Byla tady kdysi a je tady i dnes. Hedvábná stezka je nejstarší a nejdelší obchodní cesta světa. Její historie se začala psát zhruba před dvěma tisíci lety. Zpočátku spojovala Čínu s říšemi střední Asie. Někdy kolem roku 130 př. n. l. se prodloužila do starověkého Říma. Ten, a spolu s ním postupně celá Evropa, byl ohromen jemností hedvábí, jež dalo obchodní cestě jméno. Karavany z Říše středu vozily i koření, papír, porcelán, barviva, parfémy, drahokamy nebo léky. Opačným směrem putovalo hlavně sklo, tepané předměty, koně a otroci. V 15. století ale po mnoha problémech obchod postupně utichl.
Novou hedvábnou cestu představila Čína v roce 2013. Ambiciózní plán zahrnuje výstavbu přístavů, silnic a železnic k propojení Asie, Evropy a Afriky. Vedle pozemní části, vedené z velké části po železničních kolejích, vzniká i námořní Hedvábná stezka, jež spojí čínské východní přístavy s Evropou.
„V současné době je do programu Hedvábné stezky zapojeno 126 zemí a 29 mezinárodních organizací, které se podílejí na jejím budování. Aktuálně využíváme severní a jižní cestu, která na trase z Číny do Evropy propojuje 50 měst v 15 evropských zemích. Končí ve východopolském terminálu Malaszewicze u hranic s Běloruskem, kde je hlavní evropský hub, z něhož zboží putuje do ostatních měst jako jsou Česká Třebová (hlavní terminál pro Českou republiku), Bratislava, Norimberk, Hamburk a další. Přeprava je organizována pomocí pravidelných spojů. Do konce roku 2019 se předpokládá uskutečnění 14 000 cest,“ popisuje prokurista společnosti Geis Air+Sea CZ David Knobloch.
Svůj terminál, byť menší, mají také Praha a Bratislava. Bratislava je výchozím bodem pro zásilky mířící dál na Slovensko, do Rakouska, Maďarska, Rumunska, Chorvatska či Itálie. „Vzhledem k pravidelnosti přepravy mohou naši zákazníci počítat s tím, že jejich zásilky dorazí do hubu v České Třebové v ideálním případě dokonce už za 14 dnů,“ zdůrazňuje Knobloch.
Přepravní servis má aktuálně roční kapacitu 100 000 TEU (Twenty-foot equivalent unit, tj. 20’ kontejner, což je základní měrná jednotka v celokontejnerové přepravě). Již nyní se ale počítá s jeho zvýšením až na 300 000 TEU ročně.
Jako modelový příklad uvádíme přepravu palety o rozměrech 120x80x100 cm a hmotnosti 500 kg z čínské Šanghaje do Prahy. Pokud budeme porovnávat leteckou ekonomickou a železniční přepravu, tak jde o úsporu zhruba 5 - 7 dní ve prospěch letecké, a to díky neustále se zrychlujícímu servisu železniční přepravy. Cena za leteckou přepravu ale bude o 60 až 70 % vyšší. U námořní přepravy je rozdíl v čase asi 20 dní ve prospěch železniční, ale nákladově vychází námořní přibližně o 85 % levněji v závislosti na sezóně.