Limuzína budoucnosti dorazila do Česka. Poprvé jsme si prohlédli elektrický Mercedes EQS s rekordním dojezdem

1 nový názor
  • Mercedes-Benz EQS se připravuje ke vstupu na trh

  • Zákazníky bude lákat na rekordní dojezd a superluxusní interiér s gigantickým „Hyperscreenem“

  • Dveře se mohou otevírat i zavírat elektricky

  • EQS je praktičtější, než vypadá – jedná se totiž o liftback s objemem zavazadelníku až 1770 litrů

  • Vizuálně bohaté rozhraní palubního systému bude za jízdy nejspíš nepřehledné, slušně ale funguje hlasové ovládání konverzační češtinou

  • Ceny budou známy v srpnu, první auta dorazí k prodejcům v říjnu

Není nejrychlejší, nejprostornější a určitě ne nejlevnější. Mercedes-Benz EQS je ale bezesporu nejluxusnějším elektromobilem dnešní doby. Vždyť také představuje „čistou“ alternativu k tradiční třídě S, nejluxusnějšímu modelu značky a faktickému standardu sedanů nejvyšší třídy. Prodávat se začne až na podzim, ještě nejsou známé ani ceny, ale už jsme si ho mohli „osahat“. Zatím staticky, ve čtvrtém patře pražského obchodního domu Máj.

Osobní setkání potvrzuje dojem z prvních oficiálních fotografií. Přestože detaily od přední masky přes filigránské provedení aerodynamických ráfků až po zapuštěné kliky působí velmi futuristicky, oblá karoserie s nízkou přídí a dopředu posazenou kabinou nevyniká ladností – konvenční limuzíny jsou nepochybně elegantnější. Tvar 5,2 m dlouhé karoserie má však dobré opodstatnění. Převážně jemu vůz vděčí za rekordní hodnotu součinitele čelního odporu 0,20.

Vedle bílého modelu 450+, který vidíte na titulním snímku, přivezl Mercedes do Prahy také (zatím) vrcholné provedení 580 4Matic, navíc se stylingovým paketem AMG. Foto: Mercedes-Benz

K čemu je to dobré? Menší čelní odpor znamená menší spotřebu, protože není potřeba „odklidit“ z cesty takové množství vzduchu. A menší spotřeba znamená větší dojezd. Právě tím se automobilka bude chlubit především, protože ví, že pro mnoho potenciálních zájemců o auto s elektrickým pohonem z něj má největší obavy. Dojezd modelu EQS ale musí ukonejšit i největší neurotiky – činí totiž až 780 kilometrů!

Přitom není potřeba mít obavy, že u zásuvky pak strávíte věčnost. S 22kW palubní nabíječkou se obří (108 kWh) baterie zvládne nabít přes noc i doma, pokud máte průmyslovou zásuvku nebo wallbox. A cestou do Chorvatska se také moc nezdržíte. Zástupci značky tvrdí, že až do 80 procent maximální kapacity se luxusní bolid zvládne nabíjet výkonem 200 kW. K mání být také menší, 90kWh baterie.

Oč méně tlačítek, o to více zobrazovací plochy. I proto budou vnitřní senzory hlídat, jestli místo provozu nesledujete spíš všechny ty barvičky a animace. Kvalita displejů, jejich rozlišení a jas jsou naštěstí prvotřídní. Foto: Mercedes-Benz

Technickými detaily se budeme podrobněji zabývat až při prvním svezení později v letošním roce. Teď stručně alespoň to nejdůležitější. Rekordní dojezd platí pro variantu EQS 450+, jejíž zadní kola pohání  elektromotor o výkonu 245 kW a točivém momentu 568 Nm. Dvoumotorový EQS 580 nabídne 385 kW a 855 Nm, přičemž by pořád měl ujet 676 km, než budete muset odbočit k nabíječce. Nejvyšší rychlost je v obou případech omezena, ale na 210 km/h, takže ani v levém pruhu německé dálnice nemusí EQS vyloženě zaclánět.

https://autobible.euro.cz/mercedes-na-baterky-ve-stuttgartu-chystaji-elektricka-amg-tridu-g-i-luxusni-elektricky-maybach/

V souladu s posláním vlajkové lodi přichází nejluxusnější elektrický Mercedes s mnoha funkcemi, které mají zvýšit komfort soužití s autem. A hlavně udělat dojem. Na majitele i na ty, kdo se svezou. Když k vozu přicházíte, měly by se elektrické dveře samy otevřít – pokud je to bezpečné. Ve vystavených kusech z předprodukční série jsme se o tom nepřesvědčili, zavírání krátkým zatažením za páčku ale fungovalo spolehlivě. Řidič však nemusí dělat ani to. Jakmile šlápne na brzdu a „nastartuje“, zavřou se samy. Dveře lze přitom normálně otevírat i zavírat i ručně, nekladou žádný nepřirozený odpor a zaaretují se v jakékoliv poloze, ve které je pustíte.

