Citroën představil Berlingo třetí generace na jarním autosalonu v Ženevě. Sice se pořád bavíme o „dodávce“, jenže pro tuhle francouzskou značku jde o extrémně důležitý model. Od roku 1996, kdy dorazila generace první, bylo prodáno přes 1,7 milionu osobních exemplářů. i se započítáním užitkových variant to bylo dokonce 3,3 milionu. Jinak řečeno, jde o jeden z nejprodávanějších Citroënů vůbec. Právě proto si dala automobilka na nové generaci velmi záležet.
Doporučujeme: Nové Berlingo nabídne adaptivní tempomat, head-up displej a 1050 litrů v zavazadelníku
Základem nového Berlinga je platforma EMP2, kterou používají i ostatní modely napříč koncernem PSA. Ta se ale týká pouze přední části, což umožnilo instalaci stávajících pohonných jednotek a dalších moderních systémů. Zadní část pochází z platformy RG5, tedy z generace předchozí. Automobilka nabídne verze M a XL. Kratší provedení M je dlouhé 4403 mm a disponuje rozvorem náprav 2785 mm. Prodloužená varianta je dlouhá 4753 mm, přičemž rozvor činí 2975 mm.
Design ve stylu ostatních
Zatímco ještě před dvěma lety vypadal každý model automobilky Citroën jinak, od příchodu aktuálního modelu C4 Picasso/Spacetourer se design začal postupně sjednocovat. Dnes už všechny nabízené Citroëny mají vzhled podobný. Berlingo 2019 není výjimkou. Opět nechybí rozdělená světla, plasty Aribump na bocích karoserie ani řada různých barevných variant. Těch je dohromady 24. Základních odstínů barvy karoserie najdete v nabídce osm a přidat můžete ještě barevné pakety. I když pořád jde o dodávku, snaží se tvářit jako crossover. Kdo chce ještě více terénního vzhledu, ten může sáhnout po výbavě XTR.
Interiér má být především praktický, nicméně v souladu s filozofií značky chce být také velmi komfortní. Tomu by mělo být přizpůsobeno všechno možné od odhlučnění až po výplně sedadel. Ve druhé řadě najdete trojici samostatných a posuvných sedadel (nejdostupnější výbava Live zde má klasickou lavici). Verze M i XL mohou mít také třetí řadu. V případě prodlouženého Berlinga 2019 je třetí řada posuvná v rozsahu 130 mm. Za sedmimístný interiér se připlácí dvacet tisíc.
Doporučujeme: Test ojetiny — Citroën Berlingo je dobrá alternativa k nedostatkovým MPV
Zavazadelník jistě bude velkým lákadlem. Už Berlingo M disponuje objemem 775 l, což znamená nárůst 100 litrů oproti staré generaci. Provedení XL nabídne dokonce 1050 litrů. V ceníku najdeme také možnost dokoupit sklopné opěradlo na sedadle spolujezdce. Pak nový Citroën spolkne předmět o délce až 2,7 m, respektive 3,05 m v případě delší varianty.
Různě po interiéru je navíc rozmístěno 28 přihrádek. Dohromady dají objem 186 litrů. Vše pak může podtrhnout střecha Modutop. To znamená velké střešní okno a pod ním další stropní přihrádky, kdy ta nad zavazadelníkem má objem 60 litrů a unese až 10 kg.
Pět motorizací na výběr
Protože přední část pochází z platformy EMP2, nabídka motorizací nepřekvapí. Zájemci o zážehovou jednotku mají k dispozici přeplňovaný tříválec 1.2 PureTech v provedení 81 kW (110 k) a 96 kW (130 k). V prvním případě je motor spojen se šestistupňovým manuálem, v tom druhém s osmistupňovým automatem. Silnější benzinovou jednotku ale zatím v ceníku nenajdete, protože dorazí až na jaře příštího roku.
Doporučujeme: Když vás Chorvatsko nebaví: s redakčním Citroënem přes Korsiku až na Sardinii a zpět
Dieselová část nabídky obsahuje tři možnosti, jejichž základem je vždy nový vznětový motor 1.5 BlueHDi. Vychází z předchozí jednotky 1.6 BlueHDi, nám dobře známé z dlouhodobého testu Peugeotu 2008. Oproti ní je ale kompaktnější a konstrukčně obsahuje 81 % nových dílů. Jiné jsou například ojnice, kliková hřídel, hlava válců (má teď 16 ventilů místo osmi), měnil se systém vstřikování i výfukový systém a tak dále. Kvůli plnění emisních norem samozřejmě nechybí močovina. A protože se Citroën zavázal, že už teď bude plnit normu Euro 6d, nikoliv Euro 6d-TEMP, je spotřeba aditiva poměrně velká. Doplnit AdBlue budete muset přibližně po natankování pěti plných palivových nádrží.
Zájemci mohou sáhnout po variantě naladěné na 55 kW (75 k), 73 kW (100 k) nebo 96 kW (130 k). Kromě nejsilnější verze je zde použita pětistupňová manuální převodovka. V případě vrcholného dieselu lze šestistupňový manuál vyměnit za osmistupňovou automatickou převodovku Aisin. Nejrychlejší Berlingo (1.5 BlueHDi 130) zvládne sprint z nuly na 100 km/h za 10,5 s a rozjede se na 184 km/h. Spotřeba v kombinovaném cyklu je necelých šest litrů u benzinu a přibližně 4,4 l/100 km u dieselu.
První krátká projížďka ukázala dvě věci. Berlingo 2019 je opravdu velký automobil, který je laděn na komfort. Podvozek je velmi měkký a auto se hodně houpe. Pro klidné rodinné cestování je to ideál. Odhlučnění je velmi dobré. Pohodlnou atmosféru ještě podtrhují měkká sedadla a snad až příliš účinný posilovač řízení. Chvíli jsem si ale musel zvykat na skutečnost, že je řidič, respektive celá posádka, uvnitř hodně utopený.
Nejlevnější Berlingo 2019 koupíte za 359 900 Kč
Citroën Berlingo aktuálně vstoupil na český trh s cenou od 359 900 Kč. Jde o akční cenu obsahující slevu 70 tisíc a další bonus 20 tisíc za starý vůz. Základní verze má benzinový tříválec a výbavu Live. Ta obsahuje třeba tempomat, klimatizaci, rádio, aktivní přednárazový asistent nebo centrální zamykání. Nejlevnější diesel vyjde po aplikaci všech slev na 374 900 Kč. Za provedení XL zaplatíte minimálně 379 900 Kč, respektive 414 900 Kč v případě vznětového motoru.
Doporučujeme: Citroën znovu začne nabízet slavný Type H. Bude to přestavěný Jumper
Další příplatková výbava je velmi bohatá, což souvisí i s mezigeneračním nástupem asistenčních systémů. K dispozici je adaptivní tempomat, hlídání mrtvého úhlu nebo systém čtení značek. Kompletní ceník si můžete stáhnout zde.
Jako první dorazilo na trh krátké osobní provedení. Verze XL se začne vyrábět v listopadu. Zhruba ve stejné době by měla přijít také užitková varianta. Ta se nejprve bude nabízet jako klasická dodávka se sedadly vpředu, později automobilka nabídne ještě užitkové Berlingo s prodlouženým rozvorem a s druhou řadou sedadel. Nové Berlingo se vyrábí ve španělském Vigu a v portugalském Mangualde.