Ženeva 2018: Koncept SUV Škoda Vision X je čtyřkolka bez kardanu

05.03.2018
přidejte názor
Autor: Redakce Autobible
  • Škoda Vision X dá vzniknout velice důležitému modelu

  • Segment malých SUV je v Evropě na vzestupu

  • Volkswagen T-Roc a Seat Arona mají stejnou techniku

  • Na sériovou Škodu Vison X si počkáme minimálně rok

  • Škoda Vision X zrychlí na 100 km/h za 9,3 sekundy a ujede 650 km

Koncept Škoda Vision X bude pro automobilku zásadní. Vznikne z něj totiž dlouho očekávaný model, se kterým značka Škoda poprvé vstoupí do segmentu kompaktních SUV. Ten zažívá nyní v Evropě boom a přebírá zákazníky dříve tradičním segmentům A i B. Sériový model dorazí brzy, neboť technicky příbuzné modely již Seat a Volkswagen na modulární platformě MQB A0 vyrábějí.

Skoda Vision X (4) Nový koncept Vision X není žádná designová divočina. Kopíruje nastolený trend v designu nových modelů značky Škoda
Skoda Vision X (7) Vision X stojí na stejné platformě jako VW T-Roc a Seat Arona. Komplikovaný hnací řetězec dokáže vygenerovat točivý moment až 1000 Nm

Zajímavostí konceptu je hybridní systém pohonu s motorem 1.5 TSI, startér/generátorem, kompaktní sadou akumulátorů, elektromotorem a především s nádržemi na CNG. Hybrid na CNG snad ještě nikdo nikdy neudělal. Jak moc velkou šanci má tohle na sériovou výrobu, to se musíte zeptat u automobilky.

Doporučujeme: Škoda Vision X může být chvíli elektromobil, zadokolka a jezdí na CNG

Jen připomeneme, že patnáctistovka s turbem má výkon 130 koní a točivý moment 200 Nm. První nádrž na CNG se nachází pod zadními sedadly, druhá je umístěna za zadní nápravou. Zážehový motor pohání přední nápravu, kola zadní nápravy pohání elektromotor. „Ten se v případě potřeby zapne a např. při rozjezdu zapojuje dodatečnou hnací sílu (tzv. boost efekt) nebo zlepšuje trakci na kluzké vozovce a na nezpevněných cestách,“ uvádí automobilka.

Skoda Vision X (8) Uvnitř se také nekoná žádná revoluce a interiér je téměř připraven pro sériovou výrobu. Čekejte ale decentnější barvy
Otázkou zůstává, jak moc velkou šanci má hybridní pohon kombinovaný s pohonem na CNG šanci na sériovou výrobu

„Jak je pro elektromotory typické, je maximální točivý moment 70 Nm k dispozici ihned při startu. To zrychluje odezvu při rozjezdu a pružnost při zrychlení během jízdy. K výhodám použitých kompaktních akumulátorových baterií patří především nižší hmotnost, vysoká kapacita a cenová dostupnost,“ píše Škoda o novém konceptu.

Doporučujeme: Škoda ukáže v Ženevě Superb s nižším výkonem kvůli emisím a Octavii RS Challenge Plus

Kapacita kompaktních akumulátorů stačí k tomu, aby  ujela na čistě elektrický pohon vzdálenost až dva kilometry: „Studie se tak může pohybovat například na sídlišti, v nízkoemisní zóně ve městech, nebo ve volné přírodě pouze pomocí elektromotoru a tím i téměř bezhlučně a bez emisí. Studie Škoda Vision X je první vůz značky Škoda s pohonem všech kol, který nepotřebuje kardanovu hřídel.“

Dynamické parametry konceptu nevybočují ze standardu dnešních dvoulitrových dieselů. Škoda uvádí zrychlení 0-100 km/h za 9,3 s a nejvyšší rychlost 200 km/h. Teoretický maximální dojezd je 650 kilometrů.

Produkční provedení kompaktního crossoveru se představí příští rok, ale ještě není jasné, jaké dostane jméno. Podle novodobé tradice bude začínat na K a končit na Q. Takže klidně můžete své typy na jméno nového malého SUV psát do komentářů pod článkem, ať se pobavíme.

Naposledy aktualizováno 5. března 2018 21.08

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?