Kia ProCeed chce být cenově dostupný Mercedes CLA Shooting Brake (první jízdní dojmy)

přidejte názor
Autor: Redakce
  • Třetí karosářská verze modelu Ceed spojuje efektní design starého pro_ceedu a praktičnost kombi SW 

  • K dispozici budou pouze verze GT Line a GT. S dieselem ani tříválcem se u nás ProCeed nabízet nebude

  • ProCeed už je v prodeji. Nejlevnější varianta má akční cenu 599 980 Kč 

Ceed současné generace se už světu představil v tradičních variantách hatchback a kombi. Kia u nich ale nezůstala. Podobně jako Hyundai v případě i30 přidala další verzi. Jmenuje se ProCeed a opět jde v podstatě o kombi. Pouze křížené s kupé. Výrobce výsledku říká „Shooting Brake“. Mimochodem, to pořád není vše. Ceed dorazí letos jako plug-in hybrid a příští rok přijde ještě čtvrtá karosářská varianta.

Proč Kia v případě ProCeedu sáhla po stylovém kombi? Důvodů je víc. Starý pro_ceed byl něco mezi hatchbackem a kupé. Podle automobilky jsou ovšem třídveřová kupé na ústupu a jejich prodeje budou dále klesat. Navíc zákazníkům se údajně starý pro_ceed sice líbil, jenže někdy si ho nekoupili, protože byl málo praktický.

kia proceed-18 Kia ProCeed je něco mezi liftbackem a kombi. Technický základ je shodný s kombíkem Ceed SW, karoserie se ale více blíží kupé. Výsledek má představovat cenově dostupnější alternativu Mercedesu-Benz CLA Shooting Brake. Žádné jiné podobně tvarované „kombi“ na aktuálním trhu vlastně není

A pak je tu ještě jeden důvod. Průzkumy ukazují, že prodej takto velkých aut, ovšem prémiových značek, by měly v budoucnu dále růst. Kia tedy dala všechno dohromady a stvořila cenově dostupnější alternativu Mercedesu-Benz CLA Shooting Brake, která by mohla oslovit i náročnější zákazníky. Také proto tohle auto nebude u nás dostupné v žádných chudých výbavách a s žádnými vyloženě slabými motory. Na výběr je pouze zážehový přeplňovaný čtyřválec 1.4 T-GDI (103 kW/140 k) GT Line a vrcholné 1.6 T-GDI (150 kW/204 k) GT. Proto ProCeed nakonec dostal „cenu od“ přibližně 600 tisíc korun.

Základem je Ceed SW

ProCeed logicky vychází z modelu Ceed SW. Shodná je šířka, rozvor náprav i délka zadního převisu. Jiný design přední části prodloužil přední převis o pět milimetrů. A především je ProCeed oproti kombi o 43 mm nižší. Z toho deset milimetrů připadá na sníženou světlou výšku.

Porovnání základních rozměrů Ceedu SW, ProCeedu a Mercedesu-Benz CLA Shooting Brake odstupující generace najdete v první tabulce:

Kia ProCeed Kia Ceed SW Mercedes-Benz CLA Shooting Brake
Délka/výška/šířka (mm) 4605/1422/1800 4600/1465/1800 4640/1435/1777
Rozvor (mm) 2650 2650 2699
Délka předního/zadního převisu (mm) 885/1070 880/1070 915/1016
Základní objem zavazadelníku (l) 594 625 495

Právě upravený podvozek představuje další důležitý rozdíl oproti běžným verzím Ceedu. ProCeed dostal zadní pružiny tužší o 22 % a o tři procenta tužší zadní stabilizátor. ProCeed GT coby ještě sportovnější varianta má tužší pružiny na obou nápravách (+13 % vpředu, +44 % vzadu) a o šest procent tužší zadní stabilizátor. Větší jsou rovněž brzdy a úprav se dočkal také elektromechanický posilovač řízení. Veškeré ladění podvozku samozřejmě probíhalo pod dohledem Alberta Biermanna. Také ProCeed si při vývoji (kromě jiného) odkroužil svá testovací kola na Nürburgringu.

kia proceed-31 ProCeed dostal řadu prvků ze stejnojmenného konceptu z roku 2017. Vůz je celkově nižší a má o 10 mm nižší podvozek než Ceed SW
kia proceed-7 Další specialitou ProCeedu jsou spojená koncová světla, třetí brzdové světlo ve spoileru, nápis ProCeed na zádí a „difuzor“. Funkční koncovky má pouze GT

Změny oproti Ceedu SW zahrnují také jiný přední nárazník, minimálně 17" litá kola, zcela odlišnou linii střechy s výrazně skloněným zadním oknem (64,2°). Jiný je i zadní nárazník. A na rozdíl od ostatních Ceedů má ProCeed modelové označení uprostřed pátých dveří –podobně jako třeba Land Rover Discovery nebo nově Škoda Scala. Mnoho designových prvků vůz převzal ze stejnojmenné studie z roku 2017, která byla všeobecně hodnocena velmi pozitivně. Škoda, že jediná verze, která má v tom sportovně střiženém zadním nárazníku funkční koncovky, je vrcholné GT, vybavené výfukem s aktivními klapkami. V ostatních případech má ProCeed (možná po vzoru Mercedesu) pouze falešné koncovky.

