Minulý týden představila automobilka Hyundai nový crossover třídy B-SUV. Na tuto premiéru aktuálně navázala sesterská Kia, když v Amsterdamu pozvaným novinářům ukázala vůz stejné kategorie. Protože jsme byli na místě, mohli jsme si už nový Stonic blíže prohlédnout. Stručně řečeno, těšte se na zvýšené Rio.
Stonic a Kona nejsou sourozenci
Vzhledem k časovému sledu korejských premiér se nabízela teorie o tom, že oba automobily budou využívat stejnou techniku. Jak nám ovšem v Amsterdamu vysvětlil Michael Cole, šéf Kia Motors Europe, není to pravda. Zatímco Hyundai Kona dostal zcela novou platformu, Stonic vychází z modelu Rio. Z této skutečnosti kromě jiného vyplývá třeba fakt, že se nová Kia nebude nabízet v kombinaci s pohonem všech kol, zatímco Kona čtyřkolku dostala.
Doporučujeme: Hyundai Kona má po premiéře. Těšte se na nevšední design a nálož asistenčních systémů
Pokud se ptáte na důvod zdánlivě nelogického kroku, kdy dvě auta stejné kategorie původem v podstatě od stejného výrobce využívají dva různé základy, vysvětlení je celkem prosté. „Kia Stonic vznikla jako crossover určený především pro Evropu a evropští zákazníci kupují SUV této velikosti v kombinaci s pohonem všech kol naprosto minimálně. Kona je ovšem globální model, takže jeho situace je jiná. Použití základu z modelu Rio, který ale zástavbu pohonu všech kol neumožňuje, pro nás bylo výhodnější“, řekl během světové premiéry v Amsterdamu Michael Cole.
Příbuznost s modelem Rio poznáte už na první pohled. Kia na rozdíl od automobilky Hyundai neexperimentovala. Její malý crossover je hezčí
Na fotkách vypadá nový Stonic mnohem větší, než ve skutečnosti je. Rozvor náprav má stejnou velikost jako u modelu RioVelikostně budou oba modely dost podobné, nicméně Kia zatím přesná čísla týkající se rozměrů nezveřejnila (detailů se dočkáme před frankfurtským autosalonem). Pro představu: model Kona je dlouhý 4165 mm, zatímco Rio je kratší přesně o 10 cm. Rozvor korejského hatchbacku je 2580 mm, Kona má rozvor dlouhý 2,6 m. Kolegové z Auto.cz během prezentace zjistili za pomoci svinovacího metru, že rozvor Stonicu je identický s Riem.
Inspirací byla Kia Provo
Designově není Stonic zdaleka taková divočina jako Hyundai Kona. Vzhled vychází z konceptu Provo z roku 2013 a navazuje na to, co už známe třeba z Ria. Kia slibuje velké možnosti v oblasti individualizace. Například bude k dispozici pět barev střechy, respektive dvacet dvoubarevných variant.
Doporučujeme: Nová Kia Rio není jen Hyundai i20 s upraveným designem (jízdní dojmy)
V reálu není Kia Stonic zdaleka tak velká, jak může působit na fotkách. Designově je to ale pěkný automobil. V interiéru na vás ovšem překvapení nečeká, je v podstatě shodný s Riem.
Uvnitř se žádné překvapení nekoná, palubní deska modelu Stonic je úplně stejná jako ta v Riu. Téměř identické jsou také vnitřní rozměry, respektive nabídka prostoru v interiéruProstoru uvnitř není úplně málo, vyšší postavy ale budou ve druhé řadě bojovat s místem pro kolena. V oblasti hlavy je vše v pořádku. Základní naměřené hodnoty týkající se velikosti interiéru doplněné o porovnání s hatchabckem Rio najdete níže v tabulce. Z ní jasně vyplývá, že Stonic je uvnitř de facto stejný jako Rio.
| Prostor pro cestující (cm) | Kia Stonic | Kia Rio 4G |
|---|---|---|
| Šířka v úrovni loktů vpředu | 146 | 146 |
| Šířka v úrovni loktů vzadu | 142 | 139 |
| Prostor pro hlavu vpředu min/max. | 93/101 | 93/100 |
| Prostor pro hlavu vzadu | 94 | 93 |
| Délka sedáku vpředu | 49 | 51 |
| Výška opěradla vpředu | 65 | 63 |
| Délka sedáku vzadu | 46 | 48 |
| Výška opěradla vzadu | 67 | 68 |
| Minimální prostor pro nohy vzadu | 9 | 9 |
| Maximální prostor pro nohy vzadu | 33 | 33 |
| Prostor pro zavazadla (cm) | Kia Stonic | Kia Rio 4. generace |
|---|---|---|
| Šířka mezi bočnicemi | 105 | 106 |
| Výška po plato | 43/51 | 42/51 |
| Délka ložné plochy | 68 | 64 |
| Udávaný objem | 352/--- | 325/980 |
Zpracování působí solidně, ne zrovna prémiový původ zde ale poznáte naprosto bezpečně. Třeba ve dveřích nenajdete nic jiného než tvrdý plast.
Motory z Ria
Kia zatím přesnou nabídku motorizací nezveřejnila. Jistá je přítomnost litrového tříválce naladěného na 88 kW (120 k), alternativou budou atmosférické čtyřválce o objemu 1,25 (62 kW/84 k) a 1,4 litru (74 kW/100 k). Stonic se bude vyrábět i s dieselovým motorem a na rozdíl od Ria by mělo být vznětové provedení k dostání také na českém trhu.
Doporučujeme: Kia Optima Sportswagon GT v dlouhodobém testu — Začínáme
Podle tiskové zprávy nabídne Stonic velmi slušné jízdní vlastnosti, ale na jejich hodnocení si ještě pár měsíců počkáme. Každopádně v zatáčkách bude sympatickému crossoveru kromě jiného pomáhat vektorování točivého momentu za pomoci brzd. Zadní náprava je řešena klasicky torzní příčkou. Zároveň se počítá s bohatou nabídkou bezpečnostních asistentů.
Řeč je třeba o systému hlídání mrtvého úhlu, sledování jízdních pruhů, rozpoznávání chodců nebo automatickém přepínání dálkových světel. Multimediální funkce jako Android Auto a Apple CarPlay jsou samozřejmostí.
Na trhu v říjnu
Kia Stonic se představí na nadcházejícím autosalonu ve Frankfurtu, na trh dorazí přibližně v říjnu. Vzhledem k evropskému zaměření by se nabízela možnost výroby na Slovensku, přesto bude produkce nového Stonicu umístěna v Koreji. Stejně jako u automobilky Hyundai a modelu ix20 ani u Kii neznamená příchod malého crossoveru na trh automatický konec letité Vengy. Ta se bude ještě nějakou dobu prodávat dále, nicméně nástupce se zřejmě nedočká.
Další informace najdete v přiložené tiskové zprávě:



