Kdy přezout na zimní pneumatiky v roce 2019? Záleží i na počasí

29.10.2018
12 nových názorů
Autor: Redakce
  • Od 1. listopadu 2019 jsou zimní pneumatiky opět „povinné“

  • V některých případech lze ale vyjet i v zimě na letních

  • Použití zimních pneumatik může přikázat také dopravní značka

  • Zimní pneumatiky nejsou samospásné, i na nich to klouže

Kdy přezouváte na zimní pneumatiky?

Od 1. listopadu do 31. března platí povinnost mít na autě zimní pneumatiky. Znamená to ale, že nemůžete za žádných okolností vyjet s autem na letních? Nikoli. Povinnost mít na autě zimní pneumatiky upravuje zákon a to následovně:

§40a zákona č. 361/2000 Sb.:
(1) V období od 1. listopadu do 31. března, pokud:
a) se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo
b) lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, lze užít motorové vozidlo kategorie M nebo N k jízdě v provozu na pozemních komunikacích pouze za podmínky použití zimních pneumatik, a to u motorových vozidel s maximální přípustnou hmotností nepřevyšující 3 500 kg na všech kolech a u motorových vozidel s maximální přípustnou hmotností převyšující 3 500 kg na všech kolech hnacích náprav s trvalým přenosem hnací síly. Zimní pneumatiky podle věty prvé musí mít hloubku dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů nejméně 4 mm a u motorových vozidel o maximální přípustné hmotnosti převyšující 3 500 kg nejméně 6 mm.
(2) Ustanovení odstavce 1 se nepoužije pro náhradní pneumatiku použitou v případě nouzového dojetí

Co z toho vyplývá? Že zimní pneumatiky, tedy ty s označením M+S (tomu mohou vyhovovat i některé celoroční pneumatiky), musí být v tomto odbobí na autě vždy, pokud se na komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, případně pokud lze takovou situaci během jízdy vzhledem k aktuálním povětrnostním podmínkám předpokládat.

Test zimních pneumatik 215/65 R16 H pro SUV: Nejlepší je Dunlop
Přečtěte si také:

Test zimních pneumatik 215/65 R16 H pro SUV: Nejlepší je Dunlop

Dále může použití zimních pneumatik přikázat dopravní značka C 15 a „povinná zimní výbava“. Za takovou pak musíte mít zimní pneumatiky vždy, i když by to podle aktuálních povětrnostních podmínek nemuselo být nutné. Absurdní je, že značka platí celý rok, může být však doplněna dodatkovou tabulkou upravující datum její platnosti.

Dopravní značka C 15a Zimní výbava Značka C15a přikazující povinnost mít na autě zimní pneumatiky, i když by to podle aktuálních podmínek nemuselo být nutné

Pro zimní pneumatiky také platí několik omezení. Zatímco zákonem stanovený limit pro minimální hloubku dezénu pneumatiky je 1,6 mm, pro zimní pneumatiky na osobních autech jsou to 4 mm. Pokud tedy mají vaše zimní pneumatiky hloubku dezénu například 3 mm, nelze je již označit jako pneumatiky zimní, ale zároveň pořád vyhovují zákonu. Je to tedy, jako byste jeli na letních. Ano, je v tom neuvěřitelný guláš.

Kdy můžu jet i v období od 1.11. do 31.3. na letních?

Prakticky kdykoli, pokud to není v rozporu s výše uvedeným zákonem či dopravní značkou C15a. Zkrátka pokud je sucho, případně mokro a nelze vzhledem k teplotám nebo aktuálnímu počasí předpokládat, že bude mrznout nebo sněžit, lze zcela bez problémů použít vůz na letních pneumatikách. Nerozporujeme, že případné dohady s hlídkou policie budou obtížnější.

Zimní vs. letní pneumatiky: Jak se liší brzdění z rychlosti 200 km/h na suchu u Porsche 911?
Přečtěte si také:

Zimní vs. letní pneumatiky: Jak se liší brzdění z rychlosti 200 km/h na suchu u Porsche 911?

Další výjimkou je stav krajní nouze. Například pokud vezete akutně někoho do nemocnice, případně pomáháte odvracet živelnou pohromu, nemusíte mít na autě zimní pneumatiky. Tady bude možná také obtížnější obhajoba ve správním řízení, ale s dostatkem důkazů na vaší straně by s tím problém být neměl.

Nenabádáme nikoho, aby zbytečně riskoval, ale na takové to krátké popojíždění mezi vesnicemi nebo po městě, když to podmínky v souladu se zákonem dovolí, vážně nejsou zimní pneumatiky nezbytně nutné. Zimní pneumatiky slouží především jako pojistka právě pro ty případy, kdy se podmínky extrémně zhorší. Také je potřeba si uvědomit, že i když kvalitní zimní pneumatiky zlepšují trakci a ovladatelnost na sněhu, ledu nebo břečce, pořád nejsou samospásné a i na nich to bude klouzat.

