Kolik NOx vyprodukuje v provozu Dacia Duster bez AdBlue? Opravdu hodně

1 nový názor
Autor: Redakce
  • Organizace AIR Index otestovala v reálném provozu kromě nových automobilů Jaguar Land Rover také starší modely 

  • Výsledky dobře ukazují, k jak výraznému posunu nové emisní limity automobilky donutily

  • Třeba Dacia Duster se starším motorem 1.5 dCi vykázala v městském provozu produkci NOx 422 mg/km

  • Vůbec nejhorší byl v tomto směru Renault Clio 1.5 dCi modelového roku 2017 s výsledkem 651 mg/km

Nová britská organizace AIR Index, která se bude zaměřovat na měření produkce emisí aut v reálném provozu, se minulý týden pochlubila prvními výsledky. Tisková zpráva prezentovala hodnoty NOx nových modelů automobilky Jaguar Land Rover splňujících současné emisní limity. Jejich výsledky byly velmi pozitivní. Jenže v rámci testů se měřily i starší modely jiných značek. A tam už byla praxe o poznání horší.

Konkrétně se bavíme o pětici Nissan Qashqai 1.2 DIG-T (2017), Mini Cooper S 2.0d (2015), Dacia Duster 1.5 dCi (2018), Ford Focus 1.5 TDCi (2017) a Renault Clio 1.5 dCi (2017). Co do produkce emisí oxidů dusíku z těchto starších aut logicky nejlépe dopadl benzinový Qashqai. Nicméně výsledek 137 mg/km je pořád podstatně horší než produkce aktuálních naftových motorů.

Další test v reálném provozu ukázal, že ani naftový šestiválec nemusí být neekologické zlo
Přečtěte si také:

Další test v reálném provozu ukázal, že ani naftový šestiválec nemusí být neekologické zlo

Z tuzemského pohledu je asi nejzajímavější Dacia Duster 1.5 dCi modelového roku 2018 coby velmi populární model nejen v rámci České republiky. Tato starší verze ještě bez vstřikování močoviny vykázala produkci emisí 422 mg/km. Vůbec nejhorší z celého testu byl pak Renault Clio, osazený stejným dieselovým motorem. Tomu naměřili dokonce 651 mg/km.

Pro zajímavost, třeba Londýn svého času podporoval úsporná auta, kdy se zaváděly daně za vjezd podle hodnot emisí CO2 měřených navíc v laboratorních podmínkách. Právě malá dieselová auta z těchto testů vycházela nejlépe, proto si je díky zásahu úřadů mnoho lidí pořídilo. Výsledkem byla skutečnost, že se Londýn stal městem s největší koncentrací NOx v rámci EU. Z testů v reálném provozu starších modelů je krásně vidět, proč k tomu došlo.

Dacia Duster 1.5 dCi 4x4 na brzdě: Jak vysoký výkon má starší motor bez močoviny?
Přečtěte si také:

Dacia Duster 1.5 dCi 4x4 na brzdě: Jak vysoký výkon má starší motor bez močoviny?

Aktuálně už v prodeji žádnou motorizaci v testované variantě nenajdete. Na nově uváděné typy aut se už vztahuje limit produkce oxidů dusíku 80 mg/km, naměřený dle WLTP v laboratorních podmínkách. Auta jsou už také testována v reálném provozu. Takzvaný Conformity Factor 2,1 říká, že v reálném provozu může auto vyprodukovat maximálně 2,1 krát více, tedy limit pro reálný provoz u dieselů je 168 mg/km. Na všechny prodávané automobily obecně se tato povinnost začne vztahovat od letošního září.

Protože třeba taková Dacia Duster s novými motory 1.5 Blue dCi je už homologovaná podle Euro 6d-TEMP (to je právě ta norma, která pro všechna auta vstoupí v platnost v září), znamená to, že by v reálném provozu neměla vyprodukovat více než 168 mg/km. Díky novým normám se tedy produkce emisí NOx zlepšila nejméně 2,5krát. Připomeňme, že moderní diesel v daleko výkonnějším, větším, ale také dražším Land Roveru Discovery vykázal ve stejném testu hodnotu 33 mg/km.

A na závěr ještě tabulka naměřených hodnot NOx podle AIR Index pro všechny zmíněné starší typy automobilů, které nedávným testem prošly:

Značka Model Modelový rok Typ motoru Produkce NOx v reálném provozu
Dacia Duster 1.5 dCi 2018 vznětový 422 mg/km
Ford Focus 1.5 TDCi 2017 vznětový 429 mg/km
Mini Cooper S 2.0d 2015 vznětový 231 mg/km
Nissan Qashqai 1.2 DiG-T 2017 zážehový 137 mg/km
Renault Clio 1.5 dCi 2017 vznětový 651 mg/km
Tom (neregistrovaný)
Jedna věc je kolik škodlivin produkuje auto při jïzdě. Ale měl by se také zavést ukazatel, kolik auto vyprodukovalo škodlivin, ještě než vyjelo na silnici resp.kolil na př CO2 vyprodukovala továrna na jeho vyrobení.
  • Našli jste v článku chybu?