Ford přivezl do Česka nabíjecí Transit s tříválcem. Jezdí hezky, vyplatí se však jen 10 procentům zákazníků

22.05.2020
3 nové názory
  • Ford Transit a Tourneo Custom plug-in hybrid se prodávají na českém trhu s cenovkou okolo milionu korun

  • Transit PHEV kombinuje litrový benzinový tříválec 1.0 EcoBoost s elektromotorem, spalovací jednotka ale kola nepohání

  • Díky bateriím uloženým pod podlahou si auto zachovalo svou kapacitu. Zůstala i tunová nosnost

Zatímco mezi osobními auty už jezdí celá řada hybridních modelů do zásuvky, užitkovým vozům se až dosud tato technologie vyhýbala. Dává to smysl. Instalace spalovacího a elektrického motoru, baterie a vysokonapěťových rozvodů zabere docela dost místa a také přidá něco na hmotnosti. To pro dodávky, které mají uvézt co nejvíce nákladu, není právě ideální řešení. Ford ale přišel se šalamounským nápadem.

Modely Transit Custom a Tourneo Custom plug-in hybrid nejsou tak úplně klasickými hybridy do zásuvky. Zatímco u drtivé většiny takových aut roztáčí kola vozu obě pohonné jednotky, tady slouží litrový benzinový tříválec EcoBoost jen jako generátor elektrické energie. Kola vždy pohání jen elektromotor. Zástavba tak může být kompaktnější – benzinová jednotka sedí nad elektrickou v přídi.

Dokonalé elektrické ticho, luxus pro sedm i schopnost jízdy v terénu: Ford Explorer Plug-in Hybrid vyniká všestranností
Přečtěte si také:

Dokonalé elektrické ticho, luxus pro sedm i schopnost jízdy v terénu: Ford Explorer Plug-in Hybrid vyniká všestranností

Elektromotor má výkon 92 kW (126 k) a točivý moment 355 Nm dostupný prakticky okamžitě, což je ideální pro rozjezdy s těžším nákladem. Baterie o maximální kapacitě (nikoliv využitelné) 13,6 kWh pak má tabulkově zajistit dojezd čistě na elektřinu až 53 kilometrů u osobního provedení a 56 km u panelové dodávky. Dobíjení zabere z běžné 220V zásuvky pět a půl hodiny. Pokud si obstaráte 16A jistič, pak se může zkrátit i na tři hodiny.

Otáčkoměr je přemalovaný na ukazatel chování hybridního soustrojí
Automat má funkci L, ve které se rekuperuje kinetická energie

Po vyčerpání elektrické energie se zapojí do práce motor (záleží také na zvoleném jízdním režimu). Baterku lze dobíjet i rekuperací kinetické energie, ať už při brzdění, nebo v dobíjecím režimu L, který nabízí jednostupňová automatická převodovka. Na benzin ukrytý v tlakové 53litrové nádrži (tlakové proto, aby se při delším nevyužití paliva nehromadily výpary) lze pak dojet 500 kilometrů.

Maximálně 120 km/h

Výhodou je, že jsou baterie vozu skryty pod podlahou a nákladový prostor tak zůstal netknutý. Do osobního provedení nastoupí osm lidí a panelová dodávka je schopná převézt šest metrů krychlových nákladu. Nosnost je 1,1 tuny, což je spíš nadstandardní hodnota u běžných dodávek do 3,5 tuny. Nebýt tedy nápisu na zádi a zásuvky umístěné na přídí vlevo u řidiče, byl by plug-in hybrid k nerozeznání od ostatních Transitů Custom.

Fakt, že přední kola nemůže roztáčet běžný spalovací motor, má ale i jednu nevýhodu. Auto je omezeno na maximální rychlost 120 km/h. Dodávka navíc není homologovaná k tomu, aby mohla mít nainstalované tažné zařízení. Transit Custom Plug-In Hybrid je také možné koupit jen s karoserií L1 H1, tedy s nejkratším rozvorem a nejnižší střechou. Tyto tři nepříjemnosti mohou pár zákazníků odradit.

Videodojmy: Malé SUV Ford Puma Hybrid nabízí unikátní kufr a velmi slušné svezení
Přečtěte si také:

Videodojmy: Malé SUV Ford Puma Hybrid nabízí unikátní kufr a velmi slušné svezení

S mírně zatíženým vozem jsme se krátce svezli. Není nutné výrazněji popisovat prakticky střižený interiér s vysokým posezem za volantem a tím pádem dobrým výhledem z vozu, ani poněkud složitější palubní počítač. Testované auto bylo vybaveno i zábavním a navigačním systémem SYNC, jenž známe i z jiných Fordů. Specialitou je už zmíněný režim L na převodovce a volič jízdních módů, kdy se vybírá, zda se pojede čistě na elektřinu nebo ne.