Určitě to není dárek pro každého, ale je to vlastně jen takový nápad a možná i inspirace? Co třeba jí s něčím pomoct? Já jsem to udělala tak, že jsem mamce, která je sama, ale řídí a prostě funguje řekla, že jí v Pneu servis Praha 10 u http://www.pneu-novak.cz/ zařídím přezutí kol na zimu a prostě všechny takové ty věci, které se toho týkají. Mamka z toho měla docela radost, protože ona tyhle věci nerada řeší. Tak to je jen takový nápad. :)

Jakub (neregistrovaný)
Co se týče zimních pneumatik, koukal jsem na tyhle: https://www.pneu-kvalitne.cz/barum-bravuris-5 - máte s nimi zkušenosti? Děkuji.
Robert Lašák (neregistrovaný)
Hlavně to nezanedbávat! navíc když to prakticky všude dělají na počkání a často za směšné ceny. Já například jezdím na Prahu 4 a vždy jsem spokojený:https://www.autoindividual.cz/bezne-servisni-prace . Nepřezouvat je nebezpečné.
Lukáš (neregistrovaný)
Já třeba pro jistotu nepřezouvám vůbec. Jezdím celý rok na zimních pneumatikách a nevidím v tom žádný problém. Letos jsem si musel koupit jiné, protože ty, které jsem měl, tak byly dost sjeté. Kupuji si pneumatiky v http://www.pneu-novak.cz/pouzite-pneu-praha-10-bazar.html , je tam velký bazar pneumatik, takže tam najdu pneumatiky, které sháním.
donald (neregistrovaný)
Já jsem si projistotu opatřil nové zimní pneumatiky z https://www.pneuok.cz/ už na začátku podzimu a tak jsem měl klid. Nerad bych totiž řešil nějakou pokutu za nedostatečný vzorek pneu.
sotik (neregistrovaný)
No jelikož je asi zima v našicich podmínkách a v mírném pásmu kde se nacházíme je minulostí je otázka jestli za nějaký čas bude mít smysl vůbec přezouvat. Zimní pneumatiky jsou primárně určeny a mají navrch proti letním na sněhu a při větších mrazech tj. -10 stupních a větších. Těch 7stupnů nad nulou kterými nám vymývají mozky v televizi a dalších medíích jsou samozřejmě nesmysl ,běžný řidič pokud zrovna na silnici nezávodí žádný rozdíl nepozná aspoň já jsem žádný rozdíl nezaznamenal. Konec konců to přiznal i nejmenovaný šéf gumárenského koncernu :-) I výška dezénu 4mm je v naších podmínkách pro toho kdo nejezdí na hory zbytečná v severkých zemích jako Norsko Finsko a nejen v nich ji stačí 3mm někde i méně a u nás by jsme měli takové pneu už vyhazova? Pokud by jsme měli životní úroveň jako třeba v emirátech proč ne ale jinak je to nesmyslné plýtvání.
Michael Tvarog (neregistrovaný)
Dobrý den, přezouvat má smysl, stačí si na autě nechat v zimě letní pneu zn.Mich..... čtyři až pět roků stare a při teplotách pod 5stupňů je problém i rychlejšího rozjetí na křižovatce. Je to o použitých materiálech, v létě zase prudké brždění na zimních, pneu se celkem bez problému zablokuje a potom už jen kloužete. Nejde přece jen o to jestli někam dojedete, ale o tom že můžete být pro druhé nebezpeční při brždění, podívejte se na testy, tak je to jasně dané, pokud nevěříte, tak na si na rovném úseku udělejte test sami pri teplotě 0stupnů, na letních a po přezutí na zimních pneu, mozná se budete divit jaký je to ve skutečnosti rozdíl
horimir (neregistrovaný)
Já ještě nepřezul, a podle počasí to vypadá že ještě nějaký čas počkám. Ze svá víc jak 50 leté zkušenosti vím, že se dá při zvýšené opatrnosti a předvídatelnosti jezdit na letních i za mrazu a na ujeté vrstvě zmrzlého sněhu. Zimní pneumatiky spolehlivě fungují až na mokrém sněhu který začíná přimrzat a na zledovatělé vozovce když je kolem pěti a víc pod nulou.
Sam (neregistrovaný)
Kdy přezout v roce 2018? No nejlíp na podzim resp. před zimou, pane Žáku , Myslíte, že by bylo lepší přezout v červenci?
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?