Britská automobilka Jaguar Land Rover před časem spustila divizi SVO, do které později zařadila oddělení JLR Classic. Jak název napovídá, je zaměřené na historická auta. Ve své nepříliš dlouhé minulosti se už JLR Classic několikrát přihlásilo o slovo. Třeba když koupilo největší sbírku britských vozů na světě nebo když znovu postavilo E-Type Lightweight. Aktuálně se zaměřuje na čtyři základní oblasti: servis, náhradní díly, zážitky a program Reborn. Právě kvůli programu Reborn jsme se nedávno vypravili do Anglie.
Reborn zjednodušeně znamená tovární renovace. Ale ne ty běžné. „Dobře si vzpomínám, když jsem nechal renovovat svůj E-Type. Původně krásný automobil skrýval mnoho vad a jak renovace postupovala, objevovaly se čím dál častěji telefonáty od společnosti, která auto renovovala. Postupně jsem si zvykl na to, že každý telefonát znamená nový problém, další špatnou zprávu a mnoho peněz navíc, takže ve výsledku auto vyšlo mnohem dráž, než jsem si původně myslel,“ upřesnil Tim Hannig, vedoucí divize JLR Classic hned na začátek prezentace. „A tak jsme si řekli, že to celé uděláme naopak,“ dodal.
Pokud si tedy objednáte něco z programu Reborn, dostane se vám špatná zpráva hned na začátku. Cena bude dost vysoká. Jenže pak už se žádné telefonáty ohledně nově objevených problémů konat nebudou. Jakékoliv špatné překvapení si automobilka vyřeší sama a zákazníka s tím obtěžovat nebude. Ten jednoduše za určitý čas dostane auto, které si objednal. Cena domluvená na začátku je pevná.
Jak špatná je ta úvodní zpráva?
To záleží na tom, do jaké příjmové skupiny patříte. Zrenovovaný Land Rover Series I má základní cenovku stanovenou na 75 tisíc liber. Zájemce o Range Rover Reborn potřebuje nejméně 140 tisíc liber a ti, kteří zatouží po legendárním E-Type, budou muset vytáhnout ze svého konta 295 tisíc liber. Ne, fakt to nechcete přepočítávat na české koruny.
Doporučujeme: Zrenovovaný Jaguar E-Type z oficiálního programu Reborn vypadá moc pěkně
Základní ceny jsou ale orientační. Abyste věděli, kde se začíná. Finální částka do značné míry závisí na tom, kolik bude stát nákup původního auta v předrenovačním stavu. Pokud zatoužíte po nějaké speciální variantě, logicky si budete muset připlatit a je také prakticky jisté, že si na auto budete muset dost dlouho počkat. U vzácných kousků lze těžko odhadnout, kdy se nějaký takový podaří koupit. Ale to nevadí. Zájem je obrovský a práce probíhají pomalu. Jeden příklad za všechny: čekací doba na Land Rover Series I je aktuálně dva roky. Tohle je také důvod, proč program Reborn v blízké době jiná auta než modely E-Type, Range Rover a LR Series I obsahovat nebude. Vzhledem k tomu, že je JLR Classic nestíhá renovovat, není důvod přidávat další.
JLR Classic má vlastní tým odborníků, kteří v pracovní době nedělají nic jiného, než že po celém světě hledají vhodná auta pro nákup. Když nějaké najdou, tak ho koupí a uskladní. Je to kontinuální proces. Šťastnější, nebo přesněji řečeno skromnější, zákazníci pak nebudou muset po objednání čekat, až se auto najde. Renovace ale nezačne dříve, než vůz dostane konkrétního zájemce. Je to proto, že ten může do určité míry podobu svého exempláře ovlivnit. Třeba tím, že auto vybavené pravostranným řízením nechá přestavět na levostranné.
Proč tedy stojí tolik peněz?
Částečná odpověď je v základní ceně, která u všech tří jmenovaných modelů neustále roste. To hlavní ovšem obnáší samotná renovace. V centrále v Coventry je vůz kompletně odstrojen a všechny díly projdou kontrolou. Ty zachovalé se třeba jen vyčistí, poškozené se opraví a něco se musí vyměnit. Bez ohledu na aktuální stav se preventivně mění věci týkající se bezpečnosti, třeba brzdové vedení. Spotřební materiál typu brzdového obložení nebo brzdových kotoučů se samozřejmě mění také. Přesto ale nakonec na autě zůstane zhruba 80 % dílů původních. Obecná zásada praví, že oprava dílů starých má přednost před jejich výměnou za díly nové, ačkoliv dnešní technologie umožňují jejich celkem bezproblémovou reprodukci. Navíc ve vyšší kvalitě. Třeba přepínače v E-Type: prošly 3D skenerem a podle získaných dat se teď vyřezávají z plastu za pomoci laseru nové.
