Značka Mini produkuje bezesporu zajímavé automobily, na českém trhu ale hraje roli spíše méně žádané stylové alternativy k jiným tradičním „prémiovkám“. Možná vám proto mohlo uniknout, že Mini Clubman prodělalo před časem facelift. A pokud vám to neuniklo, snadno jste se mohli po shlédnutí první fotky přestat zajímat o detaily s tím, že jde přece o další z řady modernizací, která přinesla pouze nová světla a nějaké ty multimediální drobnosti. Jenže tak to možná vypadá na pohled, ale podstata věci je daleko zajímavější. Clubman (stejně jako Countryman) totiž dostal ve své vrcholné verzi JCW novou techniku. Výsledkem jsou nejvýkonnější sériově nabízené modely v historii značky.
Předchozí Mini JCW Clubman bylo poháněno zážehovým dvoulitrem naladěným na 170 kW (231 k) a 350 Nm. Ne že by mu to nestačilo, ale opravdový hot-hatch to z něj nedělalo. Sprint z nuly na 100 km/h trval 6,3 s a nejvyšší rychlost byla 238 km/h. Právě tahle čísla se s příchodem nového motoru zásadně změnila.
Počet válců sice zůstal, stejně jako základní objem, ale výkon narostl na 225 kW (306 k) a točivý moment na 490 Nm. Sprint z nuly na 100 km/h se dostal pod pět sekund (4,9 s) a nejvyšší rychlost udává omezovač nastavený na 250 km/h. Lidé z automobilky během mezinárodní prezentace říkali, že bez něj by tenhle Clubman jel klidně i 270 km/h. Jak jsme se později přesvědčili na Autobahnu, tomuto tvrzení se dá opravdu věřit.
Má výborné předpoklady
Nová pohonná jednotka sice oficiálně vychází z původního dvoulitru, ale prošla zásadní přestavbou. Má posílenou klikovou hřídel, nové písty, jiné ojnice, větší turbodmychadlo, jiný kompresní poměr, zvýšil se plnicí tlak, nové jsou také vstřikovače paliva, upraveno bylo chlazení a tak dále. O tom, že je tenhle motor v podstatě celý nový, svědčí také skutečnost, že stejnou jednotku dostala rovněž nastupující generace řady 1 ve vrcholném provedení M135i.
S motorem souvisí také nový výfuk, kde samozřejmě nesmí v souladu s aktuálními předpisy chybět filtr pevných částic. V případě Clubmanu je výfukové potrubí zakončeno dojicí kulatých koncovek o průměru 95 mm. Zvuk rozhodně není špatný.
Standardně dostanete nový ostrý Clubman s osmistupňovým automatem a pohonem všech kol. Ten, aby toho nebylo málo, kombinuje klasickou mezinápravovou spojku se samosvorným diferenciálem na přední nápravě. To dává více než dobrý předpoklad k fakt rychlé jízdě zatáčkami.
Tím spíš, když technici samozřejmě upravili také podvozek. Mini Clubman se dočkalo výkonnějších brzd (vpředu mají kotouče velikost 360 x 30 mm, vzadu to je 330 x 20 mm), změnilo se odpružení i tlumiče a karoserie byla dále vyztužena. V motorovém prostoru se například objevila nová rozpěra mezi horním uchycením tlumičů.
Stručně řečeno, tohle vážně není jen tak nějaký obyčejný facelift. Nový JCW Clubman skutečně má výborné předpoklady zaujmout zájemce o rychlý a zároveň praktický hatchback. A nutno podotknout, že vůz tyhle předpoklady během pár desítek kilometrů strávených v okolí Frankfurtu naplnil.
Svou rychlost maskuje
Nové Mini JCW Clubman si s nějakým obyčejným hatchbackem nebo kombi nespletete. Už od pohledu jde o rychlý vůz, což se naplno projeví po ujetí prvních metrů. Ostrý Clubman je velmi tuhý. Jak naladěním podvozku (příplatkové adaptivní tlumiče v komfortním režimu to moc nezmění), tak hlavně po stránce řízení. Trochu pozměnit charakter auta a hlavně tuhost řízení lze pomocí jízdních režimů, nicméně rozdíly mezi nimi nejsou zas až tak dramatické. Tedy s výjimkou odezvy na plynový pedál.
