Fanoušci netradičního motoru s rotujícím pístem, který vynalezl německý konstruktér Felix Wankel, se snad nakonec dočkají nové produkční verze díky automobilce Mazda. Ta sice před časem pohřbila naděje na sportovní vůz a nástupce modelů RX, ale samotný Wankel úplně mrtvý není. Uplatnění může najít jako generátor pro plug-in hybridy.
Zatímco v běžném autě, které se spoléhá jen na spalovací motor, neumí Wankel pracovat příliš efektivně a s nízkými emisemi, jako generátor pracující v požadovaném pásmu otáček je naopak velmi účinný a kontrukčně ideální.
Doporučujeme: Mazda chystá vznětový motor na benzin. Má snížit spotřebu o 30 %
Mazda si nyní v USA patentovala plug-in hybridní systém, který má na přední nápravě elektromotor a vzadu startér-generátor napojený právě na motor Wankel. Mezi nápravami se nachází sada akumulátorů. Dalším patentem je systém stop-start právě pro rotační motor, který by se na takové koncepci objevil vůbec poprvé.
Výhodou motoru Wankel jsou velmi kompaktní rozměry, jednoduchá a relativně levná výroba, vyrovnaný kultivovaný chod a nízká hmotnost. Nicméně přihlášení patentu neznamená stoprocentní jistotu, že se něco takového dostane do výroby.