I s Porsche 911 Turbo (930) lze najet milion kilometrů. Motor se ale měnil několikrát

1 nový názor
Autor: Redakce
  • Kanaďan Bill MacEachern ujel se svou 911 Turbo více než milion kilometrů a stále pokračuje dál 

  • Vůz za tu dobu zažil jednu nehodu

  • Turbodmychadlo poprvé odešlo po ujetí 40 000 km

  • Motor byl několikrát vyměněn 

  • Dnes má vůz 662 koní

  • Auto pořád jezdí, dosud ujelo přes 1,2 milionu kilometrů

Když už nějaké auto dosáhne milionového nájezdu, zpravidla jde o běžný model využívaný pro denní cesty. Nedávno například Škoda půjčovala novinářům naftovou Fabii, která údajně najela přes 1 250 000 km. Nebo si možná vzpomenete na Mercedes-Benz W124. Ten pro změnu zvládl dokonce 2,1 milionu. To auta typu Porsche 911 Turbo obvykle nejsou považována za stroje pro každodenní cestování, nicméně výjimky se najdou. Jednu takovou provozuje jistý Bill MacEachern.

Doporučujeme: Alfa Romeo 4C Spider vs. Porsche 718 Boxster S — Dva světy

Bill pochází z kanadského Toronta a jak sám říkal pro časopis Christophorus, což je oficiální magazín automobilky Porsche, své mládí strávil s Oldsmobilem 4-4-2. Ten byl údajně fajn, ale jeho schopnosti v zatáčkách se rovnaly schopnostem mlékárenského vozu. Zlom přišel v roce 1970, kdy se Bill vůbec poprvé ve svém životě svezl s Porsche 911. Bylo červené a tehdy mladého Kanaďana regulérně ohromilo tím, jak bylo agilní, rychlé a zároveň pohodlné.

Tahle zkušenost zůstala Billovi hluboko v paměti. MacEachern začal podnikat, jeho specializací bylo čištění koberců a firmě se dobře dařilo. A tak si pořídil stříbrnou 911 jako firemní vůz. V roce 1972 se pak v sérii Can-Am prezentovalo přeplňované Porsche 917/10, které Billa uchvátilo ještě víc. Když do Kanady přišlo Porsche 911 Turbo (930), MacEachern si tuto novinku koupil. Prodejce ho údajně tenkrát dokonce odrazoval, protože systém přeplňování byl nový a pořádně neodzkoušený, ale marně. Bill totiž má rád nové výzvy a technické novinky, takže si Turbo na podzim roku 1975 objednal. V květnu roku 1976 dorazil do Kanady tmavě modrý exemplář s výrobním číslem 350 930.

911_4 Kanaďan Bill MacEachern jezdí se svým Porsche 911 Turbo (930) už 41 let. Kvůli svému podnikání musí často jezdit za klienty, ale jak říká, vůbec mu to nevadí, protože tam za nimi jede v Porsche

Od té doby s ním jezdil téměř každý den. Že varování před neodzkoušeným systémem přeplňování nebylo úplně marné, to se ukázalo celkem brzy. Turbodmychadlo odešlo po ujetí přibližně čtyřiceti tisíc kilometrů. Následně se výdrž turba zlepšila, takže vydrželo i něco málo přes šedesát tisíc. Nakonec se ale Bill dostal do fáze, kdy repasoval turbo každých 120 až 160 tisíc kilometrů. Spolu s celým motorem.

Kanadský podnikal našel zálibu v závodech, takže netrvalo dlouho a začal si pohrávat s myšlenkou na úpravu svého vozu. Zlom přišel v roce 1998, kdy se Bill rozhodl motor vyměnit za větší jednotku o objemu 3,3 litru. Práce zabrala zhruba rok, ale výsledkem byl rázem výkon kolem pěti set koní. Po devíti letech se výměna motoru opakovala, tentokrát k zadní nápravě zamířil agregát o objemu 3,4 litru. Nakonec došlo na ještě jeden motor, a to poté, co v roce 2012 ne příliš stará jednotka zkolabovala. Tenhle blíže nespecifikovaný motor je v autě dodnes a jak nám Bill napsal, výkon je přesně 662 koní. Tak silné jeho Porsche ještě nikdy nebylo. Mimochodem, Billovi je 79 let. Fajn auto na důchod...

Doporučujeme: Pět zajímavých a dostupných ojetin, které už nebudou ztrácet na ceně

Že je tohle letité Porsche díky různým úpravám velmi rychlé, to dokazuje Bill vyprávěním o účasti na závodu Texas Mile v roce 2010. Tam dosáhl maximální rychlosti 176,5 mil v hodině (284 km/h), což bylo víc, než co tam tehdy předvedlo Ferrari 458 Italia nebo Porsche 911 S z té doby. V roce 2010 ale mělo tohle milionové Porsche výkon pouze 550 koní.

Kromě motorů se upravoval také podvozek, takže vůz dostal postupem času tlumiče Bilstein, jiné pružiny, brzdy původem z Porsche Boxster S a tak podobně. Původní by měla být převodovka a zadní samosvorný diferenciál.

Dnes má Billovo auto najeto více než 1,2 milionu kilometrů a údajně je ve výborné kondici. Samotný majitel ho pochopitelně vyměnit nechce a dál s ním hodlá jezdit každý den. Na otázku, kolik během více než milionu kilometrů utratil za údržbu, ale přesnou odpověď nezná. A to prostě proto, že postupem času utratil nemalé prostředky za různé úpravy, které nebyly nutné. Podle názoru kanadského majitele se to ale pořád vyplatí, neboť za pořízení nového vozu by zaplatil mnohem víc. Kromě toho si myslí, že vzhled jeho auta nestárne a jízdní vlastnosti jsou i na dnešní dobu výborné. Asi nelze než souhlasit. Pro úplnost dodejme, že vůz dostal v roce 1995 nový lak ve stejném odstínu Midnight Blue, jaký měl z výroby.

Pravděpodobně rekordní Porsche 911 Turbo (930) si můžete prohlédnout také na videu. Část týkající se Billa MacEacherna začíná v čase 7:32.

Foto: Porsche a Excellence

autos usados usados (neregistrovaný)
Transmisión: manual automática de 5 ó 6 velocidades.
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?