Přesto při jízdě možná trochu paradoxně JCW Clubman reálnou rychlost maskuje. Na dálnici se rozjede na 220 km/h s naprosto samozřejmou lehkostí, na okresce stačí chvíli podržet plyn a najednou přijíždíte do další zatáčky velmi nepředpisovým tempem. Ani si toho skoro nevšimnete. Elánu má tenhle vůz zkrátka na rozdávání. Jen je škoda, že motor v nejvyšších otáčkách (přesně řečeno nad šesti tisíci) spíše zvadne, než že by své představení nějak vygradoval. Do šesti tisíc ale jede velmi dobře.
Velmi dobře řadí i osmistupňový automat. V manuálním režimu reaguje na pokyn k přeřazení ihned, v tom automatickém dokáže velmi přesně odhadnout, co se chystáte udělat, a k tomu vám připravit adekvátní převod. Vůbec nejlepší je ale kombinace čtyřkolky a samosvoru vpředu.
V praxi to totiž znamená, že pro akceleraci budete mít vždy dost trakce a v zatáčkách se dočkáte nedotáčivosti jen v extrémních případech. Samosvor vás při jízdě pod plynem intenzivně táhne na vnitřní stranu zatáčky. Protože je ale ostrý Clubman zhruba o 100 kg těžší ve srovnání třeba s Leonem ST Cupra, nenabízí v zatáčkách takovou tu příjemnou lehkost. Přesto zvládne létat po okreskách neskutečně rychle. Nudit se za jeho volantem vážně nebudete.
Zajímavá alternativa
Ostatní změny jsou v kontextu řádně přepracovaného pohonného ústrojí spíše nepodstatnými malichernostmi. Clubman je pořád stylový kombík s dvojicí křídlových dveří vzadu, který v aktuální generaci nabízí hodně slušný vnitřní prostor a pořád se drží stylově uspořádaného pracoviště řidiče. Což sice není z pohledu ergonomie vždy ideální, ale má to své kouzlo. Mimochodem, Mini se i po nedávné modernizaci pořád drží striktně analogového přístrojového štítu. V kategorii prémiových aut, navíc ještě ve jejich vrcholných verzích, to dnes už není obvyklé.
Mini JCW Clubman bylo v minulosti kritizováno za větší hmotnost kombinovanou s nepříliš vysokým výkonem. Hmotnost sice zůstala, ale výkon šel výrazně nahoru a s tím podstatně zrychlilo i britské kombi. Z tohoto pohledu je zatím poslední modernizace přesně taková, jakou bychom chtěli mít u každého auta. Zajímavé svezení to pak bylo ještě z jednoho důvodu. Stejnou techniku nabídne i zmíněné BMW M135i nové generace, které je navíc menší a lehčí. Samozřejmě už to nebude taková zábava jakoběhem týdne stráveného ve společnosti M140i opatřené manuálem a samosvorem VZADU, ale přesto si po zkušenostech s novým Mini myslím, že se i v případě nastupující jedničky pořád máme na co těšit.
Řádně přiostřený JCW Clubman dorazil na český trh v červenci. Pokud máte zájem, připravte si minimálně 1 069 900 Kč.
Technické údaje | Mini JCW Clubman All4 Automatic |
---|---|
MOTOR | |
Konstrukce: | zážehový řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč |
Plnění: | přeplňování výfukovým turbodmychadlem |
Zdvihový objem válců (cm3): | 1998 |
Ventilový rozvod: | DOHC, 4 ventily na válec |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 225/5000-6250 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 450/1750-4500 |
Převodovka: | osmistupňová automatická |
Poháněná kola: | všechna čtyři, mezinápravová spojka |
JÍZDNÍ VÝKONY | |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 4,9 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 250 |
Spotřeba paliva město/mimo/kombinovaná (l/100 km) | 8,5-8,9/6,2-6,5/7,1-7,4 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka (mm): | 4266 |
Šířka bez zrcátek (mm): | 1800 |
Výška (mm): | 1441 |
Rozvor náprav (mm): | 2670 |
Provozní hmotnost (kg): | 1550 |
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): | 2040 |
Objem zavazadlového prostoru (l): | 360-1250 |
Objem palivové nádrže (l): | 48 |
PODVOZEK A PNEUMATIKY | |
Podvozek vpředu: | MacPherson |
Podvozek vzadu: | víceprvkové zavěšení |
Řízení: | hřebenové s elektromechanickým posilovačem |
Standardní rozměr pneumatik: | 225/40 ZR18 |