Když máš automobilku a jsi na tom špatně, hledej partnera v Číně. Stejně jako na tom bylo před časem mizerně švédské Volvo, je na tom nyní velmi špatně malajská automobilka Proton. A opět přispěchal na pomoc čínský automobilový koncern Zhejiang Geely Holding, který se dohodl s vlastníkem Protonu, společností DRB-Hicom, na koupi 49% podílu.
V našich končinách není Proton příliš známá automobilka. Víc se o ní mluvilo vlastně jen v souvislosti s velice podivným jménem pro licenční klon Mitsubishi Lancer. Ale možná nevíte, že právě Proton vlastní legendární britskou automobilku Lotus. Lotus s Volvem se tak vlastně dostanou pod jednu střechu.
Doporučujeme: Lotus Exige Cup 380 ukazuje, o čem zřejmě budou příští „spalovací“ auta
Proton byl už loňský rok odkázán na státní pomoc (v loňském roce dostal od státu pobídku ve výši zhruba osm miliard korun po přepočtu) pod podmínkou, že si letos najde zahraničního partnera a investora. Nakonec tedy zvítězili Číňané a značka Geely, i když o Proton jevil zájem také Renault, koncern PSA Peugeot-Citroën a japonské Suzuki, píší Automotive News.
Značka Proton posledních několik let prodávala jen zahraniční auta s jiným logem a maskou. Její dvě domácí továrny však běží hluboko pod maximální kapacitou 400 000 aut ročně. Geely má v plánu využít značku Proton ke zvýšení odbytu na trzích, kde se jedí vlevo. Proton totiž vyrábí auta vlastně jen s volantem na pravé straně.
Pro Lotus a Volvo se ale prakticky nic zásadního měnit nebude, obě tradiční evropské značky mají svůj vlastní okruh zákazníků, vlastní továrny a ani o případném sdílení technologií a motorů ještě nemá moc cenu mluvit. Jen připomeneme, že Lotus používá motory Toyota. Volvo má pak motory vlastní konstrukce.