Čtvrtá generace Mazdy3 se aktuálně představuje na mezinárodní prezentaci prvním novinářům. V podobných chvílích automobilky zveřejňují kompletní technické údaje a fotogalerie. Nejinak tomu je u japonské novinky. Šedesát fotek najdete v přiložené galerii, technická data pak dávají příležitost bližšího porovnání s konkurencí. Jak na tom tedy nastupující Mazda3 je?
Pokud jde o základní rozměry, Mazda3 nové generace bude v rámci dané třídy vskutku rozměrné auto. Hatchback překonává na délku jak Golf, tak nový Ceed i nový Focus. Provedení sedan je oproti hatchbacku delší o rovných dvacet centimetrů. Na Škodu Octavia ztrácí co do délky jen jeden centimetr. Mazda3 pak boduje také rozvorem náprav. Na hodnotu 2725 mm nestačí ani Focus, ani Octavia. Z toho se dá usuzovat zajímavý prostor ve druhé řadě.
V tabulce srovnání základních rozměrů najdete také objem zavazadelníku. Ten naopak nijak neobvykle velký není, což opět naznačuje, že Mazda upřednostnila místo pro posádku.
Délka/šířka (mm) | Výška (mm) | Rozvor (mm) | Objem zav. prostoru (l) | |
---|---|---|---|---|
Mazda3 | 4460/1795 | 1435 | 2725 | 358/1026 |
Mazda3 Sedan | 4660/1795 | 1440 | 2725 | 450/1138 |
Škoda Scala | 4362/1793 | 1471 | 2649 | 467/1410 |
Škoda Octavia | 4670/1814 | 1461 | 2686 | 590/1580 |
VW Golf | 4258/1790 | 1492 | 2620 | 380/1270 |
Kia Ceed | 4310/1800 | 1447 | 2650 | 395/1291 |
Ford Focus | 4378/1825 | 1452 | 2700 | 375/1357 |
Paleta motorizací bude naopak jednou ze slabých stránek nové Mazdy3. Zatímco někteří zástupci nižší střední třídy jsou schopni nabízet i verze s výkonem přes 147 kW (200 k), u Mazdy3 má být vrcholem motor Skyactiv-X, tedy „diesel na benzin“. Ten nabídne 133 kW (181 k). Jeho podrobné technické parametry by byly vůbec nejzajímavější, jenže Mazda je zatím nezveřejnila. Do prodeje totiž dorazí dvoulitr Skyactiv-X až později.
Pro začátek si tak budete moci vybrat mezi dvoulitrovým zážehovým čtyřválcem o výkonu 90 kW (122 k) a naftovou osmnáctistovkou (85 kW/116 k). Letmý pohled do tabulky srovnávající jednotku Skyactiv-G s konkurenty ukazuje na další zajímavost. Takto velký motor s takto nízkým výkonem je dnes unikát. Všichni vybraní konkurenti postaví proti Mazdě přeplňovaný tříválec.
Výkon (kW/k) | Toč. moment (Nm) | 0-100 km/h (s) | Max. rychlost (km/h) | |
---|---|---|---|---|
Mazda3 Skyactiv-G 2.0 | 90/122 | 213 | 10,4 | 197 |
Mazda3 Sedan Skyactiv-G 2.0 | 90/122 | 213 | 10,4 | 202 |
Škoda Scala 1.0 TSI | 85/116 | 200 | 9,8 | 201 |
Škoda Octavia 1.0 TSI | 85/116 | 200 | 10 | 205 |
VW Golf 1.0 TSI | 85/116 | 200 | 9,8 | 198 |
Kia Ceed 1.0 T-GDI | 88/120 | 172 | 11,1 | 190 |
Ford Focus 1.0 EcoBoost | 92/125 | 170 | 10 | 200 |
Výhoda dvoulitru je kromě prosté (příjemné) přítomnosti pocitově poctivého motoru také ve vysokém točivém momentu. Hodnotě 213 Nm se blíží jen koncernový tříválec. Naopak nevýhodou je fakt, že těch 213 Nm přichází až ve 4000 ot./min, zatímco třeba koncernová jednotka 1.0 TSI nabízí svých 200 Nm v rozmezí 2000 až 3500 ot./min. Proto budou tyto modely pocitově rychlejší. A nejen pocitově. Tabulka dokazuje, že i Octavia s tříválcem zrychlí z nuly na 100 km/h o 0,4 s dříve.
Alternativou k benzinovému dvoulitru je naftový čtyřválec Skyactiv-D 1.8. Také v tomto případě platí, že Mazda sází na neobvykle velký objem, i když rozdíl v použité koncepci už není tak dramatický. Ostatní soupeři používají čtyřválce o velikosti 1,6 l, Ford má ještě o deci méně. Paradoxně je to ale právě Ford, kdo vám nakonec nabídne v případě motorů srovnatelných s dieselovou Mazdou3 nejvíce výkonu, točivého momentu i dynamiky. Pro úplnost dodejme, že hodnoty uvedené v tabulce platí pro verzi s pohonem předních kol a manuálem. K dispozici bude také automat a pro hatchback i pohon všech kol.
Výkon (kW/k) | Toč. moment (Nm) | 0-100 km/h (s) | Max. rychlost (km/h) | |
---|---|---|---|---|
Mazda3 Skyactiv-D 1.8 | 85/116 | 270 | 10,3 | 194 |
Mazda3 Sedan Skyactiv-D 1.8 | 85/116 | 270 | 10,3 | 199 |
Škoda Scala 1.6 TDI | 85/116 | 250 | 10,1 | 201 |
Škoda Octavia 1.6 TDI | 85/116 | 250 | 10,2 | 205 |
VW Golf 1.6 TDI | 85/116 | 250 | 10,2 | 198 |
Kia Ceed 1.6 CRDi | 85/116 | 280 | 10,9 | 192 |
Ford Focus 1.5 EcoBlue | 88/120 | 300 | 10 | 193 |
Protože Mazda oznámila české ceny těsně po světové premiéře této novinky, už dlouho se ví, že navzdory omezené nabídce motorů a jejich nepříliš vysokým výkonům bude základní cena poměrně odvážná. Nejlevnější Mazda3 s karoserií hatchback a benzinovým motorem vyjde na 520 900 Kč. Jenže ve výbavě takovéto „základní“ Mazdy3 bude třeba adaptivní tempomat, diodová světla, head-up displej nebo navigace.
Velká očekávání panují kolem jízdních vlastností, které už minulý rok při jízdách s prototypy vypadaly velmi slibně. Tak snad se také brzy svezeme.