Doporučujeme: Na návštěvě Jaguar Land Rover Classic Centre v Essenu. Tak trochu jiný „showroom“
Velkou výzvou během renovací byly zpočátku karosářské díly. Pokud jsou ve větší míře napadené korozí, nedají se opravit a musí se nějakým způsobem vyrobit znova. Právě zde se hodí skutečnost, že JLR Classic spadá pod SVO. Na výrobu nových karosářských dílů pro tato stará auta, která vzniknou ve velmi malém počtu, se totiž používá technika původně určená pro výrobu zcela nových prototypů. Tak se také stalo, že na znovuzrození E-Type pracovali stejní lidé, kteří dříve připravovali F-Type.
JLR Classic nejprve muselo najít vhodný zachovalý exemplář. Ten byl nasnímán 3D skenerem (údajně je tak detailní, že na počítači bylo možné rozeznat otisk ruky na skenované karoserii). V lisovně je následně vyroben díl v základním tvaru a postupně se finalizuje různými technologiemi včetně třeba laseru. Na konci je pak ještě doladění za pomoci ruční práce.
Je zajímavé, že britská automobilka například u E-Type tento způsob opětovné výroby dílů karoserie nemusí využít pro přední část, protože pořád vlastní původní lisy. Ty nebyly vyřazeny, neboť kvůli nehodám byly tyto karosářské díly neustále žádané. Jenže i tahle prehistorická výrobní technika se opotřebovává, takže jednou přijde čas pro další skenování a moderní výrobu.
Doporučujeme: Retro — Jaguar XJ slaví 50 let. Vozil královskou rodinu i bankovní lupiče
Skenerem už prošly všechny tři nabízené modely. Automobilce se tak podařilo nahradit původní výkresy datovými záznamy. Ty mohou být využity v budoucnu kdykoliv. Pro zajímavost, originální výkresy má Jaguar Land Rover uložené na blíže nespecifikovaném místě v prostoru bývalého solného dolu, protože tam údajně panuje příznivá vlhkost pro uchovávání dokumentů.
Úpravy? Můžete dostat i navigaci
V rámci programu Reborn mají vznikat auta pokud možno co nejoriginálnější, přesto některé úpravy povolené jsou. Jednotlivé modely mohou dostat prvky výbavy, které se v produkci daného typu objevily až poté, co byl konkrétní opravovaný exemplář vyroben. Takže například E-Type ze začátku výroby může mít lepší brzdy dodávané později. To je ale vše. Výraznější zásahy do původní konstrukce jsou zapovězené. Jistě, můžete si objednat něco ve stylu Jaguaru XJ6 bubeníka Iron Maiden Nicko McBraina, ale to se bude řešit individuálně mimo program Reborn.
Jedna výjimka se přesto najde. Aktuálně začala divize JLR Classic nabízet multimediální systém s dotykovým displejem, navigací, bluetooth, USB a podobnými záležitostmi. Vtip je v tom, že nejde o žádné nekonečně velké obrazovky. Displej má velikost 3,5“ a vše je udělané tak, aby to vypadalo staře a celkový vzhled interiéru tahle moderní vymoženost nerušila. Na výběr je klasická černá nebo stříbrná verze. JLR Classic pak časem přidá kromě rádií opatřených logem Jaguaru nebo Land Roveru také neoznačené provedení, aby si ho mohli pořídit i majitelé automobilů jiných značek. Logicky takto malá navigace není v praxi moc použitelná. Nejen kvůli velikosti, ale také kvůli tomu, v jakých místech byla původní rádia umístěna.
Hračkářství automobilky Jaguar Land Rover
Po pečlivé renovaci dílů se celý automobil postupně zase složí zpět. V Coventry mají pro stará auta připraveno celkem 54 stanovišť připomínajících operační sál. Jenže ne všechna lze použít pro program Reborn. Část je věnována supersportu XJ220 a někde je také potřeba provádět běžný servis zákaznických aut. Přesto připomíná hromadná renovace slavných modelů Land Rover a Jaguar něco jako výrobní linku s extrémně pomalým taktem. Celkově třeba práce na E-Type zaberou zhruba tři tisíce hodin, u Series I je to „pouze“ tisíc hodin. Před opuštěním centrály v Coventry každý vůz ještě dostane speciální plaketu jako potvrzení o svém továrním znovuzrození.
Vzhledem k tomu, jak pečlivá renovace je a co všechno obnáší, se cena zdá přece jenom přiměřenější. Každopádně se dá dost dobře předpokládat, že takový automobil z programu Reborn v případě následného prodeje nebude moc prodělečný. Po renovaci si už vůz přebírají zákazníci, což je podle Tima sám o sobě velký zážitek. Tito lidé si totiž plní své sny a neváhají dávat radost najevo. Renovace programu Reborn se týká výhradně centrály v Coventry. Pobočka v Essenu provádí individuální opravy a případně slouží pro přijímání objednávek nebo předávání hotových aut.
Samotní lidé od JLR Classic mluví o programu Reborn jako o hračkářství této britské automobilky. Říkají, že staví auta, která nikdo nepotřebuje, ale všichni je chtějí. I mně by se některé z nich velmi zamlouvalo. Přes tu úvodní špatnou zprávu bych se ale bohužel přenést nemohl. Stejně jako drtivá většina běžných smrtelníků.