Jak se získává řidičák ve světě? Někde stačí ujet pár metrů, jinde se jezdí autíčkem po stole

11.11.2020
9 nových názorů
Autor: Archiv MF
  • Britská společnost Zuto zkoumala, jak náročné je ve 190 zemích světa získat řidičské oprávnění

  • Zatímco ve Vietnamu musí žadatel projít testem o 450 otázkách, v Jižním Súdánu stačí být „způsobilým“

  • V Keni musí žáci jezdit autíčkem po stole, v Lesothu se zase počítá s tím, že zvládnou jízdu v terénu

Vzpomínáte si ještě na to, jak jste absolvovali autoškolu? Někdo musel zodpovědět desítky otázek v testu, pak před instruktorem předvést dokonalou jízdu městskými nástrahami a nakonec ještě před otevřenou kapotou chytře pohovořit o motoru. Jinému stačilo o řidičský průkaz zažádat na vojně. Velké rozdíly jsou ale i mezi jednotlivými státy. Zjistil to průzkum britské společnosti Zuto, který porovnával náročnost získání řidičáku ve 190 zemích světa.

Jednu z nejjednodušších zkoušek mají v Egyptě. Ještě před nedávnem stačilo s autem ujet jen šest metrů dozadu a šest metrů dopředu. Pak ale došlo ke zpřísnění a lidé nově musí k této jízdě ještě odpovědět na 10 otázek v testu. Na Filipínách zase musí studenti prokázat svou zdatnost tím, že objedou na uzavřeném prostoru okruh, kde se ale zatáčí jen doprava. To ale není nic proti Mexiku. Tam se ještě do roku 2018 uděloval řidičák jen tak, stačilo si podat žádost. Přitom v Jižním Súdánu musíte alespoň prokázat, že jste k řízení „způsobilí“. Není úplně přesně dané jak.

Průzkum: Začínající řidiči se nejvíc bojí podélného parkování a rychlého pruhu
Přečtěte si také:

Průzkum: Začínající řidiči se nejvíc bojí podélného parkování a rychlého pruhu

V jiných státech by studenti takové praktiky mohli i závidět. Například ve Vietnamu je nutné projít teoretickým testem, který obsahuje 450 otázek a je tak nejdelší na světě. Na Ukrajině jsou v testu povolené jen dvě chyby a v Austrálii je zase nutné strávit za volantem spolu s instruktorem celkem 120 hodin čistého času.

Zuto ale našlo v podmínkách pro získání řidičského průkazu i poměrně bizarní požadavky. Tak například v Keni musí studenti během zkoušky jezdit po stole s autíčkem a ukazovat, jak by se v dopravní situaci zachovali. V Kazachstánu zkoumá chování řidiče počítač, v Číně ho u toho natáčí kamery (jak jinak, že?). V Rumunsku je potřeba každého žadatele během zkoušek celkem třikrát vyfotit, aby byl důkaz, že je opravdu vykonal on.

S výměnou řidičáku v roce 2020 nepospíchejte. Platí i propadlé, ale pozor na datum
Přečtěte si také:

S výměnou řidičáku v roce 2020 nepospíchejte. Platí i propadlé, ale pozor na datum

Za nepohodlné označuje průzkum zkoušky v Libyi. Během praktických jízd jsou totiž v autě kromě žadatele o řidičák přítomní i instruktor, policista a popřípadě další žadatel. Přesně takové osazenstvo ale při svém skládání zkoušek pamatuje autor tohoto článku, jen byl místo policisty přítomen komisař. Zajímavější je spíš Lesotho, kde se počítá s tím, že čerstvý držitel oprávnění zvládne i jízdu v terénu. Nebo Slovinsko, kde se už po dnešních studentech vyžaduje, aby jezdili úsporně a tedy s ohledem na emise.

Ivo (neregistrovaný)
V Austrálii je to trochu jinak. Ten "instruktor" je třeba rodič, který s potomkem jezdí v označeném vlastním autě - omezenou rychlostí - a zapisuje se za jakého počasí a za tmy etc. a zapisuje se to do jakohosi lockbuku. Jezdí se s automatickou převodovkou. Musí se najezdit definované množství kilometrů a vždy musí cesta trvat minimální dobu. Jakmile má žadatel splněno jde ke zkoušce. A asi za 3 roky můžete přesednout na manuál (pokut Vám šibe) a už zkoušku neděláte. Není to moc jednoduché, když jsem tam byl syn od hostitelů byl od testů právě vyhozen a byl z toho dost skleslej.
jenicek54 (neregistrovaný)
zkoušky jsou zavádějící. test má být ano ne a ne možná asi možná co kdyby.
Petr (neregistrovaný)
Je pravda,že kvalita čerstvých řidičů je taky závislá na úrovni autoškoly a učitelů.V honbě za ziskem se ne vždy učí dokonale a produkují se rychlokvašky.
miloš (neregistrovaný)
Pane Jardo, už jste objel aspoň hnojník na dvorečku když nevíte, že 70 před křižovatkou je běžný případ?
Jarda (neregistrovaný)
Pane Alfonsi,trochu nám to rozveďte, nějak tomu nerozumím. To tam máte u vás v Horní Dolní nařízenou nějakou min. rychlost nebo co jste tím chtěl říci ?
Alfons (neregistrovaný)
Třeba to bude tím že každý kamion má cejchovany tachometr a omezovač rychlosti na 90km/h. Plus, minus nějaký ten km/h. Jak to udělají že někdo má třeba 95 km/h vám vysvětlovat nebudu. Vaše auto má taky omezovač rychlosti třeba 220km/h. V naší horní a dolní třeba Lhotě je značka která omezuje nejvyšší povolenou rychlost před křižovatkou na 70km/h ale už tam není za křižovatkou značka povolujicí na 90km/h (křižovatka ruší omezení rychlosti) a řidiči některých kamionu se pak pláží tou 70kou do dalšího města. (Třeba do té horní Lhoty).
Alfons (neregistrovaný)
Ano třeba ti kamioňaci co neví že křižovatka ruší omezení rychlosti. Před křižovatkou to pere 90. Pak značka 70 a za křižovatkou jede pořád 70 protože tam nikde není značka 90.
Bacil (neregistrovaný)
Autoškolu jsem dělal c 60létech na Tatra 57 a najel přes 3miliony km.Dnes mi na cestách pýipadá ýe někteří řidiči ji dělali autíčky na stole.
Miroslav (neregistrovaný)
Jo tak na to vzpomínám rád. Dělal jsem řidičák na přelomu 1967/68 a to v Jablonci nad Nisou. Kdo ví jaká byla zima na horách tak pochopí. Auto to byla Škoda1201 STW a tenkrát nebyl žádný převratný výběr zimních kol. Kdo se alespoň jednou svezl ve Spartaku tak ví jak citlivě se muselo zacházet se spojkou a řazením. A takové jsme měli, otec mě nechal někdy řídit, tak když jsem nastoupil do autoškoly, instruktor to hned poznal. Tehdy ještě byla i praktická část výuky, kde člověk musel umět popsat funkci čtyřtaktního nebo dvoutaktního motoru a jiných součástí auta. Denně se dělala údržba a kontrola vozu. Tehdy se taky stalo, že někteří autoškolu nezvládli.
  • Našli jste v článku chybu?