Modernizované Mini JCW Clubman dokázalo, že se i majitelé nového BMW M135i mají na co těšit

1 nový názor
  • Omlazené Mini JCW Clubman je nejvýkonnějším modelem v historii značky 

  • Pod kapotu se nastěhoval dvoulitr, který používá také vrcholná verze BMW řady 1 nové generace 

  • Výkon 306 koní představuje oproti starší variantě navýšení o zhruba 30 %

  • Standardem je pohon všech kol kombinovaný s mechanickým samosvorem na přední nápravě

  • Nové stylové kombi je zatraceně rychlé jak v přímce, tak v zatáčkách 

Značka Mini produkuje bezesporu zajímavé automobily, na českém trhu ale hraje roli spíše méně žádané stylové alternativy k jiným tradičním „prémiovkám“. Možná vám proto mohlo uniknout, že Mini Clubman prodělalo před časem facelift. A pokud vám to neuniklo, snadno jste se mohli po shlédnutí první fotky přestat zajímat o detaily s tím, že jde přece o další z řady modernizací, která přinesla pouze nová světla a nějaké ty multimediální drobnosti. Jenže tak to možná vypadá na pohled, ale podstata věci je daleko zajímavější. Clubman (stejně jako Countryman) totiž dostal ve své vrcholné verzi JCW novou techniku. Výsledkem jsou nejvýkonnější sériově nabízené modely v historii značky.

Předchozí Mini JCW Clubman bylo poháněno zážehovým dvoulitrem naladěným na 170 kW (231 k) a 350 Nm. Ne že by mu to nestačilo, ale opravdový hot-hatch to z něj nedělalo. Sprint z nuly na 100 km/h trval 6,3 s a nejvyšší rychlost byla 238 km/h. Právě tahle čísla se s příchodem nového motoru zásadně změnila.

První Clubman založil tradici dvojitých zadních dveří. Jeho nástupcem k tomu přidal jedny dveře na straně řidiče a dvoje dveře na straně spolujezdce
Současný Clubman nedávno prodělal facelift. Největší změny se dotkly vrcholné verze JCW. Na první pohled sice nejsou vidět, ale o to větší mají význam

Počet válců sice zůstal, stejně jako základní objem, ale výkon narostl na 225 kW (306 k) a točivý moment na 490 Nm. Sprint z nuly na 100 km/h se dostal pod pět sekund (4,9 s) a nejvyšší rychlost udává omezovač nastavený na 250 km/h. Lidé z automobilky během mezinárodní prezentace říkali, že bez něj by tenhle Clubman jel klidně i 270 km/h. Jak jsme se později přesvědčili na Autobahnu, tomuto tvrzení se dá opravdu věřit.

Má výborné předpoklady 

Nová pohonná jednotka sice oficiálně vychází z původního dvoulitru, ale prošla zásadní přestavbou. Má posílenou klikovou hřídel, nové písty, jiné ojnice, větší turbodmychadlo, jiný kompresní poměr, zvýšil se plnicí tlak, nové jsou také vstřikovače paliva, upraveno bylo chlazení a tak dále. O tom, že je tenhle motor v podstatě celý nový, svědčí také skutečnost, že stejnou jednotku dostala rovněž nastupující generace řady 1 ve vrcholném provedení M135i.

BMW řady 1 s pohonem zadních kol je definitivně minulostí. Co nabízí nová předokolka?
Přečtěte si také:

BMW řady 1 s pohonem zadních kol je definitivně minulostí. Co nabízí nová předokolka?

S motorem  souvisí také nový výfuk, kde samozřejmě nesmí v souladu s aktuálními předpisy chybět filtr pevných částic. V případě Clubmanu je výfukové potrubí zakončeno dojicí kulatých koncovek o průměru 95 mm. Zvuk rozhodně není špatný.

Standardně dostanete nový ostrý Clubman s osmistupňovým automatem a pohonem všech kol. Ten, aby toho nebylo málo, kombinuje klasickou mezinápravovou spojku se samosvorným diferenciálem na přední nápravě. To dává více než dobrý předpoklad k fakt rychlé jízdě zatáčkami.

Nový zážehový dvoulitr dává ostré verzi modelu Clubman naprosto suverénní dynamiku. Všimněte si také rozpěry mezi tlumiči. I ta je nová
Příchod výrazně silnější pohonné jednotky si vyžádal řadu dalších změn. Nový je třeba výfuk s koncovkami o velikosti 95 mm a změnil se i podvozek

Tím spíš, když technici samozřejmě upravili také podvozek. Mini Clubman se dočkalo výkonnějších brzd (vpředu mají kotouče velikost 360 x 30 mm, vzadu to je 330 x 20 mm), změnilo se odpružení i tlumiče a karoserie byla dále vyztužena. V motorovém prostoru se například objevila nová rozpěra mezi horním uchycením tlumičů.

Stručně řečeno, tohle vážně není jen tak nějaký obyčejný facelift. Nový JCW Clubman skutečně má výborné předpoklady zaujmout zájemce o rychlý a zároveň praktický hatchback. A nutno podotknout, že vůz tyhle předpoklady během pár desítek kilometrů strávených v okolí Frankfurtu naplnil.

Svou rychlost maskuje 

Nové Mini JCW Clubman si s nějakým obyčejným hatchbackem nebo kombi nespletete. Už od pohledu jde o rychlý vůz, což se naplno projeví po ujetí prvních metrů. Ostrý Clubman je velmi tuhý. Jak naladěním podvozku (příplatkové adaptivní tlumiče v komfortním režimu to moc nezmění), tak hlavně po stránce řízení. Trochu pozměnit charakter auta a hlavně tuhost řízení lze pomocí jízdních režimů, nicméně rozdíly mezi nimi nejsou zas až tak dramatické. Tedy s výjimkou odezvy na plynový pedál.

Nové Mini Countryman je nejméně „mini“ v celé historii značky a může to být i hybrid
Přečtěte si také:

Nové Mini Countryman je nejméně „mini“ v celé historii značky a může to být i hybrid

Přesto při jízdě možná trochu paradoxně JCW Clubman reálnou rychlost maskuje. Na dálnici se rozjede na 220 km/h s naprosto samozřejmou lehkostí, na okresce stačí chvíli podržet plyn a najednou přijíždíte do další zatáčky velmi nepředpisovým tempem. Ani si toho skoro nevšimnete. Elánu má tenhle vůz zkrátka na rozdávání. Jen je škoda, že motor v nejvyšších otáčkách (přesně řečeno nad šesti tisíci) spíše zvadne, než že by své představení nějak vygradoval. Do šesti tisíc ale jede velmi dobře.

Velmi dobře řadí i osmistupňový automat. V manuálním režimu reaguje na pokyn k přeřazení ihned, v tom automatickém dokáže velmi přesně odhadnout, co se chystáte udělat, a k tomu vám připravit adekvátní převod. Vůbec nejlepší je ale kombinace čtyřkolky a samosvoru vpředu.

S hmotností zhruba 1,6 tuny je Clubman přece jen těžší a v zatáčkách trochu postrádá lehkost třeba Leonu ST Cupra, ale to nic nemění na skutečnosti, že dokáže být zábavný a pekelně rychlý. Jak v přímce, tak v oblouku

V praxi to totiž znamená, že pro akceleraci budete mít vždy dost trakce a v zatáčkách se dočkáte nedotáčivosti jen v extrémních případech. Samosvor vás při jízdě pod plynem intenzivně táhne na vnitřní stranu zatáčky. Protože je ale ostrý Clubman zhruba o 100 kg těžší ve srovnání třeba s Leonem ST Cupra, nenabízí v zatáčkách takovou tu příjemnou lehkost. Přesto zvládne létat po okreskách neskutečně rychle. Nudit se za jeho volantem vážně nebudete.

Zajímavá alternativa 

Ostatní změny jsou v kontextu řádně přepracovaného pohonného ústrojí spíše nepodstatnými malichernostmi. Clubman je pořád stylový kombík s dvojicí křídlových dveří vzadu, který v aktuální generaci nabízí hodně slušný vnitřní prostor a pořád se drží stylově uspořádaného pracoviště řidiče. Což sice není z pohledu ergonomie vždy ideální, ale má to své kouzlo. Mimochodem, Mini se i po nedávné modernizaci pořád drží striktně analogového přístrojového štítu. V kategorii prémiových aut, navíc ještě ve jejich vrcholných verzích, to dnes už není obvyklé.

Mini JCW Clubman bylo v minulosti kritizováno za větší hmotnost kombinovanou s nepříliš vysokým výkonem. Hmotnost sice zůstala, ale výkon šel výrazně nahoru a s tím podstatně zrychlilo i britské kombi. Z tohoto pohledu je zatím poslední modernizace přesně taková, jakou bychom chtěli mít u každého auta. Zajímavé svezení to pak bylo ještě z jednoho důvodu. Stejnou techniku nabídne i zmíněné BMW M135i nové generace, které je navíc menší a lehčí. Samozřejmě už to nebude taková zábava jakoběhem týdne stráveného ve společnosti M140i opatřené manuálem a samosvorem VZADU, ale přesto si po zkušenostech s novým Mini myslím, že se i v případě nastupující jedničky pořád máme na co těšit.

Řádně přiostřený JCW Clubman dorazil na český trh v červenci. Pokud máte zájem, připravte si minimálně 1 069 900 Kč.

Technické údaje Mini JCW Clubman All4 Automatic
MOTOR
Konstrukce: zážehový řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč
Plnění: přeplňování výfukovým turbodmychadlem
Zdvihový objem válců (cm3): 1998
Ventilový rozvod: DOHC, 4 ventily na válec
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 225/5000-6250
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 450/1750-4500
Převodovka: osmistupňová automatická
Poháněná kola: všechna čtyři, mezinápravová spojka
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 4,9
Nejvyšší rychlost (km/h): 250
Spotřeba paliva město/mimo/kombinovaná (l/100 km) 8,5-8,9/6,2-6,5/7,1-7,4
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4266
Šířka bez zrcátek (mm): 1800
Výška (mm): 1441
Rozvor náprav (mm): 2670
Provozní hmotnost (kg): 1550
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): 2040
Objem zavazadlového prostoru (l): 360-1250
Objem palivové nádrže (l): 48
PODVOZEK A PNEUMATIKY
Podvozek vpředu: MacPherson
Podvozek vzadu: víceprvkové zavěšení
Řízení: hřebenové s elektromechanickým posilovačem
Standardní rozměr pneumatik: 225/40 ZR18
Alf (neregistrovaný)
Škoda jen, že Mini už není mini, ale stalo se zněj neustále rostoucí velká kráva.
  • Našli jste v článku chybu?