Institut Centre of Automotive Management (zkráceně CAM) zveřejnil studii zaměřenou na inovace v automobilovém průmyslu. Výsledkem je žebříček nejinovativnějších společností zabývajících se výrobou aut. Pokud teď favorizujete značku Tesla, která neváhá představovat někdy až šokující projekty, pak vás musíme zklamat. Prvenství pro rok 2021 si odnáší německý koncern Volkswagen.
Studie definuje pojem „inovace“ jako řešení, které oproti stávajícímu stavu přináší zákazníkům nějakou přidanou hodnotu nebo zcela nové výhody. Od loňského roku bylo zaznamenáno celkem 645 takových inovací v několika různých oblastech původem od třiceti globálních výrobců, respektive od přibližně osmdesáti automobilových značek. Každá inovace se hodnotí zvlášť a výsledný počet bodů záleží také na tom, zda jde o dosud nepoužité řešení, případně zda dané řešení již dospělo do stádia sériové výroby, nebo zda jde pouze o prototyp.
Mezi výrobcizvítězil koncern Volkswagen s výsledkem 149 bodů. Druhý následuje Daimler (133 bodů) a třetí je Tesla (93 bodů). Největší příděl bodů (53,5) obdržel německý koncern za elektrifikované pohony, 38 bodů pak dostal za zařízení komunikujícími s řidičem, jako je například dotykový displej nebo head-up displej s rozšířenou realitou, známý kromě jiných také ze Škody Enyaq iV. Zbylé dvě oblasti se týkají konektivity (22,7 bodů) a asistenčních systémů (34,6 bodů).
Daimler si připsal větší množství bodů kromě jiného za asistenční systémy, konkrétně za asistent pro jízdu v kolonách a také za multimediální systém MBUX. Oproti loňsku si tento výrobce polepšil o jednu příčku. Tesla bodovala zejména díky inovacím na poli elektrického pohonu (zde získala dvě třetiny celkového hodnocení), zaměřeným například na prodloužení dojezdu. Letošní rok pro tohoto výrobce znamená posun o tři příčky.
Institut CAM rovněž poukazuje na nástup čínských výrobců. Vůbec poprvé se čínská automobilka dostala mezi nejlepší pětku, když společnost SAIC Group poskočila z loňského 23. místa na letošní pátou příčku. Di nejlepší desítky se vešli ještě další východní výrobci. Konkrétně Great Wall a Geely.
Pro připomenutí, bavíme se o celých koncernech, takže v případě VW jsou do výsledku započítány všechny značky včetně Škody, v případě Geely i Volvo. Naopak nepříliš dobře si vedou někteří jiní světoznámí výrobci. Třeba Toyota skončila na třináctém místě a dnes už bývalý koncern PSA na sedmnáctém.