Německý soud nařídil koncernu VW odkup Škody Yeti. Fakticky to ale neznamená nic

2 nové názory
Autor: Redakce
  • Podle rozhodnutí zemského soudu v Hildesheimu musí koncern Volkswagen v souvislosti s aférou Dieselgate odkoupit Škodu Yeti 

  • Rozhodnutí ale není konečné, Volkswagen se odvolal 

  • Podobný soudní spor není v Německu první. Už dříve se řešil odkup VW Polo a Audi A4 Avant. Tyto žaloby byly zamítnuty 

  • Podle Volkswagenu rozhodnutí o odkupu Škody Yeti určitě neznamená průlom. Automobilka také očekává zrušení původního verdiktu 

Německý zemský soud v Hildesheimu minulý týden rozhodl o tom, že koncern Volkswagen musí odkoupit od jednoho zákazníka zpět Škodu Yeti. Celý případ vypadá na první pohled jako průlom, po kterém bude také v Evropě následovat hromadný výkup modelů postižených aférou Dieselgate. Jenže tak jednoduché to není.

Předmětem případu číslo 3 Ø 139/16 byla Škoda Yeti 2.0 TDI ve výbavě Elegance Plus Edition. Tu si zákazník koupil v roce 2013 od prodejce v Gifhornu nedaleko Wolfsburgu. Byl to exemplář, kterého se týká aféra Dieselgate. Cena vozu byla 26 499,99 eur a zákazník ji teď požadoval zpět.

Doporučujeme: Dieselgate na pokračování: Citroën C4 Cactus překročil emise v reálném provozu o 730 %

Podle soudu nedostal zákazník to, co si objednal. Navíc rozhodnutí srovnává úmyslnou manipulaci koncernu Volkswagen s přidáváním glykolu do vína nebo koňského masa do lasagní. Údajně nelze tento případ přejít jen s tím, že jde o drobný prohřešek. Navíc podle soudu také nejde vyloučit riziko poškození motoru nebo alespoň zvýšené nároky na údržbu.

Rozsudek ale není konečný. Koncern Volkswagen se odvolal. Myslí si totiž, že právní stanovisko zemského soudu je chybné, a navíc očekává, že ho odvolací soud zruší. Důvodů k tomu existuje podle automobilky hned několik.

Především není tento případ první. „Několik soudů (kromě jiného v Kolíně nad Rýnem a v Ellwangenu) už také učinilo rozhodnutí v podobných případech. Až dosud všechny soudy podobné žaloby zamítly jako neopodstatněné,“ napsal v odpovědi na naše dotazy mluvčí koncernu Volkswagen Nicolai Laude. Prvním zmíněným případem bylo Audi A4 Avant 2.0 TDI quattro S-Line, přičemž žaloba požadovala po Volkswagenu celkem 58 903 eur. Soud v Kolíně to zamítl. Druhým případem byl Volkswagen Polo, který si jistá zákaznice pořídila dokonce už jako ojetinu. Ani zde nebyla žaloba úspěšná.

Doporučujeme: Češi si nechávají motory z Dieselgate upravit, i když to není povinné

Dalším faktorem, který hovoří proti odkoupení Škody Yeti, je část rozhodnutí týkající se rizik poškození motoru a zvýšených nároků na údržbu. Nicolai Laude upozornil na skutečnost, že se nic takového dosud nepotvrdilo. Možná si v této souvislosti vzpomenete na náš článek „Ojeté diesely z Dieselgate? Noční můra pro VW, ale požehnání pro motoristy“. Ve spolupráci s firmou Auto AZ Consulting jsme také my dospěli k závěru, že motory vybavené falšujícím softwarem jsou pro řidiče spíše výhodou a rozhodně nelze říci, že by byly nespolehlivé.

To nakonec potvrzují i reálné prodeje na trhu s ojetinami. V prosinci minulého roku se objevila dokonce zpráva, podle které si koncernová auta postižená aférou Dieselgate drží lépe cenu, což se dá jednoduše přeložit tak, že je o ně mezi zákazníky zájem. Pokles ceny se tedy nekoná.

S dotazem na téma případného odkupu Škody Yeti jsme oslovili i česká zastoupení automobilek Škoda a Volkswagen. „S ohledem na skutečnost, že jednou ze stran v tomto soudním procesu je společnost Volkswagen AG a ne ŠKODA AUTO, nebude se ŠKODA AUTO k této záležitosti poskytovat bližší informace“, napsal ve své odpovědi Vítězslav Pelc, mluvčí automobilky Škoda.

V podobném duchu odpověděl i David Valenta, mluvčí české pobočky automobilky Volkswagen, který byl ale sdílnější. „Je to první a ojedinělé rozhodnutí zemského soudu tohoto typu, nikdo neznáme podrobnosti případu, jde o verdikt jednoho konkrétního soudce v jednom konkrétním případu a rozsudek je dosud nepravomocný a rozhodně to ještě neznamená, že k výkupu vozu za těchto podmínek opravdu dojde.“ Nic bližšího ale nesdělil, protože spor je veden proti společnosti Volkswagen AG, nikoliv proti značce Volkswagen jako takové.

Doporučujeme: Také koncernu Fiat Chrysler hrozí Dieselgate. Zatím úřadům vadí jen neohlášený software

Uvidíme, jak celá věc nakonec dopadne. V tuto chvíli je jisté, že k hromadnému vykupování automobilů v rámci aféry Dieselgate se neschyluje. „Ačkoliv je Škoda Yeti 2.0 TDI ovlivněna emisní aférou, vůz je stále klasifikován a registrován jako automobil splňující normu Euro 5 a může být používán v běžném provozu jako kterýkoliv jiný automobil“, uzavírá mluvčí společnosti Volkswagen AG Nicolai Laude.

Karel (neregistrovaný)
Pokud by to bylo tak, jak článek popisuje, tak tohle musí snad každý odvolací soud vrátit. Kompenzace musí být založena na vyčíslení škody, a ta bude spíš ekologická než provozní.
  • Našli jste v článku chybu?