Jízda s přívěsným vozíkem: Jak řídit a na co všechno dávat pozor

7 nových názorů
Autor: Redakce
  • Nepodceňujte plánování trasy, ušetříte si množství komplikací

  • Couvání s vlekem si raději předem natrénujte nanečisto

  • Počítejte s tím, že na dálnici vás mohou předjíždět kamiony

  • Škubání přívěsu spolu s hlasitými ranami je normální

Plánování je polovina úspěchu. Volte trasy pokud možno po širších silnicích vyšších tříd a bez průjezdů klikatými historickými centry. Vyhněte se místům s rizikem kolon a také přejezdům horských průsmyků – ty jsou doslova životnostní zkouškou. Na odpočívadlech zajíždějte na parkoviště pro náklaďáky. Pozor, bývají plná! Před cestou s obytným přívěsem uvnitř všechno dobře upevněte a naložte rovnoměrně, pouze do určených míst. Nic nenechávejte v poličkách, dveře skříněk a zásuvky zajistěte proti otevření.

Před každou cestou zkontrolujte STK a zelenou kartu, nezapomeňte ani na povinnou výbavu vleku (žárovky, rezerva, klíč na kola). Couvání s vlekem si důkladně nacvičte nanečisto, a potáhnete-li běžným rodinným kombi obytný přívěs, budete potřebovat nástavce na vnější zrcátka. Na nich nešetřte, levná bývají k ničemu.

Škoda Kodiaq s přívěsným vozíkem Při najíždění do zatáček myslete na přívěs, který zasahuje blíže ke středu oblouku. Správný způsob je vzít za volant trochu později a více, než jste zvyklí
4O4A3997 Největší výzvou je couvání. Elektronika nás ale zbavila už i této námahy. S asistentem stačí pustit volant a hýbat jen s ovladačem zrcátek

S vozíkem jste vždy pomalejší. Dvě tuny navíc přistřihnou křídla i silnému motoru a místo pěti metrů najednou zabíráte deset. Na obojí je třeba myslet při předjíždění, stejně jako na omezenou schopnost zpomalovat. V koloně si vždy nechte odstup. Máte-li starší vozík s povolenou osmdesátkou, na dálnici vás budou předjíždět kamiony, jejichž řidiči si z limitů těžkou hlavu nedělají. Mají ale omezovače rychlosti, takže jim předjíždění potrvá dlouho. Předjíždějícímu pomůžete, když mu bliknutím ukážete, že se před vás už může zařadit; v asférickém zrcátku kamionu se vzdálenosti odhadují velmi špatně.

Doporučujeme: Řidičské průkazy – Skupiny, podskupiny, druhy vozidel a minimální věk pro udělení

Při výjezdech z tunelů či na viaduktech pozor – poryvy bočního větru dokáží přívěs rozhoupat. Převážíte-li auto či jinou hodnotnou věc, může se vám v zahraničí (zejména v Itálii či Švýcarsku) stát, že budete muset tamější finanční policii dokazovat, že jde o soukromou, nikoliv obchodní přepravu. Mimo EU budete předkládat též celní náležitosti. Ohlídejte si předpisy ohledně tachografu, v některých zemích jej potřebujete k soupravě s nákladním vlekem, jejíž nejvyšší dovolená hmotnost přesahuje 3,5 t (v Německu jen 2,8 t).

A nakonec – nestyďte se, že vám to s vlekem nejde, a zaplaťte si pár kondičních jízd v autoškole. Naučí vás tam pár triků, jak se vyhnout nepříjemným situacím. Třeba že rozhoupaný vlek se stabilizuje šlápnutím na brzdu (a nikoliv na plyn, jak se doporučovalo dříve). A že tahat vlek není tak těžké.

10 tipů, jak zvládnout jízdu s přívěsným vozíkem

  1. Při rozjezdu a pomalém manévrování s přívěsem se extrémně namáhá spojka. Zkuste ji brousit po co možná nejkratší dobu.
  2. Do zatáček si více najíždějte, jinak se delší přívěs octne za krajnicí či v protisměru. V noci se připravte na vykukující poziční světla vleku, dokáží v zrcátku vylekat.
  3. Do zatáček zpomalte více, než jste zvyklí, rozhoupaný ani převrácený vlek nepotěší.
  4. Brzděte dříve, než jste zvyklí, ušetříte brzdy, tažné zařízení i naložený náklad.
  5. Při jízdě v souvislé koloně před sebou vždy nechávejte místo pro předjíždějící vozy.
  6. Občas se na přívěs podívejte do zrcátka a přejeďte očima kontrolky.
  7. Máte-li slabší, starší auto, hlavně s komůrkovým dieselem, v táhlém stoupání nestůjte na plynu. Radši podřaďte a trochu uberte, přitom hlídejte teplotu vody a nechte potom motor vychladit. Jinak brzy skončíte s prasklou hlavou válců.
  8. Před stoupáním si podřaďte dříve a získejte co nejvíc rychlosti.
  9. Škubání přívěsu, spojené s hlasitými kovovými ranami, je normální.
  10. Špatně naložený vlek (břemeno příliš vzadu) se snadno rozhoupe. Jediným řešením je dupnout na brzdy a naložit vlek správně.

Převzato z časopisu AUTO7

Jakub (neregistrovaný)
Těm co s přívěsem nejezdí tohle fakt nepomůže a ti co s ním jezdí dnes a denně to určitě připadá dost úsměvné, nebo spíš zarážející co nám to tu tvrdíte.
Martin (neregistrovaný)
Správně. S tím dupáním na brzdy bych byl hodně opatrný. Sice není pravda, jak se říkalo dříve, přidat plyn, ale rozhoupaný vlek se uklidňuje pozvolným snižováním rychlosti. Čili ubráním plynu nebo mírným přibržděním. Když vás situace donutí brdit intenzivně, snažte se brzdit v okamžiku, kdy se vlek vrací z max. výchylky do středu a nebrzdit ve době, kdy jde od středu do výchylky.
Jan Válek (neregistrovaný)
Jan Co to za chytrák radí, bod 4,9 a 10.????? myslím tím způsob psaného textu. Už jste vůbec někdy jem z přívěsem?? 4. Brzděte dříve, než jste zvyklí, ušetříte brzdy, tažné zařízení i naložený náklad. ( co tím myslí,že něco vlastně ušetřím???) 9. Škubání přívěsu, spojené s hlasitými kovovými ranami, je normální. ( co je normálního na hlasité kovové rány, to si z nás pistel dělá standu? Pokud se toto vyskytne, je to vada, opotřebení zámku a koule, další užívání je nepřípustné.) 10. Špatně naložený vlek (břemeno příliš vzadu) se snadno rozhoupe. Jediným řešením je dupnout na brzdy a naložit vlek správně. ( Prosím vás, v žádném případě "nedupat na brzdu" ale v klidu zastavit a přeložit náklad tak, aby na kouli tažného zařízení byl tlak alespoň 4% z celkové váha přívěsu, nebo neznám-li okamžito hmotnost přívěsu,alespoň odhadem. O kilo víc nevadí tak, jako o kilo míň.)
Ladislav Čermák (neregistrovaný)
Můžete být konkrétnější, co se vám nezdálo, jirko?
Jan (neregistrovaný)
jj přesně tak hlavně ty váhy ve spojení s tachografem je úplná blbost!
jirka (neregistrovaný)
jízda s přívěsem : který neumětel psal tento článek? jen aby něco napsal, jenom nesmysli. doporučuji se před psaním s někým poradit.
  • Našli jste v článku chybu?