Nová Mazda3 vs. Scala a spol: Podrobné srovnání údajů s pěti konkurenty

16 nových názorů
  • Nová generace Mazdy3 vstoupí na trh s dvojicí poměrně slabých motorů 

  • Vrcholný „diesel na benzin“ dorazí až později 

  • Mazda3 je v rámci konkurence unikátní rozvorem. Je ještě delší než u Focusu

  • Dalším unikátem je atmosférický dvoulitr, zatímco konkurenti nabízejí podobně výkonné přeplňované tříválce 

Čtvrtá generace Mazdy3 se aktuálně představuje na mezinárodní prezentaci prvním novinářům. V podobných chvílích automobilky zveřejňují kompletní technické údaje a fotogalerie. Nejinak tomu je u japonské novinky. Šedesát fotek najdete v přiložené galerii, technická data pak dávají příležitost bližšího porovnání s konkurencí. Jak na tom tedy nastupující Mazda3 je?

Pokud jde o základní rozměry, Mazda3 nové generace bude v rámci dané třídy vskutku rozměrné auto. Hatchback překonává na délku jak Golf, tak nový Ceed i nový Focus. Provedení sedan je oproti hatchbacku delší o rovných dvacet centimetrů. Na Škodu Octavia ztrácí co do délky jen jeden centimetr. Mazda3 pak boduje také rozvorem náprav. Na hodnotu 2725 mm nestačí ani Focus, ani Octavia. Z toho se dá usuzovat zajímavý prostor ve druhé řadě.

Nová Mazda3 se ukázala v Praze. Jen dva týdny po světové premiéře v L.A.
Přečtěte si také:

Nová Mazda3 se ukázala v Praze. Jen dva týdny po světové premiéře v L.A.

V tabulce srovnání základních rozměrů najdete také objem zavazadelníku. Ten naopak nijak neobvykle velký není, což opět naznačuje, že Mazda upřednostnila místo pro posádku.

Délka/šířka (mm) Výška (mm) Rozvor (mm) Objem zav. prostoru (l)
Mazda3 4460/1795 1435 2725 358/1026
Mazda3 Sedan 4660/1795 1440 2725 450/1138
Škoda Scala 4362/1793 1471 2649 467/1410
Škoda Octavia 4670/1814 1461 2686 590/1580
VW Golf 4258/1790 1492 2620 380/1270
Kia Ceed 4310/1800 1447 2650 395/1291
Ford Focus 4378/1825 1452 2700 375/1357

Paleta motorizací bude naopak jednou ze slabých stránek nové Mazdy3. Zatímco někteří zástupci nižší střední třídy jsou schopni nabízet i verze s výkonem přes 147 kW (200 k), u Mazdy3 má být vrcholem motor Skyactiv-X, tedy „diesel na benzin“. Ten nabídne 133 kW (181 k). Jeho podrobné technické parametry by byly vůbec nejzajímavější, jenže Mazda je zatím nezveřejnila. Do prodeje totiž dorazí dvoulitr Skyactiv-X až později.

Pro začátek si tak budete moci vybrat mezi dvoulitrovým zážehovým čtyřválcem o výkonu 90 kW (122 k) a naftovou osmnáctistovkou (85 kW/116 k). Letmý pohled do tabulky srovnávající jednotku Skyactiv-G s konkurenty ukazuje na další zajímavost. Takto velký motor s takto nízkým výkonem je dnes unikát. Všichni vybraní konkurenti postaví proti Mazdě přeplňovaný tříválec.

Výkon (kW/k) Toč. moment (Nm) 0-100 km/h (s) Max. rychlost (km/h)
Mazda3 Skyactiv-G 2.0 90/122 213 10,4 197
Mazda3 Sedan Skyactiv-G 2.0 90/122 213 10,4 202
Škoda Scala 1.0 TSI 85/116 200 9,8 201
Škoda Octavia 1.0 TSI 85/116 200 10 205
VW Golf 1.0 TSI 85/116 200 9,8 198
Kia Ceed 1.0 T-GDI 88/120 172 11,1 190
Ford Focus 1.0 EcoBoost 92/125 170 10 200

