Vzpomínáte si ještě na to, jak jste absolvovali autoškolu? Někdo musel zodpovědět desítky otázek v testu, pak před instruktorem předvést dokonalou jízdu městskými nástrahami a nakonec ještě před otevřenou kapotou chytře pohovořit o motoru. Jinému stačilo o řidičský průkaz zažádat na vojně. Velké rozdíly jsou ale i mezi jednotlivými státy. Zjistil to průzkum britské společnosti Zuto, který porovnával náročnost získání řidičáku ve 190 zemích světa.
Jednu z nejjednodušších zkoušek mají v Egyptě. Ještě před nedávnem stačilo s autem ujet jen šest metrů dozadu a šest metrů dopředu. Pak ale došlo ke zpřísnění a lidé nově musí k této jízdě ještě odpovědět na 10 otázek v testu. Na Filipínách zase musí studenti prokázat svou zdatnost tím, že objedou na uzavřeném prostoru okruh, kde se ale zatáčí jen doprava. To ale není nic proti Mexiku. Tam se ještě do roku 2018 uděloval řidičák jen tak, stačilo si podat žádost. Přitom v Jižním Súdánu musíte alespoň prokázat, že jste k řízení „způsobilí“. Není úplně přesně dané jak.
V jiných státech by studenti takové praktiky mohli i závidět. Například ve Vietnamu je nutné projít teoretickým testem, který obsahuje 450 otázek a je tak nejdelší na světě. Na Ukrajině jsou v testu povolené jen dvě chyby a v Austrálii je zase nutné strávit za volantem spolu s instruktorem celkem 120 hodin čistého času.
Zuto ale našlo v podmínkách pro získání řidičského průkazu i poměrně bizarní požadavky. Tak například v Keni musí studenti během zkoušky jezdit po stole s autíčkem a ukazovat, jak by se v dopravní situaci zachovali. V Kazachstánu zkoumá chování řidiče počítač, v Číně ho u toho natáčí kamery (jak jinak, že?). V Rumunsku je potřeba každého žadatele během zkoušek celkem třikrát vyfotit, aby byl důkaz, že je opravdu vykonal on.
Za nepohodlné označuje průzkum zkoušky v Libyi. Během praktických jízd jsou totiž v autě kromě žadatele o řidičák přítomní i instruktor, policista a popřípadě další žadatel. Přesně takové osazenstvo ale při svém skládání zkoušek pamatuje autor tohoto článku, jen byl místo policisty přítomen komisař. Zajímavější je spíš Lesotho, kde se počítá s tím, že čerstvý držitel oprávnění zvládne i jízdu v terénu. Nebo Slovinsko, kde se už po dnešních studentech vyžaduje, aby jezdili úsporně a tedy s ohledem na emise.