Interiér se už tak zásadně od ostatních Ceedů neliší. Samozřejmě můžeme jmenovat sportovně tvarované sedačky nebo sportovní volant s plochou spodní částí. Ale to jsou v zásadě drobnosti. ProCeed GT, stejně jako nový Ceed GT, přidá navíc ještě výraznější tvarování sedadel.

Jak je na tom s prostorem? 

ProCeed je na pohled velmi zajímavé auto. Ani po praktické stránce si novinka nevede špatně. Drobným omezením by mohla být nabídka prostoru pro hlavu pro vyšší cestující. Ale když si neobjednáte střešní okno (to je u ProCeedu jeden z mála možných příplatků), problém mít nebudete.

Jak přesně na tom je ProCeed s prostorem pro posádku, to ukazuje následující tabulka. Pro zajímavost v ní najdete také Ceed SW a Hyundai i30 Fastback.

Prostor pro cestující (cm) Kia ProCeed Kia Ceed SW Hyundai i30 Fastback
Šířka v úrovni loktů vpředu 151 150 147
Šířka v úrovni loktů vzadu 147 147 145
Prostor pro hlavu vpředu min/max. 93/100 95/101 92/99
Prostor pro hlavu vzadu 93 99 87
Délka sedáku vpředu 51 49 49 - 53
Výška opěradla vpředu 63 63 62
Délka sedáku vzadu 47 48 45
Výška opěradla vzadu 67 66 64
Minimální prostor pro nohy vzadu 9 11 12
Maximální prostor pro nohy vzadu 34 35 35
Prostor pro nohy za 190cm řidičem 18 16 15

V tabulce je dobře vidět, že ProCeed nabízí více méně totéž co Ceed SW. Jediným výrazným rozdílem je prostor pro hlavu vzadu menší o podstatných šest centimetrů.

Podobnost s kombi Ceed SW se projevuje i v zavazadelníku. Každý ProCeed má pod podlahou několik přihrádek. Verze s přeplňovanou čtrnáctistovkou ještě pod tím vším standardně schovává dojezdovou rezervu. GT rezervu mít nemůže. Oficiální udávaný objem je 594 litrů, což je pořád velmi slušná hodnota. Pro výbavu GT Line je za příplatek dostupné dělené zadní opěradlo v poměru 40/20/40. ProCeed GT ho má standardně.

kia proceed-22kia proceed-34kia proceed-21kia proceed-20

V další tabulce si můžete prohlédnout porovnání rozměrů zavazadelníků ProCeedu se zmíněnými „konkurenty“:

Prostor pro zavazadla (cm) Kia ProCeed Kia Ceed SW Hyundai i30 Fastback
Šířka mezi bočnicemi 104 105 105
Maximální šířka 120 --- 137
Délka ložné plochy 106 106 86
Výška nakládací hrany 73 63 75
Šířka vstupního otvoru 93 107 100
Výška vstupního otvoru 98 86 92
Maximální délka nákladu 214 215 202

Kia ProCeed obecně nabízí zdařilý mix efektního designu a praktických dovedností. Na Ceed SW tolik neztrácí a vypadá lépe, zatímco ve srovnání s i30 Fastback je prostornější a dokáže odvézt větší náklad. Tohle by se zákazníkům opravdu mohlo líbit.

GT jezdí velmi dobře, obzvlášť s manuálem 

Během mezinárodní prezentace jsme Kiu ProCeed vyzkoušeli na dálnici a dokonce i na závodním okruhu. Na podrobnější hodnocení jízdních vlastností bude lepší až klasický redakční test, ale první jízdní dojmy jsou výhradně pozitivní. Při běžné jízdě je v případě 1.4 T-GDI GT Line projev auta dost podobný tomu, co v testu předváděl třeba Hyundai i30 Fastback se stejným motorem. ProCeed GT je samozřejmě tužší a protože standardně jezdí na osmnáctipalcových kolech, sem tam se do interiéru nějaký ten ráz dostane. Nejde ale o žádnou tragédii.

kia proceed-6 Členitý okruh Castellolí naplno prověřil kvality podvozku nových modelů ProCeed GT a Ceed GT. Podvozek funguje výborně, řízení je komunikativní a po nedotáčivosti není ani památky. Pro okruhovou jízdu by se samozřejmě hodilo víc než 204 koní. Na okresky ale takový výkon postačí

Naplno kvality podvozku ukázal ProCeed GT právě na okruhu. Nedotáčivost se téměř nekoná, řízení je příjemně tuhé i příjemně komunikativní a motor má docela hodně elánu. Samozřejmě když v táhlých výjezdech okruhu Castellolí špatně projedete nějakou zatáčku, bude vám výkon scházet. Na běžné okresky ale nabízených 150 kW (204 koní) určitě postačí. Jen trochu zamrzí, že přeplňované šestnáctistovce chybí výraznější výkonový vrchol. Podobně jako u jiných motorů této koncepce se elán čtyřválce v nejvyšších otáčkách poněkud vytratí.