Údaj, který se neřeší

Hned po nastartovaní je nemilým překvapením ukazatel dojezdu, který zobrazuje zvlášť hodnotu na elektřinu a zvlášť na benzin. V našem případě je to 20 plus 471 kilometrů. A to je baterie nabitá! „Toho se nelekejte. Záleží totiž na tom, jak jste předtím s vozem jezdili. Tato čísla jsou tak jen odhad a může se stát, že sem za půl hodiny dojedete s podobnou hodnotou,“ říká manažerka užitkových vozů Ford Zuzana Zajícová, která nám auto ke krátké projížďce předává.

Kabina vozu je praktická a neliší se od běžného Transitu
Dodávka uveze 1,1 tuny, ale na tažné zařízení musíte zapomenout

Transit jede jako běžný elektromobil. Za mírného bzukotu se svižně rozjíždí a velmi rychle se dokáže „odpíchnout“ i od semaforu. Zajímavé by bylo zjistit, jak pojede s tunovou zátěží, ale to přenecháme až kolegům z odborného magazínu Lastauto Omnibus. Ubíhají kilometry a dojezd na elektřinu se opravdu nemění, ačkoliv ručička ukazatele stavu trakční baterie opravdu klesá.

Reálný dojezd elektromobilů klesne v zimě až o čtvrtinu, ukázal velký test
Přečtěte si také:

Reálný dojezd elektromobilů klesne v zimě až o čtvrtinu, ukázal velký test

Přepínáme na hybridní mód, tam se už pod větším sešlápnutím pedálu plynu spouští litrový tříválec. To ostatně naznačuje i ručička bývalého otáčkoměru, který je v plug-in hybridním Transitu přebarven na ukazatel dobíjení, elektrické jízdy a vysoké spotřeby. Když motor naskočí, je okamžitě slyšet. Navíc je patrné, že při prudším přidání plynu se kvůli výrobě elektřiny vytáčí do poměrně vysokých otáček, což doprovází míně příjemný jednolitý hluk. Připomíná to full-hybridy s CVT převodovkou, třeba od Toyoty.

Pro koho vlastně je?

Transit/Tourneo Custom PHEV si má podle homologačních údajů říci v průměru o 2,7 až 3,1 litru benzinu na 100 km. To jsme během krátkého svezení ověřit nemohli. Taková spotřeba ale bohužel znamená emise v hodnotě 70 gramů CO2 na kilometr. Tím se hybridní Ford na rozdíl od řady jiných nekvalifikuje na ekologickou registrační značku a nemůže tak být osvobozen od dálničních poplatků nebo parkovného ve městě.

Spalovací motor 1.0 EcoBoost sedí nad elektrickým, kola přímo nepohání
K autu dostanete kabel do běžné zásuvky, v praktickém vaku ho schováte pod sedadlo

Proč tedy za plug-in hybridní dodávku dávat aktuálně akčních 889 900 korun bez daně, což je 1 076 779 korun s daní (běžná cena je 1 247 268 korun)? Podle českých zástupců Fordu tohle auto není vhodné pro 90 procent jejich zákazníků. Ale najdou se specifické provozy, kde se naopak hodí. Jeden vůz teď například zapůjčili k testování na pražském letišti. Ideálem je jednoduše pohyb na menším prostoru nebo rozvoz do zhruba stovky kilometrů za den. Pak prý Ford Transit a Tourneo plug-in hybrid dávají smysl.

Ceník Fordu Transit Custom a Tourneo Custom plug-in hybrid na českém trhu

Model Cena Cena s DPH Akční cena Akční cena S DPH
Transit Custom Van PHEV 1 030 800 Kč 1 247 268 Kč 889 900 Kč 1 076 779 Kč
Transit Custom Kombi PHEV 1 052 600 Kč 1 273 646 Kč 919 900 Kč 1 113 079 Kč
Tourneo Custom PHEV 1 172 700 Kč 1 418 967 Kč 1 008 182 Kč 1 219 900 Kč
David (neregistrovaný)
S auty od Fordu mám pouze dobré zkušenosti. Mám pět dětí, takže potřebuji opravdu prostorný automobil, kam se vejde všechno od sportovní výbavy až po zavazadla, když vyrážíme na dovolenou. Zkoušel jsem i jiné značky, ale nikdy mi nevyhovovali jako Ford, takže myslím, že další investice půjde znova do vozu od něj.
Michal Muller (neregistrovaný)
Jako proč ne, ale já stejně pořád preferuju klasiku, jakou mají třeba zde: https://www.vanscentre.com/ Díky ;)
  • Našli jste v článku chybu?