Doba si žádá SUV. Proto jedno zaparkovalo i na našem redakčním parkovišti. A zůstane s námi několik měsíců. Jmenuje se Ford Kuga, má výbavu ST-Line se sportovním stylingem a benzinový motor 1.5 EcoBoost o výkonu 110 kW (150 k). Která samozřejmě pohání …ne, všechna čtyři kola ne. Jen ta přední. Jako u většiny malých a kompaktních SUV na dnešním trhu. Kuga se na rozdíl od mnoha z nich „ve čtyřkolce“ vyrábí, ale s touto konkrétní motorizací ji kombinovat nelze. (Kdo by chtěl benzinovou Kugu s pohonem všech kol, musel by sáhnout po výkonnější, 134kW verzi motoru EcoBoost.)
Ford Kuga je s 1690 registracemi od začátku roku do konce září sedmé nejprodávanější kompaktní SUV na českém trhu. Ale z toho jen 258 aut má podle statistik SDA pohon všech kol! Zákazníci dnes zkrátka chtějí od SUV vyvýšenou stavbu a robustní vzhled, nikoliv čtyřkolku. Nebo nedejbože průchodnost nějakým náročnějším terénem.
Jen kvůli absenci pohonu všech kol však naše červená Kuga není žádné holátko. Předně má stupeň výbavy ST-Line. Ten obsahuje exteriérový paket sportovního vzhledu, specifická 18" kola, sportovní sedadla s červenými švy a černé lakované detaily. Na rozdíl od mnoha podobných případů zde však nejde pouze o vzhled. Součástí specifikace ST-Line je sportovní podvozek s tužšími stabilizátory a světlou výškou sníženou o 10 mm. Odlišná je i specifikace odpružení, tlumení a pouzder náprav, stejně jako elektromechanického posilovače řízení.
S Kugou se teprve seznamujeme, ale už po prvních několika dnech je zjevné, že jízdní vlastnosti opravdu nebudou její slabou stránkou. Jak je ostatně u Fordu zvykem. Vzhledem ke specifikaci se jeví překvapivě solidní i komfort odpružení, ale se zhodnocením jízdního projevu si opravdu počkáme až na hlubší zkušenost na různých druzích silnic. Co můžeme říct docela jistě už teď, je to, že Kuga ST-Line vypadá opravdu dobře. Kontrastní kombinace červené metalízy Ruby (za příplatek 23 850 korun) a černých detailů jí dává přiměřeně agresivní, ostrý výraz. Určitě to není auto pro lidi, kteří nejraději splynou s davem.
Kuga ST-Line s motorem 1.5 EcoBoost 110 kW stojí ve standardním provedení 789 590 Kč. Tato cena obsahuje aktivní parkovací asistent, Sync 3, tempomat nebo středovou konzolu se schránkou a posuvnou opěrkou. Naše auto má ale navíc výbavu za dalších 135 tisíc. Sada Winter (vyhřívání čelního okna, předních sedadel a volantu) stojí 12 300 Kč. Sada Premium ST-Line (bixenony, zadní spoiler, tmavá boční skla) 35 500. Dál tu máme audio s navigací za 21 300 Kč, zadní kameru za 7900, bezdotykové odemykání za 17 tisíc, paměť polohy pro sedadlo řidiče a zrcátka plus pár dalších drobností. A tu již zmíněnou metalízu. Výsledná cena podle ceníku tak činí trochu přehnaných 919 040 Kč. Jenže Ford nabízí něco, co se jmenuje zvýhodnění Top Edition. A ceníkovou cenu to v tomto případě sníží o dramatických 229 760 Kč neboli 25 procent! Za naši Kugu by tak prodejce Fordu vystavil fakturu na 689 980 korun. A to je přece jenom jiná písnička.
Palubní komunikační a zábavní systém Sync 3 podporuje Android Auto i Apple CarPlay (ve kterém můžete mít nově i Waze, což je samozřejmě s náskokem nejjistější způsob, jak dorazit do cíle s minimální časovou ztrátou). Ford se ale hodně chlubí hlasovým ovládáním Sync 3, a to i v češtině, takže na to se během testu určitě zaměříme.
Jinak naši červenou Kugu čeká obvyklá „dlouhodobá“ agenda. Na letišti změříme její reálnou dynamiku, na válcové zkušebně Dieselpower její reálný výkon a kdekoliv na parkovišti reálný vnitřní prostor. Samozřejmě nevynecháme otázku dlouhodobé spotřeby a určitě dojde i na video.
Cena testovaného vozu: 789 590 Kč
Cena testovaného vozu včetně příplatkové výbavy: 689 980 Kč (Top Edition, viz text)
Technické údaje | Ford Kuga 1.5 EcoBoost FWD ST-Line |
---|---|
MOTOR | |
Konstrukce: | přeplňovaný řadový čtyřválec s proměnným časováním sacích i výfukových ventilů, uložený vpředu napříč |
Plnění: | přeplňování výfukovým turbodmychadlem |
Zdvihový objem válců (cm3): | 1498 |
Vrtání x zdvih (mm): | 79,0 x 76,4 |
Kompresní poměr: | 10,0 : 1 |
Ventilový rozvod: | DOHC, 4 ventily na válec |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 110/6000 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 240/1600-4000 |
Převodovka: | šestistupňová manuální |
Poháněná kola: | přední |
JÍZDNÍ VÝKONY | |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 9,7 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 195 |
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km): | 7,9/5,4/6,3 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka (mm): | 4541 |
Šířka bez/včetně zrcátek (mm): | 1856/2086 |
Výška (mm): | 1703 |
Rozvor náprav (mm): | 2690 |
Rozchod kol vpředu (mm): | 1571 |
Rozchod kol vzadu (mm): | 1583 |
Poloměr otáčení (m): | 5,55 |
Provozní hmotnost bez řidiče (kg): | 1504 |
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): | 2100 |
Objem zavazadlového prostoru (l): | 605 |
PODVOZEK A PNEUMATIKY | |
Podvozek vpředu: | zavěšení MacPherson, vinuté pružiny, plynokapalinové tlumiče pérování, zkrutný stabilizátor |
Podvozek vzadu: | víceprvkové zavěšení Control Blade, plynokapalinové tlumiče pérování, zkrutný stabilizátor uchycený na těhlici s dvojitým kloubovým spojem |
Řízení: | hřebenové s elektromechanickým posilovačem, 2,6 otáčky volantu mezi krajními polohami |
Brzdy vpředu: | ventilované kotouče 320 x 25 mm |
Brzdy vzadu: | plné kotouče 280 x 11 mm |
Standardní rozměr pneumatik: | 235/50 R18 |