Zážehový motor Ford 1.0 EcoBoost byl již pošesté za sebou vyhlášen „nejlepším motorem do jednoho litru“ v rámci hlasování odborných novinářů International Engine of the Year (Mezinárodní motor roku). Kompaktní a výkonný tříválec tak zůstává ve své kategorii neporažen již od roku 2012.
Porota vyzdvihla kombinaci výkonu, hospodárnosti a technické vyspělosti této pohonné jednotky. Agregát 1.0 EcoBoost má na kontě již 10 různých cen z ankety International Engine of the Year včetně tří absolutních vítězství a titulu „nejlepšího nováčka“.
„Náš motor 1.0 EcoBoost přepsal pravidla hry a stanovil nová měřítka pro kompaktní a úsporné pohonné jednotky,“ řekl Joe Bakaj, viceprezident Ford of Europe odpovědný za vývoj produktů.
Motor 1.0 EcoBoost pohání každý pátý nový Ford prodaný v Evropě, u Fiesty jsou to dokonce dva vozy z pěti. Nabízí se ve variantách 74, 92 a 103 kW. Přeplňované zážehové agregáty EcoBoost se ale vyrábějí se zdvihovým objemem až 3,5 l a po celém světě pohánějí různé modely značky Ford od užitkových Transitů až po sportovní Focus RS a Ford GT.
Úsporný tříválec vyhlásila nejlepším motorem do jednoho litru porota složená z 58 motoristických novinářů z 31 zemí. Poprvé byl uveden na trh v roce 2012 pod kapotou modelu Ford Focus. Letos se v kategorii motorů do 1,0 l ucházelo o vítězství 35 motorů, o devět víc než v debutovém roce tříválce EcoBoost.
„Nejmenší EcoBoost stále zůstává nejlepším litrovým tříválcem, přestože se na scéně objevují novější pohonné jednotky,“ řekl Dean Slavnich, spolupředseda poroty 19. ročníku International Engine of the Year a šéfredaktor magazínu Engine Technology International. „Ještě působivější je skutečnost, že se jedná o vůbec první motor, který si zajistil vítězství ve své kategorii v každém roce, kdy byl nominován.“
Začátkem roku 2018 rozšíří Ford nabídku o jednotku 1.0 EcoBoost s inovativní technologií vypínání jednoho válce při částečném zatížení, například při jízdě ustálenou rychlostí po rovině nebo při plachtění setrvačností. Výsledkem bude ještě nižší spotřeba paliva. Použité technické řešení dokáže odstavit a znovu připojit válec za pouhých 14 milisekund – 20x rychleji, než trvá mrknutí lidského oka. Řidiči se přitom nemusejí obávat žádného zhoršení dynamiky nebo kultivovanosti.
„Pro Fordův tříválec jsem hlasoval i já,“ řekl o úspěšném motoru Ford člen poroty International Engine of the Year a známý český motoristický novinář Tomáš Hyan. „Proč? Protože je ve své kategorii pořád tím nejlepším!“ doplnil.