Vynález segwaye zpopularizoval osobní elektrická vozítka využívající gyroskop. Princip jízdy na dvou kolech, která se na první pohled zdá podivnou, však dávno před příchodem tohoto zajímavého transportního zařízení zkoušeli výrobci automobilů. Jedním z nich byla i kalifornská firma Gyro Transport Systems, která v roce 1967 vyvinula vlastní gyroskopické auto.
Aerodynamický vůz s výrazně dlouhou přídí, vyklápěcím světlem a jen dvěma koly přišel na svět v době, kdy americké silnice křižovala dlouhá a těžká osobní aut s obřími osmiválcovými motory. Otec myšlenky gyroskopického vozu Alex Tremulis ale viděl budoucnost jinde. Chtěl vyvinout model, který bude moci pohánět malý motor s nízkým výkonem, ale přesto dosáhne vysoké rychlosti.
Vůz jménem Gyro-X se poprvé předvedl v roce 1967 na autosalonu v New Yorku jako součást výstavy nazvané The Wonderful World of Wheels. Plochu sdílel spolu s dalšími futuristickými koncepty, sám se ale stal středem pozornosti. Tremulis o autě tvrdil, že dokáže uhánět rychlostí až 200 km/h a zvládne projet pod úhlem až 40 stupňů. Na to mu měl stačit vzadu uložený vodou chlazený řadový čtyřválec z Mini Cooperu, který z 1275 ccm objemu produkoval 80 koní výkonu. Poháněl zadní kolo.
O stabilitu dvoukolového vozu se staral hydraulicky poháněný gyroskop, který byl umístěn v dlouhé přídi před řidičem. Uvnitř měl setrvačník vážící přes 100 kg, jenž rotoval kolem své osy rychlostí 3000 otáček za minutu. Po vynutí se točil ještě skoro další dvě hodiny. Pomocí pohyblivého ramene připojeného na kardanův závěs pak řídící systém ovládal úhel otáčení setrvačníku. Tím vyvažoval auto. Jak zařízení fungovalo ukazuje názorné video:
Vůz byl pro veřejnost velmi zajímavý. Objevoval se na titulních stranách populárních časopisů a vše nasvědčovalo tomu, že by se mohl dostat alespoň do malé sériové produkce. Gyro-X ale nefungovalo úplně tak, jak mělo a konstruktéři se museli neustále prát s problémy. Podle dobových záznamů sice auto mohlo jet teoreticky rychlostí 200 km/h, ale při zhruba 115 km/h se už stávalo prakticky neovladatelným a velmi nebezpečným. Kvůli nutným investicím do dalších úprav firma v roce 1970 zkrachovala. Zanechala po sobě jediný prototyp.
Vůz neměl právě lehký osud. Bývalý majitel firmy Alex Tremulis se zhrozil, když viděl auto zaparkované napospas živlům a vandalům před sídlem firmy Gyro Dynamics Corporation, které zkrachovalá Gyro Transport Systems patřila. Auto poté zmizelo, aby se ještě párkrát objevilo na stránkách časopisů. V polovině devadesátých let už bylo přestavěné na tříkolku s motorem od Volkswagenu a v přídi už gyroskop nemělo.
Až v roce 2011 se dostalo přes sérii sběratelů do Lane Motor Musea v Nashvillu. Auto bylo v bídném stavu a tak začala rozsáhlá rekonstrukce, na jejímž konci se vůz dostal opět do své původní podoby. Gyro-X se občas objeví na srazu historických aut a může tak být opět středem pozornosti. Možná i proto, jak je vzácným. V roce 1967 přišla jeho výroba na 750 tisíc dolarů, což je dnešních zhruba 5,6 milionu dolarů (asi 123 milionů korun). Jeho skutečná hodnota nyní je ale jen těžko vyčíslitelná.
Prohlédněte si zrestaurované Gyro-X v akci: