Ford F-150 Lightning je fullsize pick-up, který by se mohl oficiálně prodávat i v Evropě

20.05.2021
1 nový názor
  • Ford představil elektrický pick-up F-150 Lightning 

  • Dostupné budou dvě verze akumulátorů s dojezdy 370 km a 483 km

  • Slabší varianta nabízí systémový výkon 318 kW, silnější 420 kW. Vrchol točivého momentu přesahuje 1000 Nm

  • Kromě korby má Lightning druhý úložný prostor o objemu 400 litrů pod přední kapotou 

  • Elektrický Ford F-150 může napájet také externí elektrická zařízení 

  • Na trh dorazí Ford F-150 Lightning na jaře 2022

Kategorie velkých elektrických pick-upů se rozšiřuje o další položku. Po modelu GMC Hummer EV přichází nový Ford F-150 Lightning. Zájemci dostanou na výběr dvě varianty elektrického pohonu a tři výbavy. Na trh novinka dorazí na jaře příštího roku, už teď si ale mohou zákazníci vůz zamluvit. Rezervační poplatek činí sto dolarů.

Ford F-150 Lightning vypadá jako upravený klasický pick-up F-150, fakticky to ale není tak docela pravda. Vůz stojí na úplně novém rámu, který je mimochodem vyroben ze stejné extrémně pevné oceli jako spalovací verze, a využívá nezávislé zavěšení zadních kol. Tradiční vzhled si údajně vyžádali zákazníci, kteří podle Fordu „nestojí o automobil s designem vesmírné lodi nebo klínu pod dveře.“ Alespoň tak to říkal marketing manager Jasen Turnbull. O konkurenci, na jakou F-150 Lightning míří, evidentně není pochyb.

Představení elektrického FordU F-150 se zúčastnil i americký prezident Joe Biden. Foto: Ford

Uhlazený design přinesl kromě jiného také lepší aerodynamiku. Lightning bude nejaerodynamičtějším zástupcem řady F v historii. Na výběr budou tři varianty přední masky.

Automobilka připravila pro F-150 Lightning akumulátory vyvinuté údajně přímo na míru tomuto pick-upu. Měly by vydržet po celou životnost auta. Umístěné jsou v rámu mezi nápravami, u každé nápravy je pak uložen jeden elektromotor. Toto řešení kromě jiného umožnilo připravit druhý úložný prostor pod velkou přední kapotou. Jeho objem je 400 litrů a nad přední nápravu můžete naložit náklad o hmotnosti až 181 kg. Mimochodem, baterie váží přes 800 kg. Ptal se na to americký prezident Joe Biden, jemuž zástupci Fordu svoji novinku předvedli.

Tři pohádky Elona Muska o Tesle Cybertruck už oslovily na 200 tisíc věřících
Přečtěte si také:

Tři pohádky Elona Muska o Tesle Cybertruck už oslovily na 200 tisíc věřících

Přesnou kapacitu baterií Ford zatím nezveřejnil. Automobilka pouze říká, že základní provedení ujede na jedno nabití 370 km, dražší varianta zvládne o zhruba 110 km víc. Systémový výkon je v prvním případě 318 kW, v tom druhém dokonce 420 kW. Maximální točivý moment je pro obě provedení shodných 1050 Nm. Sprint na 100 km/h zvládne výkonnější varianta za necelých pět sekund.

Lightning coby příslušník řady F samozřejmě musí nabízet také nadprůměrné užitné vlastnosti. Na korbu lze naložit až 900 kg (u varianty s prodlouženým dojezdem je to zhruba o 100 kg méně) a vůz odtáhne až 4,5 tuny. Samozřejmostí je řada zásuvek rozmístěných jak na korbě, tak v předním zavazadelníku. Počítá se s napájením nářadí typu sbíječky, malé míchačky, cirkulárky nebo třeba přívěsu. Mimochodem, využívání elektromobilu obecně jako zdroje elektrické energie zvyšuje počet nabíjecích cyklů, čímž se baterie opotřebovávají, přestože vůz fakticky nejezdí.

Záruku na akumulátor dává Ford na obligátních 8 let a 160 000 km. Po tuto dobu by kapacita neměla klesnout pod 70 %. Dobíjení z domácí nabíječky trvá 10/13 hodin (standardní verze/verze s prodlouženým dojezdem). Maximálně zvládne Lightning dobíjecí výkon 150 kW. V tomto případě se akumulátory nabijí za 41/44 minut.

Jméno neřešte. Elektrický Ford Mustang Mach-E má lepší dojezd než všichni soupeři kromě Tesly
Přečtěte si také:

Jméno neřešte. Elektrický Ford Mustang Mach-E má lepší dojezd než všichni soupeři kromě Tesly

Ford F-150 Lightning současně přináší řadu moderních prvků od multimediálního systému Sync 4 s na výšku orientovaným displejem (stejný má také Mustang Mach-E) přes možnost odemykání telefonem až po asistované řízení BlueCruiser. Na vybraných úsecích amerických a kanadských dálnic mohou řidiči předat řízení autu. Ford uvádí, že prozatím jde celkem o více než 160 000 km takových silnic.

Nový elektrický fullsize pick-up přijde na trh na jaře příštího roku. O možnosti prodeje na evropském trhu zatím Ford nic neříká. Kvůli emisím u nás Ford tyto velké pick-upy neprodává, nicméně v případě elektrické verze by teoreticky prodeji nic bránit nemuselo. Naopak by i takto velký automobil mohl Fordu s tabulkovými emisemi pomoci. Uvidíme, zda se ho někdy dočkáme.

  • Našli jste v článku chybu?