Výhoda dvoulitru je kromě prosté (příjemné) přítomnosti pocitově poctivého motoru také ve vysokém točivém momentu. Hodnotě 213 Nm se blíží jen koncernový tříválec. Naopak nevýhodou je fakt, že těch 213 Nm přichází až ve 4000 ot./min, zatímco třeba koncernová jednotka 1.0 TSI nabízí svých 200 Nm v rozmezí 2000 až 3500 ot./min. Proto budou tyto modely pocitově rychlejší. A nejen pocitově. Tabulka dokazuje, že i Octavia s tříválcem zrychlí z nuly na 100 km/h o 0,4 s dříve.

Mazda Skyactiv-X je téměř „diesel na benzin“. Vyzkoušeli jsme, jak jezdí v praxi
Přečtěte si také:

Mazda Skyactiv-X je téměř „diesel na benzin“. Vyzkoušeli jsme, jak jezdí v praxi

Alternativou k benzinovému dvoulitru je naftový čtyřválec Skyactiv-D 1.8. Také v tomto případě platí, že Mazda sází na neobvykle velký objem, i když rozdíl v použité koncepci už není tak dramatický. Ostatní soupeři používají čtyřválce o velikosti 1,6 l, Ford má ještě o deci méně. Paradoxně je to ale právě Ford, kdo vám nakonec nabídne v případě motorů srovnatelných s dieselovou Mazdou3 nejvíce výkonu, točivého momentu i dynamiky. Pro úplnost dodejme, že hodnoty uvedené v tabulce platí pro verzi s pohonem předních kol a manuálem. K dispozici bude také automat a pro hatchback i pohon všech kol.

Výkon (kW/k) Toč. moment (Nm) 0-100 km/h (s) Max. rychlost (km/h)
Mazda3 Skyactiv-D 1.8 85/116 270 10,3 194
Mazda3 Sedan Skyactiv-D 1.8 85/116 270 10,3 199
Škoda Scala 1.6 TDI 85/116 250 10,1 201
Škoda Octavia 1.6 TDI 85/116 250 10,2 205
VW Golf 1.6 TDI 85/116 250 10,2 198
Kia Ceed 1.6 CRDi 85/116 280 10,9 192
Ford Focus 1.5 EcoBlue 88/120 300 10 193

Protože Mazda oznámila české ceny těsně po světové premiéře této novinky, už dlouho se ví, že navzdory omezené nabídce motorů a jejich nepříliš vysokým výkonům bude základní cena poměrně odvážná. Nejlevnější Mazda3 s karoserií hatchback a benzinovým motorem vyjde na 520 900 Kč. Jenže ve výbavě takovéto „základní“ Mazdy3 bude třeba adaptivní tempomat, diodová světla, head-up displej nebo navigace.

Velká očekávání panují kolem jízdních vlastností, které už minulý rok při jízdách s prototypy vypadaly velmi slibně. Tak snad se také brzy svezeme.