Trochu zvyku vyžaduje pouze sedmistupňová dvouspojková převodovka, která není úplně nejrychlejší. Tuším ale, že tohle bude problém jízdy na okruhu. vV běžném provozu by mohlo být vše více méně v pořádku. Mimochodem, ProCeed/Ceed GT jsou první modely rodiny Ceed, které k automatu nabídnou i tlačítka pro manuální řazení pod volantem.

kia proceed-14kia proceed-23kia proceed-12kia proceed-11Každopádně pokud od svého budoucího ProCeedu (nebo Ceedu) GT očekáváte hlavně emoce a zážitky z řízení, verze s manuálem bude mnohem lepší. Řidiči má k dispozici také možnost volby mezi režimy Normal a Sport, kdy se mění odezva motoru, zvuk výfuku, v režimu Sport se rovněž aktivuje generátor umělého zvuku v interiéru a v případě automatu se změní logika řazení.

Cenově dostupné CLA Shooting Brake? 

Těžko si lze představit, že by zákazník toužící po Mercedesu-Benz CLA Shooting Brake zavítal do showroomu Kia a spokojeně odjel v novém ProCeedu. Pokud ale pomineme přítomnost neprémiové značky a absenci silnějších motorů, pak se ProCeed v ledasčem CLA Shooting Brake vyrovná. Vypadá stylově, jezdí dobře a může mít velmi bohatou výbavu se spoustou asistenčních systémů. Navíc jde v segmentu nižší střední třídy o verzi, která aktuálně nemá žádnou přímou konkurenci.

TIP: Stáhněte si kompletní ceník Kia ProCeed

ProCeed se vyrábí v Žilině už od loňského podzimu, takže si ho již můžete objednat. Základní varianta s motorem 1.4 T-GDI vyjde v rámci akční slevy na 599 980 Kč, ProCeed GT začíná částkou 679 980 Kč. Za automat se připlácí 45 tisíc. Pro srovnání, Ceed SW s motorem 1.4 T-GDI a výbavou GT Line koupíte od 569 980 Kč, Hyundai i30 Fastback se stejným motorem a výbavou N-Line začíná částkou 574 990 Kč. Kromě ProCeedu GT nově vstoupil na český trh také krátký Ceed GT. Ten stojí 614 980 Kč.

Technické údaje Kia ProCeed 1.4 T-GDI GT Line Kia ProCeed 1.6 T-GDI GT
MOTOR
Konstrukce: řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč
Plnění: výfukovým turbodmychadlem výfukovým turbodmychadlem
Zdvihový objem válců (cm3): 1353 1591
Vrtání x zdvih (mm): 71,6 x 84,0 77,0 x 85,44
Kompresní poměr: 10,0 : 1 10,0 : 1
Ventilový rozvod: DOHC, 4 ventily na válec DOHC, 4 ventily na válec
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 103 / 6000 150 / 5500
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 242 / 1500-3200 265 / 1500-4500
Převodovka: 6stupňová manuální/7stupňová automatická 6stupňová manuální/7stupňová automatická
Poháněná kola: přední přední
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 9,1/9,4 7,6/7,5
Nejvyšší rychlost (km/h): 210/205 230/225
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km): 5,7-5,9/5,5-5,7 6,8/6,2
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4605 4605
Šířka bez zrcátek (mm): 1800 1800
Výška (mm): 1422 1422
Rozvor náprav (mm): 2650 2650
Rozchod kol vpředu (mm): 1559 1559
Rozchod kol vzadu (mm): 1555 1555
Provozní hmotnost bez řidiče (kg): 1303/1330 1336/1363
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): 1840/1870 1870/1900
Objem zavazadlového prostoru (l): 594/1545 594/1545
Objem palivové nádrže (l): 50 50
PODVOZEK A PNEUMATIKY
Podvozek vpředu: vzpěry McPherson vzpěry McPherson
Podvozek vzadu: víceprvkové zavěšení víceprvkové zavěšení
Řízení: hřebenové s elektromechanickým posilovačem hřebenové s elektromechanickým posilovačem
Standardní rozměr pneumatik vpředu: 225/45 R17 225/40 R18
Standardní rozměr pneumatik vzadu: 225/45 R17 225/40 R18
  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?