Mazda CX-30 je praktičtější a jízdně vytříbená „trojka na chůdách“

přidejte názor
  • Z hlediska velikosti spadá Mazda CX-30 mezi modely CX-3 a CX-5

  • Technicky vychází z aktuální generace modelu Mazda 3

  • Zpočátku je na výběr jeden benzinový a jeden naftový motor

  • Každá CX-30 má v základní výbavě průhledový displej

  • České ceny začínají na 574 900 Kč

Za nezvyklým dvojčíselným označením poslední novinky ve stáji Mazdy není třeba hledat asijskou numerologickou pověrčivost, jde o snahu předejít zmatkům. Auto, které z hlediska velikosti i techniky spadá mezi CX-3 a CX-5 se takto jmenuje proto, že CX-4 už existuje a je již tři roky dodáváno výhradně na čínský trh.

Zatímco CX-3 z technického hlediska vychází z Mazdy 2 a CX-5 z šestky, crossover Mazda CX-30 stojí na technickém základu Mazdy 3. Což znamená, že může být poháněna benzínovým atmosférickým dvoulitrem o výkonu 91 kW (122 k), naftovou osmnáctistovkou s 87 kW (116 k) a v budoucnu také benzínovým motorem SkyActiv-X, který využívá svíčkou řízené kompresní zapalování. S ním jsme se už podrobně seznámili dříve při jiné příležitosti:

Mazda Skyactiv-X je téměř „diesel na benzin“. Vyzkoušeli jsme, jak jezdí v praxi
Přečtěte si také:

Mazda Skyactiv-X je téměř „diesel na benzin“. Vyzkoušeli jsme, jak jezdí v praxi

Z hlediska volby poháněných náprav nebo řazení má zákazník naprostou svobodu, oba motory (atmobenzín a diesel), které jsou k dispozici při uvedení na trh, je možné dostat i s šestistupňovým automatem a pohonem všech kol v libovolné kombinaci.

Ani zvenčí CX-30 přibuznost s trojkou nezapře. Odmyslete si výrazné oplastování ve spodní části karoserie a okolo blatníků a máme zde tvary velmi podobné hatchbacku. Karoserie je však stavěna vertikálněji, což se odráží například u zadního sloupku (přes který není u Mazdy 3 moc vidět) nebo vyšší zadní hrany střechy.  Zavazadlový prostor má v základní konfiguraci objem 430 litrů, tedy o 100 l více než hatchback. Jeho podlaha sice není v rovině s nakládací hranou ve výšce 731 milimetrů, ale má pravidelné tvary, do kterých nic nezasahuje.

I CX-30 je pojatá v organickém tvarosloví, které Mazda poeticky nazývá „Kodo – duše pohybu“
Příbuzenství nového crossoveru s hatchbackem Mazda 3 se projevuje jak v technice, tak v designu

Vyšší stavbu karoserie oceníte i při sezení uvnitř, pohodlněji se sem nastupuje, a pokud někomu u trojky vadila nižší poloha za volantem s nohama lehce nataženýma kupředu, zde ho čeká vzpřímenější posaz. Zpracování interiéru je na vysoké úrovni, snese srovnání i s evropskými výrobci zvučných jmen. Přístrojový štít s analogovými ukazateli po stranách a digitálním kulatým rychloměrem uprostřed se dobře čte, v základní výbavě má každá CX-30 rovněž přehledný průhledový displej.

Nová Mazda3 vs. Scala a spol: Podrobné srovnání údajů s pěti konkurenty
Přečtěte si také:

Nová Mazda3 vs. Scala a spol: Podrobné srovnání údajů s pěti konkurenty

Projížďka v benzínové předokolce s manuálem po okreskách a dálnicích nedaleko Franfurtu sice probíhala jen na cca 50 kilometrech, ale i tak stačil tento crossover zanechat velmi pozitivní dojmy. Stejně jako u trojka má delikátně naladěnou zadní vlečenou nápravu, jejíž limity se objeví jen v mezních situacích. Na 18“ kolech s pneumatikami o rozměru 215/55 umí být rozumně pohodlná, zvolit můžete i základní 16“ ráfky. Řízení je přesné, stejně tak řazení s příjemně mechanickým chodem.

Pozice za volantem je o něco vzpřímenější než v trojce, vše ostatní je prakticky shodné
Kožené čalounění se dodává v rámci příplatkové sady Luxury. Bílá kůže je o pět tisíc dražší než černá

Podle Mazdy se CX-30 naklání o zhruba 10 procent více než hatchback 3, což i tak znamená, že zatáčky projíždí zcela sebejistě a s výraznou rezervou nad schopnostmi atmosférického motoru. Ten je v běžně užívaných otáčkách prakticky neslyšitelný, v nízkých otáčkách mu sice chybí větší elán, ale vše dohání ve vyšších spektrech otáčkoměru. Spolupracuje s 24V mild hybridním systémem, který skrze startérgenerátor pomáhá při rozjezdech a také extrémně rychle startuje motor v rámci stop startu. Dále motor SkyActiv-G šetří palivo deaktivací dvou válců při nízkém zatížení, tento proces je takřka nepostřehnutelný. Spotřeba se na testovací trase pohybovala od 5,2 do 6,7 l/100 km.

Přestože má jen jednoduchou vlečenou nápravu, Mazda CX-30 jezdí důstojně a dobře se řídí. Atmosférický dvoulitr ale nenabízí přebytek dynamiky a výkonnější Skyactiv-X dorazí až později

Na poměry své třídy je CX-30 špičkově jezdící a rozumně praktické auto. Jeho konkurenty budou například Mitsubishi Eclipse Cross, Subaru XV nebo Nissan Qashqai, proti kterým bude bojovat jinými prostředky než podbízivou základní cenou. Ta činí 574 900 Kč za benzínovou předokolku s manuálem, diesel startuje na 623 900 Kč a SkyActiv X pořídíte již od 650 900 Kč. Kompletní ceník si můžete stáhnout zde:

Mazda CX-30 ceník pro český trh

Technické údaje Mazda CX-30 SkyActiv-G
MOTOR
Konstrukce: zážehový, uložený vpředu napříč
Plnění: atmosférické sání
Zdvihový objem válců (cm3): 1998
Ventilový rozvod: DOHC
Vrtání x zdvih (mm): 83,5 × 91,2
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 90 / 6000
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 213 / 4000
Kompresní poměr: 13,0 : 1
Převodovka: šestistupňová manuální
Poháněná kola: přední
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 10,6
Nejvyšší rychlost (km/h): 186
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (kg/100 km): 6,2/4,5/5,1
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4395
Šířka (mm): 1795
Výška (mm): 1540
Rozvor náprav (mm): 2655
Provozní hmotnost bez řidiče (kg): 1334
Objem zavazadlového prostoru (l): 430 / 1406
Objem palivové nádrže (l): 51
PODVOZEK A PNEUMATIKY
Podvozek vpředu: McPherson
Zavěšení vzadu: vlečená náprava se zkrutnou příčkou
Řízení: hřebenové s elektromechanickým posilovačem
Pneumatiky vpředu: 215/55 R18
Pneumatiky vzadu: 215/55 R18
  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?