bob (neregistrovaný)
skodovka je hnuj pro dobytek. skodovkou jezdis protoze musis. skodovka se nekupuje ale fasuje
Martin (mám stávající G120 sedan) (neregistrovaný)
To se to zrychlení oproti předchozímu 88kW dvoulitru zhoršilo z 8,8 na 10,4 sekund?
Martin (neregistrovaný)
Tiez mi pride divne to zrychlenie oproti minulej generacii. Ale nova mazda 3 je hybrid. A tusim hybridy maju horsie zrychlenie na sprint.
Přemysl (neregistrovaný)
Měl jsem kdysi 3válec ve Š. Fabii.Nepochybuji, že technologie postoupili a technika se vylepšila,ale už NIKDY bych do 3hrnku nešel.Minimlně z toho důvodu, když Vám cestou na dovolenou jeden hrnek odejde.To je pak jízda k nejbližšímu opraváři. Znám týpka co k opraváři jel na 2hrnky od Bratislavy do Hradce Králové:-)
Luděk (neregistrovaný)
Stefane,Stefane,zkuste si ten článek přečíst ještě jednou.Myslím si,že by byla na Vašem místě vzhledem k neuváženému komentáři vhodná omluva. Hezký den.
Stefan (neregistrovaný)
Hatchback překonává na délku jak Golf, tak nový Ceed i nový Focus. Delší je pouze Škoda Scala, která se nedávno teprve začala vyrábět. Mazda3 4460/1795 Mazda3 Sedan 4660/1795 Škoda Scala 4362/1793 To ste uz nevedeli ako v KAZDOM POSRANOM clanku dookola tocit len o Shade a navyse sa do VLASTNEJ tabulky ani nepozriete? Podla tejto tabulky je Scala o 98mm kratsia. Rozvor ma vacsi o 7.6cm co je brutalny rozdiel a kazdy, kto o autach nieco vie, mi da za pravdu... Dycky Skoda... zapredanci!
Pavel Bukáček (neregistrovaný)
Svatá pravda.To co se dnes dává do aut je opravdu šílené.Jen blázen,nebo absolutní neznalec může vyhodit 300 a více tisíc za nadopovaný tříválec.Taková zrůdnost mě nesmí do garáže.Jen doufám že se Japonci budou držet svého.Neni nad poctivý atmosférický motor.
Roman rs (neregistrovaný)
Vážený pane. Nevím, proč motor je slabinou, naopak obrovskou výhodou. Až ty tříhrnkové foukačky nově s nevyzkoušeným filtrem pevných a spotřebou na hony vzdálené tabulkové hodnotě půjdou po 100 až 150 tis. do kopru, bude tenhle motor od Mazdy sotva zajetý. Navíc, tento motor je microhybrid a je zásadně uprvený, navíc při klidné jízdě vypne dva válce a myslím, že reálná spotřeba kolem 5 a 6 litrů nebude mít konkurenci. A teď to nejdůležitější, ani G122 ani X181 nebudou mít filtr pevných částic. Ford 1.0 turbo motor roku a dnes je podáno na Ford tisíce žalob a problémy jen tak asi neskončí. Jsem realista, dycky Mazda. Čtyři je víc než tři a já chi motor, ne naéčkovanou náhražku.
martin (neregistrovaný)
Ten fordi 1.0EB dokaže bez problemu nalitat 300tkm. Nejdřiv si zjisti proč a z jakych duvodu byla realně ta žaloba podana a ne jak je dnes obvykle věřit každemu blafu vypuštěnemu na internet. Rozhodně to neni o tom, že by ty motory nevydržely, pravě naopak.
Jk (neregistrovaný)
Velkou vyhodou Mazdy je rozdil mezi papirovym vykonem a skutecnym. Obzvlaste je to videt na pruznosti motoru. Ve srovnavacim testu 6-tky a Superbu se stejnym vykonem byly papirove predpoklady na strane Superbu, ale konecna pruznost byla 0,5 - 1 s ve prospech Mazdy.
Payah (neregistrovaný)
Paleta motorů pro Mazdu je sice omezená, ale neřekl bych že je její nevýhodou. Dvoulitr je sice "slabší", ale zato "poctivý" motor. U něj se nemusím bát, že mě "sežere za živa", když mu šlápnu na plyn, jako u malých turbo motůrků. Klidnou jízdou na větší vzdálenosti dám se stávající G120 5,4 l/100km, mezi vesnicema za 6,5 a dlouhodobá (za cca 65 tis. km) je 6.27. Do Mazdy 3 půjdu znovu ;-) Už se na ní těším, i když ten zadek je " divnej" ;-)
moje jméno (neregistrovaný)
V zásadě souhlas s tou poctivostí u motoru. (o ostatním u Mazdy si to rozhodně nemyslím...) S 1.4TSI jezdím od počátku ve služebáku za 5,78L/100km /47.000km/. Z toho je odhadem kolem 6000 se třemi koly na střeše. A to nejsem zrovna loudavý řidič. S 1.2TSI jsem jezdil za průměr 5,8L/100km (232.000km). Služební Rapidy 1.0TSI u nás ve firmě jezdí všechny dlouhodobě v průměru od 5,3 do 5,7 dle řidičů. Takže s tím sežráním za živa to nebude tak strašné jak píšete....
  • Našli jste v článku chybu?