Navzdory majestátním vnějším rozměrům působí kabina… stísněně určitě ne, ale řekněme útulně. Sedíte totiž na obří baterii, což poněkud zmenšuje prostor ve svislém směru, a vpředu ubírá prostor zbytečně masivní středová konzola. Až jednoho napadne, že kdyby ten displej byl o něco menší, možná by se koleno nemuselo tolik mačkat. Také vzadu je prostor spíše adekvátní než rozmařilý.

Kapalina ostřikovačů se doplňuje tudy, kapotu sami neotevřete. Foto: Mercedes-Benz

Samotná sedadla jsou nicméně špičková. Klientela luxusních mercedesů je na to zvyklá, ale pro nás ostatní je úžasné, jak měkká se zdají být, přestože za jízdy (jak jsme si opakovaně potvrdili) výborně vedou tělo. V EQS jsou ještě vylepšena o nadýchané polštářky na hlavových opěrkách, které dojem luxusního křesla jen podtrhují. Ovládání je tradičně na dveřích, ale tlačítky ve tvaru sedadla už není třeba pohybovat, stačí se dotknout.

Dotýkat se ostatně budete pořád. Dotykové je ovládání na volantu a samozřejmě i obrazovky na palubní desce. V obou autech byl instalovaný příplatkový „Hyperscreen“, tvořený třemi displeji o společné úhlopříčce monstrózních 56 palců neboli 1,4 metru. S výjimkou nastavení systémů vozu může spolujezdec na svém displeji provádět všechno to, co na středovém – pustit si masáž a zvolit její režim, prohlížet mapu navigace, vybírat hudbu… Zajímavost: pravý displej funguje, jen když je sedadlo spolujezdce obsazené.

Pokud vám tak gigantické zobrazovací plochy nevoní nebo za ně jednoduše nechcete připlácet, nezoufejte. EQS existuje i bez Hyperscreenu a pokud můžeme soudit z oficiálních fotografií, jako je tato, nevypadá ani tak vůbec špatně. Foto: Mercedes-Benz

V zrcátku toho přes malé okno, do nějž ještě zasahují zadní hlavové opěrky (sklopit je z místa řidiče jako ve starších mercedesech nelze) moc vidět není, ale automobilka beztak předpokládá, že dávat pozor za vás bude armáda senzorů. Podle výbavy jich v autě může být až 350 a technika je připravená na autonomní řízení úrovně 3 – zatím ovšem jen v nižších rychlostech a těch úsecích německých dálnic, kde je to možné legislativně.

Grafické rozhraní palubního systému i logika jeho ovládání vycházejí ze systému MBUX, který Mercedes montuje do svých vozů už několik let. Všechno je to velmi barevné a bohaté na grafické prvky, což sice nadchne při klikání na místě, za jízdy by ale bylo přehlednější střízlivější prostředí. Nechybí obří head-up displej s rozšířenou realitou ani bezdrátové aktualizace, které dosud žádný Mercedes neuměl.

Protože doba je taková, zákazníci budou muset akceptovat, že funkce, za které si nezaplatili, nefungují, i když v autě namontované jsou. To se týká třeba natáčení zadních kol. Sériově jen o 4,5°, ale když si připlatíte (třeba i dodatečně přes palubní systém), najednou se zvládnou natočit až o 10 stupňů.

https://autobible.euro.cz/za-dvanactivalcovy-mercedes-maybach-s-680-date-55-milionu-dvoubarevna-karoserie-stoji-dalsich-380-tisic/

Podobně jako některé jiné elektromobily rezignoval model EQS na přední „frunk“. Kapotu zákazník vůbec neotevře, plochu pod ní zabírá obří HEPA filtr. Kapalina do ostřikovačů se doplňuje do „šuplíku“ za levým předním kolem.

Kam tedy s kabely, ptáte se? Do přihrádky pod podlahou zavazadlového prostoru. Ten má objem 610 litrů, po sklopení zadních sedadel se přepravní kapacita zvětší na 1770 l. A protože EQS je ve skutečnosti liftback, jemuž se otevírá celá záď, může být praktičtější, než by vás při pohledu do jeho luxusního interiéru napadlo.

Vtipné a funkční: Vzor aerodynamických kol je složený z trojcípých hvězdiček. Foto: Mercedes-Benz
Na symbol trojcípé hvězdy ostatně narazíte i na nečekaných místech: Foto: Mercedes-Benz

První zákazníci se o praktičnosti EQS sami přesvědčí nejdříve v říjnu, až první vozy dorazí k prodejcům. Ještě před koncem prázdnin by ale měl být spuštěn konfigurátor, v němž si můžete svoje auto „naklikat“ a zejména zjistit, kolik bude stát. Jak jsme řekli už dříve, rozhodně nečekáme nižší cenovou hladinu než u třídy S, která začíná zhruba na 2,5 milionu.

Pavel Janata (neregistrovaný)
Limuzína budoucnosti, ale jen pro někoho. Vracíme se do doby, kdy si vozili pr...e jen papaláši, protože obyčejní lidé neměli nárok. Pravděpodobně propagujete elektromobily proto, abyste se zařadil mezi novodobé papaláše a nemusel chodit.
  • Našli jste v článku chybu?