Slavný konstruktér a designér Gordon Murray na sebe před časem upozornil, když postavil duchovního nástupce McLarenu F1 v podobě modelu Gordon Murray Automotive T.50. Netrvalo dlouhou a stejná společnost přichází s dalším supersportem. Tentokrát nese označení T.33. Novinka je o něco civilnější a také „levnější“. Přesto se stále jedná o neskutečný stroj.
GMA T.33 sice na první pohled působí jako menší automobil než T.50, nicméně realita je spíše opačná. S délkou 4398 mm přerůstá svého dražšího předchůdce zhruba o pět centimetrů, šířka 1850 mm je pro oba modely shodná a rozvor náprav (2735 mm) má T.33 také delší. Na výšku měří T.33 přesně 1135 mm, takže je nižší o zhruba dva centimetry.
Základní technika je pro oba britské supersporty shodná. Mladší z této dvojice je ale v některých použitých řešeních umírněnější. Například pro zvýšení přítlaku nevyužívá dnes už dobře známý ventilátor umístěný na zádi a sází především na pasivní aerodynamiku.
Zatímco T.50 nabízí po vzoru McLarenu F1 třímístný interiér, T.33 se drží klasického dvoumístného uspořádání. Jednoduchá ergonomie ovládání zůstala. Žádné obří dotykové displeje zde nehledejte, to Gordon Murray nemá rád. Dominantou celého interiéru je obrovský otáčkoměr doplněný několika základními ovladači. Místo plastu používá T.33 pro ovladače hliník. Mezi sedadly nemůže chybět ryze klasická řadicí páka s odhaleným mechanismem řazení. Pokud by vás to zajímalo, tak celkový objem schránek pro uložení zavazadel je 280 l.
Motor jako umělecké dílo
Model GMA T.33 si od svého staršího sourozence vypůjčil také motor. Atmosféricky plněný dvanáctiválec s velmi nízkým zdvihem pístů (63,8 mm) o objemu 3994 cm3 disponuje výkonem 615 koní a vrcholem točivého momentu 451 Nm. Pro srovnání, T.50 nabízí 660 koní a 467 Nm. Pro potřeby T.33 byly změněny například vačkové hřídele, systém sání i výfuku, jiné je časování ventilů, chlazení, uložení motoru i systém mazání. Motor dosahuje až 11 100 ot./min, kdy výkonové maximum přichází na hodnotě 10 500 ot./min.
Další zajímavou charakteristikou je fakt, že dvanáctiválec vyvinutý ve spolupráci se společností Cosworth se extrémně snadno vytáčí a nabízí zcela unikátní zvuk. Přestože to tisková zpráva nijak nezdůrazňuje, také motor T.33 je elektrifikovaný. Přímo na klikový hřídel je připojen elektromotor sloužící zároveň jako generátor. S ohledem na velmi vysoké otáčky by bylo použití klasického alternátoru problematické. Systém pracuje s napětím 48 V a jako každý jiný mild-hybrid má svůj akumulátor. Ten je uložen v přídi vozu. Pro úplnost, systém rozvodů je řešen ozubenými koly.
Standardem je šestistupňová manuální převodovka Xtrac. Alternativu představuje systém řazení IGS s převodovkou ovládanou pádly pod volantem. Jak je na tom GMA T.33 s dynamickými parametry, to Gordon Murray zatím neprozradil. Každopádně jízdní vlastnosti mají být špičkové. Zadní náprava používá samosvorný diferenciál, zavěšení je dvojité lichoběžníkové a automobil jako celek je velmi lehký, přestože je těžší než T.50. Váží pouze 1090 kg. Dosaženo toho bylo díky použití karbonu a lehkých slitin.
GMA T.33 bude na rozdíl od T.50 dostupnější, ačkoliv toto tvrzení je nutné brát ve velkých uvozovkách. V případě T.50 vznikne pouze 25 kusů, kdy jeden z nich stojí přes 90 milionů korun. Novinka počítá s produkcí 100 kusů s cenou od čtyřiceti milionů korun. Výroba, nebo spíše stavba, bude zahájena za dva roky.