Nová britská organizace AIR Index, která se bude zaměřovat na měření produkce emisí aut v reálném provozu, se minulý týden pochlubila prvními výsledky. Tisková zpráva prezentovala hodnoty NOx nových modelů automobilky Jaguar Land Rover splňujících současné emisní limity. Jejich výsledky byly velmi pozitivní. Jenže v rámci testů se měřily i starší modely jiných značek. A tam už byla praxe o poznání horší.
Konkrétně se bavíme o pětici Nissan Qashqai 1.2 DIG-T (2017), Mini Cooper S 2.0d (2015), Dacia Duster 1.5 dCi (2018), Ford Focus 1.5 TDCi (2017) a Renault Clio 1.5 dCi (2017). Co do produkce emisí oxidů dusíku z těchto starších aut logicky nejlépe dopadl benzinový Qashqai. Nicméně výsledek 137 mg/km je pořád podstatně horší než produkce aktuálních naftových motorů.
Z tuzemského pohledu je asi nejzajímavější Dacia Duster 1.5 dCi modelového roku 2018 coby velmi populární model nejen v rámci České republiky. Tato starší verze ještě bez vstřikování močoviny vykázala produkci emisí 422 mg/km. Vůbec nejhorší z celého testu byl pak Renault Clio, osazený stejným dieselovým motorem. Tomu naměřili dokonce 651 mg/km.
Pro zajímavost, třeba Londýn svého času podporoval úsporná auta, kdy se zaváděly daně za vjezd podle hodnot emisí CO2 měřených navíc v laboratorních podmínkách. Právě malá dieselová auta z těchto testů vycházela nejlépe, proto si je díky zásahu úřadů mnoho lidí pořídilo. Výsledkem byla skutečnost, že se Londýn stal městem s největší koncentrací NOx v rámci EU. Z testů v reálném provozu starších modelů je krásně vidět, proč k tomu došlo.
Aktuálně už v prodeji žádnou motorizaci v testované variantě nenajdete. Na nově uváděné typy aut se už vztahuje limit produkce oxidů dusíku 80 mg/km, naměřený dle WLTP v laboratorních podmínkách. Auta jsou už také testována v reálném provozu. Takzvaný Conformity Factor 2,1 říká, že v reálném provozu může auto vyprodukovat maximálně 2,1 krát více, tedy limit pro reálný provoz u dieselů je 168 mg/km. Na všechny prodávané automobily obecně se tato povinnost začne vztahovat od letošního září.
Protože třeba taková Dacia Duster s novými motory 1.5 Blue dCi je už homologovaná podle Euro 6d-TEMP (to je právě ta norma, která pro všechna auta vstoupí v platnost v září), znamená to, že by v reálném provozu neměla vyprodukovat více než 168 mg/km. Díky novým normám se tedy produkce emisí NOx zlepšila nejméně 2,5krát. Připomeňme, že moderní diesel v daleko výkonnějším, větším, ale také dražším Land Roveru Discovery vykázal ve stejném testu hodnotu 33 mg/km.
A na závěr ještě tabulka naměřených hodnot NOx podle AIR Index pro všechny zmíněné starší typy automobilů, které nedávným testem prošly:
Značka | Model | Modelový rok | Typ motoru | Produkce NOx v reálném provozu |
---|---|---|---|---|
Dacia | Duster 1.5 dCi | 2018 | vznětový | 422 mg/km |
Ford | Focus 1.5 TDCi | 2017 | vznětový | 429 mg/km |
Mini | Cooper S 2.0d | 2015 | vznětový | 231 mg/km |
Nissan | Qashqai 1.2 DiG-T | 2017 | zážehový | 137 mg/km |
Renault | Clio 1.5 dCi | 2017 | vznětový | 651 mg/km |