Co ukázal autosalon ve Frankfurtu? Soudě podle prohlášení představitelů koncernu Volkswagen a automobilek BMW nebo Mercedes by se mohlo zdát, že jednoznačné rozhodnutí definitivně vyrazit směr elektrická mobilita. Pokud patříte mezi zastánce tohoto druhu pohonu, pak se rozhodně máte na co těšit. Nemusíme zdaleka sčítat sliby všech automobilek pro blízké roky, abychom se dostali ke skoro až neuvěřitelným počtům.
Nejhlasitější je Volkswagen
Zřejmě kvůli emisnímu pokání je v tomto směru nejvíce slyšet Volkswagen. Celý německý koncern uvede do roku 2025 na osmdesát čistě elektrických modelů. Připravena už je platforma MEB určená právě pro elektromobily. Ve Frankfurtu byl k vidění koncept I.D. Crozz a Škoda Vision E. V obou případech jde o téměř identické crossovery. Samotná značka Volkswagen bude mít do roku 2025 v nabídce 23 elektromobilů, Škoda pět. Je zajímavé, že třeba Seat si ve Frankfurtu vesele prezentuje nejostřejší Cupru své historie a při tom se dlouhodobě tváří, jako kdyby nástup elektromobilů této značky vůbec netýkal.
Téměř jako přes kopírák tomu je také u Mercedesu. I ten už zuřivě chystá elektrickou platformu a už si také k tomu založil značku. Elektromobily ponesou označení EQ. Ve Frankfurtu se ukázal crossover a malý hatchback EQA. Samozřejmě to jsou elektromobily slibující dojezd mnoha stovek kilometrů, expresní dynamiku a čistý (tedy podle toho, jak je elektrická energie vyrobena) provoz. Mercedes hodlá do roku 2022 vypustit na trh více než deset takových aut.
Zapomenout nesmíme ani na BMW, což je další značka, která se výrazně angažuje. Ve Frankfurtu to dokázala konceptem Vision Dynamics. Výkon bude vysoký, dojezd zrovna tak. Jako kdybychom to už někde slyšeli. Každopádně v Mnichově chtějí začít do roku 2025 prodávat 25 modelů s elektrifikovaným pohonem, z toho 12 bude čistě elektrických.
Doporučujeme: Frankfurt 2017 — BMW ukázalo konkurenta pro Teslu Model S. Zatím to je ale koncept
Sečteno a podtrženo, pouze koncern Volkswagen, BMW a Mercedes budou mít ve své nabídce v roce 2025 dohromady více než sto nových elektromobilů. A to nepočítáme hybridy, kterých bude zajisté nepřeberné množství.
Stranou nechtějí zůstat ani zvučná jména, jako například Jaguar
Elektrifikace se netýká pouze zmíněných automobilek. Třeba takový Jaguar přivezl do Frankfurtu elektrický I-Pace. Britové vytrvale zdůrazňují, že jejich elektromobily rozhodně budou atraktivní i pro vášnivé řidiče. Soudě podle konceptů pro vzdálenou budoucnost to asi znamená prostou přítomnost volantu ve vozidle. Třeba Audi ukázalo ve Frankfurtu koncept, který s volantem vůbec nepočítá. Každopádně od roku 2020 už najdete v nabídce Jaguaru a Land Roveru u každého modelu nějakou verzi s elektromotorem. Někdy to bude hybrid, někdy elektromobil.
S elektrickými auty počítá také Renault, který ale svůj koncept už vůbec neoznačuje za automobil, nýbrž za „prostor pro život s novou úrovní svobody“, nebo jak ta divná definice zněla... Zapomenout bychom neměli třeba ani na Hondu, Smart, Toyotu nebo dosud nepříliš známá jména typu Borgward. Všechny tyto značky dorazily do Frankfurtu s elektromobily. Příchod doby elektrické pak vnímají také čínské značky jako nový začátek a příležitost prosadit se na evropském trhu. I těch se podle všeho dočkáme.
Co to znamená?
Pro milovníky elektromobility to znamená důvod k uspořádání alespoň týden dlouhé oslavy. Ta doba, kdy budeme vesele konverzovat u dobíjecích stanic, kdy se budeme prát o rychlodobíjecí zásuvky, ale zároveň kdy budeme tak důrazně šetřit naší planetu, se blíží. Vlastně už je skoro tady. Zastánci běžných motorů by snad mohli upadnout do hluboké deprese a vyhlásit týdenní smutek. Pravda ale bude někde mezi.
Čím dál přísnější normy nedávají automobilkám na výběr. Možná ta všeobecná snaha nabízet více a více elektromobilů je v přeneseném významu snahou pořád vyrábět a prodávat auta zajímavá pro nadšené řidiče se zajímavými (spalovacími) motory. Ostatně i ta byla ve Frankfurtu vidět a rozhodně jich nebylo málo. Byť třeba Volkswagen se tváří, že se za produkty typu Audi RS4 Avant, Bugatti Chiron, Cayenne Turbo nebo Bentley Continental skoro stydí. Na autosalonu nechybí ani nový Swift Sport, BMW M5 nebo dvanáctiválcová třída S.
Nastupující doba elektrická přinese jednu věc, na kterou se zcela upřímně vůbec netěším. Už teď je vidět, jak si automobilky chystají jednu elektrickou platformu a na ní postaví nepřeberné množství aut. Je vlastně téměř jisté, že těch osmdesát koncernových elektromobilů ponese jeden základ. Co na takových autech budeme testovat ve chvíli, kdy si převezmeme pátou, desátou, dvacátou... novinku, nebo jak je budeme dokonce vzájemně porovnávat, to si dnes nedovedu tak docela představit.
Ano, už teď si jsou třeba koncernová auta vzájemně podobná, elektrifikace ale půjde v tomto směru ještě dál. Navíc různé spalovací motory se chovají různě, ale elektromotory? Možná se pletu, mé dosavadní zkušenosti ovšem naznačují, že u elektromobilů lze řešit pouze to, jestli akcelerují více, nebo méně. Jinak jsou identické. A co budeme dělat, až přijde doba autonomní, to už vůbec netuším.
Doporučujeme: Pokud nevznikne 40 obřích továren na akumulátory, elektromobily nebudou mít na co jezdit, tvrdí VW
Možná by bylo přesnější neříkat, že přichází doba elektrická, ale že nastává doba unifikovaná. Doba až příliš stejných automobilů. Z showroomů se stanou jakási luxusní řeznictví. „Tak copak si dneska dáte?“ „Poprosil bych 4,8 m libového koncernového elektromobilu.“ Prodavač nahlédne do počítače a pak prohlásí: „Audi, 4,95 m. Můžu to nechat? Nebo byste raději něco více kořeněného od Seatu?“
Třeba ale budoucnost nakonec nebude tak dramaticky elektrická. Pořád totiž existují automobilky zastávající názor, podle kterého je spalovací motor efektivnější a pro uživatele výhodnější. Každopádně o tom, s čím budeme jezdit, nakonec stejně rozhodnou jednotlivé vlády. Automobilky se pouze připravují na situaci, kdy šejkové budou pořád preferovat dvanáctiválcová géčka, zatímco električtí fanatici v Norsku nebo Nizozemsku spalovací motory zakážou úplně.