Zatímco u aut poháněných spalovacím motorem patří dojezd k podružným parametrům a lidé sledují spíše spotřebu kvůli nákladům, u elektromobilů je to jinak. Samozřejmě kvůli dlouhé době nabíjení, která může delší cestu nepříjemně protáhnout. Natož v zimě. Německý autoklub ADAC průběžně testuje a zveřejňuje reálnou spotřebu i dojezd aut poháněných elektřinou – a z aktuálních výsledků je zřejmé, že Tesla je v tomto ohledu králem nejen podle oficiálně uváděných hodnot.
Crossover Tesla Model X ujel podle měření ADACu na jedno nabití 451 kilometrů, Model 3 pak 429. Hned na třetím místě překvapivě vidíme Porsche Taycan, které bylo při uvedení na trh hojně kritizováno za nepříliš oslnivé homologované hodnoty. Zejména v USA. Jenže zatímco elektrické Porsche ujelo v testu jen o 13 procent menší vzdálenost, než výrobce udává podle metodiky WLTP, u Tesly byl rozdíl dvojnásobný - a suverénně nejhorší v přehledu. Z tohoto pohledu nijak nezazářil ani Hyundai Kona Electric (-22 %), jinak šampion dojezdu mezi cenově dostupnými elektroauty. Technicky příbuzné vozy Kia e-Niro a e-Soul si vedly lépe v absolutních i relativních číslech.
Vedle spotřeby a dojezdu se ADAC zaměřuje rovněž na měření energetických ztrát při nabíjení. Třeba u takového Mini Cooper SE se k nabití baterie na maximální reálnou kapacitu 28,9 kWh spotřebuje 37,6 kWh elektřiny, takže ztráta činí děsivých 30 procent. U Tesly je to podle modelu 8 až 12 procent, přičemž většina testovaných aut se pohybuje mezi 10 a 20 procenty.
Tabulka: Reálný dojezd vybraných elektromobilů v testu ADAC
Model | Kapacita baterie kWh | Dojezd WLTP | Dojezd ADAC | Rozdíl |
---|---|---|---|---|
Tesla Model X 100D | 100 | 561 | 451 | -20 % |
Tesla Model 3 Longe Range AWD | 75 | 580 | 429 | -26 % |
Porsche Taycan 4S Performance Plus | 93 | 462 | 400 | -13 % |
Kia e-Niro (64 kWh) Spirit | 64 | 455 | 398 | -13 % |
Audi e-tron Sportback 55 quattro | 95 | 446 | 390 | -13 % |
Kia e-Soul (64 kWh) Spirit | 64 | 452 | 390 | -14 % |
Hyundai Kona Elektro (64 kWh) Trend | 64 | 484 | 379 | -22 % |
Jaguar i-Pace EV400 S AWD | 90 | 470 | 366 | -12 % |
Audi e-tron 55 quattro | 95 | 436 | 365 | -16 % |
Opel Ampera-e First Edition | 60 | 423 | 342 | -19 % |
Mercedes EQC 400 AMG Line | 80 | 411 | 335 | -18 % |