Je to vždy stejná písnička. Jakmile dojde na téma rychlostních radarů, úřady nikdy neopomenou zmínit, že jejich zcela zásadním přínosem je zvýšení bezpečnosti silničního provozu. Proto se rychlostní radary instalují, proto se nakupují neoznačená policejní auta. Jenže je tu ještě jeden takový zcela zanedbatelný efekt — vybrané peníze na pokutách. Jak moc zanedbatelný? Ve Francii to za minulý rok byla skoro miliarda eur.
Doporučujeme: Proč MDČR opět spustilo na D1 měření rychlosti? Protože minulý rok vybralo 150 milionů
Francouzští policisté nedávno zveřejnili vskutku zajímavé statistiky. Ty shrnují rok 2016 z pohledu zaznamenaných přestupků. Konkrétně šlo o překračování rychlosti. Různá zařízení dohromady vygenerovala za minulý rok 25,6 milionů záznamů, po kterých následovalo uložení šestnácti milionů pokut. Oproti roku 2015 rozeslali tamní úředníci téměř o tři miliony pokut více. A to se počítá.
Nárůst počtu pokut si francouzská policie vykládá zvýšením počtu radarů a nákupem nových policejních aut. Zároveň ale vzrostl počet spolupracujících zemí, takže jisté procento pokut odešlo do zahraniční. Mimochodem, aktuálně mezi takové státy patří i Česká republika. To abyste se po návratu z dovolené nedivili.
Celkem bylo minulý rok ve Francii vybráno na pokutách 920 milionů eur, což představuje nárůst oproti roku 2015 o necelých 20 %. (Průměr jedné francouzské pokuty tudíž vychází v přepočtu na 1500 Kč). Nejlepší je ovšem složení přestupků. Pokutu za překročení rychlosti o více než 20 km/h dostalo pouze šest procent dotčených řidičů. Zbytek si počínal způsobem, kdy je dost diskutabilní, zda uložení pokuty opravdu znamenalo přínos pro bezpečnost silničního provozu.
Doporučujeme: Měření rychlosti na dálnicích je blíž, než si myslíte. A netýká se jen opravovaných úseků
Jistě by podobná čísla byla zajímavá také přímo z českého provozu. Zatím je k dispozici nemáme, ale třeba nám je MDČR (nebo policie) poskytne. Hlavně si nemyslete, že na tom budeme zásadně jinak. Třeba už proto, že ministr Ťok chce nasadit radary na dálnice a zvýšit tak bezpečnost provozu, zatímco dálnice jsou nejbezpečnější komunikace vůbec.