnosti individualizace modelu R8 Spyder V10 plus (kombinovaná spotřeba paliva: 12,5 l/100 km; kombinované emise CO2: 292 g/km). Kromě jedenácti běžných laků zahrnuje nabídka libovolné barvy a laky s matnou povrchovou úpravou. Skládací střecha z tkaniny je nabízena ve třech barevných odstínech, pro boční panely „Sideblades“ je na výběr pět barev. Tyto panely si mohou zákazníci nechat, stejně jako prahové lišty, individualizovat nápisy, nebo mohou být lakovány libovolnou barvou zcela podle vkusu zákazníka. Kromě toho jsou pro mnoho částí exteriéru a interiéru k dispozici díly z uhlíkového kompozitu nebo v titanově černém odstínu. Velký výběr rozšiřují rozmanité materiály pro čalounění interiéru, ozdobná obložení a barvy.
Agresivní vzhled: stylistický paket Audi exclusive v odstínu zelená micrommata
Na přání dodávaný stylistický paket v odstínu zelená micrommata dodává otevřenému vysokovýkonnému sportovnímu vozu mimořádně ostrý charakter. Jeho karoserie je lakována v nápadném zeleném odstínu. Výrazný kontrast s ním vytváří antracitově šedá maska chladiče Singleframe a černé koncovky výfukové soustavy. Audi exclusive nabízí pro interiér kompletní čalounění černou jemnou kůží Nappa, která je na ovládacích prvcích perforovaná. Zelené kontrastní prošívání na sedadlech, středové loketní opěrce, dveřích a podlahových rohožích ladí s barvou karoserie.
Zaměření na řidiče: přístrojová deska a ovládání
Vrcholný otevřený model je sériově vybaven skořepinovými sedadly R8, která jsou lehká a výrazně tvarovaná. Jsou v nízké poloze a nesou reliéfní loga R8. Pro čalounění sedadel byla vybrána jemná kůže Nappa, jejíž speciální pigmentace zabraňuje zahřívání na slunci. Ozdobná obložení jsou vyrobena z uhlíkového kompozitu, pedály a opěrka nohy mají lesk ušlechtilé oceli. Výrazným prvkem je „Monoposto“ – velký oblouk, probíhající kolem přístrojové desky. Přístrojová deska zanechává dojem lehkosti, s níž se jakoby vznáší v prostoru. V její spodní části jsou umístěna tlačítka a ovládací prvky automatické klimatizace ve tvaru turbíny.
Stejně jako v závodním voze může řidič aktivovat všechny důležité funkce, aniž by musel pouštět volant. Sériový volant R8 Performance, obšitý kůží, nese kromě multifunkčních tlačítek také čtyři velké satelitní ovládací prvky. Řidič jejich prostřednictvím spouští a vypíná motor a ovládá systém řízení jízdní dynamiky Audi drive select. Dvěma dalšími tlačítky včetně otočného prvku má pod kontrolou režim Performance a výfukové klapky.
Zcela digitální panel přístrojů Audi virtual cockpit s 12,3“ displejem poskytuje veškeré informace v náročném grafickém zpracování ve formátu 3D – na přání řidiče také ve speciálním režimu zobrazování Performance, v němž je středem pozornosti otáčkoměr. Ten zároveň slouží jako ukazatel vhodného řazení. Pracuje-li sedmistupňová převodovka S tronic v manuálním režimu, mění stupnice otáčkoměru ve vyšších otáčkách svůj barevný podklad. Kromě otáčkoměru má řidič na očích také ukazatele výkonu a točivého momentu, dosahovaného zrychlení, časů na kolo a teplot pneumatik, motorového oleje a oleje v převodovce.
Velmi široká nabídka informačních a zábavních systémů a služeb Audi connect
Sériová výbava modelu R8 Spyder V10 plus (kombinovaná spotřeba paliva: 12,5 l/100 km; kombinované emise CO2: 292 g/km) zahrnuje nejvyšší úroveň informačního a zábavního systému MMI Navigation plus s MMI touch. Mezi jeho přednosti patří intuitivně srozumitelná logika ovládání s nízkými hierarchiemi. Další praktickou funkcí je textové vyhledávání, které poskytuje návrhy již po zadání několika znaků. Hlasové ovládání zpracovává mnoho obratů z hovorové řeči. Pro optimální dorozumívání i při jízdě s otevřenou střechou jsou standardem mikrofony v bezpečnostních pásech. MMI Navigation plus kromě toho integruje hotspot WLAN pro připojení přenosných zařízení řidiče a spolujezdce.
Rychlé připojení k internetu prostřednictvím LTE umožňuje na přání nabízený modul Audi connect. Jeho nabídka zahrnuje mnoho služeb – od navigace s Google Earth a Google Street View přes turistické informace a dopravní zpravodajství až po vyhledávání zajímavých cílů. Audi smartphone interface navíc zobrazuje vybrané obsahy chytrých telefonů iOS a Android rovněž na panelu přístrojů Audi virtual cockpit. Na přání dodávaný Audi phone box propojí mobilní telefony s anténou vozidla a bezkabelově nabíjí jejich akumulátory v souladu se standardem Qi. Zážitky z poslechu excelentního zvuku – i při jízdě s otevřenou střechou – zajistí audiosystém Bang & Olufsen, který integruje po dvou reproduktorech do opěrek hlavy každého sedadla.
Ruční výroba v manufaktuře „Audi Böllinger Höfe“
Kvalita modelu R8 Spyder V10 plus (kombinovaná spotřeba paliva: 12,5 l/100 km; kombinované emise CO2: 292 g/km) splňuje nejvyšší nároky. Provozy karosárny a finální montáže se nacházejí v manufaktuře „Audi Böllinger Höfe“ nedaleko Neckarsulmu, kterou provozuje Audi Sport. Velmi flexibilně organizované výrobní procesy umožňují splnit individuální přání zákazníků. Přibližně 500 vysoce kvalifikovaných zaměstnanců vyrábí automobily s nejvyšší úrovní řemeslného zpracování. Každý vysokovýkonný sportovní vůz prochází před dodáním zákazníkovi přísnou kontrolou, včetně finální zkušební jízdy na veřejných komunikacích.
Audi R8 Spyder V10 plus lze objednat od července 2017. Vstupní cena v České republice činí 5 492 900,- Kč. Stejně jako všechny modely Audi v České republice i R8 Spyder V10 plus má standardní záruku 4 roky nebo 120 000 km dle toho, co nastane dříve.