Koncept Škoda Vision X bude pro automobilku zásadní. Vznikne z něj totiž dlouho očekávaný model, se kterým značka Škoda poprvé vstoupí do segmentu kompaktních SUV. Ten zažívá nyní v Evropě boom a přebírá zákazníky dříve tradičním segmentům A i B. Sériový model dorazí brzy, neboť technicky příbuzné modely již Seat a Volkswagen na modulární platformě MQB A0 vyrábějí.


Zajímavostí konceptu je hybridní systém pohonu s motorem 1.5 TSI, startér/generátorem, kompaktní sadou akumulátorů, elektromotorem a především s nádržemi na CNG. Hybrid na CNG snad ještě nikdo nikdy neudělal. Jak moc velkou šanci má tohle na sériovou výrobu, to se musíte zeptat u automobilky.
Doporučujeme: Škoda Vision X může být chvíli elektromobil, zadokolka a jezdí na CNG
Jen připomeneme, že patnáctistovka s turbem má výkon 130 koní a točivý moment 200 Nm. První nádrž na CNG se nachází pod zadními sedadly, druhá je umístěna za zadní nápravou. Zážehový motor pohání přední nápravu, kola zadní nápravy pohání elektromotor. „Ten se v případě potřeby zapne a např. při rozjezdu zapojuje dodatečnou hnací sílu (tzv. boost efekt) nebo zlepšuje trakci na kluzké vozovce a na nezpevněných cestách,“ uvádí automobilka.


„Jak je pro elektromotory typické, je maximální točivý moment 70 Nm k dispozici ihned při startu. To zrychluje odezvu při rozjezdu a pružnost při zrychlení během jízdy. K výhodám použitých kompaktních akumulátorových baterií patří především nižší hmotnost, vysoká kapacita a cenová dostupnost,“ píše Škoda o novém konceptu.
Doporučujeme: Škoda ukáže v Ženevě Superb s nižším výkonem kvůli emisím a Octavii RS Challenge Plus
Kapacita kompaktních akumulátorů stačí k tomu, aby ujela na čistě elektrický pohon vzdálenost až dva kilometry: „Studie se tak může pohybovat například na sídlišti, v nízkoemisní zóně ve městech, nebo ve volné přírodě pouze pomocí elektromotoru a tím i téměř bezhlučně a bez emisí. Studie Škoda Vision X je první vůz značky Škoda s pohonem všech kol, který nepotřebuje kardanovu hřídel.“
Dynamické parametry konceptu nevybočují ze standardu dnešních dvoulitrových dieselů. Škoda uvádí zrychlení 0-100 km/h za 9,3 s a nejvyšší rychlost 200 km/h. Teoretický maximální dojezd je 650 kilometrů.
Produkční provedení kompaktního crossoveru se představí příští rok, ale ještě není jasné, jaké dostane jméno. Podle novodobé tradice bude začínat na K a končit na Q. Takže klidně můžete své typy na jméno nového malého SUV psát do komentářů pod článkem, ať se pobavíme.
Naposledy aktualizováno 5. března 2018 21.08