Ne, Autobible.cz opravdu nechce být magazínem o užitkových automobilech – to rádi přenecháme povolanějším. Leda by novinky ze světa aut „na práci“ měly výrazný přesah do osobního segmentu – a to je právě tento případ. Nový diesel Ford 2.0 EcoBlue dostaly nejprve dodávky Ford Transit a Transit Custom. Postupně se však nastěhuje i do osobních modelů značky Ford, v nichž vystřídá dosavadní jednotky vzešlé ze spolupráce s francouzským koncernem PSA.
Ford tvrdí, že se při vývoji nových jednotek inspiroval technickými řešeními použitými u zážehových motorů EcoBoost. Jako konkrétní příklady uvádí řemenový pohon vačkových hřídelí mazaný olejem nebo turbodmychadlo s nízkou setrvačností, které dosahuje pracovních otáček až 240 000 min-1.
Přípravu směsi zajišťuje vysokotlaké přímé vstřikování se vstřikovacím tlakem až 2000 barů. Každý piezoelektrický vstřikovač dávkuje palivo osmi otvory, a to až šestkrát během jednoho pracovního cyklu motoru. Turbodmychadlo má samozřejmě proměnnou geometrii, lopatky se nastavují elektricky.
Kvůli normě Euro 6 dostaly vznětové čtyřválce Ford EcoBlue systém tzv. selektivní katalytické redukce (SCR), který využívá činidla AdBlue. Ve srovnání s dosavadními jednotkami TDCi 2,2 l jsou motory EcoBlue v užitkových modelech o 13 procent úspornější. Rozdíl oproti dnešním dvoulitrům v osobních vozech je samozřejmě ve hvězdách, ale praxe i u jiných značek potvrzuje, že nasazení SCR znamená citelné snížení reálné spotřeby.
I zásluhou olejové náplně 8,3 litru může Ford provozovatelům dodávek Transit nabídnout servisní interval až 60 000 km. V osobních modelech bude jistě kratší. Zákazníci Transitu mohou zatím vybírat ze třech variant motoru EcoBlue: 77, 96 a 125 kW.
Zástupci Fordu se nechali jasně slyšet, že EcoBlue zamíří i do osobních modelů. Zatím ale není jasné, ve kterých se objeví nejdříve ani kdy k tomu dojde.
Další informace o modernizovaném Transitu a Transitu Custom s motory 2.0 EcoBlue se dozvíte z tiskové zprávy Fordu: