Zprávy o loučení aktuální generace Subaru WRX STI, posledního auta svého druhu, nesli fanoušci značky velmi těžce. Jenže doba se mění. Jak ukázal i náš srovnávací test kompaktních sportovních čtyřkolek, WRX STi je tak trochu přežitek minulé doby, který vydržel na trhu tak dlouho zejména díky loajalitě zákazníků a také díky tomu, že Subaru si nikdy nehrálo na velká prodejní čísla.
Doporučujeme: Čtyřikrát 4×4: Souboj ostrých čtyřkolek
Budoucnost nepatří tradičním koncepcím založeným na čistě mechanickém přenosu výkonu ze spalovacího motoru s velkým turboefektem přes mechanickou převodovku na všechna kola. Sportovní auta příštího desetiletí přejdou na elektrické systémy. Už se ale mnohokrát ukázalo, že dynamice to uškodit nemusí.
Subaru nechce koncept modelu WRX STI hodit za hlavu, protože pro takové auto je pořád na trhu místo. Bez moderní hnací soustavy to ale nepůjde. Otázkou je, jestli Subaru zůstane u motoru boxer, který má sice řadu výhod (třeba nižší těžistě), ale také spoustu technických omezení. Jak britskému Autocaru řekl Mamoru Ishii, šéf designu Subaru, ačkoli měl koncept Viziv motor boxer a pohon všech kol, pro zákazníky je důležité hlavně to druhé.
Nezapomínejme, že Subaru vlastně patří do koncernu Fuji Heavy Industries (dnes se skupina jmenuje již Subaru Corporation), ve kterém má skoro pětinový podíl Toyota... Ale jestli se pod kapotou příštích Subaru objeví nějaký řadový motor Toyoty, to je už pouze čirá spekulace.
Moderní systémy s elektrickou asistencí mohou dynamice vozů pomoci. Aktivní diferenciály a elektromotory umějí usměrňovat točivý moment na kolo s nejlepší trakcí a vedlejším efektem lepších dynamických parametrů je samozřejmě pokles tabulkových emisí a spotřeby, což i Subaru musí sledovat.
V případě sportovního vozu Subaru počítejme spíše s mild-hybridní asistencí spalovacímu motoru, plug-in hybridy budou vyhrazeny spíše pro běžnou modelovou řadu. Produkční model nástupce WRX STI by měl dorazit v roce 2020, takže zas tak dlouho nadšenci bez své tradiční čtyřkolky Subaru nebudou.