Časy se mění a týká se to všech včetně Dacie. Třeba takový Duster byl vždycky vnímán jako v terénu schopné a odolné SUV dostupné za velmi zajímavé peníze, kterému ale současně musíte prominout spoustu kompromisů. Druhá generace představovala oproti předchůdci značný posun a ten ještě dále podtrhl příchod motoru 1.3 TCe. Duster tak dostal pohon, o jakém se mu ještě před lety ani nesnilo. Nejrychlejší provedení dnes nabízí 110 kW (150 k) a 250 Nm. K dispozici je coby předokolka i čtyřkolka. Lehčí předokolka je o něco rychlejší, takže právě tuhle verzi lze označit za nejrychlejší Duster v historii.
Oficiální parametry slibují akceleraci z nuly na 100 km/h za 10,4 s a nejvyšší rychlost 200 km/h. Ano, i Dacia už dnes jezdí 200 km/h. Tedy alespoň podle technických tabulek. Každopádně Duster těží po stránce dynamiky z nízké hmotnosti. U testované motorizace začíná na hodnotě 1309 kg. A s takovou zátěží si sto padesát koní poradí vcelku hravě, což vidíte i v tabulce.
Tabulka: Srovnání akcelerace 0-150 km/h Dacie Duster 1.3 TCe 110 kW s Fordem Kuga a Škodou Karoq
Dacia Duster 1.3 TCe 150 k | Ford Kuga 1.5 EcoBoost | Škoda Karoq 2.0 TDI 150 k 4x4 | Dacia Duster 1.3 TCe 130 k | |
---|---|---|---|---|
0-50 km/h (s) | 4,03 | 3,26 | 3,02 | 4,29 |
0-100 km/h (s) | 10,31 | 10,06 | 9,23 | 11,37 |
0-130 km/h (s) | 15,65 | 15,64 | 16,07 | 17,85 |
0-150 km/h (s) | 22,06 | 22,63 | 23,27 | 25,69 |
Námi naměřený výsledek je dokonce nepatrně lepší, než udává výrobce. Na 100 km/h se Duster rozjel v průměru za 10,3 s. Bohužel u verzí s pohonem předních kol nelze vypnout kontrolu trakce, takže se s autem naplno rozjet nemůžete a ani řadit z jedničky na dvojku nelze nejrychlejším možným způsobem. Bez kontroly trakce bychom mohli reálně uvažovat o tom, že se tenhle Duster dostane pod 10 s.
Právě nemožnost rozjet se vyloženě sportovně znamená, že Duster je na prvních metrech pomalejší než dříve testovaná Kuga 1.5 EcoBoost (110 kW) nebo Škoda Karoq 2.0 TDI (110 kW). Testovaný Karoq navíc měl automat a pohon všech kol. Jenže aktuálně nejrychlejší Duster má elánu na rozdávání i v dálničních rychlostech, takže v průměru byl při našem měření na 150 km/h dříve než obě zmíněná SUV prestižnějších značek.
Dobře to demonstruje přiložený graf, i když v něm vypadá Karoq jako nejrychlejší. Důvodem je skutečnost, že grafické porovnání zobrazuje nejlepší dosažené pokusy daných aut jen v jednom směru, takže je trochu ovlivněno dalšími okolnostmi, jako třeba směrem větru.

Nabízená dynamika Dacie Duster s výkonem 110 kW (150 k) je někdy až překvapivá. Tohle auto dokáže jet s naprostým přehledem po dálnici 160 km/h. Maximální rychlost 200 km/h je ale přece jen nadhodnocená. Jak se můžete přesvědčit v úvodním videu, Duster číslici 200 na tachometru opravdu ukáže, ale ani o kilometr v hodině víc už jet nechce. Jak je dynamika do řekněme 180 km/h velmi slušná, tak nad touto hranicí najednou začne výrazně vítězit odpor vzduchu.
Za zmínku stojí také pružné zrychlení bez řazení. Třeba akceleraci 80 až 120 km/h na trojku zvládne Dacia za 5,7 s. Pro srovnání, Ford Kuga 1.5 EcoBoost byl při našem měření pomalejší zhruba o sekundu (6,6 s) a takový Fiat 124 Spider byl naopak rychlejší jen o 0,3 s. Na Duster hodně slušný výsledek. S předjížděním na okreskách vážně není problém. Celkově je projev historicky nejrychlejšího Dusteru hodně sympatický. Tím spíš, když Dacia za tohle auto ve výbavě Techroad požaduje 375 000 Kč. Velmi lákavá nabídka.
Přestože vrcholný Duster jezdí hezky, nakonec se nízká cena přece jen projeví, a to na různých drobnostech. Ve videu si můžete například všimnout, že auto ukazuje prázdnou nádrž a dojezd 0 km. Není to tím, že by během té chvilky motor spotřeboval veškeré palivo. Ukazatel paliva jaksi nezaznamenal skutečnost, že jsme vůz dotankovali. Mimochodem, stejná věc se nám stala i během dlouhodobého testu Dusteru, takže to asi nebude náhoda. Jestli se ovšem s těmito drobnostmi smíříte, dostanete sympatický crossover za hodně zajímavé peníze.