Minulý týden představila automobilka Hyundai nový crossover třídy B-SUV. Na tuto premiéru aktuálně navázala sesterská Kia, když v Amsterdamu pozvaným novinářům ukázala vůz stejné kategorie. Protože jsme byli na místě, mohli jsme si už nový Stonic blíže prohlédnout. Stručně řečeno, těšte se na zvýšené Rio.
Stonic a Kona nejsou sourozenci
Vzhledem k časovému sledu korejských premiér se nabízela teorie o tom, že oba automobily budou využívat stejnou techniku. Jak nám ovšem v Amsterdamu vysvětlil Michael Cole, šéf Kia Motors Europe, není to pravda. Zatímco Hyundai Kona dostal zcela novou platformu, Stonic vychází z modelu Rio. Z této skutečnosti kromě jiného vyplývá třeba fakt, že se nová Kia nebude nabízet v kombinaci s pohonem všech kol, zatímco Kona čtyřkolku dostala.
Doporučujeme: Hyundai Kona má po premiéře. Těšte se na nevšední design a nálož asistenčních systémů
Pokud se ptáte na důvod zdánlivě nelogického kroku, kdy dvě auta stejné kategorie původem v podstatě od stejného výrobce využívají dva různé základy, vysvětlení je celkem prosté. „Kia Stonic vznikla jako crossover určený především pro Evropu a evropští zákazníci kupují SUV této velikosti v kombinaci s pohonem všech kol naprosto minimálně. Kona je ovšem globální model, takže jeho situace je jiná. Použití základu z modelu Rio, který ale zástavbu pohonu všech kol neumožňuje, pro nás bylo výhodnější“, řekl během světové premiéry v Amsterdamu Michael Cole.
Velikostně budou oba modely dost podobné, nicméně Kia zatím přesná čísla týkající se rozměrů nezveřejnila (detailů se dočkáme před frankfurtským autosalonem). Pro představu: model Kona je dlouhý 4165 mm, zatímco Rio je kratší přesně o 10 cm. Rozvor korejského hatchbacku je 2580 mm, Kona má rozvor dlouhý 2,6 m. Kolegové z Auto.cz během prezentace zjistili za pomoci svinovacího metru, že rozvor Stonicu je identický s Riem.
Inspirací byla Kia Provo
Designově není Stonic zdaleka taková divočina jako Hyundai Kona. Vzhled vychází z konceptu Provo z roku 2013 a navazuje na to, co už známe třeba z Ria. Kia slibuje velké možnosti v oblasti individualizace. Například bude k dispozici pět barev střechy, respektive dvacet dvoubarevných variant.
Doporučujeme: Nová Kia Rio není jen Hyundai i20 s upraveným designem (jízdní dojmy)
V reálu není Kia Stonic zdaleka tak velká, jak může působit na fotkách. Designově je to ale pěkný automobil. V interiéru na vás ovšem překvapení nečeká, je v podstatě shodný s Riem.
Prostoru uvnitř není úplně málo, vyšší postavy ale budou ve druhé řadě bojovat s místem pro kolena. V oblasti hlavy je vše v pořádku. Základní naměřené hodnoty týkající se velikosti interiéru doplněné o porovnání s hatchabckem Rio najdete níže v tabulce. Z ní jasně vyplývá, že Stonic je uvnitř de facto stejný jako Rio.
Prostor pro cestující (cm) | Kia Stonic | Kia Rio 4G |
---|---|---|
Šířka v úrovni loktů vpředu | 146 | 146 |
Šířka v úrovni loktů vzadu | 142 | 139 |
Prostor pro hlavu vpředu min/max. | 93/101 | 93/100 |
Prostor pro hlavu vzadu | 94 | 93 |
Délka sedáku vpředu | 49 | 51 |
Výška opěradla vpředu | 65 | 63 |
Délka sedáku vzadu | 46 | 48 |
Výška opěradla vzadu | 67 | 68 |
Minimální prostor pro nohy vzadu | 9 | 9 |
Maximální prostor pro nohy vzadu | 33 | 33 |
Prostor pro zavazadla (cm) | Kia Stonic | Kia Rio 4. generace |
---|---|---|
Šířka mezi bočnicemi | 105 | 106 |
Výška po plato | 43/51 | 42/51 |
Délka ložné plochy | 68 | 64 |
Udávaný objem | 352/--- | 325/980 |
Zpracování působí solidně, ne zrovna prémiový původ zde ale poznáte naprosto bezpečně. Třeba ve dveřích nenajdete nic jiného než tvrdý plast.
Motory z Ria
Kia zatím přesnou nabídku motorizací nezveřejnila. Jistá je přítomnost litrového tříválce naladěného na 88 kW (120 k), alternativou budou atmosférické čtyřválce o objemu 1,25 (62 kW/84 k) a 1,4 litru (74 kW/100 k). Stonic se bude vyrábět i s dieselovým motorem a na rozdíl od Ria by mělo být vznětové provedení k dostání také na českém trhu.
Doporučujeme: Kia Optima Sportswagon GT v dlouhodobém testu — Začínáme
Podle tiskové zprávy nabídne Stonic velmi slušné jízdní vlastnosti, ale na jejich hodnocení si ještě pár měsíců počkáme. Každopádně v zatáčkách bude sympatickému crossoveru kromě jiného pomáhat vektorování točivého momentu za pomoci brzd. Zadní náprava je řešena klasicky torzní příčkou. Zároveň se počítá s bohatou nabídkou bezpečnostních asistentů.
Řeč je třeba o systému hlídání mrtvého úhlu, sledování jízdních pruhů, rozpoznávání chodců nebo automatickém přepínání dálkových světel. Multimediální funkce jako Android Auto a Apple CarPlay jsou samozřejmostí.
Na trhu v říjnu
Kia Stonic se představí na nadcházejícím autosalonu ve Frankfurtu, na trh dorazí přibližně v říjnu. Vzhledem k evropskému zaměření by se nabízela možnost výroby na Slovensku, přesto bude produkce nového Stonicu umístěna v Koreji. Stejně jako u automobilky Hyundai a modelu ix20 ani u Kii neznamená příchod malého crossoveru na trh automatický konec letité Vengy. Ta se bude ještě nějakou dobu prodávat dále, nicméně nástupce se zřejmě nedočká.
Další informace najdete v přiložené tiskové zprávě: