Kia Stonic a Hyundai Kona nejsou sourozenci. Kia míří hlavně do Evropy (první dojmy)

přidejte názor
Autor: Redakce
  • Kia Stonic a Hyundai Kona nejsou oproti očekávání sourozenci 

  • Stonic stojí na platformě modelu Rio 

  • Nová Kia pohon všech kol nenabídne, ale dorazí i s dieselem

  • Na trh přijde model Stonic na podzim 

Minulý týden představila automobilka Hyundai nový crossover třídy B-SUV. Na tuto premiéru aktuálně navázala sesterská Kia, když v Amsterdamu pozvaným novinářům ukázala vůz stejné kategorie. Protože jsme byli na místě, mohli jsme si už nový Stonic blíže prohlédnout. Stručně řečeno, těšte se na zvýšené Rio.

Stonic a Kona nejsou sourozenci 

Vzhledem k časovému sledu korejských premiér se nabízela teorie o tom, že oba automobily budou využívat stejnou techniku. Jak nám ovšem v Amsterdamu vysvětlil Michael Cole, šéf Kia Motors Europe, není to pravda. Zatímco Hyundai Kona dostal zcela novou platformu, Stonic vychází z modelu Rio. Z této skutečnosti kromě jiného vyplývá třeba fakt, že se nová Kia nebude nabízet v kombinaci s pohonem všech kol, zatímco Kona čtyřkolku dostala.

Doporučujeme: Hyundai Kona má po premiéře. Těšte se na nevšední design a nálož asistenčních systémů

Pokud se ptáte na důvod zdánlivě nelogického kroku, kdy dvě auta stejné kategorie původem v podstatě od stejného výrobce využívají dva různé základy, vysvětlení je celkem prosté. „Kia Stonic vznikla jako crossover určený především pro Evropu a evropští zákazníci kupují SUV této velikosti v kombinaci s pohonem všech kol naprosto minimálně. Kona je ovšem globální model, takže jeho situace je jiná. Použití základu z modelu Rio, který ale zástavbu pohonu všech kol neumožňuje, pro nás bylo výhodnější“, řekl během světové premiéry v Amsterdamu Michael Cole.

_DSC0021 Příbuznost s modelem Rio poznáte už na první pohled. Kia na rozdíl od automobilky Hyundai neexperimentovala. Její malý crossover je hezčí
_DSC0026 Na fotkách vypadá nový Stonic mnohem větší, než ve skutečnosti je. Rozvor náprav má stejnou velikost jako u modelu Rio

Velikostně budou oba modely dost podobné, nicméně Kia zatím přesná čísla týkající se rozměrů nezveřejnila (detailů se dočkáme před frankfurtským autosalonem). Pro představu: model Kona je dlouhý 4165 mm, zatímco Rio je kratší přesně o 10 cm. Rozvor korejského hatchbacku je 2580 mm, Kona má rozvor dlouhý 2,6 m. Kolegové z Auto.cz během prezentace zjistili za pomoci svinovacího metru, že rozvor Stonicu je identický s Riem.

Inspirací byla Kia Provo

Designově není Stonic zdaleka taková divočina jako Hyundai Kona. Vzhled vychází z konceptu Provo z roku 2013 a navazuje na to, co už známe třeba z Ria. Kia slibuje velké možnosti v oblasti individualizace. Například bude k dispozici pět barev střechy, respektive dvacet dvoubarevných variant.

Doporučujeme: Nová Kia Rio není jen Hyundai i20 s upraveným designem (jízdní dojmy)

V reálu není Kia Stonic zdaleka tak velká, jak může působit na fotkách. Designově je to ale pěkný automobil. V interiéru na vás ovšem překvapení nečeká, je v podstatě shodný s Riem.

_DSC0034 Uvnitř se žádné překvapení nekoná, palubní deska modelu Stonic je úplně stejná jako ta v Riu. Téměř identické jsou také vnitřní rozměry, respektive nabídka prostoru v interiéru

Prostoru uvnitř není úplně málo, vyšší postavy ale budou ve druhé řadě bojovat s místem pro kolena. V oblasti hlavy je vše v pořádku. Základní naměřené hodnoty týkající se velikosti interiéru doplněné o porovnání s hatchabckem Rio najdete níže v tabulce. Z ní jasně vyplývá, že Stonic je uvnitř de facto stejný jako Rio.

Prostor pro cestující (cm) Kia Stonic Kia Rio 4G
Šířka v úrovni loktů vpředu 146 146
Šířka v úrovni loktů vzadu 142 139
Prostor pro hlavu vpředu min/max. 93/101 93/100
Prostor pro hlavu vzadu 94 93
Délka sedáku vpředu 49 51
Výška opěradla vpředu 65 63
Délka sedáku vzadu 46 48
Výška opěradla vzadu 67 68
Minimální prostor pro nohy vzadu 9 9
Maximální prostor pro nohy vzadu 33 33
Prostor pro zavazadla (cm) Kia Stonic Kia Rio 4. generace
Šířka mezi bočnicemi 105 106
Výška po plato 43/51 42/51
Délka ložné plochy 68 64
Udávaný objem 352/--- 325/980

Zpracování působí solidně, ne zrovna prémiový původ zde ale poznáte naprosto bezpečně. Třeba ve dveřích nenajdete nic jiného než tvrdý plast.

Motory z Ria 

Kia zatím přesnou nabídku motorizací nezveřejnila. Jistá je přítomnost litrového tříválce naladěného na 88 kW (120 k), alternativou budou atmosférické čtyřválce o objemu 1,25 (62 kW/84 k) a 1,4 litru (74 kW/100 k). Stonic se bude vyrábět i s dieselovým motorem a na rozdíl od Ria by mělo být vznětové provedení k dostání také na českém trhu.

Doporučujeme: Kia Optima Sportswagon GT v dlouhodobém testu — Začínáme

Podle tiskové zprávy nabídne Stonic velmi slušné jízdní vlastnosti, ale na jejich hodnocení si ještě pár měsíců počkáme. Každopádně v zatáčkách bude sympatickému crossoveru kromě jiného pomáhat vektorování točivého momentu za pomoci brzd. Zadní náprava je řešena klasicky torzní příčkou. Zároveň se počítá s bohatou nabídkou bezpečnostních asistentů.

_DSC0029 _DSC0028 _DSC0025 _DSC0022

Řeč je třeba o systému hlídání mrtvého úhlu, sledování jízdních pruhů, rozpoznávání chodců nebo automatickém přepínání dálkových světel. Multimediální funkce jako Android Auto a Apple CarPlay jsou samozřejmostí.

Na trhu v říjnu 

Kia Stonic se představí na nadcházejícím autosalonu ve Frankfurtu, na trh dorazí přibližně v říjnu. Vzhledem k evropskému zaměření by se nabízela možnost výroby na Slovensku, přesto bude produkce nového Stonicu umístěna v Koreji. Stejně jako u automobilky Hyundai a modelu ix20 ani u Kii neznamená příchod malého crossoveru na trh automatický konec letité Vengy. Ta se bude ještě nějakou dobu prodávat dále, nicméně nástupce se zřejmě nedočká.

Další informace najdete v přiložené tiskové zprávě:

Otevřít tiskovou zprávu

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?