Mercedes-Benz 300SL Roadster slaví 60 let. Jako první měl vstřikování paliva

23.03.2017
1 nový názor
Autor: Redakce
  • Mercedes-Benz 300 SL Roadster se vyráběl v letech 1957 až 1963

  • Celkem vznilo 1858 roadsterů, dnes stojí okolo milionu dolarů

  • Mercedes 300 SL bylo první produkční auto s přímým vstřikováním

TMercedes-Benz 300 SL Roadster právě teď slaví kulatou šedesátku. V roce 1957 se představil na autosalonu v Ženevě, tři roky po revolučním a dnes už legendárním kupé 300 SL Gullwing, nejrychlejším autě své doby. Zatímco Roadster byl koncipován především jako stylovka a ne jako závodní auto, spoustu zajímavých technických řešení převzal.

Asi už víte, že Mercedes-Benz 300 SL přišel jako první produkční osobní auto s mechanickým přímým vstřikováním paliva. To bylo odvozeno od řešení použitého ve stíhačí Messerschmitt Bf 109E. Vstřikování zvyšovalo výkon, zajišťovalo spolehlivější dodávku paliva a snižovalo spotřebu, což bylo znát především v závodním autě.

Doporučujeme: Supersport od Mercedesu — 1000 koní, až 11 000 ot./min a generálka po 50 000 km

Motor byl s karburátory naladěný na približně 130 kW (177 k), ale se vstřikováním dosahoval výkonu 158 kW (215 k) v 5800 min-1. Později se výkon zvedl dokonce na 165 kW (225 k). Točivý moment vrcholil hodnotou 274 Nm v 4600 min-1.

Věděli jste, že... box_color=#000000
Vstřikování paliva bylo mechanické. Když řidič vypnul zapalování, kvůli setrvačnosti motoru se do válce dostalo menší množství nespáleného paliva. To ředilo olej a odmašťovalo píst. Mercedes na to upozorňoval v návodu k obsluze, auto mělo desetilitrovou olejovou náplň a výměna oleje se musela provést každých 1600 km. Kdo ale auto používal při delších cestách, tomu se benzín z oleje odpařil.

Převodovka byla čtyřstupňová mechanická, síla motoru putovala na zadní kola. V závislosti na stálém převodu (3,64:1 v základu, 3,25:1, 3,42:1, 3,89:1 nebo 4,11:1 na přání) dosahoval Roadster nejvyšší rychlosti 210 až 240 km/h. To je docela dost i na dnešní poměry. Optikou konce padesátých let to musel být pořádný fofr.

Mercedes musel kvůli odstranění střechy přepracovat podvozek, ale podařilo se plus minus zachovat torzní tuhost a zároveň se díky novému řešení dveří (neotevíraly se nahoru, ale klasicky) zvýšil komfort. Auto mělo i větší kufr a Roadster byl paradoxně praktičtější než uzavřené kupé, které bylo přeci jen spíše supersport a závodní speciál. I přes pevnější výztuhy a bohatší výbavu byl otevřený model jen o 110 kg těžší než kupé, vážil 1420 kg.

Od roku 1959 si mohli zákazníci připlatit za hardtop, takže k základní ceně 32 500 marek museli přihodit dalších 1500. V roce 1961 vůz dostal nové kotoučové brzdy na všech kolech, do té doby byly standardem bubnové brzdy s posilovačem. Celkem bylo vyrobeno 1858 Roadsterů 300 SL. Pokud byste měli o originál zájem, připravte si zhruba milion dolarů za zrenovovaný nebo zachovalý kus.

  • Našli jste v článku chybu?